Ad Banner
Ad Banner

Interview

Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato

Foto: Playdate

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
15 marts, 2025

Vinderen af Spilprisen 2025, Julie Bjørnskov, fortsætter sin kreative rejse

Julie Bjørnskov er måske ikke et navn, der ringer klokker hos alle, men hvis man har fulgt med på den danske indie-scene, er det svært at komme uden om hendes seneste projekt, Escape the Arcade. Spillet, der kombinerede puzzle-gåder med en nostalgisk arkadeæstetik, blev udviklet til den lille håndholdte Playdate-konsol og har netop vundet Best Leap of Faith ved Spilprisen – en pris, der gives til et spil, der tør tage chancer og bryde konventioner.

For Julie har det været en enorm anerkendelse af hendes arbejde, ikke mindst fordi Escape the Arcade var hendes første spil.

– Først og fremmest er det en kæmpe ære. Escape the Arcade er mit første spil, og for mig har det været en kæmpe anerkendelse af, at jeg er på vej i den helt rigtige retning i min karriere, fortæller hun.

Sammen med sin mand, Anders, har Julie udviklet spillet om aftenen, når børnene var puttet. Det samme gælder for hendes næste projekt, men drømmen er at kunne gøre spiludvikling til en fuldtidsbeskæftigelse.

– Det ville være drømmen at kunne udvikle mine spil på fuld tid. Så jeg håber, at prisen kan være første skridt i den retning, siger hun.

Prisen har dog ikke kun været en anerkendelse – den har også givet ny energi.

Julie modtager prisen for Best Leap of Faith ved Spilprisen 2025. Foto: Nicolai Perjesi.

– Det har også bare givet mig en vild kreativ energi til at udvikle flere spil.

Og det næste spil er allerede lige om hjørnet. Den 25. marts udkommer Escape the Boardgame, hvor Julie igen kombinerer puzzle-elementer med en visuel fortælling – men denne gang i en verden inspireret af klassiske brætspil.

Når brætspillet bliver virkelighed

I Escape the Boardgame møder vi Sarah og Alex, der for første gang mødes på en hyggelig brætspilscafé. Det, der skulle have været en afslappet aften, tager dog hurtigt en drejning, da et lyn slår ned, lyset forsvinder – og de to pludselig opdager, at de har samme størrelse som en skakbrik. Nu må de navigere gennem en række gåder og mysterier, der trækker på elementer fra klassiske brætspil, hvis de vil slippe ud og vende tilbage til deres normale størrelse.

For Julie var det ikke tilfældigt, at netop brætspil blev omdrejningspunktet for det næste spil.

– Jeg er nok en nostalgisk person. Ligeså meget som jeg elsker teknologi, elsker jeg også analoge synthesizere, lp’er, en god bog og selvfølgelig brætspil. Derfor hopper vi fra arcade-maskinerne over til skakbrættet, fortæller hun.

Men Escape the Boardgame handler ikke kun om nostalgi – det er også en fortælling om relationer.

– Jeg ville gerne udvikle et spil med en lidt dybere og mere sammenhængende fortælling! Balancen mellem det digitale og analoge er et tema, jeg er meget optaget af i mine projekter. Min generation er vokset op med computerens udvikling, og jeg synes, det er vildt spændende, hvordan det påvirker os som personer og i vores relationer, forklarer hun.

Netop relationer er i centrum for spillet, hvor hovedpersonerne Sarah og Alex skal lære at stole på hinanden, mens de løser puzzles sammen.

– Selvom det er et hyggeligt puzzle-spil, ville jeg have, at historien også var en dybere fortælling om, hvordan venskaber opstår. Jeg tror, det er et emne, mange kan relatere til – det der med, at kommunikation online vs. fysisk er så forskelligt, og at det kan være svært at skifte mellem dem. Det føles nemmere bare at sende en besked i stedet for at ringe, og det kan være akavet eller svært bare at sidde overfor en person, man ikke kender så godt endnu. Det kræver mod, men det er også dér, de gode venskaber starter, uddyber Julie.

Derfor får Sarah og Alex i spillet også et kærligt skub i den analoge retning af caféens ejer, Eleanor, inden de kan finde hinanden og opbygge deres venskab.

Ligesom Escape the Arcade er Escape the Boardgame en blanding af escape room-inspirerede puzzles og visuel historiefortælling, hvor gåderne bliver en naturlig del af oplevelsen. Spillet er håndtegnet og fyldt med farverige detaljer, hvilket efterhånden er blevet Julies stil.

Men hvordan har udviklingen af Escape the Boardgame adskilt sig fra forgængeren?

– En af de ting, jeg synes er mest udfordrende, er at bestemme sværhedsgraden på hvert puzzle. Jeg har brugt en del mere tid denne gang på at teste de forskellige levels og justere dem. Jeg vil gerne have, at spillet er en smule mere udfordrende end det første, men det må heller ikke blive for svært, for så mister man spilleren undervejs, forklarer hun.

Selvom der har været udfordringer, har processen været utrolig givende.

– Det var også virkelig en fornøjelse at arbejde med dette spil, fordi jeg virkelig kunne mærke, at jeg har udviklet mig. Det synes jeg også, spillet viser – det er blevet et fint lille kunststykke.

Foto: Playdate

Fra brætspil til babyalarmer – hvad bliver det næste?

Fra Escape the Arcade til brætspillenes ternede spilleplader – Julie Bjørnskov har allerede vist, at hun ikke er bange for at kaste sig over nye idéer og formater. Men hvad venter forude?

Lige nu er Julie i fuld gang med flere nye projekter og rider videre på den kreative bølge.

– Jeg har et spil mere til Playdate på vej, Wheelsprung, som jeg har udviklet i samarbejde med udvikleren Nino Van Hooff fra Holland. Det udkommer senere i år, fortæller hun.

Selvom Playdate har været en spændende platform at arbejde med, er det dog tid til at prøve kræfter med noget nyt.

– Så holder jeg også en pause fra Playdate, for jeg er blevet optaget på Filmby Aarhus’ spil-acceleratorforløb med spillet Escape the Baby Alarm, som bliver mit første spil til computer, afslører hun.

Den karakteristiske puzzle-genre og den humoristiske tilgang bliver dog ikke skiftet ud.

– Som I nok kan fornemme, er genren den samme, men nu bliver det i fuld opløsning, med farver og en meget personlig, men også mega sjov historie om at være nybagt forælder. Så det glæder jeg mig helt vildt til at dykke ned i og til at fortælle meget mere om.

Men først er det tid til Escape the Boardgame, som udkommer den 25. marts. Hvis du har en forkærlighed for puzzles, finurlige fortællinger og en håndtegnet stil, er det et spil, du bør holde øje med.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk