Anmeldelse

Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage

Af Morten Vilstrup Pedersen
9 september, 2024

Diablo 4 vender endelig tilbage til rødderne fra tidligere spil, nemlig dæmonerne

Tidligere

Som nævnt i sidste sæsons anmeldelse: “Det er både befriende og skræmmende på samme tid, at Diablo IV nu er kommet til et punkt, hvor vi endelig kan kigge fremad i stedet for tilbage.” Loot Reborn rettede op på mange ting, som ikke rigtig fungerede. Tiden, man brugte i inventory, var egentlig bare spildtid, og Loot Reborn gjorde op med dette.

Desuden blev vejen fremad skruet meget bedre sammen. Helltides blev en kontinuerlig del af spillet, fyldt med fjender og store bosser, og en helt ny standard for Helltides blev etableret. Der dannede sig også en klarere opdeling af, hvad endgame er.

Med mere simpelt loot med færre “fyld” stats blev det også meget nemmere at opbygge sine karakterer. Det skulle efter sigende være nemmere at lave en karakter, som ikke blev direkte styret af et Min/Max-skema.

Masser af cosmetics – Foto af: Blizzard Entertainment

Ændringerne

  • Nye unikke items (50+)
  • Nye legendariske aspekter
  • Nye opskrifter til tempering
  • Nye mini-dungeons kaldet Hellbreaches
  • Ny Quest som følger de nye modes i sæsonen
  • Kæmp mod dæmonerne i Infernal Hordes
  • Uber Uniques ændret til Mythic Uniques samt ny farve (Lilla)

Det helt store i denne sæson er klart Infernal Hordes og Hellbreaches. Selvom spillet hedder Diablo IV, har der ikke været stor fokus på dæmoner i det generelle gameplay. Det kan godt være, at historien omhandler Lilith, men mange af de kendte ansigter mangler stadig at gøre deres entré.

Gammelt loot på ny dåse – Foto af Blizzard Entertainment

Mere tilgængeligt end nogensinde før

Jeg satte mig et mål inden sæson 5: At teste, om det faktisk var muligt bare at lave en karakter hen ad vejen, som man gjorde i de gode gamle dage, uden at kigge på nettet efter, hvad der var bedst. Og ved I hvad? Det lykkedes faktisk. Min nyeste Frost Sorceress klarede sig overraskende godt. Der var enkelte perioder, hvor man lige skulle vente på det rigtige udstyr, før man kunne smadre alt igen, men det tog sjældent flere timer. Det er forfriskende og tilgængeligt. Den svære del er dog stadig at forstå Paragon point og gennemskue, hvordan du får det til at passe med din karakter.

Med sæson 5 kom Infernal Hordes, dæmoniske arenaer, der fungerer som Diablos version af en bølge-baseret horde-mode. Fjender strømmer ind fra alle retninger, mens du suser rundt og samler aether sammen. Aether kan i slutningen bruges til at åbne kister med enten loot eller materialer. Hver bølge slutter med et valg mellem nogle såkaldte ‘boons & banes’, der øger sværhedsgraden for ekstra aether. Dette er essensen af Diablo og noget, der har manglet. Ikke nok med at du kæmper mod dæmoner, så kæmper du også mod dem i selveste helvede, et sted man ikke rigtig har set noget til i Diablo IV endnu. Selvom det har været en fast del af alle de tidligere spil. Hellbreaches er lidt af det samme, bare i en kortere udgave. Begge dele sørger for at give en nostalgisk følelse og er samtidig rigtig underholdende. Selve historien bygger også den sidste bro frem mod Vessel of Hatred samtidig med, at det bringer The Fell Council tilbage, kendt fra Diablo III.

The Fell Council – Foto af: Blizzard Entertainment

Konklusion

Ude i horisonten venter Vessel of Hatred og Patch 2.0, som allerede har lovet at lave om på alt. Sæson 5 sørger for en lille forsmag på alt dette, mens det bygger videre på de gode ting, der blev etableret i sæson 4. Der er masser af nyt loot, nye dæmoner og de nye Hellbreaches og Infernal Hordes sørger for, at man får en ny frisk måde at spille Diablo på.

Sæson 5 står som solidt Diablo-indhold, men heller ikke mere end det. Det appellerer til de faste spillere og kan ses som en lille bro til Vessel of Hatred. Der er dog store ændringer, der venter i næste måned, og sæson 5 kan ende med at blive den sidste sæson, hvor Diablo IV i store træk ser ud som da det blev udgivet. Udvidelsen og den næste sæson kommer til at radikalt ændre Diablo IV, og man kan frygte, at spillet mister sin originale ånd og bliver for meget som Diablo III.

Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment

Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op

Platform: Playstation, Xbox (Anmeldt på) & PC

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk