Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Diablo IV: Sæson 7-anmeldelse – 2025 starter godt for Diablo IV

Af Morten Vilstrup Pedersen
30 januar, 2025

Hekse uden tryllestave lyder tamt, men tag ikke fejl det er underholdende

Tidligere

En sæson i Diablo indeholder sjældent det helt store, men man må sige at sæson 6 skrabede bunden. Ingen speciel historie, enkelte nye tiltag såsom Realm Walkers. Men i det store hele var det svært at skille ad hvad der var sæson 6, og hvad der egentlig var Vessel of Hatred. Det virkede mest af alt bare som en stor undskyldning for et nyt battle pass. Heldigvis er sæson 7 et helt andet bæst.

Spillet bliver bedre og bedre

Udviklingen siden udgivelsen af Diablo IV har helt klart bidraget til at jeg har fået et mere positivt indtryk af Blizzard. Jeg synes virkelig de lytter og sørger for at der kontinuerligt bliver implementeret nye funktioner som er efterspurgt af spillerne.

Selve historien er som taget ud af Hogwarts med et lidt mere blodigt twist. Udnyt de mystiske heksekræfter, mens du afslører mysteriet om, hvem der har stjålet hovederne fra The Tree of Whispers. Bliv en del af hekseklanen i Hawezar og lær hemmelighederne bag deres magt.

Sammen med nye Uniques, Runer og Aspects kan du udforske nye måder at sammensætte en super dæmonjæger.

Et magisk skab med forskellige builds – Foto af: Morten Vilstrup Pedersen / Blizzard Entertainment

The Armory er denne sæsons største tilføjelse til spillet, hvis vi ser bort fra de midlertidige ting såsom historie og forskellige kræfter som kan opgraderes. Du kan nemlig nu gemme et build og skifte til det hurtigt senere. En feature som mange har efterspurgt lige siden spillet udkom. Jeg når sjældent at spille så lang tid at jeg ligefrem skifter hele buildet ud, det plejer bare at være små justeringer undervejs eller et totalt skifte til noget der virker når jeg når level 60. Jeg vil heller ikke anbefale at man bruger det tidligt i ens karakters levetid. The Armory gemmer nemlig alt, både skills, paragon points og alt dit udstyr. Det udstyr der bliver gemt sammen med dit build kan derefter ikke sælges eller destrueres med mindre du fjerner linket til dit gemte build. Det er forståeligt, men lidt bøvlet i starten hvor man skifter udstyr hele tiden.

Andre forbedringer inkluderer nu at man kan booste én eternal karakter op til level 50 med det samme uden at skulle bruge tid på at grinde. Derudover kan man nu færdiggøre Class Quests ved at logge ind på en karakter man allerede har klaret dem på og overfører til en ny. Lidt en baglæns måde at gøre det på, men okay.

De nye Roothold Dungeons – Foto af: Morten Vilstrup Pedersen / Blizzard Entertainment

En historie med kød på

Det er altid svært at finde på en historie der fanger til noget der skal fortæres af spillere i en tidsbegrænset periode. Derfor har tidligere sæsoner også været skuffende i forhold til hvor meget historie der faktisk var. Skrækeksemplet må være construct sæsonen som virkelig lagde op til et spændende gensyn med Zoltun Kulle, men egentlig bare endte med at man fik lyst til at overgive sit legeme og sin forstand til Diablo.

Det er derfor dejligt at spille en sæson som faktisk samler nogle tråde op fra Vessel of Hatred og bygger videre på det. Der er en grund til hvorfor man skal grinde og der er spor af Mephisto’s magt. Det belyser desværre også den ujævne oplevelse, man får ved at begive sig i kast med endnu en gang dæmon-smadder. En sæson tager som regel 3 månders tid, men sæson 6 var lidt længere og spillede egentlig bare mest videre på tangenterne fra Vessel of Hatred. Derfor har sæson 7 lige fået lidt ekstra udviklingstid. Jeg håber at dette er niveauet for de fremtidige sæsoner.

Du er en heks Harry! – Foto af: Morten Vilstrup Pedersen / Blizzard Entertainment

Nu kan det ikke blive mere kaotisk … Vel?

Sæson 7 er som bekendt fokuseret på hekse og deres pagt. Omgivelserne og især de nye heksekræfter er visuelt flotte at se på. De har farvestrålende effekter og en dyb lilla præger meget af spillet. Det får sæsonen til at visuelt adskille sig fra tidligere og giver lidt karakter. Vi er dog ved at nå et niveau af lys, monstre og effekter på skærmen, som er nok. Der kan ikke presses mere ind, og det kan til tider være forvirrende og selv dæmonerne må efterhånden være tæt på et epilepsianfald.

Det er dejligt hele tiden at have noget at opgradere selvom det er meget grindy, men hvad skal man efterhånden prioritere? Du kan nu vælge mellem Grim Favors, heksekræfter, Pits, Rootholds, Nightmare dungeons, witchcraft gems, helltides, The Citadel, The Fell Council, Undercity og så har jeg sikkert også glemt noget og uden at nævne Uber Bosses.

Hvis hver sæson skal introducere nye dungeons, er der ingen der har tid til andet end at rende forvirret rundt uden hoved når vi når til sæson 20. Men måske det er det, Diablo og hans onde følge er ude efter.

Konklusion

Sæson 7 står som en af de stærkeste sæsoner indtil videre. Måske endda DEN stærkeste. Med en god lille isoleret historie og en flot visuel stil adskiller den sig nemt fra tidligere ligegyldige sæsoner og vil forhåbentlig sætte præcedens for fremtidige sæsoner.

Denne sæson er også klart den nemmeste at nå maks level med. Efter kun 20 timer (+/-) har jeg nået Paragon level 100. Der er stadig masser at holde mig beskæftiget med, men man kommer rigtig hurtigt til der hvor kampen om det rigtige udstyr bliver intens. Nøjagtig som Diablo skal være. 

Hvad skal der så til før det bliver rigtig rigtig godt? Tja, der mangler stadig enkelte funktioner og runer er stadig ikke helt der hvor jeg synes de skal være. Samtidig mangler sæsonerne noget andet endgame end bare at grinde det samme materiale i rigtig mange timer (I dette tilfælde Grim Favors) og spillet kan snart ikke klare flere slags dungeons. Enten skal noget fjernes eller også skal der tænkes nyt, ellers vil det blive for ensformigt.

Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment

Genre: Action RPG, Hack and slash, Co-op

Platform: PlayStation, Xbox (Anmeldt på) & PC

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk