Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
'Darkest Dungeon II' er en værdig efterfølger - men vil, som sin forgænger, absolut ikke være for alle.
“Ruin has come to our family. You remember our venerable house, opulent and imperial, gazing proudly from its stoic perch above the moor.”
Voice-overen i ‘Darkest Dungeon’ er ikonisk.
Det hamrende svære turbaserede Lovecraft-rollespil fra Red Hook Studios kom som en storm i 2016 og satte lange spor i turbaserede rollespil.
Adskillige spil har siden kopieret formen med de fire karakterer på en række mod fjendtlige ditto, som en efter en bruger forskellige evner til at skære sig vej gennem horder af rædselsfulde monstre, der har invaderet deres hævdvundne jorde. Nogle elskede det, mens andre fandt det lidt for langsomt og svært – heriblandt undertegnede, selvom jeg har omkring 100 timer i det.
Her syv år senere har Red Hook så udgivet efterfølgeren.
Der er mange lighedspunkter med det første – men også en række forandringer. Nogle af dem er gode, nogle af dem er mindre gode.
Hvor det første ‘Darkest Dungeon’ var en håbløst, uendelig tour de force gennem en endeløs mængde steder med de samme helte, er toeren langt mere fokuseret. Man vælger sine helte og kører en hårdtprøvet karet igennem et ‘Slay the Spire’-lignende landkort, hvor det kun er landets kroer, der tilbyder en kort respit fra de tiltagende benhårde kampe.
Samtidig har den komplet dystopiske, håbløse tone fra første spil, fået et lille snert af håb – ‘Darkest Dungeon II’ er et spil om at se sin fortrydelse i øjnene og presse igennem, til man står på den anden side. Og på samme måde som etteren er der også tale om et ekstremt kompetent spil udført med sikker hånd og en klar vision.
De ikoniske todimensionelle karakterer fra første spil har fået en grafisk update, og er nu i 3D – selvom de stadig står på den samme måde. Fire på geled. Klar til at tæske løs.
Jeg synes, det er kærkomment, at Red Hook tør forsøge sig med ændringer, men det er ikke dem alle, der er lige vellykkede.
Dismas vender tilbage
I det nye spil er heltenes indbyrdes forhold og deres karaktertræk nye for hver gennemspilning – det tager noget ud af den ‘XCOM’-lignende følelse, det er, at blive tæt knyttet til sine yndlingskrigere og blive rystet i sin grundvold, når de dør. Jeg husker stadig det hjerteskærende øjeblik, hvor min ridder, Raynauld, døde fra sin trofaste følgesvend, røveren Dismas, i mit første spil, og hvordan jeg med det samme måtte lægge spillet fra mig af ren håbløshed.
I toeren er den følelse mindre stærk, da turene er kortere og heltene i princippet kun følger en til rejsens ende. Eller til de på tragisk vis blevet slået ihjel halvvejs gennem turen. Det er ærgerligt, for det var klart en af de helt store styrker ved det første spil.
Heldigvis vender rigtig mange af de bedste karakterer tilbage – både røveren Dismas, Vestalinden og Pestlægen optræder blandt andre gamle kendinge med hver deres specialisering. Deres baggrundshistorier udbygges på meget elegant vis i spillets shrines, som optræder undervejs på ruten.
Især er den spedalske konge ekstremt rørende i sin eminente tragedie, som kommunikeres via originalt udtænkte puzzle-kampe.
Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle sidde med et småknust hjerte midt i et roguelike spil om at smadre en karet ind i en flok karikerede kultister.
Der er ingen tvivl om, at Red Hook kan finde ud af at skrive og skabe universer. Der er klamt og mørkt og dystert her, man kan næsten lugte mulden i den våde skov, mærke asken og heden i de brændende byer og den bidende kulde, når man, i slutningen af et spil, når frem til bjerget, der overskygger alt i det fjerne og indeholder nøglen til den galskab, som har opslugt verden.
Eller muligvis hovedpersonen sind. Eller begge dele.
Det er lidt uklart.
Statuskamp
Kampene handler, til forskel fra første spil, i høj grad om status-effekter. Karakterernes evner giver dem tokens, som eksempelvis dobbelt-skade på næste angreb, en chance for at undvige skade eller mulighed for at gå til modangreb. Den taktiske del af spillet handler altså om at navigere i dem og sørge for, at ens fire helte arbejder sammen på den bedst tænkelige måde.
Hvis min frontkriger har svært ved at ramme, kan min support-healer fjerne hans “blind” effekt, mens min bueskytte kan lægge an til et sikkert critical hit i næste runde.
Det tager et stykke tid at vende sig til, men i længden er det faktisk mere intuitivt og forudsigeligt end i det første spil, hvor tilfældighederne spillede en betydeligt større rolle.
Til gengæld har monstrene arvet en tvivlsom evne fra heltene: Når en helt når ned til nul liv, får de status-effekten “on death’s door”, hvad vil sige, at deres overlevelse, næste gang de bliver angrebet, er afhængig af et terningkast. Det er i sig selv fint og kan resultere i, at man sidder på kanten af sit sæde og bider tænderne sammen i håbet om, at ens okkultist holder sig fast med neglene bare én runde til.
Af uransagelige årsager har Red Hook imidlertid besluttet sig for, at monstrene også skal have denne luksus. Det er ikke et godt valg. Først og fremmest er det dybt frustrerende på en kedsommelig måde, at man skal banke en boss igen og igen og igen før han fucking tager sig sammen og dør i stedet for at give ubegribelige mængder skade tilbage på ens helte, som reelt set allerede har reduceret ham til nul liv.
Det trækker kampene ud på en udmattende måde og er – for mig at se – et let undgåeligt fejlskud fra Red Hook – det eneste der er så klokkeklart.
Skæv pacing
Der er dog også en lille smule ved pacingen af spillet, som ikke helt rammer det rigtige sted til min smag.
Det er forventet, at du taber en masse i de første par spil (hvilket ikke nødvendigvis er kritisabelt), og derefter låser flere evner, større fordele og stærkere genstande op for dine helte.
Men taget i betragtning af, at et run let tager et par timer, er det en ret stor investering at kræve af sine spillere. Det første spil var imidlertid også en meget langstrakt affære, og jeg er ikke sikker på, der faktisk er tale om et designmæssigt fejltrin.
Der er nok snarere tale om, at det vil tiltale nogle spillere og ikke andre. Jeg endte med at snyde, og få alle karaktererne lukket op med det samme via en mod, fordi jeg faktisk gerne ville have alt mit legetøj tilgængeligt uden at lægge 20 timer i spillet, før jeg havde en chance for faktisk at vinde bare de indledende baner.
Det vil være et smagsspørgsmål, og jeg kan tydeligt se, at Red Hook sigter efter en typisk roguelite progression, som skal anspore en til flere runs og stærkere kræfter efter hver af dem.
I modsætning til monstrenes modstandsdygtighed mod at dø, er det let at forstå formålet.
‘Darkest Dungeon II’ er et velkonstrueret og sjovt spil, som tilbyder en forfriske anderledes oplevelse end det første spil. I lighed med det, vil det imidlertid ikke være for alle – man skal have tålmodigheden til at tæske sig vej gennem et langt og svært maraton, for at besejre den råddenskab, som har opslugt verden.
Udvikler: Red Hook Studios
Genre: Turbaseret Lovecraft-rollespil
Platform: PC
Om skribenten:
Jens Haag – Journalist
Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025