Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse

Foto: Exalted Studio

Af Nikolaj Mosegaard
3 februar, 2025

Exalted Studio har skabt et univers, der er værd at beundre. Men kan det holde kadencen og interessen?

Big Helmet Heroes tilbyder en hyggelig couch co-up oplevelse, hvor hyggen skal være i centrum. Spillet er et 3D-Beat’em All, hvor man spiller som nuttede krigere med store hjelme, der skal baske sig igennem horder af fjender og befrie sine kompagnoner fra et fangeskab. Spillet er udviklet, af det franske indie-studiet Exalted Studio, og udgivet af Dear Villagers. Spillet byder på combo-baseret gameplay med 29 forskellige helte, der strækker sig over 4 klasser: Rogue, Brute, Monk og Knight. Hver klasse har et basalt kampsystem, der går igen, mens deres specialangreb kan variere ud fra, hvilket miljø de kommer fra. Specialangrebet oplades ved opsamling af essensen fra de fjender, man har nedkæmpet.

Big Helmet Heroes byder på en række forskellige verdener, der spænder fra middelalder-fantasy til mere eksotiske steder fyldt med mumier og sørøvere. Hver verden har sin egen unikke stil og udfordringer, der holder spillet friskt. Hver verden har mellem 4-6 baner, som spilleren skal gennemføre for at nå til bossen, som sætter en hale på det kapitel. Menuen i spillet giver desværre ikke tilstrækkelig nok information, og efterlader en med spørgsmålet ”hvad er formålet med næste bane?”. Hver bane skjuler tilfangetaget helte, som man har mulighed for at spille efter befrielse. Dog ved man ikke før banen er slut, hvor mange helte man kunne have befriet. Boss-kampene varierer fra intense 1 mod 1 kampe til horder af fjender, der forsøger at ødelægge et objekt, som spilleren er sat til at beskytte.

.

Foto: Exalted Studio

Nostalgien rammer!

Big Helmet Heroes leverer et hyggeligt og stemningsfuldt soundtrack, som giver nostalgiske minder om diverse middelalder-turneringer og karnevals-parader man kender fra film og spil. Nu hvor vi runder den nostalgiske rejse, drager Big Helmet Heroes flere paralleller til kendte spil som God of War, Diablo og Sea of Thieves ved at introducere helte og fjender, der er inspireret fra nævnte spil. Bane-designet bærer også præg af inspiration, da flere af omgivelserne nemt er genkendelige, lige fra græske gudetempler til High Heavens store sale. Spillet er uden dialog, både i form af spiller-dialog og tekst-baseret. Dog udspiller der sig lyde fra både helte og fjender ved angreb. Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, når fjender kommer i stødet eller bliver flamberet fra et angreb. Lyden de udtrykker, var nærmest en-til-en med det klassiske spil Sly 2: Band of Thieves fra 2004 og fra live-action filmen Scooby-Doo fra 2002.

28 helte og en prinsesse

Heltene i Big Helmet Heroes har hver deres unikke specialangreb, mens deres standard kampteknik er låst til den klasse, de er tiltænkt. For eksempel har en Knight et sværd og et skjold, de slår hårdt og er gennemsnitlige i deres hastighed, og kan stun-locke fjender med en velplaceret combo. Rogues er lynhurtige, men skrøbelige, og er udrustet med dobbelt nærkampsvåben. De kan ikke stun-locke, men kan udføre lange og stærke combos. Brutes er tanken i spillet, de er udrustet med et stort våben, de er langsomme, men slår meget hårdt og stun-locker næsten alt med et slag. Monks har samme hastighed som Knights, men er udrustet med en stav eller et spyd og er meget combo-baserede. Selvom heltene har forskellige specialangreb, bliver gameplayet meget trivielt med tiden, og man er glad for, at banernes længde ikke er længere end de er.

Hvad har en stegepande, en fluesmækker og et sugekopgevær til fælles?

Big Helmet Heroes har et arsenal af forskellige våben, der kan samles op og bruges i begrænsede perioder. Hvert af de forskellige våben eller redskaber har en special effekt tilknyttet, såsom stød, ild eller gift. Fjenderne, du møder, kan bære et våben eller redskab, spilleren kan erhverve sig efter udslettelsen, mens projektilvåben har en ammunitionsbeholdning, man kan holde øje med, kan man desværre ikke se holdbarheden ved brug af nærkampsvåben og redskaber. Spillet ønsker, at man tænker taktisk og bruger omgivelserne til sin fordel, men det bliver hurtigt en irritation, når man vælter ind i en horde af fjender med tanken om, at ens stødfluesmækker skal være omdrejningspunktet i ens taktik, og den så efter et smæk forsvinder. Knap-opsætningen var desværre også en hindring i oplevelsen, da interaktionsknappen er samme knap, som bruges til opsamling. Man bliver derfor ofte låst i en situation, hvor man står udsat, mens man ligner en idiot, der gentagende gange smider og opsamler et våben.

Foto: Exalted Studio

Læg dig! Eller lad være! Høre det skal du!

Variationen af fjender er god, og ændrer sig efter hvilket kapitel spilleren er i, dog ændrer kampteknikken sig desværre ikke i takt med de nye fjender og kommer hurtigt til at føles som ”gammel vin på nye flasker”. Fjendernes liv er symboliseret via den kendte healthbar, som svæver over deres hoveder, og jo mere du basker til dem, ja jo mere liv mister de. Hvis man basker hårdt nok, kan man stun-locke fjender og derved udføre en længere combo, som resulterer i forøget skade. Desværre oplever man ofte, at fjender når at afbryde en combo, da flere af animationerne til en combo er for lange. Det sker desværre også, at fjender, man ellers troede var elimineret, rejser sig uden liv og drager atter i kamp. Det har haft sine problemer, da områder af baner kan være bølge-baserede, og progression stopper, da man mangler at eliminere alle fjender for at komme videre. Genstart var derfor muligvis den værste fjende i Big Helmet Heroes.

Opbygning og synsvinkel

Banernes opbygning er visuelt meget smukke, og landskabet bag er fyldt med detaljer og flotte farver, som man hurtigt bliver draget af. Landskabet er levende og udspiller både episke kampe og eksotiske destinationer. Selve banens opsætning for det meste var en friktionsfri oplevelse var der dog undtagelser, i form af objekter, der til tider var i vejen for at lande et velfortjent projektil i fjendes ansigt. Hvis fjender var placeret på en lille sten, eller stod unormalt på et punkt, kunne de kun beskadiges ved angreb fra luften.

Foto: Exalted Studio

Synsvinkel i spillet ændrer sig ud fra hvor du placerer dig i banen, for det meste styrer man spillet horisontalt, hvilket kan give udfordringer, da man nemt kan blive væk bag større objekter som er placeret tæt på ens POV. Der er få segmenter i spillet hvor man styrer fra et fugleperspektiv, nærmest 2D. Ved første øjekast virker det til at være et friskt afbræk fra den ellers kedsommelige omgang, men det skal vise sig at være langt værre end først antaget.

Når du ser spillet fra denne 2D synsvinkel, så bliver fjendes projektilvåben en bitch at kæmpe imod. Fjender der bærer bomber, er tilstrækkelige irriterende nok i forvejen, da de eksploderer når man angriber dem. Men set oppefra kan du ikke genkende hvilket fjende der bærer våben og hvilke der bærer bomber, hvilket æder dit liv op. Hver gang spiller ændrer synsvinkel fra horisontalt til 2D skyldes det at man bevæger sig ind i en labyrint. Hold nu kæft en træls omgang at skulle igennem. Jeg ved godt at formålet med en labyrint er at man skal fare vild, og finde vej ud, men størrelsen og designet på labyrinterne er decideret dårligt opbygget. Alt ligner hinanden, og vægge som ligner alle andre vægge, skjuler veje og gemte portaler der skal føre dig ud af labyrinten. Hvilket gør en bane som man normalt gennemfører på små 15 minutter, kan tage 5 minutter længere, bare fyldt med irritation i stedet for glæde.

Foto: Exalted Studio

Konklusion

Big Helmet Heroes er hyggeligt, men desværre kun i små portioner. Selvom spillet tilbyder et stort heltegalleri, minder hver helt alt for meget om hinanden, og følelsen af at man bare spiller den samme karakter, men i nye klæder, gør gameplayet trivielt og langsommeligt. Spillet er smukt, og level-designet er godt opbygget med små, hurtige baner og til dels intense boss-kampe i et dragende og flot landskab.

Formålet i spillet er aldrig rigtigt helt klart, og menuen hjælper ikke, når det kommer til at fastlåse sig på hvad man skal lede efter, hvilket gør, at man ofte overser eller mister muligheden for at få nye helte til fremtidige baner. Jeg blev ofte ramt af irritation over combo-systemet, da ens animationer til angreb er for lange, så fjender når at ramme en, og dermed stoppe både hit-streaken og comboen der var tiltænkt. Alt i alt har Big Helmet Heroes været en fin oplevelse, med kun omkring 6 timers indhold gennem de 20 baner spillet har, blev spillet alligevel langtrukken og kedsommeligt. Man kan tydeligt mærke, at spillet er skabt til couch co-op, og ville nok have været en stærkere og bedre oplevelse end min solo gennemspilning. Så er du til couch co-op og elsker at baske fjender med et utal af forskellige våben, så er Big Helmet Heroes måske noget for dig.

Udvikler/Udgiver: Exalted Studio / Dear Villagers

Genre: 3D Beat’em All

Platform:  PC(Anmeldt på), PlayStation 5, Xbox Series, Nintendo Switch

Om skribenten:

Nikolaj Mosegaard – Skribent & Anmelder


Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.





© Copyright - arkaden.dk