Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Diablo IV: Sæson 6-anmeldelse – En unødvendig tilskuer

Af Morten Vilstrup Pedersen
24 oktober, 2024

Sæson 6 er en underlig udefinerbar størrelse, som ærlig talt godt kunne have været undværet

Tidligere

Sæson 5 stod med solidt Diablo-indhold, men heller ikke mere end det. Det appellerede til de faste spillere, og kunne ses som en lille bro til Vessel of Hatred. Det blev sidste sæson, hvor Diablo IV så ud som det gjorde ved udgivelsen i forhold til levels, sværhedsgrad og progression. Døren blev åbnet for Patch 2.0 og Vessel of Hatred.

Realm Walker & Seething Realms

Denne sæsons “eneste” nye ting er Realm Walkers og Seething Realms, hvor den ene ikke rigtig kan eksistere uden den anden. En Realm Walker er et stort monster, som dukker op forskellige steder i verden nøjagtig som Legion-events. Efter bæstet er nedkæmpet efterlader det en portal, som giver spilleren adgang til en mindre dungeon med yderligere mini-dungeons inden i. Når portalen åbnes, kan man vælge hvilken slags dungeon man vil spille, om det skal være med fokus på udstyr, materialer eller andet. Det er dog sjældent man føler, at der er den store forskel mellem valgmulighederne. Især de små mini-dungeons, der kun består af et par enkelte fjender og nogle kister. Efterhånden er spillet nu så mættet med forskellige dungeons, at der ikke er brug for flere. I hvert fald ikke uden at noget bliver fjernet. Der er næsten ikke tid eller overskud til at vælge imellem alle mulighederne, og det virker ikke holdbart, hvis der blot kommer flere i de næste sæsoner.

Old school sværhedsgrader – Foto af Blizzard Entertainment

Hvad er egentlig hvad Blizzard?

Det virker til at Blizzard selv har lidt svært ved at skille tingene ad, og det er her de store huller i sæson 6 skinner igennem. For læser man om sæson 6, listes ting såsom Party Finder og ændringerne i levels og Paragon. Features som allerede er nævnt i forbindelse med Patch 2.0. Der er slet ikke nogen klar linje om, hvad er egentlig Patch 2.0, Vessel of Hatred og Sæson 6? Det er bare én stor dæmonlagkage. Hvorfor så ikke bare kalde det hele Vessel of Hatred?

Det skal ikke forstås på den måde at sæson 6 gør Diablo IV dårligere. Bestemt ikke. Diablo IV er stadig et rigtig solidt spil, selvom Vessel of Hatred leverer en lidt ukomplet historie.

Konklusion

En sæson i Diablo indeholder sjældent det helt store, men man må sige at sæson 6 skraber bunden. Jo, der er et battle pass (Selvfølgelig er der det), der er en sæson event i form af Realm Walkeren og der er de sædvanelige point man skal samle sammen for at få lidt ekstra loot mens man kæmper mod dæmonerne. Der er ingen speciel quest, ingen speciel Helltides og ikke engang en trailer eller andet til sæsonen. Det er derfor en lidt tom fornemmelse, og uden det store at skrive hjem til englene om.

Det bedste havde været at gemme denne sæson til lidt senere. Når Vessel of Hatred stormen havde lagt sig, og spillere havde brug for et fix mere. Så kunne det også være man havde haft tid til at smide en lille sæson quest ind. Sæson 6 bliver derfor meget hurtigt en undskyldning for et nyt battlepass, og ikke andet end en tilskuer til alt indholdet i Vessel of Hatred.

Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment

Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op

Platform: PlayStation, Xbox (Anmeldt på) & PC

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk