Ad Banner

Interview

Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!

Foto: Jump Over the Ages

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
7 december, 2024

Hvordan følger man op på et af de mest roste indie-spil i nyere tid? Vi har talt med Gareth Damian Martin om arbejdet med Citizen Sleeper 2 og deres unikke tilgang til rollespil, fortælling og menneskelighed.

I 2022 spillede jeg et lille indiespil, som stadig den dag i dag sidder i mig. Spillet hed Citizen Sleeper – og det lille indiespil, der er skabt af solo-udvikleren Gareth Damian Martin, gjorde så stort et indtryk på mig, at jeg for to år siden havde spillet på min personlige top 5 over årets bedste spil. Det var dog ikke kun mig, at spillet rørte så dybt, og Citizen Sleeper sluttede 2022 med en nominering til The Game Awards i kategorien ‘Games for Impact’.

Spillet excellerede med sit narrativ, velskrevne karakterer samt visuelle og lydmæssige udtryk. Soundtracket til spillet, der er kreeret af Amos Roddy, er efter min mening et af de bedste og mest unikke soundtracks til noget spil og spillede en stor rolle i det samlede indtryk af Citizen Sleeper.

Historien i spillet virker måske enkel på overfladen, men den er dybt inspireret af TTRPG-mekanikker og -fortællinger. Du spiller som en “sleeper” – en kunstig intelligens baseret på en menneskelig bevidsthed, fanget i en syntetisk krop. Efter at være sluppet væk fra Essen-Arp-koncernen, der ser dig som deres ejendom, vågner du op halvt frosset til skroget af et efterladt rumskib. Du bliver reddet af en skrothandler og befinder dig nu på Erlin’s Eye – en rumstation, der engang var ejet af en intergalaktisk gigantkoncern, men som nu er overtaget af dens tidligere fagforening, Havenage. Her forsøger du at skabe en eksistens, mens du bliver jaget af dusørjægere.

Det har længe været kendt, at spillet ville få en efterfølger – og nu har vi så fået udgivelsesdatoen til Citizen Sleeper 2: Starward Vector. Spillet udkommer 31. januar 2025.

I forbindelse med annonceringen tog jeg en snak med Gareth Damian Martin, der med deres en-persons studie, Jump Over the Age, står bag det kommende narrative indie science fiction-spil.

Da jeg satte mig ned for at tale med Gareth blev det hurtigt tydeligt, hvor dybt personligt dette projekt er for dem. Det første Citizen Sleeper ramte noget særligt hos mange spillere – inklusiv mig selv – og det var fascinerende at høre Gareth reflektere over både udviklingsprocessen og det at udvide på det univers, der har berørt så mange.

Gareth lagde ikke skjul på, at udviklingen af Citizen Sleeper 2 har været præget af udfordringer. Ud over pandemien, der påvirkede os alle, blev Gareth også selv opereret to gange undervejs. “Det er en af de svære ting ved at være solo-udvikler,” fortalte de. “Hvis jeg ikke arbejder, sker der ikke noget.” Men på trods af de svære omstændigheder, ville Gareth ikke bytte processen for noget. “Jeg elsker at arbejde på denne måde. Det er måske hårdt, men det giver mig friheden til virkelig at forfølge de ideer, jeg brænder for.”

Hvor det første spil dykkede ned i temaer som frihed, overlevelse og det menneskelige forfald, har efterfølgeren en mere kollektiv vinkel. “I Citizen Sleeper 2 handler det meget om solidaritet og sammenhold,” forklarer Gareth. Spillet introducerer et nyt crew-system, hvor du kan samle et hold og tage på missioner. Der er en tydelig progression i kompleksiteten af både narrativet og mekanikkerne, og Gareth beskriver det som en naturlig udvikling fra det første spil.

Gareth Damian Martin og Mini-Me nederst i højre hjørne. Foto: Lau Eskildsen

En af de centrale mekanikker i det første spil var terningerne, og i Citizen Sleeper 2 er der lavet små ændringer i terningesystemet. Hvor det første spil brugte et gradvist tab af terninger som en metafor for det menneskelige forfald, har efterfølgeren et nyt system, hvor hver terning har sin egen “healthbar.” Terninger kan tage skade, skal repareres og måske endda udskiftes. “Det er en anden måde at tænke over livets skrøbelighed,” siger Gareth og fortsætter med et eksempel: “Det er som at vågne op en morgen og undre sig over, hvorfor dit knæ gør ondt. Det er en metafor for det uundgåelige ved at ældes.”

Gareth forklarer også, hvordan de ønskede at skabe et RPG, der ikke nødvendigvis trak på Dungeons & Dragons som inspirationskilde. “Jeg ville lave et RPG, der brugte terninger og rollespilselementer på en anden måde,” fortæller de. Resultatet blev et mere narrativt spil, hvor de samme terninger kunne bruges til et væld af forskellige handlinger, og hvor historien blev båret af spillets mekanikker på en måde, der føltes naturlig og ny.

Ambitionen afspejles tydeligt i den enorme indsats, Gareth har lagt i Citizen Sleeper 2. Spillet indeholder hele 250.000 ord – næsten det dobbelte af det første spil, som havde 130.000 ord. Det er en imponerende mængde, der vidner om Gareths dedikation til at skabe et univers, der føles levende og dybt.

Screenshot fra demoen til Citizen Sleeper 2: Foto: Jump Over the Age/Lau Eskildsen

Inspirationen til Citizen Sleeper stammer i høj grad fra Gareths egne oplevelser som en del af Londons gig-økonomi. “Man hopper fra job til job, uden sikkerhed, uden at vide, hvad der kommer næste gang,” fortæller de. Det minder på mange måder om den usikkerhed, Sleeperen i spillet oplever, og Gareth beskriver processen som udmattende og isolerende. Men det er netop de erfaringer, der gav næring til spillets univers og dets fokus på menneskelige relationer og overlevelse.

Karaktererne i spillet er en anden styrke, og jeg spørger Gareth, om de er baseret på personer fra deres eget liv. De smiler og forklarer, hvordan deres egne erfaringer ofte sniger sig ind i karaktererne. “Jeg kom sent ind i spilbranchen, så jeg har haft mange forskellige oplevelser, der inspirerer mine historier. Jeg tror, det gør karaktererne mere ægte – de føles levende, fordi de er forankret i virkelige menneskelige oplevelser.”

Musikken spiller også en central rolle i Citizen Sleeper-universet, og jeg roser Amos Roddys soundtrack fra det første spil. Gareth fortæller, hvordan samarbejdet med Amos har været en nøgle til at skabe den stemning, der er så essentiel for spillet. “Musikken er ikke bare baggrundsstøj. Den er en aktiv del af narrativet og hjælper med at forstærke de følelser, vi ønsker at skabe,” siger de.

I Citizen Sleeper 2 har Amos komponeret hele 100 minutters musik, hvilket også eren udvidelse fra de 60 minutter, der var i det første spil. Alt i alt fremstår Citizen Sleeper 2: Starward Vector som et større og mere komplekst spil end forgængeren.

Screenshot fra demoen til Citizen Sleeper 2: Foto: Jump Over the Age/Lau Eskildsen

Gareth afslutter vores samtale med at reflektere over, hvad de håber, spillere vil tage med sig fra Citizen Sleeper 2. “Jeg håber, at folk ikke bare nyder spillet, men også tænker over de større temaer – hvordan vi som mennesker interagerer med hinanden, hvordan vi håndterer livets skrøbelighed og accepterer vores forskelligheder.” Der er ingen tvivl om, at dette projekt er en passion for Gareth, og de ser frem til at tage en pause efter lanceringen for at samle kræfter til fremtidige projekter. “Men jeg har allerede nogle spændende ideer, jeg glæder mig til at udforske,” tilføjer de med et smil.

Der er meget at glæde sig til i Citizen Sleeper 2: Starward Vector, og Gareths dedikation til både det personlige og det universelle i deres fortællinger er ikke til at tage fejl af.

Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer som skrevet den 31. januar – og bliver tilgængelig på PC, Xbox, PlayStation og Nintendo Switch – og kan allerede nu tilføjes til din ønskeliste på Steam, hvor demoen til spillet også er tilgængelig.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk