Ad Banner

Anmeldelse

Darkest Dungeon 2-anmeldelse – En dyster og stemningsfuld roadtrip til helvedet

Foto: Red Hook Studios

Af Henrik Brandt
2 august, 2024

Darkest Dungeon 2 tager dig med på en mørk og udfordrende rejse gennem en verden fyldt med rædsler, desperation og ikke mindst frustrationer

Som efterfølgeren til det kritikerroste Darkest Dungeon bygger dette spil videre på sin forgængers succes ved at introducere nye mekanikker, forbedret grafik og en endnu dybere fortælling. Spillet er kendt for sin brutale sværhedsgrad og psykologiske dybde, hvor hver beslutning kan have alvorlige konsekvenser for dine helte.

Foto: Red Hook Studios

Spillet handler om at lede en gruppe helte gennem farlige og uhyggelige landskaber, hvor de møder forskellige fjender og udfordringer. Spillet er struktureret som en roguelike, hvilket betyder, at hver gennemspilning kan være forskellig, og døden er permanent for dine helte. I stedet for en lang, episk kampagne, hvor din gruppe starter fra en central base og vender tilbage med bytte for at forbedre basen, hvis de overlever, laver du her kortere diligence-løb mod det truende bjerg og bliver lidt stærkere hver gang. Lige meget om du gennemfører et diligence-løb eller ej, får du stearinlys – en valuta, der låser op for permanente bonusser og opgraderinger til din rejsevogn, nye heltetyper og buffs – så ingen gennemspilning er spildt, selvom det ofte kan føles sådan.

En mørk og gotisk atmosfære

Atmosfæren i Darkest Dungeon 2 er intet mindre end enestående og er uden tvivl et af spillets stærkeste elementer. Spillet formår langt hen ad vejen at skabe en følelse af spænding og frygt, der holder dig engageret og fascineret af spillets fortælling. Den gotiske æstetik er gennemført og bidrager til den dystre og uhyggelige stemning, som gennemsyrer hele spillet. Hver eneste detalje, fra de mørke, snoede korridorer til de groteske fjender, er designet til at få dig til at føle dig utryg og på vagt.

Foto: Red Hook Studios

Detaljerne på karakterer, væsner og miljøer er smukt animerede og fyldt med små, subtile detaljer, der virkelig bringer verden til live. Lys- og skyggeeffekterne giver særligt en dybde, der skaber en dynamisk og levende verden.

Musikken og lydeffekterne spiller også en stor rolle i at opbygge atmosfæren. Den dystre og melankolske musik sætter tonen perfekt, mens de uhyggelige lydeffekter, som knirkende døre og fjendernes skræmmende lyde, bidrager til den overordnede følelse af rædsel og desperation.

Bumpy road

Selvom Darkest Dungeon 2 har mange styrker, er der også nogle områder, hvor spillet kan føles mindre tilfredsstillende. Et af de mest fremtrædende kritikpunkter er det repetitive gameplay. Selvom de forskellige regioner og fjender tilbyder variation, kan de grundlæggende mekanikker og kampe begynde at føles ensformige efter et stykke tid. Dette kan især være en udfordring for spillere, der foretrækker konstant nye og friske oplevelser.

Foto: Red Hook Studios

Derudover kan spillet være lidt svært at komme i gang med. Den stejle indlæringskurve og de komplekse mekanikker kan være overvældende for nye spillere. Det kræver tid og tålmodighed at forstå alle de forskellige systemer og strategier, hvilket kan gøre de første timer med spillet lidt frustrerende. Du skal være indstillet på, at mange af de første diligence-løb føles utilfredsstillende, fordi du ikke gennemfører dem. Først når man har investeret tid i at lære spillets dybder og nuancer, begynder det virkelig at skinne og blive en mere tilfredsstillende oplevelse.

Helte, der dør, er døde for resten af spillet, men erstattes med en tilfældig ny klasse, hvis dine overlevende når til næste kro-checkpoint. Sandheden er dog ubarmhjertig, og det er, at de fleste diligence-løb er dømt til at mislykkes ved at miste selv én helt, fordi hver enkelt karakter udfylder en så unik rolle på et vellykket hold, og at være underbemandet i en kamp er en stor ulempe.

System og ressourcer

Kampsystemet er turbaseret og kræver nøje planlægning og strategi. Hver helt har unikke evner og færdigheder, som kan kombineres på forskellige måder for at maksimere effektiviteten i kamp. Her er det vigtigt at tage højde for både fjendernes og dine egne heltes styrker og svagheder for at overleve de brutale kampe.

Foto: Red Hook Studios

En anden central mekanik er stress-systemet, hvor dine heltes mentale tilstand spiller en stor rolle. Hver kamp og hver beslutning kan øge deres stress-niveau, hvilket kan føre til negative effekter som panik, paranoia eller endda sammenbrud. At holde dine helte mentalt sunde er lige så vigtigt som at holde dem fysisk i live, og det tilføjer et ekstra lag af dybde til spillet.

Ressource-management er også en vigtig del af spillet. Du skal hele tiden overveje, hvordan du bruger dine ressourcer på mad, medicin og udstyr for at sikre, at dine helte er bedst muligt rustet til de udfordringer, de står overfor. Dette kræver en del planlægning og taktisk tænkning, da ressourcerne ofte er knappe.

Både kampsystemet, stress-systemet og management af ressourcer fungerer rigtig fint og balancerer gameplayet godt. Som skrevet er der en del, man skal sætte sig ind i fra starten, men giver du dig hen til spillet, bliver du belønnet i sidste ende med et meget underholdende og vanedannende spil.

Roulette

Foto: Red Hook Studios

Hvis du ikke gennemfører et diligence-løb, er det minimalt, hvad du får af gevinst, og det kan godt blive frustrerende og føles, som om spillet ikke respekterer din tid. Det samme gælder, når du kommer i kamp – nogle gange føles udbyttet af kampene utilfredsstillende. Hertil kan der være stor forskel på sværhedsgraden af diligencerne; nogle gange kan du næsten slippe for at gå i kamp, og andre gange bliver du overmatchet og taber din første kamp.

Men som en lidt morbid besættelse og en snert af russisk roulette kunne jeg ikke lade være med at fortsætte og prøve mit held ved næste gennemspilning. Der er et eller andet vanedannende ved, at de her diligencer er så varierende i sværhedsgrad. Gik det dårligt, ville jeg lige prøve igen, og hvis jeg gennemførte en diligence, skulle jeg da også lige prøve lykken igen. Afhængigheden af dette gjorde, at jeg kom over den bumpede start og mine frustrationer.

Foto: Red Hook Studios

Konklusion

Selvom Darkest Dungeon 2 er ret solidt, når man først kommer ordentligt i gang, skal man lige overkomme den bumpede start. Jeg tror, mange vil springe fra spillet tidligt og få et negativt indtryk af de første timer, for jeg havde selv lyst til at give op – det er meget overvældende i starten med diverse mekanikker og et ensformigt gameplay.

Men atmosfæren og det grafiske udtryk er en stor del af, hvad der gør spillet så medrivende og uforglemmeligt. Det er en oplevelse, der virkelig trækker dig ind og holder dig fanget i sin mørke og fascinerende verden. Gameplayet handler om at balancere kamp, ressourcestyring og heltenes mentale sundhed for at overleve de mange udfordringer, spillet byder på. Det kræver strategisk tænkning, planlægning og en vis grad af tålmodighed for at mestre spillets dybder.

Annoncerings-traileren til Darkest Dungeon 2 udgivelsen på PS4/PS5

Udvikler/Udgiver: Red Hook Studios/Red Hook Studios

Genre: RPG, Roguelike,

Platform: PC, PS4, PS5 (Anmeldt på), Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series S/X

Om skribenten:

Henrik Brandt – Skribent & Anmelder

Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.





© Copyright - arkaden.dk