Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse

Foto: ALLWARE LLC

Af Asmus Neergaard
14 februar, 2025

Asmus kigger på et VR-spil der hverken er særlig cool eller super hot.

Det siges at imitation er den oprigtigste form for smiger. De færreste tænker på den anden halvdel af ordsproget. Oscar Wildes fulde citat er ”Imitation er den oprigtigste form for smiger, som middelmådighed kan yde storhed”. Og med den vending rungende i baghovedet, er der intet bedre tidspunkt at introducere dig for Cold VR.

Spillet deler koncept med nyklassikeren SUPERHOT: Tidens uundgåelige fremmarch er direkte bundet til spillerens bevægelser. Men hvor Superhot stopper tiden når spilleren står stille, så sætter Cold VR slowmotion i gang når du bevæger dig. Det er en meget simpel idé, og hvis man brugte Superhot som rettesnor, så måtte det modsatte være en lige så god idé, ikke?

Foto: ALLWARE LLC / Perp Games

Lad os starte med det gode. Spillets præmis er som følger: En ond AI (findes der nogle andre?) har planer om at slavebinde menneskeheden i en VR-simulation, og det er op til dig at forhindre dette i at ske. Så langt, så set før. Historien fortælles ved hjælp af vaskeægte videoklip, og jeg må sige at jeg har en svaghed for dem. Først og fremmest fordi jeg mindes om klassiske FMV-spil a la Myst, Tex Murphy og endda Phantasmagoria. Jeg synes også de er sjove, på grund af deres noget… skal vi kalde dem hjemmehæklede udtryk? En gut, der sidder i et kælderlokale, fortæller dig om hvor vigtigt missionen er. Han er omgivet af computerdele, og bruger floppydisketter til at give dig information. Hvis jeg ikke vidste bedre, så havde jeg nok troet at det var spillets skaber selv. Der er noget afvæbnende lavbudget over fortællingen, og jeg kan ikke stå for det.

Min entusiasme falder dog når det drejer sig om selve spilleoplevelsen. Det bedste er musikken, der med sit afdæmpede tæppebankertechno passer fint til gameplayet. Men efterfølgende synes det blot at gå ned ad bakke, med nogle få lyspunkter.

Grafikken, der ser ganske fin ud på de screenshots derledsager nærværende anmeldelse, er noget mere skrabet på Quest 3. Ikke at det spartanske look er et problem i sig selv, men blot noget at være opmærksom på. Det betyder dog at ting fra tid til anden ikke er helt tydelige. Jeg brugte et par gode minutter på at gå på stedet, indtil jeg opdagede at de vage linjer foran mig var en usynlig mur. Og det er synd, for TRON møder cyberpunk-stilen er ret betagende, og fordi handlingen ud

Jeg kan godt følge konceptet et stykke ned af vejen. I stedet for at være en Neo i SUPERHOT, er der en hvis følelse af John Wick i Cold VR. Ved at sætte alt i slowmotion når du bevæger dig, kan man næsten føle sig som en actionstjerne når du suser ned ad en korridor med pistoler i begge næver og projektiler piftende om ørene på dig. Problemet er, at en actionfilm er stærkt koreograferet. Når John Wick kaster sig gennem en glasmontre og skyder en gut i fjæset, så er det velplanlagt og øvet indtil det er en del af den forlængede rygmarv.

Foto: ALLWARE LLC / Perp Games

Cold VR håber lidt at du har tålmodigheden til at løbe gennem banerne igen og igen, indtil du har lært fjendeplaceringer og layout. Igen, ikke noget Superhot ikke har gjort. Forskellen mellem de to spil er at du i Superhot kan stoppe, tage en pause og se situationen ad. I Cold VR er enhver pause en invitation til at blive fyldt med mere bly end grundvandet i Flint, Michigan. Så det er blot at prøve igen og igen, og bide frustrationen i dig. En gennemført bane bliver oftere end sjældent ledsaget af et dybt suk. Ikke af glæde, men af lettelse over at oplevelsen er overstået. Og så er betyder den konstante bevægelse også, at du aldrig når at lave noget lige så cool som SUPERHOT’s brug-en-flaske-til-at-afværge-et-projektil-slå-en-gut-i-fjæset-og-snup-hans-faldne-pistol-ud-ad-luften-og-brug-den-mod-hans-venner. Hvor du lidt kan bestemme tempoet i SUPERHOT, er Cold VR enten slowmotion eller hurtigt tempo. Og mens hurtigt tempo er det samme som øjeblikkelig død, så er spillets slowmotion næsten ikke langsomt nok. Især ikke, når nogle baner insisterer på at smide dig foran en gruppe fjender fra første sekund, og du knap har tid til at finde ud af hvad der sker, før du er død.

Med til frustrationerne kommer den konstante bevægelse. Kommer du for tæt på en væg, så bliver skærmen sort. Ikke noget der hjælper, når du prøver at tordne gennem en bane med 210km/t, og noget der virkelig punkterer tempoet. Værre er det at VR ikke altid egner sig lige godt til konstant bevægelse. Efter en god portion baner var jeg nødt til at lægge mig ned i et mørkt rum. Hvis den hovedpine var konsekvensen af de fedeste actionsekvenser nogensinde, så havde jeg nok accepteret det, men Cold VR har hele tiden lugten af ”Det her kunne være rigtigt fedt hvis det havde været lidt anderledes”.

Foto: ALLWARE LLC / Perp Games

Konklusion

Jeg kan ikke klandre udvikleren ALLWARE for at låne SUPERHOTs præmis og lige vende det på hovedet, for idéen er god. Men det hele føles som om hele herligheden måske kunne have haft lidt længere i ovnen, før det blev serveret. Lidt mere tid hvor grafik kunne finpudses, våben kunne gøres lidt mere interessante, og baner gøres lidt mindre frustrerende. SUPERHOT behøver i hvert fald ikke i skrivende stund at frygte for sin førsteplads blandt tidsmanipulerende VR-shooters.

Udvikler/Udgiver: ALLWARE / Perp Games

Genre: FPS

Platform: Meta Quest 3 (Anmeldt på), SteamVR, PlayStation VR2

Om skribenten:

Asmus Neergaard – Skribent & Anmelder


Asmus er en spilveteran med 20 år på bagen både bag kamera, tastatur og skærm. Han har en kandidat i spildesign, har arbejdet for Nintendo i Frankfurt, og ejer stort set alle spillemaskiner og konsoller under solen.





© Copyright - arkaden.dk