Ad Banner

Anmeldelse

Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival

Foto: Pugstorm

Af Kasper Hansen
12 september, 2024

Core Keeper er som sendt fra himlen og landede på Game Pass i slutningen af august. Det er en titel, jeg har kastet mig over den sidste halvanden uge – men var det tiden værd? Det kan I læse her.

Core Keeper så første gang dagens lys tilbage i 2021 via Steam. Spillet er lavet af Pugstorm, vores naboer fra Sverige. Med et hold bestående af fem passionerede gutter er deres hovedfokus at skabe retro-lignende spil med en sandkasse fuld af redskaber, som får en til at føle sig som fire år igen. Og hvor var det smukt at være tilbage i den sandkasse og lege igen.

The Core og dets tre statuer dertil. Foto: Pugstorm

Hyggeligt trods trusler lurer om hjørnet

Som spiller vågner man op i en gigantisk grotte uden for det, der kaldes The Core. Den er forbundet med tre statuer, som hver især præsenterer en boss. Det er stort set præmissen, og derfra er alt en hemmelighed. Nu er det dit arbejde at skabe en base, finde mad og materialer – præcis som i alle andre survival-spil.

Core Keeper er ret underfortalt og beskriver heller ikke de forskellige genstande og andre elementer til fulde. Det er ofte en gåde at finde ud af, hvad der skal bruges til hvad. Men det er på mange måder også det, der gør spillet fedt. Man skal ikke langt væk fra basen, før man møder de første fjender. Selvom det hele foregår i én stor grotte, er der mange områder, som hver især har deres egen visuelle stil – et slimet orange område, en sprudlende strandkant og stenområder, for blot at nævne nogle få.

De kommer også med deres egne fjender. Overordnet set er der stor diversitet i stort set alt, hvad du foretager dig. Og så har 16-bit-grafikken sin helt egen charme. Selvom fjender lurer om hvert hjørne, føles Core Keeper alligevel charmerende med harmonisk musik, som giver en ambivalent følelse af både hygge og uhygge – på den bedst tænkelige måde.

én af mange bosser. Foto: Pugstorm

Det stopper aldrig

Alle survival-spil er på mange måder endeløse. Forskellige faktorer spiller ind for at holde spilleren beskæftiget, og her er Core Keeper en sikker vinder.

Udover det sædvanlige gameplay-loop med indsamling af materialer i en størrelsesorden kun fantasien sætter grænser for, er der også et væld af bosser, som også kan findes og besejres. Når du har besejret de tre, som præsenteres af statuerne, får du energi til The Core, og derfra åbner der sig flere bosser som en del af spillets progression.

Jeg kan dog blive en smule irriteret over de mange forskellige crafting-stationer, man skal holde styr på. Når man har en station i både kobber, tin og jern, kan man skifte mellem dem i menuen, hvilket er smart.

Men hvorfor kan de ældre stationer ikke bare udgå, så den nyeste station indeholder alt fra de tidligere? Det føles som uendeligt mange stationer at holde styr på. Her kan 16-bit-grafikken også være lidt af en udfordring, da det til tider er svært at se, hvad der er hvad.

alle de stationer.. spændingshovedpine. Foto: Pugstorm

16-bit passer næsten perfekt ind

Den største sammenligning der dukker op er nok Terraria. Det har samme æstetik og grafik, men hvor Terraria er i 2D, er Core Keeper set fra et top-down-perspektiv. Jeg kan godt lide grafikken og æstetikken, men på grund af de få bit havde jeg indimellem svært ved at skelne mellem ting, der lignede hinanden. Jeg fandt mig selv ofte holde musen over genstande for at finde ud af, hvad de var.

Men det bringer også en charme og en nostalgisk følelse frem, som minder om, hvordan spil var dengang. Det er på en eller anden måde tidsløst. Selv her i 2024 bliver vi stadig mødt af spil med den slags grafik. Crow Country, som også har fået gode anmeldelser i år, bruger en lignende grafikstil.

Det hyggelige element. Foto: Pugstorm

Tilgængelighed og platforme

Core Keeper er klart et spil, jeg vil anbefale mere til PC end til konsol. Det fungerer ikke dårligt på konsol, men der er en lille fordel ved at bruge mus og tastatur, især når man skal flytte ting frem og tilbage, slå vægge ned og placere genstande.

Noget, jeg virkelig elsker, er, at man kan tage sin karakter og starte en ny verden. Alt, hvad du har samlet sammen med din karakter i én verden, kan du tage med over i en anden verden.

Det gør, at man aldrig skal starte helt fra bunden igen. Level-systemet er også godt designet. Du stiger i niveau, hver gang du bruger en færdighed, og kan dermed fordele skill points for at gøre din karakter stærkere.

Inventar og evnetræet. Foto: Pugstorm

Konklusion

Core Keeper er uden tvivl et af de mest tiltalende survival-spil, jeg har spillet i meget lang tid. Der er ikke mange af den type spil, der fanger mig over længere tid, men med Core Keepers charme og nostalgiske 16-bit-univers kan man ikke andet end at hygge sig.

Med spillet tilgængeligt gratis på Game Pass er det en kæmpe anbefaling. Hvis du har mulighed for at spille sammen med andre, bliver oplevelsen kun bedre. Mulighederne er endeløse, og der er masser af grunde til at udforske, ikke mindst de mange bosser, der venter på dig.


Udvikler/Udgiver: Pugstorm / Fireshine Games

Genre: Survival, Adventure, Multiplayer

Platform: PC (anmeldt på), PS4/5 Xbox Series, Nintendo Switch, Geforce Now


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk