Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Hvordan følger man op på et af de mest roste indie-spil i nyere tid? Vi har talt med Gareth Damian Martin om arbejdet med Citizen Sleeper 2 og deres unikke tilgang til rollespil, fortælling og menneskelighed.
I 2022 spillede jeg et lille indiespil, som stadig den dag i dag sidder i mig. Spillet hed Citizen Sleeper – og det lille indiespil, der er skabt af solo-udvikleren Gareth Damian Martin, gjorde så stort et indtryk på mig, at jeg for to år siden havde spillet på min personlige top 5 over årets bedste spil. Det var dog ikke kun mig, at spillet rørte så dybt, og Citizen Sleeper sluttede 2022 med en nominering til The Game Awards i kategorien ‘Games for Impact’.
Spillet excellerede med sit narrativ, velskrevne karakterer samt visuelle og lydmæssige udtryk. Soundtracket til spillet, der er kreeret af Amos Roddy, er efter min mening et af de bedste og mest unikke soundtracks til noget spil og spillede en stor rolle i det samlede indtryk af Citizen Sleeper.
Historien i spillet virker måske enkel på overfladen, men den er dybt inspireret af TTRPG-mekanikker og -fortællinger. Du spiller som en “sleeper” – en kunstig intelligens baseret på en menneskelig bevidsthed, fanget i en syntetisk krop. Efter at være sluppet væk fra Essen-Arp-koncernen, der ser dig som deres ejendom, vågner du op halvt frosset til skroget af et efterladt rumskib. Du bliver reddet af en skrothandler og befinder dig nu på Erlin’s Eye – en rumstation, der engang var ejet af en intergalaktisk gigantkoncern, men som nu er overtaget af dens tidligere fagforening, Havenage. Her forsøger du at skabe en eksistens, mens du bliver jaget af dusørjægere.
Det har længe været kendt, at spillet ville få en efterfølger – og nu har vi så fået udgivelsesdatoen til Citizen Sleeper 2: Starward Vector. Spillet udkommer 31. januar 2025.
I forbindelse med annonceringen tog jeg en snak med Gareth Damian Martin, der med deres en-persons studie, Jump Over the Age, står bag det kommende narrative indie science fiction-spil.
Da jeg satte mig ned for at tale med Gareth blev det hurtigt tydeligt, hvor dybt personligt dette projekt er for dem. Det første Citizen Sleeper ramte noget særligt hos mange spillere – inklusiv mig selv – og det var fascinerende at høre Gareth reflektere over både udviklingsprocessen og det at udvide på det univers, der har berørt så mange.
Gareth lagde ikke skjul på, at udviklingen af Citizen Sleeper 2 har været præget af udfordringer. Ud over pandemien, der påvirkede os alle, blev Gareth også selv opereret to gange undervejs. “Det er en af de svære ting ved at være solo-udvikler,” fortalte de. “Hvis jeg ikke arbejder, sker der ikke noget.” Men på trods af de svære omstændigheder, ville Gareth ikke bytte processen for noget. “Jeg elsker at arbejde på denne måde. Det er måske hårdt, men det giver mig friheden til virkelig at forfølge de ideer, jeg brænder for.”
Hvor det første spil dykkede ned i temaer som frihed, overlevelse og det menneskelige forfald, har efterfølgeren en mere kollektiv vinkel. “I Citizen Sleeper 2 handler det meget om solidaritet og sammenhold,” forklarer Gareth. Spillet introducerer et nyt crew-system, hvor du kan samle et hold og tage på missioner. Der er en tydelig progression i kompleksiteten af både narrativet og mekanikkerne, og Gareth beskriver det som en naturlig udvikling fra det første spil.
En af de centrale mekanikker i det første spil var terningerne, og i Citizen Sleeper 2 er der lavet små ændringer i terningesystemet. Hvor det første spil brugte et gradvist tab af terninger som en metafor for det menneskelige forfald, har efterfølgeren et nyt system, hvor hver terning har sin egen “healthbar.” Terninger kan tage skade, skal repareres og måske endda udskiftes. “Det er en anden måde at tænke over livets skrøbelighed,” siger Gareth og fortsætter med et eksempel: “Det er som at vågne op en morgen og undre sig over, hvorfor dit knæ gør ondt. Det er en metafor for det uundgåelige ved at ældes.”
Gareth forklarer også, hvordan de ønskede at skabe et RPG, der ikke nødvendigvis trak på Dungeons & Dragons som inspirationskilde. “Jeg ville lave et RPG, der brugte terninger og rollespilselementer på en anden måde,” fortæller de. Resultatet blev et mere narrativt spil, hvor de samme terninger kunne bruges til et væld af forskellige handlinger, og hvor historien blev båret af spillets mekanikker på en måde, der føltes naturlig og ny.
Ambitionen afspejles tydeligt i den enorme indsats, Gareth har lagt i Citizen Sleeper 2. Spillet indeholder hele 250.000 ord – næsten det dobbelte af det første spil, som havde 130.000 ord. Det er en imponerende mængde, der vidner om Gareths dedikation til at skabe et univers, der føles levende og dybt.
Inspirationen til Citizen Sleeper stammer i høj grad fra Gareths egne oplevelser som en del af Londons gig-økonomi. “Man hopper fra job til job, uden sikkerhed, uden at vide, hvad der kommer næste gang,” fortæller de. Det minder på mange måder om den usikkerhed, Sleeperen i spillet oplever, og Gareth beskriver processen som udmattende og isolerende. Men det er netop de erfaringer, der gav næring til spillets univers og dets fokus på menneskelige relationer og overlevelse.
Karaktererne i spillet er en anden styrke, og jeg spørger Gareth, om de er baseret på personer fra deres eget liv. De smiler og forklarer, hvordan deres egne erfaringer ofte sniger sig ind i karaktererne. “Jeg kom sent ind i spilbranchen, så jeg har haft mange forskellige oplevelser, der inspirerer mine historier. Jeg tror, det gør karaktererne mere ægte – de føles levende, fordi de er forankret i virkelige menneskelige oplevelser.”
Musikken spiller også en central rolle i Citizen Sleeper-universet, og jeg roser Amos Roddys soundtrack fra det første spil. Gareth fortæller, hvordan samarbejdet med Amos har været en nøgle til at skabe den stemning, der er så essentiel for spillet. “Musikken er ikke bare baggrundsstøj. Den er en aktiv del af narrativet og hjælper med at forstærke de følelser, vi ønsker at skabe,” siger de.
I Citizen Sleeper 2 har Amos komponeret hele 100 minutters musik, hvilket også eren udvidelse fra de 60 minutter, der var i det første spil. Alt i alt fremstår Citizen Sleeper 2: Starward Vector som et større og mere komplekst spil end forgængeren.
Gareth afslutter vores samtale med at reflektere over, hvad de håber, spillere vil tage med sig fra Citizen Sleeper 2. “Jeg håber, at folk ikke bare nyder spillet, men også tænker over de større temaer – hvordan vi som mennesker interagerer med hinanden, hvordan vi håndterer livets skrøbelighed og accepterer vores forskelligheder.” Der er ingen tvivl om, at dette projekt er en passion for Gareth, og de ser frem til at tage en pause efter lanceringen for at samle kræfter til fremtidige projekter. “Men jeg har allerede nogle spændende ideer, jeg glæder mig til at udforske,” tilføjer de med et smil.
Der er meget at glæde sig til i Citizen Sleeper 2: Starward Vector, og Gareths dedikation til både det personlige og det universelle i deres fortællinger er ikke til at tage fejl af.
Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer som skrevet den 31. januar – og bliver tilgængelig på PC, Xbox, PlayStation og Nintendo Switch – og kan allerede nu tilføjes til din ønskeliste på Steam, hvor demoen til spillet også er tilgængelig.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025