Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Terningerne er kastet!
Du vågner op. En følelse gennemsyrer dig – frygt. Du sidder fastgjort af ledninger og tuber, og en mand ved navn Laine, som tydeligvis gør dig mere angst, konfronterer dig. Han fortæller, at “det her” stopper nu, og at du har misbrugt hans generøsitet. Retorisk spørger han dig, om det her er takken for hans hjælp – han gav dig et sted at være, han beskyttede dig, han gav dig et formål. Før du har mulighed for at svare – eller for den sags skyld finde ud af præcis, hvad du har gjort – bliver Laine pludselig slået bevidstløs, og en mystisk fremmed er ved at fjerne ledningerne fra din krop. Sammen flygter I fra stedet. Da I stopper op, prøver du at komme i tanke om, hvor du er, hvem du er, og hvem den fremmede er.
Du befinder dig på Darkside, en rumstation, hvor Laine har misbrugt Sleepere efter eget godtbefindende. Den mystiske fremmede er Serafin, din gode ven. Det lykkes jer at finde et lille rumskib, som I kan flygte i til en anden rumstation – men med Laine i hælene er der ikke tid til at blive det samme sted længe. I må videre – og gerne så hurtigt som muligt.

Citizen Sleeper 2: Starward Vector er den meget ventede efterfølger til det anmelderroste Citizen Sleeper fra 2022. Der er blot gået tre år, siden Gareth Damian Martin præsenterede os for deres brætspilsinspirerede cyberpunk-rollespil, der især fik stor opmærksomhed på grund af de meget menneskelige og vedkommende historier, spillet formåede at fortælle. Det resulterede også i, at Citizen Sleeper modtog en nominering i kategorien Games for Impact ved The Game Awards i 2022.
Nu er Gareth Damian Martin tilbage med det næste kapitel i det fantastiske univers, som de skabte med det første spil. Meget vil føles velkendt, hvis man har spillet det første spil, men der er også blevet ændret på flere ting. Spillet er større og mere ambitiøst end forgængeren. Lad os nu se på, hvad Citizen Sleeper 2: Starward Vector er for en størrelse.
Som det fremgår af spillets titel, har vi at gøre med en efterfølger. Dog er det mest af navn, at det kommer til udtryk. Misforstå mig ikke – det føles absolut som en efterfølger både i stil og gameplay – men det er ikke en direkte fortsættelse af historien fra det første spil. Her får vi en helt ny historie med nye karakterer og nye områder at udforske. Man kunne sagtens argumentere for, at spillets titulære Sleeper godt kunne være den samme karakter som i det første spil, men det har som sådan ingen reel betydning for fortællingen.

Du spiller nemlig som en Sleeper, der er en digital menneskelig bevidsthed, men indsat i en kunstig humanoid krop. Disse Sleepers er som regel ejet af universets store selskaber og bruges som billig arbejdskraft. I Citizen Sleeper 2 er du dog ejet af en kriminel fraktion med Laine, som tidligere nævnt, som leder. Det er under et reboot af dit system, at din ven Serafin formår at befri dig fra Laines klør – hvilket desværre også resulterer i, at din hukommelse bliver ødelagt. Derfor må du stykke dine minder sammen undervejs i spillet.
Dermed er der skabt en overordnet narrativ ramme, der både udforsker, hvem du er, og fokuserer på vigtigheden af, at du får repareret din krop, før den nedbrydes. Samtidig er spillet fyldt med lige så vigtige sidehistorier, der kredser om spillets karakterer, deres skæbner og indbyrdes relationer. Det er menneskelige fortællinger, der føles vedkommende – ikke mindst takket være Gareth Damian Martins fremragende evne til at skrive historier og karakterer, der føles ægte.
Spillet er fremragende skrevet, og hver historie – stor som lille – byder på små twists og overraskelser, der gør, at man aldrig helt ved, hvordan de vil udspille sig. Samtidig understøtter spildesignet, at narrativer kan tage forskellige retninger afhængigt af de beslutninger og terningkast, du laver. Men mere om det senere.

