Ad Banner

Anmeldelse

Chinatown 4K-anmeldelse – 50 år efter optegner mesterværket stadig Nicholsons skillevej

Foto: Paramount Pictures

Af Kasper Rasmussen
30 juli, 2024

Roman Polanskis mesterværk, Chinatown, fejrer nu sit 50-års jubilæum, med en tæt på perfekt 4K Collector’s Edition-udgivelse

Filmen Chinatown er en klassisk film noir fra 1974, instrueret af Roman Polanski og med Jack Nicholson i hovedrollen. Filmen handler om mord, forræderi, kærlighed, magt, korruption og konspiration i 1930’ernes Los Angeles, og den er kendt for sin komplekse historie og Robert Townes bemærkelsesværdige dialog.

Chinatown er nok Polanskis bedste film. Jeg holder nok mere af Den nye lejer, men Chinatown er hans mesterværk. Privat ulmede flere mørke kapitler sig dog bagerst i kulissen.

Foto: Paramount

Mord, mystik, forræderi, kærlighed, misbrug, besættelse, incest, magt, korruption, bestikkelse, sammensværgelse; det er Chinatown

Chinatown er et sted, hvor almindelige traditioner er fremmede, motivationer altid er suspekte, og det eneste, du kan stole på, er, at ingen god gerning vil gå ustraffet hen. Chinatowns billedsprog er overdådigt, dens rigdom af tidstypiske detaljer så minutiøst og upåklageligt observeret, at filmen lokker seerne ind i sin moralsk dunkle verden uden at henlede upassende opmærksomhed på den ellers overlegne mekanik. Chinatown har ingen spildte scener, ingen meningsløse replikker og ingen smid-væk-øjeblikke.

Det er filmen, der cementerede Jack Nicholsons ry som den bedste amerikanske skuespiller i sin generation, og det var den sidste film, Roman Polanski lavede i USA, før han flygtede fra landet i skam. Ud over Nicholson byder Chinatown på karrierebedste præstationer fra Faye Dunaway – der notorisk stødte sammen med instruktøren Polanski på settet – og den legendariske filmskaber John Huston, der spillede den skumle godsejer Noah Cross.

Forfatteren Robert Towne skrev det fremragende manuskript med rige, komplekse karakterer og spænding i et godt tempo, der også indeholder en af de mørkeste slutninger i nogen film.

Ja, der er en grund til, at filmen stolt ligger som nr. 21 på American Film Institute’s Top 100 Movies, og hvorfor den er nummer 2 på American Film Institute’s Top 10-liste over bedste mysteriefilm (kun overgået af Hitchcocks Vertigo); hvorfor den da også blev nomineret til Oscars over hele linjen (bedste film, instruktør, skuespiller, skuespillerinde, klipning, kinematografi og musik – hvoraf den sidste sikrede den en plads som nummer 9 i AFI’s Top 100 Film Scores), og hvorfor den vandt bedste manuskript for Robert Townes mesterligt indviklede og eminent citerbare dialog.

Foto: Paramount

Den handlingslammende handling

Jake Gittes (Jack Nicholson) driver et detektivbureau i slutningen af 30’ernes Los Angeles. En kvinde hyrer ham til at undersøge hendes mands udenomsægteskabelige aktiviteter, et normalt nok klingende job. Da den affære, han afslører, kommer på forsiden af byens aviser, stormer mandens faktiske kone, Evelyn Mulwray (Faye Dunaway), ind på Gittes’ kontor og truer med en retssag. Ude af stand til at give slip på sagen, sætter Gittes sig for at finde ud af, hvorfor han blev snydt, og hvem der ville ønske at miskreditere en mindre embedsmand i byen. Han opdager gradvist den lille rolle, han har spillet i et system, der er langt større end en almindelig mand kunne begynde at forstå.

“Politikere, grimme bygninger og ludere bliver alle respektable, hvis de holder længe nok,” siger John Hustons skæve byggematador Noah Cross

Jack Nicholson har rollen som Jake Gittes, privatdetektiven i Los Angeles, der stikker næsen ind i en korrupt sammensværgelse i statens vand- og energiministerium. Planen er at skabe en tørke i Californien, der sender priserne på landbrugsjord ud i en skraldebøjle, så den kan købes billigt og gøres til stedet for en kolossal ny dæmning, der kan sælges tilbage med en enorm fortjeneste tilbage til skatteyderne. Jake får næsen skåret over af en bølle – en uforglemmelig cameo for Polanski – men finder sig selv forelsket i den mystiske fru Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) i centrum af det skumle plot. Faye Dunaways præstation som Evelyn Mulwray er her fremragende, idet den portrætterer en ekstremt kompleks karakter, der ligesom Jake konstant kæmper med fortidens synder.

