Anmeldelse

Battlefield 2042–anmeldelse – Er 2042 stadig en skamplet eller kan man samle det op igen? 

Af Lasse Rasmussen
5 december, 2023

Udgivelsen af Battlefield 2042 var ikke uden dens problemer, men siden udgivelsen i oktober 2021, har DICE udgivet en masse opdateringer til spillet. Men er det nok til at gøre at man vender tilbage?

Da Battlefield 2042 udkom i 2021, var det en katastrofe. Spillet havde en lang liste med fejl og gamebreaking bugs. Spillet havde manglende basale funktioner som et leaderboard, hvor man kan se hvor mange kills, assists og hvor mange gange man er blevet dræbt i et spil. Classsystemet var væk og ind kom Battlefields udgave af Overwatch operators, hvor hver karakter havde sin egen specielle evne. Der var meget få våben med ringe weapon balancing, en pistol kunne i mange tilfælde være bedre end et stort let maskingevær.  

Jeg kunne blive ved med at snakke om, hvilken stand spillet var i de første uger. Men nu skal vi se, om spillet i år 2023 stadig er en skamplet på udviklerne DICE, eller om de har fået den reformation, som der har været brug for. 

Grafisk prangende, nogle gange 

I udgivelsesdagene var der så mange problemer, at det overskyggede den grafiske stil, da meget af grafikken endte med at se meget flad ud og nogle af teksturerne var helt flade. Det har de fikset og har ikke haft problemer med grafikken i samme grad. Mange af omgivelserne ser pæne og tilforladelige ud. Dog er grafikken ikke på samme bølgelængde som et af deres tidligere udgivelser Battlefield 1, som stadig i dag er et fantastisk spil i serien. 

Omgivelserne i en ørken eller i et bjergområde kan til tider føles ret kedelige og intetsigende, da meget af det bare er flade landskaber man løber rundt i, selvom det kan se flot ud. Kampene sker på punkterne, man skal overtage og ikke rigtig andre steder. Jeg vil dog sige, at at rammer du det rigtige lys på det rigtige tidspunkt i banerne, kan de se smukke ud. Men det rammer aldrig den følelse, som jeg fik, dengang jeg spillede Battlefield 1

Her ses et billede fra mappet “Hourglass” i Battlefield 2042
Her ses et billede fra mappet “St. Quentin Scar” i Battlefield 1.

Gunplay er stadig et miss

Det vigtigste i et første person skydespil er hvordan våbnene føles. Mit største problem, som stadig præger mig i dag, er, at alle våben har et meget lavt rekyl. Det vil sige, at hvis du skyder løs med et kæmpe maskingevær, så vil den ikke flakke særlig meget, hvilket den faktisk burde gøre. Det føles papirtyndt, når alle våben mere eller mindre føles ens, udover sniperne.

Skaden, som våbnene deler ud til spillere man rammer, er ekstremt høj og føles som, at du skyder med laserstråler i stedet for for kugler og patroner. På lang afstand kan man dræbe fjender uden problemer, da våbnene skader det samme, når man er tæt på som langt væk. Det føles utilfredsstillende, at man kan blive dræbt af en person, der står 100 meter væk med en håndpistol, som om det var en sniper. 

Ydeevne som smør 

Da spillet udkom, var der rigtig mange serverproblemer, spillet hakkede og spruttede konstant. Det kan jeg med glæde sige, ikke længere er en ting. Spillets ydeevne har været intet mindre end som at putte smør på et varmt stykke brød. Det kører lækkert og smooth. Man ser ikke helikoptere, der svæver i luften, efter de er blevet tilintetgjort, eller menneskekroppe der drejer rundt på jorden, når de er blevet skudt.  

Hvad går man efter? 

En ting, der har undret mig i min spilletid, er, hvad det er, jeg skal opnå?  

Jeg følte ikke, at jeg opnåede noget i min spilletid, udover mit playerlevel. Men det er der, at Battle Passet kommer ind og vil hjælpe. Hver gang man åbner spillet, bliver man enten præsenteret for deres Battle Pass eller tilbud i deres in-game shop. Jeg bliver fuldstændig trukket ud af indlevelsen, når jeg ser “køb det nyeste Battle Pass” eller “tilbud i shoppen” konstant i mine spil. Det er desværre en ting, som er blevet den nye norm indenfor live-service-spil. Hvis et Battle Pass er den eneste ting at opnå eller gå efter i spillet, så takker jeg nej, da jeg ikke kan se et formål i Battle Pass-systemet.  

Nedenfor ses to billeder. Et billede fra Battle Passet og et billede af spillets in-game shop.

Billede fra Battle Pass.
Billede fra shoppen.

Konklusion 

Battlefield 2042 er for mig stadig en skuffende oplevelse. Spillet er blevet bedre siden lanceringen med nye baner, våben, gadgets og operators. Men selv med de nye våben og gadgets, føles det stadig ikke som det friske pust, jeg havde håbet på. Der mangler stadig indhold, der holder en kørende, det er der ikke lige nu – udover et intetsigende Battle Pass. Hvis man spillede det ved lanceringen og vender tilbage, kan man sagtens få nogle timers underholdning ud, men er man på den trætte side af multiplayer spil med in-game shops og Battle Passes, vil jeg ikke anbefale det. De bedste øjeblikke jeg havde, var at spille med venner – sådan er det dog med de fleste spil og her gør mange andre spil det bedre.

Der er spil, der gør det bedre end Battlefield 2042 og det gør ondt at sige, da Battlefield engang var et af mine yndlingsskydespil. Jeg håber på en bedre fremtid for serien, da jeg ved, de godt kan gøre det bedre. Det en ommer DICE, det er på tide at vende tilbage til det, der gjorde Battlefield unikt. 

Udvikler: DICE

Genre: First person shooter

Platform: PlayStation 4|5, Xbox Series X|S, Xbox One, PC

Lasse Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk