Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Exalted Studio har skabt et univers, der er værd at beundre. Men kan det holde kadencen og interessen?
Big Helmet Heroes tilbyder en hyggelig couch co-up oplevelse, hvor hyggen skal være i centrum. Spillet er et 3D-Beat’em All, hvor man spiller som nuttede krigere med store hjelme, der skal baske sig igennem horder af fjender og befrie sine kompagnoner fra et fangeskab. Spillet er udviklet, af det franske indie-studiet Exalted Studio, og udgivet af Dear Villagers. Spillet byder på combo-baseret gameplay med 29 forskellige helte, der strækker sig over 4 klasser: Rogue, Brute, Monk og Knight. Hver klasse har et basalt kampsystem, der går igen, mens deres specialangreb kan variere ud fra, hvilket miljø de kommer fra. Specialangrebet oplades ved opsamling af essensen fra de fjender, man har nedkæmpet.
Big Helmet Heroes byder på en række forskellige verdener, der spænder fra middelalder-fantasy til mere eksotiske steder fyldt med mumier og sørøvere. Hver verden har sin egen unikke stil og udfordringer, der holder spillet friskt. Hver verden har mellem 4-6 baner, som spilleren skal gennemføre for at nå til bossen, som sætter en hale på det kapitel. Menuen i spillet giver desværre ikke tilstrækkelig nok information, og efterlader en med spørgsmålet ”hvad er formålet med næste bane?”. Hver bane skjuler tilfangetaget helte, som man har mulighed for at spille efter befrielse. Dog ved man ikke før banen er slut, hvor mange helte man kunne have befriet. Boss-kampene varierer fra intense 1 mod 1 kampe til horder af fjender, der forsøger at ødelægge et objekt, som spilleren er sat til at beskytte.
.

Nostalgien rammer!
Big Helmet Heroes leverer et hyggeligt og stemningsfuldt soundtrack, som giver nostalgiske minder om diverse middelalder-turneringer og karnevals-parader man kender fra film og spil. Nu hvor vi runder den nostalgiske rejse, drager Big Helmet Heroes flere paralleller til kendte spil som God of War, Diablo og Sea of Thieves ved at introducere helte og fjender, der er inspireret fra nævnte spil. Bane-designet bærer også præg af inspiration, da flere af omgivelserne nemt er genkendelige, lige fra græske gudetempler til High Heavens store sale. Spillet er uden dialog, både i form af spiller-dialog og tekst-baseret. Dog udspiller der sig lyde fra både helte og fjender ved angreb. Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, når fjender kommer i stødet eller bliver flamberet fra et angreb. Lyden de udtrykker, var nærmest en-til-en med det klassiske spil Sly 2: Band of Thieves fra 2004 og fra live-action filmen Scooby-Doo fra 2002.
28 helte og en prinsesse
Heltene i Big Helmet Heroes har hver deres unikke specialangreb, mens deres standard kampteknik er låst til den klasse, de er tiltænkt. For eksempel har en Knight et sværd og et skjold, de slår hårdt og er gennemsnitlige i deres hastighed, og kan stun-locke fjender med en velplaceret combo. Rogues er lynhurtige, men skrøbelige, og er udrustet med dobbelt nærkampsvåben. De kan ikke stun-locke, men kan udføre lange og stærke combos. Brutes er tanken i spillet, de er udrustet med et stort våben, de er langsomme, men slår meget hårdt og stun-locker næsten alt med et slag. Monks har samme hastighed som Knights, men er udrustet med en stav eller et spyd og er meget combo-baserede. Selvom heltene har forskellige specialangreb, bliver gameplayet meget trivielt med tiden, og man er glad for, at banernes længde ikke er længere end de er.
Hvad har en stegepande, en fluesmækker og et sugekopgevær til fælles?
Big Helmet Heroes har et arsenal af forskellige våben, der kan samles op og bruges i begrænsede perioder. Hvert af de forskellige våben eller redskaber har en special effekt tilknyttet, såsom stød, ild eller gift. Fjenderne, du møder, kan bære et våben eller redskab, spilleren kan erhverve sig efter udslettelsen, mens projektilvåben har en ammunitionsbeholdning, man kan holde øje med, kan man desværre ikke se holdbarheden ved brug af nærkampsvåben og redskaber. Spillet ønsker, at man tænker taktisk og bruger omgivelserne til sin fordel, men det bliver hurtigt en irritation, når man vælter ind i en horde af fjender med tanken om, at ens stødfluesmækker skal være omdrejningspunktet i ens taktik, og den så efter et smæk forsvinder. Knap-opsætningen var desværre også en hindring i oplevelsen, da interaktionsknappen er samme knap, som bruges til opsamling. Man bliver derfor ofte låst i en situation, hvor man står udsat, mens man ligner en idiot, der gentagende gange smider og opsamler et våben.

