Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Den visionære auteur skuer udover AAA-spillandskabet, men udsigten vækker hans bekymring.
I et interview med mediet Games Industry Biz fremlægger Ken Levine, skaberen bag Bioshock-serien, en lettere forstemmende diagnose af computerspilsindustrien. Den handler om de kære AAA-spil. Spil så som Grand Theft Auto VI, Naughty Dogs Intergalatic: The Heretic Prophet og The Witcher 4. Det er spil, som vi alle glæder os til. Blot antydningen af en trailer kan sætte vores verden på den anden ende. De er imidlertid blevet usunde for industrien. De er blevet for store til deres eget bedste, udtaler Levine.
Kæmpen er blevet for kæmpe
Det kan ganske vist lyde selvmodsigende, når det kommer fra netop Levine. Dels har han selv været frontmanden bag spillene Bioshock og Bioshock Infinite, der blev til med hele AAA-markedsmaskineriet og -budgettet i ryggen, og dels har han i skrivende stund AAA-titlen JUDAS undervejs med sit nye spilstudie, Ghost Story Games. Levine slår da også fast, at han er taknemmlig for sin spiludgiver, Take Two.
I’m incredibly fortunate to be able to have the faith from the company to take risks and spend the time I need to make this successful.
Ikke desto mindre pointerer han, at AAA-spil er blevet en problematisk størrelse, og størrelse er i den forbindelse netop nøgleordet. Risikovilligheden fra spiludgivere, som Levine selv nyder og har nydt godt af i sit kreative virke, er nemlig i fare for at fordufte af frygt for disse mægtige kolosser. AAA-spil er simpelthen blevet for store:
Everything’s getting more expensive, especially in the big AAA space because they’re spending the most money. And when you’re spending all this money, naturally you have people concerned about the commercial viability of it. But the problem with AAA is if you don’t innovate, especially in games, you start losing people because they’ve seen it before. And so we have a potentially an over reliance, in some cases, on franchises.
Det er med andre ord ikke så meget kæmpen i sig selv, der indgyder spiludgiverne frygt. Det er risikoen for, at kæmpen falder. For faldet vil være fatalt. Problemet er imidlertid, at de også kan være fatale for industrien i et andet henseende end det kommercielle. Når spil bliver så store og pengespørgsmålet med ét presser sig på, bliver det paradoksalt nok svært at tænke stort. Det bliver svært at divergere fra succesformularen, for det er også pengeformularen. Det bliver svært at være innovativ og modstå fristelsen til at falde tilbage på sequels, prequels, spin-offs og velkendte og velprøvede IP’er. Det bliver svært at tænke stort og nyt på samme tid. For hvis kæmpen falder, kan vi så nå ud af faldets skygge?
Levine bemærker imidlertid, at problemet ikke alene kan tilskrives magelige pengemænd i computerspilsindustriens kulisse.
En dør er ikke bare en dør
AAA-spil bliver netop så frygteligt store, fordi de er blevet teknisk mere komplekse at producere. Selv helt nede i små detaljer ligger et kolossalt arbejde:
Just creating a door now versus creating a door ten years ago just takes a lot more time, because you have normal maps and traders and higher polygons and physics and all this other stuff to contend with.
Djævlen er med andre ord så sandelig også i detaljen. Selv de mest trivielle fænomener i computerspil er sin egen lille, komplekse og ikke mindst kostelige konstruktion.
Med denne analyse af AAA-spil og computerspilsindustrien in mente sidder man måske tilbage med spørgsmålet: jamen, hvad er løsningen så? Hvis AAA-spil er blevet så teknisk komplekse, at de har vokset sig for store til deres eget bedste, skal de så skaleres ned? Eller skal vi gamere skrue ned for vores forventninger og krav? Eller bliver spiludviklere nødt til at alliere sig med Ai-teknologi?
Hvordan kan vi tænke stort og nyt på samme tid?
Levine giver ikke noget decideret svar på problematikken, men synes ikke desto mindre at være meget afklaret med den prekære situation:
Nothing is blessed by God to be successful. You’ve gotta give some people something that excites them and that gets harder every year. But you know what? That’s the job
Med andre ord: sådan ligger landet. Lev med det. Det er måske nemt at sige, når man som Levine allerede er et etableret og af industrien feteret navn. Alligevel kan man ikke undsige sig et stik af optimisme, beundring og håb, når (en ganske vist stor) David på den måde sætter en fod ned over for Goliat og stirrer ham frygtløst ind i fjæset.
Om skribenten:

Johs Bach – Skribent & Anmelder
Johs er Cand.Mag i Medievidenskab med en kulturhistorisk og teoretisk interesse for fortællinger, hvorfor han opsøger dem utrætteligt og fordomsfrit. Således kan han det ene øjeblik fortabe sig i russiske skønlitteratur — og det næste være halvvejs rørstrømsk over slutningen på Super Mario Sunshine. Og så er han en ihærdig Dark Souls-masochist.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