Citizen Sleeper 2 er, ligesom sin forgænger, en masterclass i narrativt design og følelsesmæssigt engagerende karakterer. Samtidig er der blevet lavet nok ændringer i spillets design til, at det ikke bare føles som mere af det samme.
Stabilizers fra det første spil er væk. Vores nye Sleeper er ikke længere afhængig af dette hjælpemiddel for at undgå, at bevidstheden afviser den kunstige krop, den er indsat i. Der er dog noget andet på spil – noget uforklarligt, som også er med til at nedbryde din kunstige krop. Noget, Laine har gjort ved dig. Det er nu op til dig at finde svarene og gøre noget ved det, før det er for sent.
Hvor det første Citizen Sleeper udspillede sig på en enkelt rumstation, kommer vi i efterfølgeren til at besøge flere lokationer i Helion-systemet, som er det stjernesystem, hvor spillet finder sted. Helion er et system uden beboelige planeter, og alt liv er derfor begrænset til forskellige rumstationer. Mens Erlin’s Eye fra det første spil var en forholdsvis stor rumstation, er de stationer, vi besøger i efterfølgeren, væsentligt mindre. Det fungerer dog rigtig godt i spillets narrativ, da du er på flugt fra Laine og derfor ikke ønsker at tiltrække dig for meget opmærksomhed de steder, du besøger. Samtidig er de forskellige lokationer meget varierede og byder på vidt forskellige karakterer og fortællinger.

I efterfølgeren har du også ansvaret for dit eget crew, som du kan sammensætte, præcis som du ønsker. Undervejs møder du forskellige karakterer, som du kan vælge at hyre til dit hold – men du kan også lade være. Spørgsmålet er nemlig, hvem du kan stole på, og hvem der måske ikke har dine bedste interesser for øje. Hvert crewmedlem har deres egne unikke evner og temmelig dybe baggrundshistorier, som du kan vælge at udforske eller ignorere, afhængigt af hvordan du spiller.
Crew-medlemmerne kan du tage med på forskellige missioner, som også er en ny tilføjelse i Citizen Sleeper 2. På din rejse – eller flugt – rundt i solsystemet møder du karakterer, der ønsker hjælp til at løse forskellige opgaver. Disse missioner kræver, at du rejser til steder som afsidesliggende asteroider eller forladte rumstationer, ofte for at finde en vigtig last eller en bestemt person. Missionerne belønner dig typisk med spillets valuta, Cryo, eller med vigtige genstande og materialer. Men missionerne kan også mislykkes, og det er derfor vigtigt, at du forbereder dig ordentligt, inden du drager af sted. Går det galt, risikerer du at miste vigtige erfaringspoint, som kunne være brugt til at opgradere din Sleeper, eller din fysiske tilstand kan forværres. Det føles altid som om, der er noget på spil, når man tager på disse missioner, og det er en tilføjelse, der gør oplevelsen både spændende og anderledes end i det første spil.
For at afgøre, hvordan det går dig og dit hold, kommer spillets helt centrale gameplaymekanik i spil – nemlig terningerne. Terningesystemet har også gennemgået ændringer, og da jeg for en måned siden talte med Gareth Damian Martin, var det netop noget, vi diskuterede. Citizen Sleeper 2 berører mange af de samme tematikker som forgængeren, men har udover en mere kollektiv vinkel, der fokuserer på venskab, fællesskab og solidaritet, også en anden tilgang til temaer som frihed og livets skrøbelighed. I spillet kommer det til udtryk gennem din Sleepers krop, der er i en anderledes form for forfald, end vi så i det første spil. De ændringer, der er lavet til terningesystemet, reflekterer det.

Terningesystemet bruges til at afgøre størstedelen af de handlinger, du foretager dig i spillet. Du har som udgangspunkt fem terninger til rådighed, men det kan ændre sig undervejs. Hver af terningerne har nu en healthbar med tre felter, som opbruges, når din Sleeper udsættes for meget stress – for eksempel under missioner. Hvis en terning mister al sin health, går den i stykker og kan kun repareres, når du ikke er på mission, og hvis du har de nødvendige komponenter. Derudover er der tilføjet et nyt element til systemet: terninger kan nu glitche, hvilket betyder, at de kun har 20% chance for succes.
Systemet vil stadig føles velkendt, hvis man har spillet det første Citizen Sleeper, men ændringerne er samtidig med til at få systemet til at føles tilpas nyt, og vigtigst af alt understøtter ændringerne også spillets narrativ på en meningsfuld måde.
Og måden, spillet er skrevet på, kan kun imponere. Gareth Damian Martin er utrolig dygtig til med få ord at beskrive både omgivelserne i detaljer og karakterernes motiver for at handle, som de gør. Derudover bliver karakterernes sindstilstand ofte beskrevet på en måde, så man hurtigt forstår, hvordan de har det. Det er på mange måder som at læse en god bog, for meget af spillets visuelle indhold er noget, du selv former i dit hoved. Det bakkes naturligvis op af spillets visuelle stil, der trækker på graphic- eller visual novel-genren. Du får nogle billeder af det sted, du befinder dig, og nogle karaktermodeller, men meget overlades til din egen fantasi. Det, du dog får vist på skærmen, er simple animationer, men de gør mere end rigeligt til at sikre, at spillets samlede visuelle indtryk er solidt. Forvent ikke actionfyldte cutscenes, men derimod håndtegnede billeder.

Det visuelle støttes selvfølgelig af en stærk lydside, hvor soundtracket, der endnu en gang er leveret af Amos Roddy, er helt i centrum. Musikken er god, tangerende til rigtig god, men her savner jeg faktisk mere mindeværdige numre, som det første spil var spækket med. Som supplement til musikken finder man sparsomme lydeffekter, der er med til at skabe en god stemning og understøtte de forskellige områder, man befinder sig i. Der er ingen stemmeskuespil, men det ville jeg heller ikke foretrække, at der var. For mig virker det stærkere, at jeg selv kan bestemme, hvordan de forskellige karakterer lyder. Det skaber simpelthen et stærkere personligt bånd til dem.
Da jeg ramte rulleteksterne, var jeg så følelsesmæssigt investeret i historien, karaktererne og universet, at jeg blev en smule trist over, at spillet havde nået sin slutning. Det er en følelse, der kommer snigende denne gang og bygges op over de omkring 18 timer, jeg brugte på at udforske alt, hvad jeg kunne finde i spillet. Det er et univers, der stadig rummer mange fortællinger, og jeg håber, at vi får mange flere.
Rygterne ville ellers vide, at Gareth Damian Martin ikke længere ville lave digitale spil, men derimod kaste sig over et brætspil som deres næste projekt. Det har jeg dog fået afkræftet af kilden selv – Gareth Damian Martin er ikke færdig med at lave digitale spil, hvilket jeg priser mig lykkelig over. Citizen Sleeper 2: Starward Vector er blandt de stærkeste spiloplevelser, jeg har haft siden forgængeren.

Konklusion
Citizen Sleeper 2: Starward Vector er en stærk og medrivende spiloplevelse, hvor fortællingen uden tvivl er spillets største styrke. Det understøttes af et solidt og velfungerende gameplay, der aldrig føles overflødigt, men i stedet konstant arbejder sammen med fortællingen for at skabe en helstøbt oplevelse. De velskrevne karakterer, de spændende historier og de mange valg, du træffer undervejs, gør spillet både levende og meningsfuldt.
Jeg oplevede kun meget få skønhedsfejl, og selv de mindre tekniske knaster påvirkede ikke min samlede oplevelse nævneværdigt. Min største anke er, at musikken, selvom den stadig er stærk og stemningsfuld, mangler de mindeværdige numre, som det første spil formåede at levere. Men når den største kritik handler om detaljer på det niveau, ved man, at man har været vidne til noget særligt.
Citizen Sleeper 2: Starward Vector er for mig et mesterværk – det er et spil, der ikke bare underholder i øjeblikket, men som bliver hængende længe efter, rulleteksterne har rullet over skærmen. Det efterlader dig med noget at tænke over, og den slags oplevelser er præcis, hvad et spil som dette skal levere.
Udvikler/Udgiver: Jump Over The Age / Fellow Traveler
Genre: Sci-fi TTRPG, Visual Novel
Platform: PC (anmeldt på), PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series S|X & Game Pass


Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

