Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Call of Duty: Black Ops 6 (Multiplayer)-anmeldelse – Omnimovement i flow, våben grind i slow-mo

Af David Darville
1 november, 2024

Hurtigere action og tarvlige spawns

Multiplayer leverer endnu en gang den solide gunplay oplevelse, som Call of Duty er kendt for. Våbnene føles kraftfulde og autentiske, understøttet af et imponerende lyddesign, der gør hver kamp intens og engagerende. Black Ops 6 introducerer 16 nye baner med det klassiske 3-lane design, der varierer i landskab og åbner op for nye taktiske muligheder. De mere kompakte baner udfordrer snipere, som har svært ved at dominere i de korte vinkler.

Sniping i Black Ops 6 føles virkelig godt. Foto: Raven Software/David Darville

Spillet lider desuden af et kendt problem med spawn points, der skaber frustration i form af den ofte gentagne spawn and die-cyklus. Det opstår især på de mindre og mere kompakte baner, hvor der er færre sikre områder til at spawne. Resultatet er, at spillere ofte bliver placeret i direkte sigtelinje for modstanderne eller tæt på aktive shootouts uden tid til at reagere. Det ødelægger flowet i spillet og skaber en uheldig rytme, hvor man kan dø umiddelbart efter, at man er re-spawned, hvilket kan tage momentum og engagement ud af spiloplevelsen.

Omnimovement giver total bevægelsesfrihed. Foto: Raven Software/David Darville

En af årets største og bedste tilføjelser er Omnimovement, som gør det muligt at sprinte, glide og kaste sig i 360 graders retning. Den nye funktion giver en ny dynamik til den hurtige arkadeaction, hvor både præcision og movement bliver essentielle for overlevelse. At kaste sig ind i en fjendes kontrolzone i domination og få et triple kill er ekstremt tilfredsstillende, og den hurtigere bevægelse giver intense gunfights, hvor spillere taktisk kan bruge Omnimovement til at undvige eller angribe.

Et wildcard giver mulighed for at tilføje op til otte forskellige attachments. Foto: Raven Software/David Darville

Derudover føles våben grinden i Black Ops 6 virkelig langsom. Selv ved level 55 og prestige-niveau har jeg kun maksimeret omkring halvandet våben, hvilket begrænser variationen for spillere, der ønsker at eksperimentere med forskellige setups. Jeg håber, at udviklerne vil tage dette op og lette grind’en, så den bliver mere tilgængelig for casual-spillere, der ønsker at prøve nye våben og strategier.

Retro kaos med nye twists… og flere fejl!

Zombies i Black Ops 6 bringer os tilbage til den klassiske, runde-baserede oplevelse, som mange fans har savnet. To nye baner er klar ved lancering i Zombies: Terminus, et dystert fængselskompleks, der nu fungerer som bioforskningscenter, og Liberty Falls, en lille, forladt by i West Virginia, som er blevet invaderet af Dark Aether

Den ikoniske Pack-a-Punch-maskine er tilbage, sammen med et bredt udvalg af forskellige boostende drikke, der kan forbedre spillerens stamina, liv og meget mere. Disse elementer gør det muligt for spillerne at opgradere både deres våben og evner, hvilket er helt afgørende for at kunne overleve de stadig mere udfordrende zombiehorder.

Velkommen til Liberty Falls. Foto Raven Software/David Darville

Desuden tilføjer Black Ops 6 den nye Gobblegum-funktion. Gobblegum er særlige tyggegummier, som spillere kan finde, og som giver midlertidige buffs eller unikke evner, der kan være altafgørende i pressede situationer. Disse giver en ekstra taktisk dimension, og forskellige Gobblegum-typer kan anvendes strategisk, når udfordringerne bliver intense.

Dog er der desværre en række glitches, som nogle spillere udnytter. En særlig glitch får zombierne til at stoppe med at jagte spilleren, hvilket betyder, at man kan ignorere missionerne og i stedet fokusere på at grinde camo og våbenprogression uden risiko. Det fjerner noget af den intense atmosfære og udfordring, der normalt gør zombie-oplevelsen spændende.

Forskellige Gobblegum-automater kan findes rundt omkring på begge de nye baner. Foto: Raven Software/David Darville

Derudover kræver Zombies også en del puzzling, hvor spillere skal finde og løse komplekse gåder for at komme videre i missionerne. Selvom spillet starter med klare waypoints, forsvinder de efter et bestemt punkt i missionen, og man står tilbage med et stigende antal zombier og udfordrende puzzles. Det kan for nogle blive overvældende, og det kunne være en fordel med mere vejledning, især for nyankomne til Zombies. Til gengæld appellerer det ukendte til samarbejde, og det giver en social dimension, da man ofte kan få brug for et team til at hjælpe sig gennem de sværere gåder.

En varm velkomst fra en lokal. Foto Raven Software/David Darville

Grafikken i både multiplayer og Zombies er måske ikke banebrydende, men den står stadig stærkt i 2024. Multiplayer-maps er omhyggeligt designet med rige detaljer, levende landskaber og dynamiske lyseffekter, der tilfører hvert område en unik og stemningsfuld atmosfære. I zombie-mode bidrager de mørke og dystre miljøer til en intens og nervepirrende oplevelse, der forstærker spændingen og gør kampene mod zombierne endnu mere medrivende og visuelt stærkt.

Konklusion

Call of Duty: Black Ops 6 leverer på mange af de forventede fronter med en solid multiplayer og en zombie-mode, der bygger videre på de klassiske elementer med nye og spændende tilføjelser som Omnimovement og Gobblegum. På trods af de innovative mechanics og intense actionoplevelser bliver spillet dog hæmmet af kendte problemer som dårlige re-spawns og en ekstrem lang våben grind, der vil være demotiverende for spillere, som ønsker hurtig progression og variation.

Zombies bringer velkendte, elskede features tilbage og tilføjer samtidig taktiske muligheder med Gobblegum, men glitches trækker desværre noget af spændingen ud af oplevelsen. Udfordrende puzzles kan kræve ekstra samarbejde, hvilket kan være både frustrerende og sjovt, alt efter om man spiller alene eller i hold.

Samlet set tilbyder Black Ops 6 en velkendt Call of Duty oplevelse med et moderne twist, men der er nogle forbedringsområder, som forhåbentlig vil blive adresseret i kommende opdateringer. Spillet er stadig en stærk kandidat til at samle venner til både multiplayer og zombies, og det leverer i sidste ende de adrenalinfyldte kampe, der har gjort Call of Duty til en favorit blandt FPS-spillere gennem årene.


Udvikler: Activision/Raven Software

Genre: Førstepersons actionspil

Platform: Xbox Series X og Series S (anmeldt på), Xbox One, PlayStation 5 (anmeldt på), PlayStation 4, Microsoft Windows


David Darville – Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.





© Copyright - arkaden.dk