Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

De største live-service titler tager 40 procent af spil-tiden i USA

Foto: Epic Games, PlayStation, Rockstar

Af Mads Lund
27 februar, 2025

Selvom satsningen på live-service spil har kostet dyrt på det seneste, så virker der til at være en logik bag at man satser på netop dette segment

Videospilsindustrien har taget en drejning de seneste mange år, som ikke nødvendigvis har opbakning fra alle forbrugere. Der forsøges konstant på at ramme det næste Fortnite eller GTA Online for, at få del i den guldgruppe der er i de absolut mest populære live-service titler. Dette har dog også resulteret i, at flere har brændt nallerne på satsninger indenfor live-service genren, herunder PlayStation, som droppet titel på titel. Dog virker det ikke til, at de store spilstudier vil give helt slip på drømmen, om at ramme det næste store live-service hit. Men der virker til muligvis at være en mening med galskaben. Dette er ifølge en nyhed fra Video Games Chronicle, baseret på opslag fra analytiker og direktør hos Circane, Mat Piscatella.

Ifølge Piscatella, så er det amerikanske marked på PS5 og Xbox i høj grad domineret af 10 live-service spil. Mere end 70% af aktive brugere på platformene, skulle i januar have brugt tid på en af 10 live-service titler. Det er selvfølgelig svært at sige helt konkret hvor meget den enkelte bruger har brugt, men ikke destro mindre, så udgør disse 10 live-service titler 40% af den samlede spilletid, som blev brugt på tværs af PS5 og Xbox.

Dette medfører en bekymrende tendens for spilbranchen, da puljen af potentielle spillere ikke er blevet større siden 2021. Samtidig gør det at når spillerne bliver fastholdt i de samme titler, så bruges der mindre tid på udforskningen af de nye udgivelser. Her mener Piscatella således:

Meget afhænger af de nye produkter som kommer på markedet i år, for forhåbentligt at kunne bekæmpe eller omgøre nogle af disse trends. Tidligere var det at spillere ville hoppe fra det ene store spil til det næste, men der var ofte tale om nye udgivelser. Nu suger live-service spillene et ton af tilgængelig tid ud af spillerne, og det er svært at slå fri, hvis det er godt.

Mat Piscatella, Bluesky

Det er svært at forestille sig, at der ikke fortsat vil blive satset på live-service af de store studier, også med afsæt i disse statistikker, hvilket blandt andet Ubisoft forventer. Man kan dog håbe på en branche som i højere grad er i balance, således det ikke medfører den ene aflysning efter den anden, samt en kombination af gode spil indenfor flere segmenter.

Om skribenten:

Mads Lund – Skribent & Anmelder


Mads er dedikeret gamer, med stor interesse indenfor både spil- og filmbranchen. Hans passion for gaming opstod på Playstation og Gameboy tilbage i start 00’erne, hvor især spil som Pokemon, GTA og Diablo II var hits. Han er kæmpe fan af Fallout universet, samt bruger utallige timer år efter år i FC/FIFA serien. På film siden er han en kæmpe sucker for Marvel, James Bond og Arnold Schwarzenegger, samt sci-fi og fantasy universer generelt.





© Copyright - arkaden.dk