Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
I 25 år har Daniel Myrick og Eduardo Sanchez’ genrebrydende found-footage-film The Blair Witch Project været udsendt i rædsomme versioner. Nu udkommer den oprindelige udgave
Mange vil sikkert tilskrive The Blair Witch Project-filmen æren for at have skabt sin egen niche inden for gyserfilm, hvilket effektivt lancerede den moderne found footage-undergenre, som vi kender den. Indie-horrorklassikeren betragtes i dag som en af genrens sværvægtere og er blevet en ægte klassiker i løbet af sine 25 år.
Det viser sig dog, at vi i al den tid har set den forkerte version af filmen. Blair Witch-producenten Mike Monello tog for nylig til Twitter for at dele en omfattende tråd om, hvorfor den version af filmen, der blev udgivet både i biografer og på hjemmemedier, ikke er den, filmskaberne oprindeligt havde til hensigt at udgive, men snarere den, der blev udgivet på grund af teknologiske begrænsninger på det tidspunkt.
Monello siger:
“I 1999 opstod biograffilm ikke på video, så der var ingen kodificeret proces for at sende dem ud på video. Så de gjorde det som alle film dengang: De overførte 35 mm-negativet til video. Desværre er 35 mm-negativet IKKE det egentlige kameranegativ. Som et resultat er den version, der er frigivet til alle former for hjemmevideo, forkert. Farverne, bevægelsen, de mærkelige afrundede hjørner, det lignede ikke en hjemmevideo, og det lignede ikke film.”
Mike Monello
Nu udkommer filmoverførslen, som den var tiltænkt, takket være en ny 4K-Blu-ray fra britiske Second Sight Films
Monello tilføjer:
“Dette er den FØRSTE (og i øjeblikket den ENESTE) udgave af filmen, der er blevet korrekt overført til hjemmevideoudgivelse. Det ser nu endelig ud, som det gjorde for os, da vi redigerede filmen. Sådan som vi ville have det til at se ud. Faktisk, hvis biograferne havde været i stand til at projicere video i 1999, så ville DENNE overførsel have spillet i biograferne! 35 mm-printet var et skridt, vi var nødt til at tage på grund af datidens teknologi. Jeg ved, at mange vil være oprørte over, at det er Region B. Jeg ville ønske, at det kunne være en verdensrelease, men kontrakter og juridiske ting forhindrer det. Når det så er sagt, DENNE udgave KUNNE udgives i USA. Den beslutning tilhører udelukkende @Lionsgate eller @LionsgateHorror. Hvis du ikke har en regionsfri spiller, foreslår jeg, at du kontakter @Lionsgate direkte og beder dem om at udgive denne version af filmen.”
Mike Monello
The Blair Witch Projects produktionsdesigner Ben Rock forklarer endvidere på Twitter:
“Hvis du er fan af The Blair Witch Project, er denne udgave den første af sin slags. De originale kilder er blevet re-digitaliseret, herunder en første ordentlig overførsel nogensinde af 16 mm. Og der er en ny dokumentar af Jed Shepherd, der interviewer alle os, der lavede filmen. Den version, du har set, blev overført (Hi8 og 16 mm) til BetaSP i 1997, redigeret i standard def, output til 35 mm fra SD, og det var 35 mm-printet. DVD’en og Blu-ray’en udover denne nye udgave var en videooverførsel fra det 35 mm-print. Dette er den bedste version.
Ben Rock
Her er den fulde oversigt over REGION B-udgivelsen fra Second Sight Films…
- En ny Second Sight Films-restaurering fra Hi8-videobåndene og 16 mm filmelementer, overvåget og godkendt af producenterne og instruktørerne
- 2-disc-udgaven indeholder restaureret og remastered Original Theatrical Cut og Festival Cut plus original version
- The Blair Witch Documentary: en ny spillefilmsproduktion fra Second Sight Films
- Ny lydkommentar af Alexandra Heller-Nicholas og Josh Nelson
- Instruktørers og producenters lydkommentarer
- Slettede scener, herunder tidligere uset video og 16 mm optagelser
- The Blair Witch Project: Analog horror i en digital verden af Mike Muncer
- Blair-heksens forbandelse
- Alternative slutninger
- Cannes 1999: arkiv Instruktørinterview
- Trailere
Limited Edition Indhold
- Stiv slipcase med nyt kunstværk af Timothy Pittides
- 184-siders hardback-bog med arkivproduktionsmaterialer og nye essays af Stacey Abbott, Becky Darke, Adam Hart, Craig Ian Mann, Mary Beth McAndrews, Dr. Cecilia Sayad, Pete Turner og Heather Wixson
- Heathers dagbog
- 3 samlerkunstkort
Limited Edition-udgivelsen fra Second Sight vil blive udgivet den 11. november.
Du kan også få fat i en Standard 2-Disc Edition, som er beskrevet her.
Om denne skribent modtager et gratis signeret eksemplar efter formidlingen, står stadig hen i det uvisse.
Om skribenten:
Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder
Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.