Læg dig! Eller lad være! Høre det skal du!
Variationen af fjender er god, og ændrer sig efter hvilket kapitel spilleren er i, dog ændrer kampteknikken sig desværre ikke i takt med de nye fjender og kommer hurtigt til at føles som ”gammel vin på nye flasker”. Fjendernes liv er symboliseret via den kendte healthbar, som svæver over deres hoveder, og jo mere du basker til dem, ja jo mere liv mister de. Hvis man basker hårdt nok, kan man stun-locke fjender og derved udføre en længere combo, som resulterer i forøget skade. Desværre oplever man ofte, at fjender når at afbryde en combo, da flere af animationerne til en combo er for lange. Det sker desværre også, at fjender, man ellers troede var elimineret, rejser sig uden liv og drager atter i kamp. Det har haft sine problemer, da områder af baner kan være bølge-baserede, og progression stopper, da man mangler at eliminere alle fjender for at komme videre. Genstart var derfor muligvis den værste fjende i Big Helmet Heroes.
Opbygning og synsvinkel
Banernes opbygning er visuelt meget smukke, og landskabet bag er fyldt med detaljer og flotte farver, som man hurtigt bliver draget af. Landskabet er levende og udspiller både episke kampe og eksotiske destinationer. Selve banens opsætning for det meste var en friktionsfri oplevelse var der dog undtagelser, i form af objekter, der til tider var i vejen for at lande et velfortjent projektil i fjendes ansigt. Hvis fjender var placeret på en lille sten, eller stod unormalt på et punkt, kunne de kun beskadiges ved angreb fra luften.

Synsvinkel i spillet ændrer sig ud fra hvor du placerer dig i banen, for det meste styrer man spillet horisontalt, hvilket kan give udfordringer, da man nemt kan blive væk bag større objekter som er placeret tæt på ens POV. Der er få segmenter i spillet hvor man styrer fra et fugleperspektiv, nærmest 2D. Ved første øjekast virker det til at være et friskt afbræk fra den ellers kedsommelige omgang, men det skal vise sig at være langt værre end først antaget.
Når du ser spillet fra denne 2D synsvinkel, så bliver fjendes projektilvåben en bitch at kæmpe imod. Fjender der bærer bomber, er tilstrækkelige irriterende nok i forvejen, da de eksploderer når man angriber dem. Men set oppefra kan du ikke genkende hvilket fjende der bærer våben og hvilke der bærer bomber, hvilket æder dit liv op. Hver gang spiller ændrer synsvinkel fra horisontalt til 2D skyldes det at man bevæger sig ind i en labyrint. Hold nu kæft en træls omgang at skulle igennem. Jeg ved godt at formålet med en labyrint er at man skal fare vild, og finde vej ud, men størrelsen og designet på labyrinterne er decideret dårligt opbygget. Alt ligner hinanden, og vægge som ligner alle andre vægge, skjuler veje og gemte portaler der skal føre dig ud af labyrinten. Hvilket gør en bane som man normalt gennemfører på små 15 minutter, kan tage 5 minutter længere, bare fyldt med irritation i stedet for glæde.

Konklusion
Big Helmet Heroes er hyggeligt, men desværre kun i små portioner. Selvom spillet tilbyder et stort heltegalleri, minder hver helt alt for meget om hinanden, og følelsen af at man bare spiller den samme karakter, men i nye klæder, gør gameplayet trivielt og langsommeligt. Spillet er smukt, og level-designet er godt opbygget med små, hurtige baner og til dels intense boss-kampe i et dragende og flot landskab.
Formålet i spillet er aldrig rigtigt helt klart, og menuen hjælper ikke, når det kommer til at fastlåse sig på hvad man skal lede efter, hvilket gør, at man ofte overser eller mister muligheden for at få nye helte til fremtidige baner. Jeg blev ofte ramt af irritation over combo-systemet, da ens animationer til angreb er for lange, så fjender når at ramme en, og dermed stoppe både hit-streaken og comboen der var tiltænkt. Alt i alt har Big Helmet Heroes været en fin oplevelse, med kun omkring 6 timers indhold gennem de 20 baner spillet har, blev spillet alligevel langtrukken og kedsommeligt. Man kan tydeligt mærke, at spillet er skabt til couch co-op, og ville nok have været en stærkere og bedre oplevelse end min solo gennemspilning. Så er du til couch co-op og elsker at baske fjender med et utal af forskellige våben, så er Big Helmet Heroes måske noget for dig.
Udvikler/Udgiver: Exalted Studio / Dear Villagers
Genre: 3D Beat’em All
Platform: PC(Anmeldt på), PlayStation 5, Xbox Series, Nintendo Switch

Om skribenten:

Nikolaj Mosegaard – Skribent & Anmelder
Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

