Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
Kan Destiny 2 holde ‘Lyset’ tændt indtil The Final Shape lander eller går vi en ‘Mørk’ tid i møde?
Arkaden var så heldig at være en af de udvalgte spil-medier der fik lov at komme med til en snak om Destiny og den nuværende sæsons fremtid indtil næste og sidste Destiny 2 expansion, The Final Shape, rammer her til sommer. I halvanden time underholdt syv engagerede Bungie medarbejdere (holdet er at finde i bunden af artiklen) ved at svare på vores indsendte spørgsmål, og lad mig bare slå fast fra start. Den entusiasme “holdet” bragte har virkelig tændt en ild i denne gamle Destiny-junky.
Agendaen til mødet er sat fra start, og det viser sig da også at være nødvendigt, for det hele bliver stoppet brat, da vi er sekunder fra at gå over tid. Det er altså ikke bare mig, der er investeret, det er så sandelig også de andre inviterede samt udviklerne selv. Det er meget tydeligt. Alle tilstede elsker Destiny.
Vi skal igennem sæsonens historie med Riven og ønske dragernes (læs:Ahamkara) fremtid, Mara Sov og The Crow’s (tidligere Uldren Sov) forhold, samt hvordan dette leder ind i ‘The Final Shape’. Sæsonens aktiviteter, specifikt ‘The Coil’ aktiviteten. Den nye dungeon ‘Warlords Ruin’ og sidst men ikke mindst den nye exotic mission, ‘Starcrossed’
Sæsonens historie
Selvom man kunne have ønsket det, får vi ikke lov at høre om næste expansion, The Final Shape, men et hovedtema for sæsonen er at give slip på fortiden. Dette symboliseres ved Mara Sov’ og Riven’s relations udvikling. En af de store spørgsmål sæsonen skal svare på er hvordan de to kan stole på hinanden. Et spørgsmål fra de inviterede gik på hvorfor Oryx aldrig havde taget kontakt til Riven og fristet hende med en ‘aftale’. Selvom det tydeligvis ikke var en vej de gik og at Oryx er død når vi møder Riven, bliver der alligevel hintet til at hvis Oryx skulle influere Riven fra graven skulle han “VIRKELIG” ville. Det er heller ikke første gang vi i Destiny har set at ‘døden’ på sin vis “bare” er en “sindstilstand”.
I forhold til historien og deres sæson models indflydelse herpå snakkes der også om at indfri mysterier og løfter som der plantes. Noget Destiny har fået kritik for. Det er en kunst og der er ikke mange medier hvor man kan have en kontinuerlig historie over ti år. Holdet svarer, at man simpelthen er nødt til at stole på, at holdet kan samle op og binde sammen. Man kan ikke afslutte trådene for hurtigt, for hvor skal vi så hen? Hver sæson har deres egen historie, men må også bidrage til den overordnede historie for at samle og føre det overordnede plot videre. Noget der måske gør mange fans glade er, at vi får konfirmation på at Bungie ved deres sæson historie struktur er blevet lidt forudsigelig og arbejder på at nytænke den.
Vi slutter segmentet på en større cliffhanger, nemlig at selvom sæson 23’s historie virker afsluttet, er der masser af tid til ‘The Final Shape’ og der vil være mere indhold at finde i season of the Wish.
Sæson aktiviteter
The Coil har fået rigtig god feedback fra communitiet og beskrives som en næsten rogue lite udgave af en sæson aktivitet, der tangerer endgame. Derfor ligger det også lige til højrebenet at forvente en fortsættelse i dette spor. Overraskende er dog, at som alt andet indhold i sæsonen skal aktiviteterne som The Coil også passe ind. Derfor kan det ikke garanteres, men feedbacken gør at det er noget de vil kigge ind i.
Grundet rogue lite sammenligningen kommenteres det også på, om vi kan se andre genrer snige sig ind, hvortil vi får at vide vi skal glæde os, og det fiske-minigame der blev implementeret nævnes med en hvis glød i øjet. Måske bliver Destiny en ny farming-sim.
Da spørgsmålene var bestemt af brugerne brugte vi ikke meget tid på denne del af agendaen og vi hopper straks videre.
Warlord’s Ruin dungeonen
Destiny’s dungeons er et spændende bekendtskab og det er også det første vi snakker om i forhold til denne sæsons dungeon, Warlords Ruin. Fælles for alle dungeons er at de tillader udviklerne at træde ud fra sæsonens narrativ og skabe noget helt unikt og spændende. De skal stadig holde sig tematisk inden for skiven, men ellers er det her, der virkelig kan ske nye ting.
