Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Efterfølgerne vi aldrig fik!
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Nu er det langt om længe tid til, at begive sig ud i den britiske version af et post-nuclear scenarie
Atomfall kommer fra det engelske spilstudie Rebellion Developments, som nok er mest kendt for Sniper Elite-serien. Der er her tale om en helt ny IP i action-survival genren, som tydeligt har taget inspiration fra spil som S.T.A.L.K.E.R. og Fallout, med en fortælling om en alternativ tidslinje på baggrund af en atomkatastrofe. Det store spørgsmål er bare, om den britiske version kan tilføje et frisk pust i post-nuclear genren.

En interessant historie – med et mystisk tvist
Spillets verden er baseret ud fra en virkelig hændelse, som er branden i 1957 på Windscale Atomkraftværket i det nordlige England. Spillet følger en alternativ tidslinje, hvor katastrofen resulterede i, at hele det omkringliggende område blev lukket af på grund af radioaktivitet. Nu er der så gået 5 år efter branden og området er fortsat spærret af og en stor del af karantænezonen er plaget af anarki. I zonen er forskellige grupperinger blevet dannet blandt de indespærrede, som kæmper om magten.
Selve spillets historie begynder med, at man vågner op i en bunker inde i karantænezonen med hukommelsestab og herfra går ens søgen på, at finde en måde hvorpå man kan undslippe zonen. Man støder hurtigt på en ringene telefonboks, som instruerer en i at finde The Interchange og det er primært herfra historien udvikler sig. Der er en del mystik forbundet med historien, hvorved det også kan være en smule forvirrende i starten, men brikkerne falder løbende på plads. Jeg vil som udgangspunkt ikke komme nærmere ind på historien, da mystikken er noget af det, som gør den mindeværdig.
Spillet har generelt en interessant historie, skønt den ikke er perfekt. Det samme kan man ikke sige om hovedkarakteren. Der er tale om en hel tom karakter uden nogen form for dialog eller direkte udvikling, samt ingen mulighed for at tilpasse vedkommende. Derfor endte det også ud i, at jeg ikke dannede et bånd til karakteren, og det blev ret overfladisk og blot en tom skal.

En kamp igennem den britiske karantænezone – med overlevelse i højsædet
Der er i Atomfall gode muligheder for helt selv, at tilpasse den spillestil og sværhedsgrad man ønsker. Man kan enten vælge at benytte sig af en række forud fastsatte spiltyper eller man kan nørde den helt ned til specifikke detaljer og tilpasse det til ens egen spillestil.
Den britiske karantænezone som spillet foregår i, er en semi open-world, hvor det er opdelt i tre forskellige områder med fjender og en militærstyret by. Mappet er ikke specielt stort, men er fint opbygget, selvom jeg føler landskabet til tider kan være en smule ensformigt. Indholdet ude i marken er primært klassiske britiske stisystemer med lejlighedsvise militærstyrede områder, fjende camps og bunkere. Verdenen er ikke dynamisk, da det hele tiden er dag og solskin og jeg kunne godt savne en smule mere at interagere med. Karantænezonen er præget af forskellige venlige karakterer og fjender, hvor der er en fin variation i skæve personligheder og fjendetyper. Jeg synes dog ikke der er tvivl om, at Atomfalls karantænezone ikke rammer noget, som kan konkurrere med de bedste og mest indlevelsesrige åbne verdener, selvom den absolut har sin charme.
Jeg syntes missionssystemet kunne være en smule forvirrende til at starte med, herunder fordi strukturen er opbygget omkring ledetråde. Fortællingen er meget løst og ikke lineært, hvilket også er noget af det jeg syntes var unikt. Dog kan det godt blive lidt overvældende når man pludselig har syv aktive hovedmissioner og en række side missioner. Atomfall byder også på en række collectables, men ikke noget jeg syntes var overvældende.
