Civil War-anmeldelse – Lægger ud som det første bud på årets bedste film

Af Natasha Jensen
18 april, 2024

Civil War er ikke en traditionel krigsfilm, som vi kender dem. Det er en film, hvor den amerikanske borgerkrig bliver set igennem journalisternes øjne. En film som ikke føles så forfærdelig langt væk fra en virkelighed, der kunne ramme os inden for de næste par år.

“Lægger ud som det første bud på årets bedste film?” Men hvad med Dune: Part II?! Jo, der er ingen tvivl om at Dune: Part II også var en fantastisk film, men efter at have set Civil War glemte jeg alt om Dune: Part II. Civil War leverer en helt anden oplevelse i biografen, som jeg personligt syntes var mere emotionel og episk end nogle af de andre film i 2024, som har haft premiere.

Dernæst var det med blandede følelser, at jeg gik ind i biografsalen til, hvad der muligvis kunne blive den sidste film fra Alex Garland. Rygterne flyver rundt på nettet, og lige nu lyder det til, at Garland har mistet interessen for at skulle lave flere film. Hvis rygterne holder fast, så er Civil War et brag af et kæmpe mesterværk, som Garland efterlad os med, og der er ingen tvivl om, at Hollywood vil have mistet et stort talent og kreativ person. Med et budget på blot 50 millioner dollars har Garland skabt et mesterværk, som igen beviser ligesom Dune: Part II, at store film ikke behøver at gå helt amok i budgettet.

Cailee Spaeny som den relativt unge krigsfotografen Jessie på kun 23 år. Foto: A24

Welcome to the front line – “We record so other people ask.”

Civil War følger vi et hold af journalister, som skal rejse igennem USA fra NewYork til. D.C, mens der er en borgerkrig i hele landet. Journalisterne Lee, Joel, Jessie og Sammy prøver, og nå frem til Washington inden oprørsgrupper kommer for at nedlægge Det Hvide Hus.

Garland havde fået at vide, at han ikke skulle lave en film set igennem journalisternes øjne, fordi alle hader journalister. Dertil sagde Garland: “Det er ligesom at folk siger, at de hader doktorer, men du kan ikke hade dem, fordi vi har brug for dem. Og det er det samme med journalister. Vi har også brug for dem”. Garlands valg om at lave en krigsfilm set fra journalisternes syn er både forfriskende, utrolig spændende og det fungerer vanvittig godt i filmen. Et valg jeg er glad for, at han holdt fast ved til trods for nogle sagde, at det var en dårlig ide.

En af de andre meget spændende ting ved filmen er, at vi aldrig helt får svar på hvorfor der egentlig er opstået en borgerkrig. Derudover giver filmen ingen indikation om hvilken side vi bør være på, eller hvilken side karaktererne er på. Valget om at filmen ikke skal komme med nogle meninger eller holdninger er med til at gøre filmen endnu mere nervepirrende og intens, fordi du som publikum selv sidder, og ikke helt ved hvem du skal heppe på.

Filmen havde premiere i USA d. 12. april 2024, som var præcis 163 år efter den rigtige amerikanske borgerkrig begyndte.

Kirsten Dunst spiller krigsfotografen Lee, som i filmen er kendt fotograf. Foto: A24

Realistisk film på alle områder

Det skræmmende ved Civil War er, at det kunne være USA i den nære fremtid. Den er frygtelig realistisk, og i filmen ser vi hvordan, at man holder op med at behandle hinanden som mennesker. En opførsel, som vi også har set i USA de sidste par år.

Derudover har lydteamet på denne film lavet et FANTASTISK arbejde. Lyden af skud føles så virkelig, at man føler at man er midt i krigen sammen med journalisterne. Jeg glemte flere gange, at jeg sad i en biograf. Jeg sad også flere gange med helt spændte muskler. Simpelthen fordi filmen var så realistisk. En ting er, at filmen kan formå at være så realistisk og påvirkende, men vi kan nok også takke den altid ekstraordinære IMAX oplevelse for at gøre filmen endnu mere realistisk med lyd og ikke mindst billede. Filmen er også fyldt med en del voldsomme og voldelige scener, som formåede at hive nogle tårer frem hos mig, fordi scenerne rammer en så hårdt.

En af de mest racistiske scener i filmen er med Jesse Plemons, som spiller en soldat. Oprindeligt var Plemons ikke castet som en del af filmen, og hans rolle var allerede blevet castet til en anden skuespiller. Plemons er gift med Kirsten Dunst, som spiller Lee i filmen, og var på filmsettet for at besøge hende med deres børn, og da den anden skuespiller sprang fra, så sprang Plemons til og tog rollen som den modbydelige soldat. Hans rolle er lille i filmen, men på den korte tid formår han at sætte et stort præg på os bag skærmen.

Min personlige holdning til filmene i 2023 var at Oppenheimer var den bedste. Lige nu er Civil War den film, som jeg syntes er den bedste film der er kommet siden da, og den eneste som lever op til den vilde biografoplevelse, som Oppenheimer også gav os. Det er den bedste film, som Garland har lavet i hans karriere, og jeg kommer til at savne ham gevaldigt meget, hvis dette er enden på hans karriere som instruktør.

Instruktør: Alex Garland
Skuespillere: Kirsten Dunst, Cailee Spaeny, Wagner Moura, Jesse Plemons, Nick Offerman
Genre: Action, Krig, Drama
Selskab: A24
Spilletid: 109 min.
Premieredato: 18. april 2024

Natasha Jensen – Skribent & Anmelder

Når Natasha ikke ser film, så vejleder hun folk i løb og triatlon. Hun er også kendt som ‘Løber Natasha’, fordi der skal løbes lidt for at forbrænde alle popcornene. Hvis du tager et kig på hendes YouTube historik, så vil den bestå af en stor nysgerrighed om, hvordan Hans Zimmer og Ludwig Göransson laver deres musik, og hvordan Christopher Nolan arbejder med IMAX.