Foto: Paramount

Mesterlige Polanski

Chinatowns materiale håndteres med et let filmisk touch af instruktør Roman Polanski. Uden stilistiske affektioner, ingen dybe skygger eller tyske ekspressionistiske kameraplaceringer bringes alle krimihistoriens elementer i stedet frem i sollyset. Scener er ofte filmet i Jakes øjenhøjde, hvilket placerer publikum på et lignende udsigtspunkt som hans, mens han udreder de forskellige løgne og skandaler. Den udtømmende, labyrintiske fortælling er bygget op som en fæstning omkring denne films bitre hjerte. 

Hvis du elsker film, bør du elske dem med det gode manuskript. Og hvis du leder efter den målestok, som du bedre kan bedømme enhver film, der kommer, kan du ikke gøre det bedre end at fordybe dig i Chinatown. Det er guldstandardens guldstandard, en Citizen Kane for 70’erne og en film, der forbliver tidløs, om endnu en halvtreds år ude af sin tid.

Men der er mere endnu…

Det er en af de mest berømte scener i filmhistorien:. Privatdetektiv, Jake Gittes, forsøger at tvinge sandheden ud af sin dejlige, men skadede klient, Evelyn Mulwray. Hvem er den mystiske teenager, som alle leder efter?

Evelyn: “Hun er min datter.”
[Gittes slår Evelyn]

Gittes: “Jeg sagde, at jeg ville have sandheden!”

Evelyn: “Hun er min søster. . . .”
[lussing]

Evelyn: “Hun er min datter. . . .”
[lussing]

Evelyn: “Min søster, min datter.”
[Flere lussinger]

Gittes: “Jeg sagde, at jeg ville have sandheden!”

[Jake kaster Evelyn tværs over rummet]

Evelyn: “Hun er min søster og min datter!”

For det viste sig, at Gittes(Nicholsons rolle) ikke var den eneste, der opdagede en svimlende afsløring om familiehemmeligheder og løgne og faderskab

Lige før Chinatowns premiere – i juni 1974 – modtog Nicholson en chokerende nyhed, der på uhyggelig vis afspejlede den ikoniske scene mellem Gittes og Evelyn Mulwray. Journalister til en historie i Time Magazine opdagede, at kvinden, som Nicholson troede var hans søster, faktisk var hans mor. Og den kvinde, han havde troet var hans mor, var i virkeligheden hans bedstemor.

Nicholson var naturligvis lamslået. På det tidspunkt var begge kvinder døde, men hans svoger bekræftede modvilligt sandheden om situationen. Nicholson, der allerede var en stjerne, bad Time om at holde sin familie hemmelig netop det – en hemmelighed. Men hvem kan holde på en saftig hemmelighed som denne?

Den djævelske skuespiller med det ulveagtige grin fik til sidst styr på sagen:

“Jeg vil sige, at det var en ret dramatisk begivenhed, men det var ikke, hvad jeg vil kalde traumatiserende. Da jeg fandt ud af, hvem min mor var, var jeg trods alt ret godt psykologisk formet. Faktisk gjorde det en hel del ting klarere for mig. Om noget følte jeg mig taknemmelig.”

Jack Nicholson

Men noget skete der alligevel for Nicholson. For allerede året efter spillede han R.P. McMurphy i Milos Formans Gøgereden, og allerede her er det en helt ny Nicholson, vi får serveret. Det maniske blik vises nu i fuld flor, og i 1980 kulminerede det hele naturligvis med rollen som Jack Torrance i Kubricks Ondskabens hotel. Og siden fik vi aldrig den gamle Jack tilbage.

Foto: Warner Bros. Pictures

Chinatown er stadig en levende og fængslende undersøgelse af kriminalitet, magt og korruption i englenes by. Men nogle gange er de største mysterier dem, der er tættest på hjemmet.

Bare spørg Jack.

Og hvad med Polanski?

I 1973 forgreb han sig seksuelt på en kun 13-årig pige i sit hjem efter at have overhældt hende med tequila både der og på en restaurant, alt imens han vidste, at hun var mindreårig. Polanski mødte den dengang kun 13-årige Samantha Geimeril til en fest i 1973, det samme år han skulle filme Chinatown.

Der har været andre sådanne beskyldninger mod mesterinstruktøren. Den tyske skuespillerinde Renate Langer fortalte schweizisk politi, at Polanski voldtog hende i Gstaad i 1972, da hun var 15 år. Den amerikanske kunstner Marianne Barnard beskyldte Polanski for at have forgrebet sig seksuelt på hende i 1975, da hun var 10 år gammel, og den franske fotograf Valentine Monnier har påstået, at Polanski voldtog hende voldeligt i en skihytte i Gstaad i 1975, hvilket han har benægtet.

Det er lidt svært ikke at kæde disse historier sammen med filmens mørke slutning, som kun gør det hele mere bittert.

“Glem det, Jake. Det er Chinatown

Chinatown er én af de både største, og bedste film.

4K-skivens tekniske bedømmelse

Wow, wow og wow! En praktisk talt perfekt film fortjener selvfølgelig en praktisk talt perfekt overførsel, og det er netop, hvad Paramount leverer med denne forbløffende 2160p/HEVC H.265-overførsel med Dolby Vision HDR. Denne spektakulære gengivelse, der oser af frodighed, sprængfyldt med krystalklar klarhed, fremragende kontrast og håndgribelig dybde og kendetegnet ved strålende farver, ærer trofast John A. Alonzos smukke, Oscar-nominerede cinematografi og giver os mulighed for at værdsætte kunstnerskabet i hvert billede. Jeg har tidligere nydt filmen på vhs, laserdisc og dvd, og jeg var begejstret for Blu-ray-udgivelsen fra 2012, og denne 4K UHD-overførsel ser ud til at være ramt af den samme topkvalitet, men forbedringerne af Ultra High-Def og Dolby Vision HDR løfter denne udgave til et andet niveau.

Blu-ray’en ser stadig godt ud, men hvis du er en Chinatown-fan – og vis mig en filmelsker, der ikke er det – vil du helt sikkert gerne opgradere til denne fejlfri 4K UHD-udgave. Det er sin vægt værd i vand. Kender man filmen, ved i hvad jeg mener…

Filmens Surround-aktivitet er begrænset til atmosfærer, såsom fårekyllinger, der kigger frem om natten, men det er overraskende tydeligt, og mærkbar stereoadskillelse på tværs af de forreste kanaler giver yderligere lydlig interesse. En bred dynamisk skala håndterer de skyhøje højder i Jerry Goldsmiths musik godt og… Enhver overfladestøj, såsom hvæsen, pop eller knitren, er blevet omhyggeligt slettet og efterlader en ren, velafbalanceret blanding, der modsiger filmens fremskredne alder. Dialogen er velprioriteret og altid let at forstå, og accenter som skud og brusende vand udviser en dejlig sprødhed.

Foto: Paramount

Paramount overfører alt ekstramaterialet fra Blu-ray fra 2012 og inkluderer også to helt nye featurettes.

NY featurette: A State of Mind: Author Sam Wasson on Chinatown (UHD, 16 minutter) – Forfatteren og filmhistorikeren udtrykker sin beundring for filmen, diskuterer hovedrollerne foran og bag kameraet, undersøger udviklingen af manuskriptet og Polanskis indflydelse på det, roser Nicholson og Dunaways præstationer og ser på den strålende casting af Huston i denne interessante, men ikke specielt oplysende featurette, som også fungerer som et stik til Wassons bog om Chinatown.

NY featurette: The Trilogy That Never Was (UHD, 2 minutter) – Wasson vender tilbage med dette korte klip, der ser på de foreløbige planer for en tredje Jake Gittes-film, der aldrig blev til noget, og som inkluderer den originale trailer til The Two Jakes.

Lydkommentar – Manuskriptforfatter Robert Towne og instruktør David Fincher(!!!-WOW!) sætter sig ned for en informativ og interessant kommentar, der undersøger de mange facetter af denne fascinerende film. Emnerne omfatter enkelheden og den underspillede kraft i Polanskis instruktion, filmens karakteristiske musik, valget af billedformat, præstationerne af Nicholson, Dunaway og Huston og de utallige nuancer og kreative detaljer, der adskiller filmen og adskiller den fra andre i sin klasse. De to besidder påfaldende ens vokale kvaliteter, hvilket ofte gør det svært at afgøre, hvem der taler, men det er det eneste negative aspekt af denne undersøgende diskussion, der er et must for fans af filmen!.

Dokumentar: Water and Power (SD, 78 minutter) – Opdelt i tre dele, som kan ses separat eller som en enkelt enhed, skildrer denne lange dokumentar de historiske begivenheder, der former Chinatown, nemlig kanaliseringen af vand – en dyrebar vare – til Los Angeles. Du finder ikke meget om Polanskis film her; hvad du dog vil få, er en detaljeret undersøgelse af opførelsen af Los Angeles-akvædukten og de politiske og sociale forhindringer, der måtte skaleres for at sikre dens færdiggørelse, samt et kig på kontroverserne og kranierne omkring projektet og de miljøproblemer, som Los Angeles står over for dengang, nu og i fremtiden. Når det ses på én gang, er stykket lidt langt, og for en film om vand er det ironisk nok tørt, men der formidles en masse fascinerende information, der tilføjer vital kontekst til Chinatown, hvilket gør det til en værdifuld oplevelse for dem, der er fascineret af filmens underliggende elementer.

Featurette: Chinatown: An Appreciation (SD, 26 minutter) – En række kreative personligheder, herunder instruktørerne Steven Soderbergh og Kimberly Peirce, filmfotografen Roger Deakins og komponisten James Newton Howard, udtrykker deres forkærlighed for Chinatown og dissekerer dens struktur og komponenter i denne elegante featurette fra 2009. Filmens mange lag og sømløse sammenfletning af plottråde diskuteres, såvel som det Oscar-vindende manuskript, Polanskis filmstil (Soderbergh kalder instruktøren “mesteren i motiverede kamerabevægelser”), lyssætningen, musikken og klipningen. Deltagerne analyserer også den komplekse historie og dens “uundgåelige strøm mod undergang.”

Featurette: Chinatown: The Beginning and the End (SD, 19 minutter) – Dette fængslende stykke er det første i en trilogi af featuretter fra 2007 og indeholder erindringer fra Polanski, Nicholson og Towne, som ikke altid deler de samme minder. (Desværre er Faye Dunaway et bemærkelsesværdigt fravær.) Towne husker manuskriptets tilblivelse og udvikling, sit samarbejde med Polanski, og hvordan han bragte nogle af Nicholsons karakteristiske egenskaber til Jake Gittes, mens Polanski adresserer sin modvilje mod at vende tilbage til Hollywood for at lave filmen i kølvandet på mordet på konen Sharon Tate. Filmens oprindelige slutning afsløres også.

Featurette: Chinatown: Filming (SD, 26 minutter) – Nicholson kalder Chinatown en af sine største læringsoplevelser”, og denne dybdegående featurette tager os med ind i produktionsmiljøet. Polanski taler om sin omhyggelige opmærksomhed på makeup, og om hvordan han indrammede hvert eneste skud i billedet. Instruktørens cameo undersøges også, såvel som det unikke bidrag fra John Huston, støtten fra produceren Robert Evans og nogle uoverensstemmelser, der opstod mellem Nicholson, Dunaway og Polanski under optagelserne.

Featurette: Chinatown: The Legacy (SD, 10 minutter) – Dette stykke ser på de strålende anmeldelser, den populære succes og de mange Oscar-nomineringer, som Chinatown fik, og hvordan den originale musik blev skrottet efter den første forpremiere. (Komponisten Jerry Goldsmith blev hentet ind i ellevte time og skrev et nyt partitur på blot ni dage, så filmen kunne udgives til tiden.) Polanski indrømmer også, at Chinatown rangerer som hans anden yndlingsfilm efter The Pianist.

Biograftrailer (HD, 3 minutter) – Filmens originale trailer fuldender det fyldige ekstra-materiale, til en perfekt film.

Medie: 4K

Instruktør: Roman Polanski

Skuespillere: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston

Genre: Noir, thriller

Selskab: Paramount Pictures/SF-Film

Spilletid: 130 min.

Premieredato: 22.7.2024

Om skribenten:

Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder

Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.




© Copyright - arkaden.dk