Anmeldelse

Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten

Af Nicklas Egebæk Hansen
11 september, 2024

Kina har en rig historie og mytologi. Game Science har taget udangspunkt i fortællingen om Sun Wukong og Rejsen mod Vest. Spillet er en af de første store satsninger fra den kinesiske spilindustri, men kan titlen leve op til den store interesse?

Bedre sent end aldrig. Arkaden er kommet igennem Game Sciences nye store satsning, Black Myth: Wukong. Spillet har været længe ventet siden dets annoncering tilbage i 2020, hvor flere var i tvivl om hvorvidt der overhovedet var tale om et ægte spil.

Der viste sig at være en stor satsning på vej fra virksomheden ejet af Tencent, og sidenhen er hypen omkring Wukong kun steget i vejret. Flere skribenter her på siden havde da også spillet som deres mest ventede spil i 2024 – det kan du læse mere om her.

Spillet solgte 10 millioner eksemplarer på blot tre dage, og efter forlydende Black Myth: Wukong allerede solgt mere end 18 millioner eksemplarer, skal man tro de seneste tal. Spørgsmålet er så bare, om spillet i sig selv kan retfærdiggøre disse imponerende tal.

Det tog ikke lang tid at sælge de første 10 millioner kopier

Riget i midten – Smukt og fortryllende

I en verden med magiske væsener og guder som slås på kryds og tværs, finder man aben Sun Wukong. Denne legendariske fortælling går helt tilbage til 1500-tallet, og er kendt verden over. Du er den skæbnebestemte abe, som leder efter Wukongs tabte relikvier, men guderne ønsker ikke at hjælpe dig- tværtimod.

Spillet har modtaget en smule kritik for en forvirrende fortælling, men i stil med Dark Souls, er den nærmere blot fortalt med præcist nok til at holde sig interessant. På din vej møder man forskellige hjælpsomme væsener, som guider dig videre på din færd. Det er gennem disse karakterer, at historien udvikler sig. Stemmeskuespillet fås på både engelsk og kinesisk, og jeg vil anbefale at du i hvert fald giver originalsproget en chance- det tilføjer ekstra lokal charme til verdenen.

Eksempler på væsener som hjælper dig på din færd

De mytiske væsener er fantastisk designet. Man kan mærke kærligheden til de kinesiske fortællinger, og de er alle både frygtindgydende og skræmmende. Er man fan er flyvende kæmpefisk, metalflagermuse, eller teleportererne ulvemennesker, så er dette spillet til dig.

Verdenen er både smuk og divers. Du vil komme gennem jungler, ørkenener, snedækkede bjerge og guddomelige riger. Hvert af kapitlerne har sine egne temaer, som gør dem letgenkendelige. Glæd dig til at se disse områder! De mange detaljer i området gør dog tit, at det kan være svært at vide hvad der kan opdages, og hvad der er for synets skyld.

Den største anke ved spillet som helhed, skal dog findes i spillets level design. Grundlæggende er der problemer med usynlige murer, som oftest ikke føles naturlige, eller som står i vejen for at opdage de forskellige niveauer. I modsætning til andre spil hvor man kan opdage det man kan se, så føles det anderledes i Black Myth: Wukong. Her er man nødt til at løbe ud over alle kanter og skrænter, da der ikke er andre måder at vide på om det er en genvej eller en usynlig mur.

You shall not pass!

Vælg fra alle hylder

Du kan ikke ændre udseendet på din karakter, men Black Myth: Wukong har utrolig mange elementer, som gør dig i stand til at skræddersy din rejse. Først og fremmest er der et fleksibelt level system, som altid kan gendannes. Levels giver Sparks, som anvendes til at opgradere forskellige egenskaber i spillet Ability Tree. Vælg mellem grundlæggende stats, magier, holdninger til staven, eller transformationer.

Uanset hvilken vej du vælger, kan du altid forsøge med en nyt build

Egenskaberne bliver flere, efterhånden som man kommer i højere level. Sideløbende låses der op for utallige andre mekanismer gennem kamp og udforskning. Her kan du få nye stave med forskellige egenskaber, eller låse op for nye rustninger, som passer til lige netop din spillestil.

Spirits er en anderledes mekanisme, hvor man tager form som en besejret modstander. Her kan man bruge Qi på at tage netop den form man har valgt- og disse kan naturligvis også opgraderes. Black Myth: Wukong gør brug af et flaskesystem, som man kender det fra Dark Souls. Flaskerne kan også her opgraderes, så de healer mere og kan bruges flere gange. De kan dog også få påført specielle egenskaber, som giver forskellige boosts efter brug af flasken.

I begyndelsen kan alle disse forskellige mekanismer virke overvældende, men efterhånden som man får styr på dem, så åbner det for en masse forskellige builds og variation i kampene. Det handler om at finde en spillestil man synes om, og så ellers tilpasse den den enkelte boss.

Der er nok med rustninger og andet udstyr at vælge mellem

Tempo og action i højsædet

Grundlæggende minder spillet om en blanding mellem de nyere God of War og Dark Souls. Combat er hurtig, med mange forskellige mekanismer, men man skal være opmærksom på sit liv og stamina, for ellers er det slut. Spillet modtog en smule kritik for dets optimering på PC, men jeg kan ærligt sige, at jeg ingen tekniske problemer har haft under hele min gennemspilning.

Kampsystemet er efter min mening det, som den kinesiske udvikler har ramt lige i måsen. Det høje tempo matches af de mange spilmekanismer, som sammen skaber et fantastisk flow i kampene. Det føles fantastisk at skifte mellem hurtige slag, transformering, spirits, magi, som kører i et hurtigt og flydende gameplay.

Alt dette kommer i særdeleshed til sin ret i spillets boss-fights. Det er her man skal bruge alt man har lært for at overvinde fjenden. Spillets level design, kombineret med de fantastiske boss-kampe, gør dog at jeg ofte fik lyst til blot at løbe igennem til den næste boss, da det er det mest interessante ved spillet.

Ikke nok med at bossernes visuelle design er fremragende, så spiller deres mekanismer også super godt ind i de muligheder du har som spiller. Kampene føles retfærdige, men svære – Det er for mig det vigtigste i denne type spil.

En af spillets mange boss-kampe

Konklusion

Black Myth: Wukong er en titel som rummer utallige boss-kampe på det allerhøjeste niveau. Kampene er kombineret med et hurtigt kampsystem, som bliver understøttet til perfektion af spillets mange velintegrerede mekanismer. Verdenen er både smuk, grufuld og spændende, og spillet er fyldt med nogle tragiske sidehistorier, som er virkelig gribende. Eneste malurt i bægeret er spillets level-design, som ikke når samme højder som andre titler i samme genre. Det skal dog ikke tage noget fra en sammenlagt fremragende spiloplevelse- jeg håber allerede på at se meget mere til Black Myth: Wukong i fremtiden!

Udvikler/Udgiver: Game Science

Genre: Action RPG

Platform: PC (anmeldt på), Playstation 5


Om skribenten:

Nicklas Egebæk Hansen – Skribent & Anmelder


Uddannet inden for IT og brugerdesign. Spilverdenen åbnede sig for ham ved Pokémon Red til GameBoy i halvfemserne. Siden har Dark Souls trilogien vendt op og ned på forståelsen for, hvad spil kan – Dark Souls er til dato den bedste spiloplevelse for ham. Han nyder at analysere spil og alle de komponenter de består af; Gameplay kommer dog altid i første række for ham.





© Copyright - arkaden.dk