Jeg var ret vild med combatsystemet i spillet, på trods af det måske mangler en smule dybde og ikke nødvendigvis er så poleret. Der er en relativt stor frihed i forhold til hvordan man tackler fjenderne, som både kan være heads-on, sneak eller blot at sprinte igennem det hele. På grund af survival elementerne, så blev det hurtigt naturligt for mig at veksle imellem de forskellige våben og combat muligheder.
Crafting systemet brillierer i høj grad og der er en god balance, som gør til et uundværligt element. Jeg tror aldrig jeg har brugt crafting så meget, som tilfældet har været i Atomfall, da det bare giver mening. Man samler løbende opskrifter i takt med spillets forløb og så er det ellers bare at hoarde materialer op til en vis grænse og crafte.
Nogle elementer af spillets gameplay, som er en decideret forbier, er trading mekanikken og ens generelle inventory (som ikke inkluderer ammunition og crafting materials). Balancen imellem de to resulterer i noget som jeg ikke synes giver mening. Trading er baseret på en vægtskål som skal balancere, samtidig er ens inventory af våben og consumeables i min optik for lille, især under forudsætning af man også skal have noget at trade med. Selvom der anledningsvist var en mulighed for at gemme sine våben i en tube til trading, så endte jeg med stort set ikke at bruge spillets tradingcamps.
Måden hvorpå man opgraderer sine færdigheder på, er afhængig af at man finder materialer rundt omkring. Jeg følte dette bidrog til motivationen for at afsøge hver en krog. Herudover fungerer ens heartrate som stamina, som påvirker melee angreb og løb, hvilket jeg syntes fungerede ganske fint.

Et godt indtryk – med plads til forbedringer
Grafisk er spillet overordnet flot og har en fin detaljegrad på omgivelserne. Der er dog ikke tale om en grafisk scene som er helt perfekt, hvilket også nogle gange kommer til udtryk. Refleksionerne i vandet kan virke en smule hakkende ved bevægelse og atomkraftværket i horisonten kan godt virke en smule pixeleret og med skarpe kanter. Hvis man kommer tilpas tæt på nogle overflader, så ser det ikke specielt lækkert ud. Jeg synes dog ikke det ødelægger oplevelsen af spillet, da det visuelle overordnet set er godt.
Jeg er dog ikke den store fan af ansigtsanimationerne, da det virker stift ved dialoger. Dette leder mig også ind på, at jeg heller ikke synes stemmeskuespillet sidder lige i skabet. Problemet med dette er, at når det forsøger at køre med så markant britisk accent, så kommer det nemt til at lyde en smule karikeret.
Helt overordnet synes jeg lyden er udmærket, men jeg kunne godt bruge noget mere stemningsfuldt baggrundsmusik ved udforskningen af zonen, da det ærlig talt godt kan blive lidt tomt. Man støder sommetider på en radio og jeg føler et frisk pust kunne have været, at man havde noget musik med sig.
Ved min gennemspilning oplevede jeg anledningsvist nogle mindre bugs, stort set kun med kosmetisk indflydelse. Det var ikke noget som ødelagde oplevelsen og hvad jeg vil vurdere som ’’acceptable’’ ud fra en forventelig day-one patch, ikke at dette er en undskyldning.

En tight oplevelse – med respekt for din tid
Længden på spillet er meget tilforladeligt og på trods af, at jeg gik relativt meget i dybden med spillets historie, så tog det mig ikke forfærdeligt lang tid at gennemføre. Jeg syntes dog det var rart nok, da jeg ikke skulle give afkald på resten af mit liv, for at komme igennem spillet.
Selvom spillet indeholder mange RPG-elementer, så skilter Rebellion Developments ikke med, at der skulle være tale om en decideret RPG. Jeg synes dette er noget man skal tage med i betragtningen, da en klassisk RPG nok typisk ville have mere indhold og potentielt et bedre endgame.
Konklusion
Er Atomfall et mesterværk? Nej. Men kan det alligevel noget? Ja. Der er absolut ikke tale om et spil der revolutionerer action-survival genren eller for den sags skyld spil med post-nuclear tema. Men det betyder absolut ikke, at der ikke er tale om et ganske udmærket spil.
Jeg synes spillets historie og setting er interessant, hvor det byder på noget originalt i form af sin fortælling og det britiske tvist. Historien er langt fra perfekt, men den er alligevel ganske fængende – selv med en tom hovedkarakter. Spillets gameplay er overordnet set ganske solidt, men det er ikke alt der rammer og nogle elementer kunne godt have brugt en smule mere polering. Alt i alt følte jeg mig dog ganske underholdt. Spillets grafik er flot og det lydmæssige indtryk er fint, men jeg savner nok lige den sidste finish.
Atomfall er for mig ganske enkelt et solidt og sjovt spil, hvor det sidste lige mangler for, at det hele går op i en højere enhed og det begynder at kunne kæmpe med toppen af genren. Derfor ender jeg med at give spillet 4 ud af 6.
Udvikler/Udgiver: Rebellion Developments
Genre: Action-survival
Platform: PC, Xbox Series X/S, Xbox One, PS5 (anmeldt på), PS4

Om skribenten:

Mads Lund – Skribent & Anmelder
Mads er dedikeret gamer, med stor interesse indenfor både spil- og filmbranchen. Hans passion for gaming opstod på Playstation og Gameboy tilbage i start 00’erne, hvor især spil som Pokemon, GTA og Diablo II var hits. Han er kæmpe fan af Fallout universet, samt bruger utallige timer år efter år i FC/FIFA serien. På film siden er han en kæmpe sucker for Marvel, James Bond og Arnold Schwarzenegger, samt sci-fi og fantasy universer generelt.
- Sony fjerner scam spil-udviklere!
- Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
- Rusty Rabbit-anmeldelse – Kanin i krise
- Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
- Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
- Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
- Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
- Efterfølgerne vi aldrig fik!
- Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Sinners og Strange Darling
- F1 25-preview – Nye systemer, mere kosmetik og en tilbagevendende story mode
- Første indtryk fra Marathon-alpha er meget blandede
- Devil’s Hideout-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder
- Carl Mørck og Afdeling Q bliver engelsk og kommer til Netflix med nye ansigter. Se de første billeder!
- Bowers & Wilkins er klar med nyt headset
- 46-årige Jennifer Love Hewitt tilbage i blodig slasher-trailer
- Predator: Badlands-trailer ude nu. Bad CGI eller Hi-Five?
- Nintendo kommer til at skuffe millioner af kunder
- Blue Prince-anmeldelse – Manisk majestæt tryllebinder frustreret spiller
- The Wild Robot-bluray-anmeldelse – Når en robot crasher… og bliver øens yndling!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Oblivion er ude!
- NITRO GEN OMEGA: Et spaghetti-anime og Mecha-eventyr
- Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
- Ghost of Yotei får udgivelsesdato med fed trailer
- Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
- Bethesda forærer Oblivion Remastered til holdet bag populær Skyrim-mod
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered er et hit!
- “Horror movie of the year” – De første reaktioner til Until Dawn er landet!
- Arkaden har set de første 30 minutter af ‘Thunderbolts*’!
- Super Robot Wars Y får officiel udgivelsesdato
- Oblivion Remastered er ægte – og ude nu!
- MLB The Show 25-anmeldelse – Slå MIG med et bat i stedet for
- Michael Bay laver Out Run film for Sega
- Steel Seed-anmeldelse – Ambitioner, der stritter i alle retninger
- Diablo IV: En gammel fjende vender tilbage i sæson 8
- Fortnite: Galactic Battle kommer i maj
- Neighbors: Suburban Warfare–preview – Nabokrig fyldt med humor, kaos og plads til mere
- Manden bag Stellar Blade har scoret kassen
- Ny Star Wars: Outlaws DLC lander i maj
- Oblivion Remastered – Vi får det ikke i dag. Men vi får noget i morgen
- Andor sæson 2-anmeldelse – En galaktisk triumf! Sæson 2 skruer op for intensiteten og fordybelsen
- Arkaden Podcast Anmelder – Star Wars: Andor sæson 2
- Ulrich Thomsen udfordrer Superman til kamp
- Tempest Tower-anmeldelse – Unikt tower-defender med plads til forbedringer
- Se den spritny trailer til Doom: The Dark Ages!
- The Hundred Line: Last Defense Academy-anmeldelse – Visual Novel når det er allerbedst!
- Phil Spencer: Game Pass er ikke for alle
- Signs 4K-anmeldelse – Et nostalgisk gensyn med en mester i opbygning og mærkelige beslutninger
- GameSir Cyclone 2-anmeldelse – Funktioner i massevis med plads til forbedring
- Nintendo henter Paul Rudd tilbage i storstilet Switch 2-kampagne
- Er Assassin’s Creed Shadows på vej til Switch 2?
- Det kan vi se frem til ved Mario Kart World
- Battlefield tester ny destruction tech
- Prisen på Switch 2 er bemærkelsesværdig i USA
- The Division 2 får ny udvidelse i maj
- Mangler du den perfekte gave til konfirmationen? Så lad Geekd hjælpe dig!
- Læderbukser, stemmebånd og cigaren der aldrig fandtes – Olivia Le Andersen er stemmen bag Freja i Overwatch 2
- The Talos Principle: Reawakened-anmeldelse – Når væren bliver æstetisk
- Dune: Awakening udskudt til juni
- Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
- Da spillet blev til film: Until Dawn og vejen mod lærredet
- Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
- Promise Mascot Agency-anmeldelse – Yakuza-serien har ikke levet forgæves
- Square Enix bringer Kingdom Hearts All-In-One Package til europæiske butikker
- Ny episode af Betacritic Podcast – The Last of Us sæson 1
- Se The Silver Surfer I Den Nye Fantastic Four Trailer!
- Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
- The First Berserker: Khazan-anmeldelse – Nådesløs hævn i en brutal verden
- Corsair Void Wireless V2-anmeldelse – God lyd og komfort i en let indpakning
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Vi har prøvet Nintendo Switch 2!
- 28 Years Later har fået ny trailer – og den ser brutal ud
- Ubisoft forsøger sig endnu en gang med live-service-spil
- Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
- Så Songbird ER med i Thunderbolts*, eller?
- Jurassic Park-legende slutter sig til MonsterVerse
- Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
- Insider: Fallout 3 Remaster kommer ikke lige foreløbig
- Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
- Phil Spencer: Jeg tror på Nintendo
- Switch 2 kan snart forudbestilles i Canada
- Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
- Lost Records: Bloom & Rage – Tape 2 ‘Rage’-anmeldelse – Mere spænding, men i sidste ende stadig skuffende
- The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
- Drop-anmeldelse – Hvis du forventer spænding, så bare…Drop it
- Drug Dealer Simulator Xbox-anmeldelse – Et spil så dårligt, det næsten er kriminelt
- Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
- Udgivelsesdatoen for Survive The Fall er nu officielt bekræftet
- Hollywood sejler, og Trump er ligeglad
- Bungie viser snart Destiny 2: The Edge of Fate
- Star Wars: Zero Company bliver snart vist frem
- Screenshots fra Oblivion Remake leaked!
- Switch 2 kan blive markant dyrere i USA – her er årsagen
- Fears to Fathom: Ironbark Lookout-anmeldelse – Et af de vildeste jumpscares nogensinde
- Fra 80’ernes jungle til animationens slagmark. Predator lever videre
- Toys for Bob teaser genrejsning for platform-klassiker
- Indiana Jones er bedre på PlayStation end på Xbox!
- Nu kan du endelig reparere dit udstyr i Zelda – men kun hvis du bruger mobilappen!
- Indiana Jones and The Great Circle PS5-anmeldelse – Et Indy-mesterværk – nu forbedret til PS5 Pro
- Voldtægtsspil fjernet fra Steam
- WWE 2K25-anmeldelse – En sveddryppende franchise i udvikling
Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Efterfølgerne vi aldrig fik!
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil

