Mest læste
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Det skal du se i biografen – december 2024
PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
Red dine venner, bekæmp vampyr-apokalypsen og overlev rædslerne ved førsteårs hockeytræning i #BLUD - en charmerende og skæv animeret dungeon crawler, der udvisker grænsen mellem action-RPG'er og hyperkinetiske 90'er-tegnefilm.
I en tid hvor der udkommer nye indiespil hver time, er det vigtigt at have en visuel stil, der skiller sig lidt ud. Her skiller #BLUD sig væsentligt ud; spillets æstetik er en visuel fornøjelse, der perfekt fanger essensen af de elskede animerede serier fra den gyldne Cartoon Network-tid. Hver ramme af animation, karakterdesign og baggrund bringer charmen fra den gyldne æra til live.
Farverige og glatte animationer, lyse farver og en verden fyldt med humor og eventyr tager dig tilbage til 90’erne. Jeg sad og fik konstant flashbacks til Powerpuff Pigerne, Grumme eventyr med Billy og Mandy og Dexters Laboratorium – altså på den bedst tænkelige måde.
Selve spilverdenen er også gennemtænkt designet. Hvert område, fra de uhyggelige fangehuller til den travle, stærkt oplyste by, føles særskilt og levende. Karakterernes portrætkunst er imponerende og tilføjer detaljer og udtryk, der forbedrer den samlede oplevelse. Lyddesignet supplerer kunststilen perfekt med velkendte lydeffekter fra old-school tegnefilm. Selvom spillet ikke tilbyder fuldt stemmeskuespil, taler karaktererne i charmerende volapyk, hvilket tilføjer til spillets humoristiske karakter.
#GAL/GENIAL
Titlen på spillet er lidt atypisk og skæv med et hashtag i selve titlen, og det passer perfekt til det her lidt skøre og fjollede univers. Men der er også en grund til galskaben, for Becky, hovedkarakteren man spiller, benytter sig af et socialt medie, der kunne minde om X, til at holde sig forbundet til andre karakterer, sidemissioner, abilities og diverse collectibles, man kan samle op. Det er en ret genial idé, der holder styr på historien og hjælper spilleren med at danne et overblik, hvilket tilføjer mere farve til spillets grundlæggende opgaver.
Man får tidligt i spillet en “kogebog” fra sin mor, hvor der, i bedste Tunic-stil, står en masse volapyk. I takt med at du støder på nye fjender og låser nye abilities op, lærer du at tyde, hvad der står i bogen. Igen, meget genialt og en gimmick, der bliver brugt meget på indie-scenen.
Selvom det sociale medie som interface og “kogebogen” er geniale og sjove påfund, fungerer de bare ikke helt i praksis. Nogle faner, især dem der viser alle de collectibles, man går rundt og samler op, kunne godt have været gemt som en underfane eller fordelt på halvt så mange faner. Det bliver lidt uoverskueligt med alle de faner, man hele tiden skal skifte imellem, og mange af dem bliver bare brugt som pynt. Jeg kunne virkelig godt have brugt en genvejsknap til kortet over byen.
“Kogebogen,” der skal fungere som et leksikon over alt, hvad du opdager, stoppede jeg med at kigge i efter et par timers spil, fordi bogen ikke bidrog med noget interessant til historien, og jeg følte intet behov for at læse det hele – så vigtigt eller spændende var det bare ikke.
#RPG
Desværre går temaet om geniale idéer, der bliver udført halvhjertet, igen mange steder i spillet. Hele spillets univers og opbygning inviterer spilleren til at gå på opdagelse i den lokale by Carpentersville. Det er også sjovt de første timer at gå rundt i byen og opleve, hvad den har af referencer til Cartoon Network og anden popkultur fra 90’erne. Men der er næsten ingen grund til at gå rundt og udforske byen. Carpentersville er fyldt med karakterer, der står ved hvert gadehjørne. Problemet er bare, at 80% af gangene, når du interagerer med NPC’erne, får du intet ud af det, altså lige ud over en generisk samtale, der føles ret ligegyldig. Så efter et par timers spil stoppede jeg med at lytte til diverse anekdoter, som jeg fik fortalt.
Der er, som skrevet tidligere, ingen dialoger i spillet. Alle karakterer snakker i The Sims-agtigt volapyk, og det bliver altså trættende at høre på, for det er de samme to tonelejer og de samme tre ansigtsanimationer, der går igen og igen.
Der er en anden mekanik, som jeg synes arbejder lidt imod spillets open world-tilgang. Man stiger i level, som man progredierer i historien, og det er som sådan også helt okay, men det gør, at jeg mister lysten til at tage afbræk fra hovedhistorien og gå rundt og slå vampyrer og flagermus ihjel. Hvis jeg bare blev belønnet med nye våben, mere liv eller bare collectibles, så var jeg gået i Wesley Snipes’ Blade-mode og havde massakreret et hav af blodsugere.
#REP
Der er en form for nydelse i at se blodsugerne blive splattet ud med min overdimensionerede hockeystav. Men desværre er det ikke nok til, at jeg gider smadre mig igennem horder af blodsugere. Spillet har tydeligvis fokuseret sin opmærksomhed andre steder – nemlig på de nostalgiske animerede mellemsekvenser og den unikke æstetik. Når man endelig har fået sit våben, består kampene af et simpelt combo-system og en enkelt knap, hvilket ofte fører til ret undervældende actionsekvenser.
Det hjælper heller ikke, at opgraderinger til ens våben er meget basic og består af for eksempel en paraply, der fungerer som et defensivt skjold, eller en Zelda-isk hookshot. På grund af variationen, eller manglen på samme, af fjender, føles gameplayet for repetitivt.
At AI’en ikke altid er lige klog, at fjenderne aldrig dropper noget, og specielt en frustrerende clunky styring, gjorde, at jeg i sekvenser bare prøvede at drible mig forbi fjenderne.
#Bludsuckingbosses
Foruden æstetikken, er der et andet element der fungerer overvejende tilfredsstillende, nemlig boss-battles!
Ligesom resten af spillet er alle de blodsugende bosser visuelt gennemført med meget unikke designs. Hver gang jeg skulle i kamp mod en boss, sad jeg med et kæmpe smil på læben. De er så fantasifulde, men samtidig ligner nogle skurke taget fra Powerpuff Pigerne eller Grumme eventyr med Billy og Mandy. Desværre ender boss-kampene med at blive mere frustrerende end underholdende.
Mod minions betyder den clunky styring ikke så meget, men mod bossene, blev det næsten tortur. Så det irriterede mig lidt at, når jeg først gik i kamp mod en boss, kunne jeg ikke flygte eller gå tilbage, før jeg gik imod bossen. Det gjorde at jeg ofte sad fast fordi det også tog (en hel del) forsøg på at lure bossernes mechanics. På det punkt er der virkelig no mercy – get good or get bloodsucked.
#Konklusion
Jeg vil så gerne kunne lide #BLUD, for jeg er smaskforelsket i spillets æstetik og charme. Historien er ret underholdende og der er så mange gode idéer, desværre spænder et ensformigt og kedeligt gameplay ben for oplevelsen, og efter 4-5 timer inde i det her skønne fantasifulde univers, begynder jeg at miste interessen. Boss-kampene giver lidt ekstra bid og variation, men på grund af en clunky styring, bliver de ofte også en frustrerende oplevelse.
Jeg håber udviklerne bag spillet, tager ved lære, og får bagt noget mere på styringen og mechanics i en eventuel fortsættelse, for jeg vil gerne tilbage til det her univers.
Udvikler/Udgiver: Exit 73 Studios / Humble Games
Genre: Action RPG, Adventure, Dungeon Crawler
Platform: PS5 (Anmeldt på), PS4, Xbox Series S/X, Xbox One, Nintendo Switch, PC
Om skribenten:
Henrik Brandt – Skribent & Anmelder
Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol