Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Concord-anmeldelse – En hero shooter, ingen bad om

Foto: Firewalk Studios

Af David Darville
23 august, 2024

Concord er den nyeste hero shooter, der forsøger at finde sin plads i et allerede mættet marked. Som en Sony-eksklusiv udgivelse til både PS5 og PC lover Concord en solid first-person shooter-oplevelse. Men selv med sine stærke sider mangler spillet noget, der virkelig får det til at skille sig ud fra mængden, hvilket gør det svært at se, hvordan det skal tiltrække en stor fanbase.

Gamle tricks i ny indpakning

Lad os starte med det positive. Concord imponerer visuelt med sine detaljerede cutscenes, og både in-game animationer og de cinematiske scener er virkelig godt udført. Stemmeskuespillet er solidt og bidrager til spillets charme, der hurtigt giver Marvel’s Guardians of the Galaxy-vibes. Atmosfæren er dragende, og det er svært ikke at lade sig rive med af spillets visuelle udtryk.

Når man starter spillet for første gang, har man adgang til alle 16 helte—eller Freerunners, som de kaldes her. Gameplayet er let at gå til takket være de simple menuer og intuitive controls, som vil føles genkendelige for spillere, der har prøvet andre hero shooters. Concord lader sig tydeligt inspirere af spil som Destiny, især når det kommer til gunplay og movement.

Freerunners på en brændende platform. Foto: Firewalk Studios

Nogle Freerunners har evnen til at double jump, mens andre kan svæve hen over banerne, ligesom en Warlock fra Destiny, hvilket tilføjer en fin variation til de forskellige karakterer. Våbnene leverer en tilfredsstillende lyd, der virkelig formidler deres kraft og særpræg. Hvert våben har sin egen distinkte følelse, hvilket gør det muligt for spillere at finde netop det våben, der passer bedst til deres spillestil.

Freerunners’ evner er også godt balancerede og unikke. Hvis du og dit hold spiller sammen og kommunikerer ordentligt, kan I virkelig udnytte de forskellige evner til jeres fordel. En af de store frustrationer i spillets beta var, at spillere ofte forlod kampe, når deres hold var ved at tabe. Heldigvis har udviklerne tilføjet en straf for at forlade kampe, hvilket gør det mindre fristende at smutte, når tingene ser sort ud.

Flot udenpå, tomt inden i…

Men Concord har også mange svagheder. På trods af de gode sider mangler spillet noget nyt og spændende. At lancere en 5v5 shooter i 2024 uden at tilbyde noget, der virkelig skiller sig ud, er en stor risiko — særligt når spillet ikke er free-to-play. Selv hvis Concord var gratis, ville det stadig skulle konkurrere med hero shooters som Valorant, Overwatch 2 og Apex Legends, der allerede har en stærk position.

Teamwork er nøglen til sejr. Foto: Firewalk Studios

Historien i Concord er også en stor skuffelse. Der er for få cutscenes til at give en ordentlig introduktion til spillets univers. Hvis du virkelig vil dykke ned i historien, kan du læse journaler i Galactic Guide ude i hovedmenuen, mens du venter på matchmaking. Men lad os være ærlige — hvor mange gider sidde og læse lore, når de hellere vil pløkke fjender?

Der er ingen singleplayer-kampagne, men Concord tilbyder time trials, hvor du kan konkurrere om den bedste tid på globale leaderboards. Det bliver hurtigt kedeligt, og det er næppe her, spillere vil bruge deres tid.

Gamemodes vi har set før

Concord tilbyder seks gamemodes, men de fleste føles som genbrug fra andre spil. Trophy Hunt, Takedown, Area Control, Signal Chase, Crash Points og Cargo Run er alle varianter af velkendte koncepter, som vi har set i mange andre shooters før. Der er ikke meget nyt eller banebrydende her, og det faktum, at de samme karakterer kan bruges på begge hold, gør kampene for ensformige og mangler dynamik.

Freerunner med evner, der åbner op for vertikale kampe. Foto: Firewalk Studios

De få baner, som Concord har ved lancering, skiller sig heller ikke ud hverken visuelt eller i deres design. Bane-designet minder om dem i Valorant, men udnytter ikke den vertikalitet, som spillets movement ellers tilbyder.

Progression systemet er heller ikke noget, der vil få spillerne til at holde sig investerede i spillet. De fleste belønninger er kosmetiske, og der mangler noget mere brugbart, som nye Freerunners eller våben, der kan ændre gameplayet drastisk. Det er ellers her, man kunne forestille sig et udvidet Game-/Battlepass i fremtiden, men den fremtid ser ganske sort ud på nuværende tidspunkt.

Konklusion

Concord har et solidt gunplay og flotte cutscenes, men det er desværre ikke nok til at løfte spillet til det niveau, man kunne forvente i en hero shooter. Manglen på innovation gør, at spillet hurtigt føles ensformigt, og det bliver svært at bevare motivationen til at fortsætte. Der mangler en dybere progression end blot kosmetiske belønninger som nye skins eller ikoner til ens nametag. Det resulterer i en spiloplevelse, der hurtigt bliver flad og repetitiv, uden noget virkelig spændende at se frem til efter utallige kampe.

Selvom Concord har sine øjeblikke, er det svært at ignorere, hvor meget det halter i forhold til konkurrenterne. I en genre, hvor stærkt etablerede titler tilbyder mere indhold til en lavere pris, fremstår Concord desværre som et dyrt alternativ. Havde det været lanceret som et gratis PS Plus-spil, kunne det måske have fundet sin niche og opbygget et dedikeret publikum. Men som det ser ud nu, virker det usandsynligt, at mange vil finde det værd at investere både tid og penge i.

Concord føles som en titel, der mangler en klar retning og vision, hvilket gør det svært at anbefale i et marked, hvor så mange andre hero shooters allerede har sat barren højt.


Udvikler/Udgiver: Firewalk Studios / PlayStation Studios

Genre: Action, First-person shooter

Platform: Playstation 5 (anmeldt på) og PC


David Darville – Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.





© Copyright - arkaden.dk