Første dungeon vi så i Destiny var Shattered Throne. En aktivitet der revolutionerede Destiny for fremtiden. De er på sin vis mini raids og for mig er de noget af det bedste i spillet. Warlord’s Ruin er ingen undtagelse. En spændende indsigt vi får her er hvorledes de bliver til. Bungie udvikler op imod tre ideer per dungeon og går så med det sammensurium af ting der passer bedst til den setting og historie der skal fortælles. Vi lærer her at det at flygte fra et egentligt fængsel var blevet forbigået flere gange, men altså nu, i Warlord’s Ruin, har fundet et sted at leve.
Noget semi nyt i Warlord’s Ruin er konceptet om genspilning. Meget historiefortælling er denne gang blevet flyttet ind i selve dungeonen, noget jeg personligt synes er meget federe end at skulle læse om den på de forskellige udstyr fra aktiviteten. Således kræves flere gennemspilninger for at låse op for alle “døre” og få hele billedet af det narrativ, der udspiller sig i Warlord’s Ruin.
Starcrossed exotic missionen
Snakken om Starcrossed falder straks på hvordan inspirationen kommer til at lave de eksotiske missioner generelt. Har man spillet en af disse ved man de er noget af det bedste Destiny har at byde på. Det sætter forventningerne højt fra start. Unikt for denne er at sæsonens historie er direkte forbundet til missionens narrativ. Noget der ellers normalt ikke er tilfældet, da de plejer at ligge længere fra “the Golden Path”, som er Bungies term for den narrative linje gennem deres spil.
Disse missioner udspringer af passion og starter ofte med et “hvad vil vi se, som spillere” og så tilpasses mechanics og sæsonens krydderi til området der vælges. I dette tilfælde er det Garden of Salvation raidet der sker i området kaldet the Black Garden. Med et lille spin af dark fantasy er den normale sci-fi setting nu tilpasset til sæsonens feel.
Netop the Golden path tages op for at besvare en af mine egne pointer i forhold til denne mission. For nye Destiny-spillere kan mængden af missioner virke noget overvældende. Især når objektiver og mekanikerne lånes fra gamle dungeons og raids, endgame aktiviteter fra spillet, der for langt de fleste spillere kræver stor indsats at komme igennem. Det medregnes i designet af spillet at jo længere væk fra denne Path man kommer, jo mere vil designet kræve af spilleren. Noget jeg tror det er nødvendigt i et live service spil for at fastholde veteranerne. Noget af magien ligger også i ikke at holde spillernes hånd for hårdt. At lade dem prøve selv, og mærke mystikken, som udviklerne mener er en vigtig del af Destiny.
Til sidst
Diskussionen afrundes med nogle generelle spørgsmål og jeg vil highlighte to her på falderebet. Først et emne der er påfaldende for mange Destiny-spillere, loot. Specifikt den tid man skal investere for at få loot. Det er igen noget season of the Wish har fået god feedback på og teamet fortæller os det er noget de vil blive ved med at prioritere, især da de selv er spillere og også bliver skuffet når man lægger en time for at få to blå genstande (en næsten ligegyldig rang af genstande).
Det sidste spørgsmål går på den emotionelle turbulens, teamet må føle nu en tiårig rejse er ved at være slut. Følelsesladet udtalelser kommer fra mange af Bungies udsendinge og jeg må være ærlig og sige, at jeg, som en der har spillet med fra start, også fik en klump i halsen. Denne afrunding gjorde at jeg simpelthen er så spændt på det sidste kapitel i Destiny. Vi ses star-side, guardien.
Deltagere
Amanda Baker – test engineer
Ryan Baker – senior environment artist
Nikko Stevens – senior narrative designer
Todd Juno – art lead
Jonathan To – lead narrative designer
Clayton Kisko – staff designer
Brian Frank – design lead
Sofus Halkjær Wiisbye – Skribent & Anmelder
Tidligere professionel dykker med kandidatgrader i marinebiologi og bioinformatik. Fantasy/Sci-fi entusiast, der elsker især bogserien The Malazan Book of the Fallen, soulsborne-spil, og Monster Hunter-spillene. Et godt indiespil som Hollow Knight har også vundet mit hjerte. Kendt som Raid/Dungeon Sherpa i Destiny 2.
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025
- Putins Xbox i problemer
- Squid Game indtager snart Call of Duty: Black Ops 6!
- Nosferatu-anmeldelse – Et gotisk mesterværk, der genopliver rædslerne fra mørkets krypt
- Det er på grund af hardwarebegrænsninger i Series S, at Black Myth Wukong ikke er på Xbox!
- Helldivers 2’s kreative instruktør blander sig i DEI debatten!
- Arkaden Podcast Anmelder – Dragon Ball: Sparking! Zero
- De mest ventede film i 2025 – Skribenternes top 5