Nyheder

Bungie fortæller om Destiny 2 – Season of the Wish

Foto: Bungie

Af Sofus Halkjær Wiisbye
29 januar, 2024

Kan Destiny 2 holde ‘Lyset’ tændt indtil The Final Shape lander eller går vi en ‘Mørk’ tid i møde?

Arkaden var så heldig at være en af de udvalgte spil-medier der fik lov at komme med til en snak om Destiny og den nuværende sæsons fremtid indtil næste og sidste Destiny 2 expansion, The Final Shape, rammer her til sommer. I halvanden time underholdt syv engagerede Bungie medarbejdere (holdet er at finde i bunden af artiklen) ved at svare på vores indsendte spørgsmål, og lad mig bare slå fast fra start. Den entusiasme “holdet” bragte har virkelig tændt en ild i denne gamle Destiny-junky.

Agendaen til mødet er sat fra start, og det viser sig da også at være nødvendigt, for det hele bliver stoppet brat, da vi er sekunder fra at gå over tid. Det er altså ikke bare mig, der er investeret, det er så sandelig også de andre inviterede samt udviklerne selv. Det er meget tydeligt. Alle tilstede elsker Destiny.

Vi skal igennem sæsonens historie med Riven og ønske dragernes (læs:Ahamkara) fremtid, Mara Sov og The Crow’s (tidligere Uldren Sov) forhold, samt hvordan dette leder ind i ‘The Final Shape’. Sæsonens aktiviteter, specifikt ‘The Coil’ aktiviteten. Den nye dungeon ‘Warlords Ruin’ og sidst men ikke mindst den nye exotic mission, ‘Starcrossed’

Sæsonens historie

Selvom man kunne have ønsket det, får vi ikke lov at høre om næste expansion, The Final Shape, men et hovedtema for sæsonen er at give slip på fortiden. Dette symboliseres ved Mara Sov’ og Riven’s relations udvikling. En af de store spørgsmål sæsonen skal svare på er hvordan de to kan stole på hinanden. Et spørgsmål fra de inviterede gik på hvorfor Oryx aldrig havde taget kontakt til Riven og fristet hende med en ‘aftale’. Selvom det tydeligvis ikke var en vej de gik og at Oryx er død når vi møder Riven, bliver der alligevel hintet til at hvis Oryx skulle influere Riven fra graven skulle han “VIRKELIG” ville. Det er heller ikke første gang vi i Destiny har set at ‘døden’ på sin vis “bare” er en “sindstilstand”.

I forhold til historien og deres sæson models indflydelse herpå snakkes der også om at indfri mysterier og løfter som der plantes. Noget Destiny har fået kritik for. Det er en kunst og der er ikke mange medier hvor man kan have en kontinuerlig historie over ti år. Holdet svarer, at man simpelthen er nødt til at stole på, at holdet kan samle op og binde sammen. Man kan ikke afslutte trådene for hurtigt, for hvor skal vi så hen? Hver sæson har deres egen historie, men må også bidrage til den overordnede historie for at samle og føre det overordnede plot videre. Noget der måske gør mange fans glade er, at vi får konfirmation på at Bungie ved deres sæson historie struktur er blevet lidt forudsigelig og arbejder på at nytænke den.

Vi slutter segmentet på en større cliffhanger, nemlig at selvom sæson 23’s historie virker afsluttet, er der masser af tid til ‘The Final Shape’ og der vil være mere indhold at finde i season of the Wish.

Sæson aktiviteter

The Coil har fået rigtig god feedback fra communitiet og beskrives som en næsten rogue lite udgave af en sæson aktivitet, der tangerer endgame. Derfor ligger det også lige til højrebenet at forvente en fortsættelse i dette spor. Overraskende er dog, at som alt andet indhold i sæsonen skal aktiviteterne som The Coil også passe ind. Derfor kan det ikke garanteres, men feedbacken gør at det er noget de vil kigge ind i.

Grundet rogue lite sammenligningen kommenteres det også på, om vi kan se andre genrer snige sig ind, hvortil vi får at vide vi skal glæde os, og det fiske-minigame der blev implementeret nævnes med en hvis glød i øjet. Måske bliver Destiny en ny farming-sim.

Da spørgsmålene var bestemt af brugerne brugte vi ikke meget tid på denne del af agendaen og vi hopper straks videre.

Warlord’s Ruin dungeonen

Destiny’s dungeons er et spændende bekendtskab og det er også det første vi snakker om i forhold til denne sæsons dungeon, Warlords Ruin. Fælles for alle dungeons er at de tillader udviklerne at træde ud fra sæsonens narrativ og skabe noget helt unikt og spændende. De skal stadig holde sig tematisk inden for skiven, men ellers er det her, der virkelig kan ske nye ting.

Første dungeon vi så i Destiny var Shattered Throne. En aktivitet der revolutionerede Destiny for fremtiden. De er på sin vis mini raids og for mig er de noget af det bedste i spillet. Warlord’s Ruin er ingen undtagelse. En spændende indsigt vi får her er hvorledes de bliver til. Bungie udvikler op imod tre ideer per dungeon og går så med det sammensurium af ting der passer bedst til den setting og historie der skal fortælles. Vi lærer her at det at flygte fra et egentligt fængsel var blevet forbigået flere gange, men altså nu, i Warlord’s Ruin, har fundet et sted at leve.

Noget semi nyt i Warlord’s Ruin er konceptet om genspilning. Meget historiefortælling er denne gang blevet flyttet ind i selve dungeonen, noget jeg personligt synes er meget federe end at skulle læse om den på de forskellige udstyr fra aktiviteten. Således kræves flere gennemspilninger for at låse op for alle “døre” og få hele billedet af det narrativ, der udspiller sig i Warlord’s Ruin.

Starcrossed exotic missionen

Snakken om Starcrossed falder straks på hvordan inspirationen kommer til at lave de eksotiske missioner generelt. Har man spillet en af disse ved man de er noget af det bedste Destiny har at byde på. Det sætter forventningerne højt fra start. Unikt for denne er at sæsonens historie er direkte forbundet til missionens narrativ. Noget der ellers normalt ikke er tilfældet, da de plejer at ligge længere fra “the Golden Path”, som er Bungies term for den narrative linje gennem deres spil.

Disse missioner udspringer af passion og starter ofte med et “hvad vil vi se, som spillere” og så tilpasses mechanics og sæsonens krydderi til området der vælges. I dette tilfælde er det Garden of Salvation raidet der sker i området kaldet the Black Garden. Med et lille spin af dark fantasy er den normale sci-fi setting nu tilpasset til sæsonens feel.

Netop the Golden path tages op for at besvare en af mine egne pointer i forhold til denne mission. For nye Destiny-spillere kan mængden af missioner virke noget overvældende. Især når objektiver og mekanikerne lånes fra gamle dungeons og raids, endgame aktiviteter fra spillet, der for langt de fleste spillere kræver stor indsats at komme igennem. Det medregnes i designet af spillet at jo længere væk fra denne Path man kommer, jo mere vil designet kræve af spilleren. Noget jeg tror det er nødvendigt i et live service spil for at fastholde veteranerne. Noget af magien ligger også i ikke at holde spillernes hånd for hårdt. At lade dem prøve selv, og mærke mystikken, som udviklerne mener er en vigtig del af Destiny.

Til sidst

Diskussionen afrundes med nogle generelle spørgsmål og jeg vil highlighte to her på falderebet. Først et emne der er påfaldende for mange Destiny-spillere, loot. Specifikt den tid man skal investere for at få loot. Det er igen noget season of the Wish har fået god feedback på og teamet fortæller os det er noget de vil blive ved med at prioritere, især da de selv er spillere og også bliver skuffet når man lægger en time for at få to blå genstande (en næsten ligegyldig rang af genstande).

Det sidste spørgsmål går på den emotionelle turbulens, teamet må føle nu en tiårig rejse er ved at være slut. Følelsesladet udtalelser kommer fra mange af Bungies udsendinge og jeg må være ærlig og sige, at jeg, som en der har spillet med fra start, også fik en klump i halsen. Denne afrunding gjorde at jeg simpelthen er så spændt på det sidste kapitel i Destiny. Vi ses star-side, guardien.

Deltagere

Amanda Baker – test engineer
Ryan Baker – senior environment artist
Nikko Stevens – senior narrative designer
Todd Juno – art lead
Jonathan To – lead narrative designer
Clayton Kisko – staff designer
Brian Frank – design lead

Sofus Halkjær Wiisbye – Skribent & Anmelder


Tidligere professionel dykker med kandidatgrader i marinebiologi og bioinformatik. Fantasy/Sci-fi entusiast, der elsker især bogserien The Malazan Book of the Fallen, soulsborne-spil, og Monster Hunter-spillene. Et godt indiespil som Hollow Knight har også vundet mit hjerte. Kendt som Raid/Dungeon Sherpa i Destiny 2.





© Copyright - arkaden.dk