Ad Banner
Ad Banner

Preview

Avowed-preview – Hands on med Obsidians store fantasy-RPG

Foto: Obsidian Entertainment

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
21 november, 2024

Avowed skulle oprindeligt være udkommet denne måned, men for at give spillet mere plads til at ånde og undgå at drukne i et tæt komprimeret spilprogram, valgte Obsidian Entertainment og Xbox Game Studios at flytte udgivelsen til den 18. februar 2025. Arkaden.dk har nu spillet en lille håndfuld timer af spillet – Så du kan blive klogere på, hvad man kan forvente af det kommende actionrollespil

Vores preview starter helt fra begyndelsen af spillet, hvor en tegnet sekvens sætter rammen for eventyret, og hvor du bliver præsenteret for Eora, den verden spillet foregår i. Du er en udsending, der skal tage til The Living Lands for at sikre dit hjemland, The Aedyrian Empire, fremtid. En kort og præcis præsentation, der samtidig sætter tonen for spillet. Det bliver hurtigt tydeligt, at der er tale om et fantasy-spil – og et spil, der er sat i et kendt fantasy-univers, nemlig det univers, vi kender fra Pillars of Eternity.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Straks herefter bliver man præsenteret for spillets character creator – altså her hvor du skal skabe din egen karakter. Her finder du en lang række tilpasningsmuligheder lige fra udseende, køn og baggrundshistorie. Alt i karakterskaberen refererer til Pillars-universet, men på en måde hvor det mere er genkendelsens glæde, end det er en forudsætning, at du kender til universet på forhånd. Det er præsenteret på en måde, der både anerkender alle os, der kender til universet, men også tager imod nye spillere med åbne arme. Det kunne som sådan være begyndelsen på hvilket som helst fantasy-spil, men det er nu skønt at mærke, at man er tilbage i et univers, som man tidligere har brugt mange timer i.

Det eneste, du ikke kan ændre på, men kun justere i forskellig grad, er, at du er en Godlike – en sjælden race i Eora, der siges at være velsignet eller forbandet af guderne allerede før fødslen. De kan ikke få børn og findes derfor kun få steder, og hvordan de bliver modtaget, afhænger af kulturen i det givne område. Nogle steder bliver de hyldet som gudernes afbildning, mens de andre steder bliver set som udskud og holdt udenfor fællesskabet.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Det er allerede her, i karakterskaberen, at man får det første indtryk af, hvor flot et spil Avowed er, hvilket satte mine forventninger højt til, hvad jeg ellers skulle opleve i previewet. Så lad os dykke ned i det.

Der går ikke mange sekunder, før jeg sidder med åben mund og opspilede øjne, for den indledende cutscene ser simpelthen tæske lækker ud. Generelt er mit første indtryk, at det er et utroligt poleret produkt, som Obsidian er klar til at lancere til februar. Der er stadig nogle få ting, som man på forhånd har fortalt mig, at der stadig bliver arbejdet på – men jeg må konstatere, at jeg er imponeret over det første indtryk, jeg får af spillet.

Heldigvis fortsætter det, da jeg bliver præsenteret for det første reelle gameplay. Vores hovedperson er efter en lang sørejse endelig kommet til The Living Lands, men lige før vi når kysten, bliver vores skib sænket af kanonild fra et nærliggende fort. Herefter vågner vi op på stranden og møder vores redningsmand. Efter en kort samtale, hvor man tydeligt ser rollespilselementernes påvirkning i dialogvalgene, fortsætter vores mission om at finde svaret på, hvad det er for en plage eller sygdom, kaldet The Dreamscourge, der truer vores eget hjemland – en mission om at sikre vores folks fremtid.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Visuelt er Avowed slående med en særegen stil, der er mere farverig og kunstnerisk end hyperrealistisk. Dog er alt i spillet præsenteret med en imponerende detaljegrad – lige fra omgivelserne til karakterdesign, genstande og våben. Personligt er jeg glad for den retning, Obsidian tog med spillets artstyle. Pillars of Eternity kunne være dystre spil, men samtidig var de også meget charmerende og fyldt med humor og sarkastisk dialog, hvilket i min optik passer godt ind i den stil, man har valgt med Avowed. Samtidig er det fedt, at man forsøger at skabe sin egen identitet og har lavet en fantasyverden, der både kan rumme de alvorlige og de humoristiske fortællinger.

For på mange måder er Avowed et klassisk action-RPG i sin opbygning, lige fra måden du former din karakter, optjener erfaringspoint og benytter udstyr og besværgelser. Der er rig mulighed for at skabe en spiloplevelse, der passer til din spillestil, hvor der samtidig er plads til at eksperimentere. Du får erfaringspoint ved at gennemføre missioner og besejre fjender. Disse erfaringspoint kan, når du er steget i level, benyttes til at gøre din karakter stærkere – og det er op til dig, om du vil investere i eksempelvis styrke, hurtighed eller intellekt – om du vil være en kriger, en bueskytte eller en magiker.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Undervejs vil du også erhverve dig forskelligt udstyr og våben, som varierer i egenskaber. Det hele er en meget klassisk rollespilsstruktur, som dog føles både velkendt og tilfredsstillende.

Rollespilselementerne flyder også over i dialogsystemet, hvor du har forskellige dialoglinjer at vælge som svar. Din baggrundshistorie og dine evner åbner op for flere muligheder i dialogen, og allerede fra starten er det tydeligt, at systemet er robust og designet til, at du i høj grad kan rollespille og forme hele din gennemspilning, som du ønsker det. Samtidig virker det også til, at Avowed har så mange kombinationsmuligheder og forskellige udfald, at man kan få vidt forskellige spiloplevelser alt efter, hvilke valg man tager med sin karakter.

Karakterdesignet er flot, men animationerne kunne godt poleres en anelse inden udgivelsen. Ansigtsanimationerne passer dog til stemmeskuespillet, og karaktererne har også god mimik og fremstår på den måde naturlige. Det er deres kropsbevægelser og interaktion med hinanden under dialog, der til tider fremstår en smule stive og unaturlige.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Hvad angår musik, lyd og stemmeskuespil, så er Avowed på et højt niveau. Lyden af bølger, der slår mod land, en skibsklokke i det fjerne og omgivelsernes øvrige lyde er overbevisende og med til at skabe en god atmosfære. Det samme kan siges om musikken, der ganske stille kan høres i baggrunden, når du bevæger dig rundt, og som bliver mere intens under kampe. Det skaber et solidt helhedsindtryk. Stemmeskuespillet fungerer desuden særdeles godt og giver karaktererne liv og personlighed.

På den tekniske front kører spillet rigtig godt. På PC er der forskellige justeringsmuligheder, men mit overordnede indtryk var, at selvom der var enkelte små skønhedsfejl – såsom manglende lyd på få dialoglinjer – så ligner Avowed et spil, der er klar til lancering. De små fejl, som jeg oplevede, kan Obsidian sagtens nå at rette inden udgivelsen.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Min karakter under previewet var en hurtig og adræt krigertype, og jeg må sige, at han bevægede sig smidigt rundt i omgivelserne. Først var jeg meget positiv over det hurtige gameplay, men efter lidt tid blev jeg en smule kritisk overfor bevægelsesmønstrene, som godt kunne føles lidt for “floaty” – altså en smule for svævende. Men alt i alt styrer spillet godt.

Noget andet, der fungerer udmærket, er kampsystemet. Her mærker man mere tyngde, og man fornemmer tydeligt både, når man rammer en fjende, og når man selv bliver ramt. Bevægelserne er flydende og væsentligt bedre end i inspirationskilden Skyrim, hvor kampene ofte var klodsede og svære helt at føle at man havde fuldstændig kontrol over. I Avowed er kampene hurtige, og man føler sig hurtigt i kontrol. Man kan nemt skifte mellem våben og besværgelser og lærer hurtigt at blokere, undgå slag og holde styr på sin stamina-bar, da alle angreb bruger stamina. Ens oplevelse vil selvfølgelig variere alt efter, hvordan man har bygget sin karakter, men ud fra det, jeg nåede at opleve, er der tale om et velfungerende system. Jeg ser frem til at udforske, hvor komplekst det kan blive, for det jeg oplevede, var fra begyndelsen af spillet og derfor meget simpelt.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

I Avowed vil du have forskellige companions – altså rejsemakkere, der hjælper dig på din vej mod dit overordnede mål. Previewet præsenterede mig for nogle få, men også her er jeg positiv over det, jeg oplevede. Især en af mine companions havde personlighed og humor, og med Obsidians historik for at skrive interessante karakterer med distinkte personligheder og baggrundshistorier, er jeg sikker på, at vi vil blive præsenteret for et charmerende og interessant persongalleri, der kan være med til at skabe et narrativ, hvor personlige fortællinger bliver en central del af den overordnede historie.

Man finder undervejs steder, hvor det er muligt at slå lejr for natten. Her kan man tale med sine companions og lære dem bedre at kende. Det er et element, man har set før i spil som Dragon Age: Origins eller Baldur’s Gate III, men det fungerer stadig godt i et spil, der gerne vil gøre dine rejsemakkere til en aktiv og vedkommende del af oplevelsen.

Området, jeg fik lov at udforske, hedder Dawnshore, et forholdsvist stort område, der både byder på storslået natur og den første store by i spillet, Paradis. Både byen og de omkringliggende områder ser flotte ud, og der er meget at gå på opdagelse i. Udover hovedmissionen fandt jeg hurtigt små sidehistorier, som belønnede mig med erfaringspoint, udstyr og penge. Der er desuden områder fyldt med fjender, og i min tid med Avowed kæmpede jeg mod både soldater, røvere, store edderkopper, bjørne og øglelignende monstre med spyd. Der er en god variation i de udfordringer, du møder – og vigtigst af alt føles The Living Lands, ja, levende.

Foto: Obsidian Entertainment/Xbox Game Studios

Samtidig har historien også et fornuftigt anslag. Det giver mening, hvorfor du er, hvor du er, og hvorfor du gør, som du gør. Det bliver blot mere spændende af, at en stemme begynder at tale til dig. Kun du kan høre den, men det indikerer, at der er noget stort på vej – at du er speciel, og at vi kan se frem til en spændende fortælling. Previewet sluttede endda med en rigtig cliffhanger, så nu kan jeg næsten ikke vente med at fortsætte eventyret, når det bliver februar.

Hvis niveauet fra previewet er repræsentativt for resten af spillet, og Obsidian kan leve op til deres potentiale med at skrive gode og underholdende historier og karakterer, så er det på ingen måde utænkeligt, at Avowed bliver en af de stærkeste kandidater til titlen som næste års bedste spil. Jeg glæder mig nu endnu mere til dette lovende fantasy-action-RPG.

Avowed udkommer som tidligere nævnt den 18. februar 2025 på Xbox Series X/S og PC – og vil samtidig være tilgængeligt via Game Pass samme dag.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk