Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Concord Beta-preview – Hero shooter møder Destiny

Foto: Firewalk Studios

Af David Darville
15 juli, 2024

Concord er et nyt hero shooter spil PlayStation og PC, der tilbyder en blanding af unikke karakterer og gameplay. Men kan det skille sig ud blandt konkurrenterne?

Concord ligner på første øjekast en blanding af Guardians of the Galaxy og Destiny, der trækker dig ind i en verden af farverige karakterer og dynamisk gameplay. Spillet præsenterer en futuristisk æstetik krydret med et strejf af 80’er-tema. Det er et hero shooter spil, hvor du leveler en stor katalog af karakterer op, selvom det primært kun giver adgang til nye kosmetiske valg fremfor nye skills og våben. Spørgsmålet er, om Concord kan skille sig ud som en pioner i hero shooter genren og differentiere sig markant fra andre spil i samme kategori.

Guardians of another Galaxy? Foto: Firewalk Studios/David Darville

Upfront betaling til et free-to-play spil

Jeg må indrømme, at det undrer mig, hvorfor Concord ikke følger den populære free-to-play model. Spillets design virker skræddersyet til mikrotransaktioner, men udviklerne har i stedet valgt en pay up front tilgang. En dristig beslutning fra udviklernes side, især i en tid hvor mange spil vælger en gratis entry-level med indbyggede købsmuligheder. Helldivers 2 har tidligere vist, at en kombination af upfront betaling og mikrotransaktioner kan fungere, men det er stadig et åbent spørgsmål, om Concord kan opnå samme succes.

Ikke en next-gen grafisk oplevelse

Grafisk set leverer Concord nogle flotte cutscenes, selvom ingame-grafikken ikke er banebrydende. Det er dog de detaljerede karakteranimationer og det solide lyddesign, der skiller sig ud. Lyden af våben og gadgets er gennemført, og hvert skud med de forskellige våben føles unik og tilfredsstillende. Der er også en god variation af våben, der gør gunplay spændende og engagerende.

Angrib samlet giver de bedste resultater. Foto: Firewalk Studios/David Darville

Destiny møder Valorant

Spillets gunplay er tilfredsstillende med en god variation af våben, som hver føles unik. Lennox, med hans healing skill og eksplosive throwing knives, blev hurtigt min favoritkarakter, takket være hans revolvere, som passede perfekt til min aggressive spillestil. 

Time to kill (TTK) i Concord minder om Halo og Destiny’s multiplayer, hvilket kræver teamwork og belønner taktisk spil. Det betyder, at selvom TTK ikke er lige så hurtigt som Call of Duty, kræver det en mere strategisk tilgang, især i 1 vs 2 situationer, hvor teamwork kan være afgørende for sejr. Dette kan dog også føre til frustrationer, når folk quitter kampe, og man er tvunget til at spille på underbemandede hold.

Concord byder på flere forskellige gamemodes, der hver især tilbyder lidt mere variation til spilleroplevelsen:

  • Trophy Hunt: Spillets Team deathmatch, hvor du kæmper for at eliminere spillere af det modsatte hold og samle deres bounty-kort for at tjene point til dit hold. Det første hold, der når målscoren, før tiden løber ud, vinder kampen.
  • Clash Point: En runde baseret gamemode uden respawns, hvor begge hold konkurrerer om at kontrollere en enkelt capture-zone placeret centralt på kortet.
  • Cargo Run: Uden respawns, hvor holdene kæmper for at få fat i det Blue Buddy robotiske pakke leveringssystem, plante det i en af zonerne og forsvare det mod det rivaliserende hold for at vinde kampen.
  • Area Control (ikke med i Beta): Begge hold konkurrerer om at kontrollere flere capture– og kontrolzoner rundt omkring på kortet. For at øge holdets score skal man kontrollere to eller flere zoner og nå en bestemt point grænse for at vinde.

Beta’en havde også nogle matchmaking problemer, hvor det ofte var svært at finde fulde lobbies, hvilket resulterede i ubalancerede kampe, hvor man enten var alene mod et fuldt hold eller omvendt.

Flotte cutscenes. Foto: Firewalk Studios/David Darville

Endnu en ny hero shooter

Concord rammer de rigtige toner inden for hero shooter genren, men jeg fandt det mere fristende at vende tilbage til Destiny 2, hvor jeg kunne fortsætte med at grinde, samle nyt gear og optimere min Guardian. Concord er ikke dårligt, men det kæmper lidt med at kunne differentiere sig fra andre hero shooters spil som Valorant og Overwatch 2. Ligesom de førnævnte titler, så tilbyder Concord forskellige typer karakterer med light, medium og heavy builds, hvilket giver en vis dybde, men det mangler stadig en klar differentiering fra konkurrenterne.

Headshots belønner stadig de spillere, der kan ramme plet. Foto: Firewalk Studios/David Darville

Udover Concord skal kæmpe om hero shooter tronen når det udkommer den 20. august, så er Marvel Rivals også sat til en release tæt på. Den store forskel er, at Marvel Rivals bliver et free-to-play spil fra dag ét på alle platforme, hvilket sandsynligvis vil øge konkurrencepresset på Concord.

Konklusion… indtil videre

Concord har potentiale med sine stærke sider inden for hero design, lyd og gameplay, men står over for udfordringer om at differentiere sig som en unik hero shooter og med en upfront betalingsmodel. Om det vil opnå succes på niveau med spil som Helldivers 2, er stadig uvist. Det vil kræve mere end bare gode intentioner for at overbevise spillere om spillets værdi.

Jeg ser frem til at følge Concords rejse og håber, at fremtidige opdateringer kan afhjælpe nogle af de nuværende problemer. Det er et spil med potentiale, men det kræver konstant udvikling og feedback fra spillerne for at finde sin plads. Forhåbentlig vil Concord vise sig at være mere end blot endnu en multiplayer shooter og skabe sin egen unikke plads blandt genrens giganter.

David Darville – Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.





© Copyright - arkaden.dk