Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!

Foto: Gust / Koei Tecmo Games

Af Anders Isaksen
11 marts, 2025

Os med lidt ekstra på sidebenene er højeste mode!

Atelier Ryza var lidt af en milepæl for Atelier-serien. Hvad der hidtil altid havde været en lille niche-serie, blev pludselig en kommerciel kæmpesucces med over 1 million solgte eksemplarer.

Atelier-serien har altid primært rettet sig mod et mere feminint publikum med fokus på relationer til byens beboere frem for at redde verden. Samtidig har figurerne ofte set ud, som om de var taget direkte ud af Downton Abbey frem for et moderne actionspil. De kvindelige hovedpersoners design har også typisk haft en mere petit fremtoning.

Men så kom Ryza. I Atelier Ryza adskilte hun sig markant fra normen med mere udprægede former og en garderobe, der var mere afslørende end de vanlige store kjoler. Især blev Ryza dog kendt for sine ret så voluminøse lårbasser, og mange mener, at netop denne ændring i designet var en stor faktor bag de øgede salgstal – især blandt det mandlige publikum.

Foto: Gust

Men måske har vi taget fejl. Måske handler det slet ikke om at tjene ussel mammon gennem slibrige designtaktikker, men i virkeligheden om en udvikling, der skyldes samfundet omkring os og dets økonomiske udvikling. Ja, måske er det ligefrem en kommentar på samfundet og dets skønhedsidealer!

I hvert fald hvis man skal tro Atelier-seriens producer, Junzo Hosoi.

I et interview med 4Gamer udtaler han følgende:

“Dette er bare min opfattelse, men jeg tror, at økonomien har en indflydelse på, hvilke typer design der bliver populære. Der er bestemte typer af karakterer, som er nødvendige i tider med recession, og der er typer af karakterer, der kun bliver omfavnet, når økonomien boomer.”

Han nævner herefter, at netop “naboens pige”-looket og mere fyldige former typisk er mere in i tider med økonomisk nedgang.

Nogle vil måske fristes til straks at afvise det som en dårlig undskyldning à la Kojimas forklaring på Quiets påklædning – eller rettere mangel på samme – i Metal Gear Solid 5 (hun var efter sigende tvunget til at ånde gennem huden, jo jo, Kojima).

Men denne teori om forandring i skønhedsidealer alt efter den økonomiske situation er faktisk ikke ny eller noget, Hosoi bare har fundet på. En lignende tanke luftes i en artikel i Vogue om skiftende modelvalg på catwalken. Her citeres forfatteren af bogen Women as Design, Stephen Bayley, for følgende udtalelse:

“I perioder, hvor vi er fattige, som nu, er der en tendens til at foretrække mere frodige kvinder.”

Hvorvidt det rent faktisk er årsagen til Ryzas design, vil jeg lade være op til dig at bedømme, kære læser. I hvert fald ser det ud til, at vi får en lignende stil med den nye hovedperson Yumi i næste kapitel af serien: Atelier Yumia: The Alchemist of Memories and the Envisioned Land.

Yumia’s design minder meget om Ryza’s. Foto: Gust

Én ting ved vi dog med sikkerhed: Kasper Pedersen skal snart have udvidet sin body pillow-samling.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk