Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Battle Crush-preview – Et forfriskende Battle Royale

Af Emil Øgaard
26 juni, 2024

Sidste fredag havde jeg fornøjelsen af at deltage til et pre-release event på det nye Action Brawler-spil, Battle Crush, fra NCSOFT. I tre timer var det europæiske servere åbne, hvor jeg sammen med en masse content creators og andre spiljournalister skulle dyste om, hvilket hold, der løb med sejren i dette forfriskende Battle Royale-spil.

Om det har potentiale til at slå Battle Royale-veteranerne som Fortnite og Warzone af pinden kan du læse mere om herunder.

Held og forstand

Battle Crush er en Action Brawler sat i en Battle Royale-kontekst, hvor man er opdelt i ti hold med tre spillere på hvert hold. Det gælder om at samarbejde med dine holdkammerater om at nakke modstanderen indtil I er de sidste, som står tilbage. Undervejs skrumper arenaen, man befinder sig i gradvist, hvilket til sidst betyder meget intense kampe midt i orkanens øje.

De to første gange jeg prøvede spillet, vandt mit hold og jeg. Om det var fordi, alle lige skulle lære det, om vi udgjorde et stærkt hold eller om vi spillede mod bots skal være usagt. Men følelsen af at blive kastet ud for løverne og lære spillet undervejs føltes fedt. Der er plads til en masse eksperimentering og taktikker for hver sammensætning af karakterer.

Til eventet fik vi mulighed for at vælge mellem 15 karakterer, der er opdelt i hhv. fem roller; en healer, en tank, en ranged dps, en melee dps og en brawler. Dermed et klassisk setup, men med den interessante brawler som en slags joker. Brawlers er nogle, der har et kæmpe våben, der er langsomme, men som skader voldsomt. Det er én af de mere tekniske klasses at styre.

For når man mister alt sit liv, bliver man groggy og kan kun gå meget langsomt, indtil en holdkammerat får dig på benene igen — eller når din karakter får dødsstødet. Dette er ikke nødvendigvis endestationen. Hvis din holdkammerat finder en ressurection statue, kan du komme tilbage til spillet igen med halv liv og ingen opgraderinger.

Undervejs i et spil finder man kister, der har en masse forskellige ting i. Du kan bl.a. finde nye armor ting, der reducerer din skade eller gør, så du giver mere i skade. Derudover er der scrolls, der enten kan gøre dig usynlig, transportere dig hen til en kiste, eller potions, der healer dig eller dit stamina.

Det føles overraskende sjovt, da det hele tiden er et strategisk valg om at opsamle de forskellige scrolls eller lade dem ligge til den næste. Det er vekselvirkningen mellem at føle, når man har overtaget eller at blive ganket af tre modstandere, hvis ens holdkammerater er kommet for langt væk.

Selvom det bliver intenst er det stadig til at overskue, hvor man er henne. Foto: NCSOFT

Sit eget stærke take på genren

Overordnet er kampene sjove, da det kræver en hel del samarbejde, strategisk forståelse og skills til at forstå din karakters forskellige angreb. Du har fx et basic og et hårdt angreb, der hver især dræner dit stamina. Dette medvirker, at du ikke bare kan spamme forskellige angreb. Og hvis du gør, har du ingen stamina til at lave et dodge væk.

Undervejs oplader du dit ultimate, der er forskellig fra karakter til karakter. Healeren laver fx en healing circle til dine medspillere mens en dps laver et særligt hårdt angreb. Ligesom i League of Legends handler det om først at bruge sit ultimate, når det giver den største effekt. I løbet af en kamp kan man dog sagtens nå at bruge sit ultimate 3-4 gange. Så hvis man misser, så får man nok et andet forsøg også.

Karaktererne, som bliver kaldt Caliaxes, baserer sig hovedsagligt på græsk mytologi med Hades, Nyx og Medusa, men har også enkelte afstikkere som Lancelot og et par baseball-dinoer (?). I løbet af den kommende Early Access periode vil der stensikkert komme nye Caliaxes til samt nye kostumer, du kan dekorere dem med.

Som mange andre free-to-play-spil kommer der til at være et Battle Pass-system, hvor du både har en freemium og premium udgave. Det fungerer ligesom systemet i Fortnite, hvor du optjener stjerner ved at klare forskellige missioner, daily- og weekly challenges. Disse stjerner styrer du selv, hvad du køber i Battle Passet. Jo flere stjerner du bruger, desto højere tiers låser du op for med federe genstande.

Her ses de 15 Caliaxes vi kunne vælge imellem til previewet. Foto: NCSOFT

Forfriskende men ensformigt

Efter vores tre timer var opbrugt på den europæiske server sad jeg tilbage med en følelse af, at jeg var blevet mæt. Selvom det var forfriskende at opleve et Battle Royale-spil i denne spilgenre, så passer det bedre til et par kortere spilsessioner, hvor man lige kan kvadre en time eller to af. I længden bliver det meget hurtigt ensformigt.

Jeg håber, at de i fremtiden vil indføre andre arenaer, man kan spille i, samt at indføre, man ikke er tvunget til at se hele kampen, selvom hele ens hold er blevet wipet. Lige nu får man ingen XP eller præmier, hvis ikke man ser med til den bitre ende.

NCSOFT har lovet at indføre andre play modes i løbet af den kommende Early Access-periode. Det vil jeg se frem til prøve af på et tidspunkt.

Det er allerede et meget poleret spil, som har relativt velbalancerede karakterer. Selvom det stadig mangler en masse indhold, der kan fastholde spilleren i længere tid, så håber jeg at se meget mere til det i fremtiden. Det har et kæmpe potentiale til at blive en hovedaktør på Battle Royale-scenen.

Battle Crush lander i Early Access på PC, Nintendo Switch og mobiler d. 27. juni, hvor du gratis selv kan give dig i kast med det.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk