Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

CYGNI: All Guns Blazing-anmeldelse – Et flot shoot-em up spil, som trak mig en smule ud 

Foto: KeelWorks

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
8 august, 2024

Et moderne shoot-em-up med flot grafik og fede designs, men det føles stadig utroligt gammelt og har meget lidt indhold

CYGNI: All Guns Blazing er et moderne shoot-em-up spil, udviklet af KeelWorks og udgivet af Konami. Spillet er en blanding af traditionelt shoot-em-up gameplay, men blandet ind i en cinematisk fortælling. Positioneret i resterne af en forlængst glemt civilisation på planeten CYGNI bliver Jordens styrker udslettet af et overraskelsesangreb fra en magtfuld, biomekanisk, fremmed race. Som en af de sidste piloter på den sidste transportør i flåden er man den eneste forsvarslinje mod det fremmede bombardement. 

Shoot-em-up genren er en genre, som jeg længe gerne kunne tænke mig at se blive moderniseret noget mere. Men er CYGNI: All Guns Blazing så det, som vi har haft brug for, eller skulle skibet bare lande og spærres inde i hangaren? 

Foto af: KeelWorks

Helt klart en god modernisering af shoot-em-up genren, men spillet halter efter og bliver ved med at kaste én ud af oplevelsen 

Det kan måske lyde underligt, men selvom jeg grundlæggende godt kan lide spillet, så fumler det desværre ved nogle punkter. Noget, som jeg var begejstret over, var den grafiske stil og designet. Det er utroligt farverigt og flot med en masse forskellige designs af skibe, fjender og omgivelser. Dog rammer det aldrig plet, da der nogle gange sker så sindssygt meget på skærmen, at det er svært at orientere sig ordentligt. 

Foto af: KeelWorks

En anden ting, som jeg i starten godt kunne lide, var faktisk bare det generelle gameplay loop. Der er bare et eller andet over simpliciteten i shoot-em-ups. Når det fungerer og kører, så er det bare fedt! Men der, hvor dette spil falder lidt til kort, er når der sker for meget på skærmen. Nu lyder jeg som en gammel mand, som har svært ved at følge med, fordi der sker meget, men jeg følte aldrig, at det var mig, der var noget galt med. Spillet smider unødvendigt mange fjender, bomber og forhindringer efter én, jo længere man kommer ind. Selv på normal sværhedsgrad skete der så meget, at jeg blev nødt til at skifte over på easy, hvor det blev lidt mere overkommeligt. Selv de forskellige opgraderinger, man kan anskaffe sig, hjalp ikke det store på det. 

Spillet har faktisk også nogle ret flotte og gennemførte cinematiske cutscenes, når man starter spillet og kommer igennem de forskellige baner. Men jeg følte aldrig så meget for dem, da det føltes som om, jeg blev kastet ud af et ellers velfungerende gameplay, men så skulle det absolut presses ned til at være en cinematisk oplevelse. Spillet kunne aldrig rigtig leve op til det, men det bidrog til at være et mere moderne shoot-em-up, og det kunne sagtens i fremtiden blive en ting, som vi ser mere til i denne type spil. 

Foto af: KeelWorks

Konklusion 

CYGNI: All Guns Blazing leverer et hektisk og actionfyldt moderne shoot-em-up, som desværre aldrig fangede mig helt. De cinematiske cutscenes tog mig ud af oplevelsen, og når der samtidig sker unødigt meget på skærmen til tider, endte det med at blive en blandet oplevelse, som jeg har en idé om, at ikke alle shoot-em-up fans vil blive glade for. Men hvem ved, måske kan spillet noget for dig? Det håber jeg i hvert fald.

Udvikler/Udgiver: KeelWorks / Konami

Genre: Shoot-em up, action

Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), Xbox Series X|S og PC

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk