Mest læste
FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
We Live in Time-anmeldelse – Årets bedste kærlighedsdrama
Thomas Vinterberg erstattet
Ny Star Wars-trilogi på vej
Anders Thomas Jensens ‘Den sidste viking’ samler Danmarks største skuespillere
Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
Slår Vaiana 2 alle rekorder?
Olympisk Ridley Scott-comeback: “Gladiator 2 er et MESTERVÆRK”
Death Stranding er landet på Xbox Series
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
En ny udgivelse til Diablo IV har ramt os, og med det er der mange spørgsmål som trænger sig på
Som en del af min tidlige adgang til Diablo IV: Vessel of Hatred fik jeg også adgang til en Discord gruppe dedikeret til udgivelsen af Vessel of Hatred. Her blev der givet mulighed for at sende spørgsmål direkte til tre af udviklerne Brent Gibson (Game Director), Rex Dickson (Lead Designer) & Colin Finer (Lead Live Designer). Hvis du ikke allerede har læst den er anmeldelsen af spillet selvfølgelig også ude.
Disse spørgsmål er samlet fra flere forskellige nyhedsmedier som deltog i Early Access. Der skal advares mod spoilere for historien i Diablo IV: Vessel of Hatred.
- Den nye klasse, Spiritborn, er kendetegnet ved sin smidighed. Har den i den henseende nogen ligheder med Monk fra Diablo III? Hvilken spillestil har gjort det største indtryk på udviklingsteamet indtil videre?
- Brent Gibson — Smidighed var en af de ting, vi fokuserede meget på. Vi ønskede at have en klasse, hvor kampsport var en stor del af spillestilen, så det gav bare mening. Hvad angår Monk, har vi en ret solid forståelse af de typer mekanikker, der fungerer godt i spillet, og der er inspiration fra flere klasser, som man kan se i Spiritborn, men blandingen er meget unik for klassen selv og spiller meget forskelligt fra de tidligere klasser.
- Er der planer om at videreudvikle lejesoldatsystemet i fremtidige sæsoner (f.eks. nye ledsagere, udvidede færdighedstræer, nye tilføjelser til hulen)?
- Rex Dickson — Som med alle nye funktioner vil vi først vurderer reaktionen, før vi bestemmer vores næste skridt. Hvis der er efterspørgsel efter investeringer i lejesoldatsfunktionen fra vores fans, vil vi fortsætte med at tilføje dem i fremtidige udgivelser.
- Den nye udvidelse Vessel of Hatred tilføjede Runewords-systemet, der sigter mod at styrke spillerne. Men i modsætning til Diablo II ser det ud til, at runer ikke kan bruges til at fremstille nyt udstyr eller drastisk ændre spillestile. Hvad var designovervejelserne bag opdateringen af Runewords-systemet i denne udvidelse, især sammenlignet med Diablo II? Var der en bevidst indsats for at differentiere mekanikkerne fra dem i Diablo II?
- Colin Finer — Vi har mange systemer i Diablo IV, der ændrer spillestilen. Så vi brugte meget tid på at diskutere, hvilken rolle Runewords skulle spille i det økosystem. Vi blev inspireret af Diablo II‘s Runewords som Enigma – specifikt evnen til at stjæle andre klassers magi. Hvad vi ønskede at undgå, var at skabe en situation, hvor Runeword-genstande altid var BiS – vi ønskede ikke, at du skulle opgive din Tempest Roar eller perfekt rullede Fists of Fate. Vi følte, at det ville begrænse kreativiteten for meget. Vi ønskede, at runer skulle være komplementære til dit build. Når det er sagt, har vi oprettet en ny mulighed, der gør det muligt for dig at fremstille mytiske unikke genstande med sæt af runer, som vi mener vil fange følelsen af at skabe ekstremt magtfulde genstande samt følelsen af inkrementel fremgang med hver rune, du finder.
- Vi når til det punkt, hvor vi sletter karakterer bare for at gøre plads til sæson karakterer. Har I planer om at introducere en “Rebirth”-funktion, så vi kan beholde spillets statistikker mellem sæsonerne?
- Rex Dickson — Vi har tilføjet to ekstra karakterpladser for at falde sammen med udgivelsen af udvidelsen. Vi har hørt fællesskabets feedback om ønsket om “Rebirth, og det bliver overvejet og prioriteret sammen med andre forespørgsler.
- Er der nogle tanker om en “armory-type” funktion med loadouts, så man nemt kan skifte fra boss til speedrun osv.?
- Brent Gibson — Absolut! Armory er øverst på vores liste lige nu. Spillet har flere nye ting, der påvirker dit build, som kommer ind i Vessel of Hatred, og der er flere ting, der kommer, efterhånden som spillet skrider frem. Det betyder, at når vi introducerer noget som et “armory”, skal det være et system, der kan vokse med os, så vi presser på for en mere stabil tilstand med Vessel of Hatred, så Armory-systemet kan starte på et bedre grundlag. For os er det mere et spørgsmål om, hvornår “Armory” kommer, ikke om det kommer.
- Er der en mulighed for, at vi kunne se Dark Citadel-indhold, der er solo-orienteret, men måske med AI-kompagnoner eller lejesoldater, der udfylder resten af gruppen?
- Rex Dickson — Desværre ville det at lave en solo-version af Dark Citadel svare til et større redesign, hvilket ville gøre det til noget helt andet end det, vi havde til hensigt. At skabe levedygtige AI-partnere til alle de tilpassede mekanikker, der er med i Dark Citadel, er en interessant idé, men ville repræsentere en betydelig investering for vores team i at skabe brugerdefinerede komponenter, der ikke bruges andre steder i spillet.
- Historien om Vessel of Hatred er mørk og dyster. Der synes at være mange tankevækkende replikker, så hvilke aspekter lagde I særlig vægt på under udviklingsfasen?
- Rex Dickson — Et af kendetegnene ved Diablo-serien er den mørke tone. Det er en kritisk del af vores proces at sikre konsistens på tværs af franchisen. Dette gennemtrænger både visuelle elementer samt fortællingen og quest-designet. Vores spildirektør sætter nogle overordnede temaer, de ønsker at etablere, og holdene sætter sig sammen for at finde ud af, hvordan man bedst opnår dem. Dette var især udfordrende givet den varmere farvepalet i udvidelsen. Vi er utrolig stolte af resultaterne.
- Hvorfor besluttede I at afslutte historien som I gjorde? Tror I, at folk måske vil blive skuffede over slutningen og opgaverne efter ulvekampen? Hvad er jeres planer for at fortsætte historien? Vil vi se finalen i en anden DLC, som en del af sæsonerne eller i det næste Diablo-hovedspil?
- Brent Gibson — For det første vidste vi, at vi ønskede, at historien om Mephisto skulle fortælles over flere udgivelser. Det er spændende at bygge en karakter som ham op over en længere periode. Mange gange i spil skynder du på en karakters udvikling, fordi du kun har så meget tid til at fortælle din historie. Det spændende ved et live-spil er, at vi kan opbygge over flere udvidelser, hvilket gør vores karakter rigere og mere meningsfuld. Dette er bare det næste kapitel af den historie.
For det andet, en god historie bør ikke skynde sig mod sin afslutning med det samme. Opbygningen er spændende og vigtig. Nogle af mine yndlingsfiktive værker lader dig hænge på en klippe, mens de bygger spændingen op til en episk afslutning. Dette er, hvad vi forsøger at opbygge, mens vi udfolder Mephistos skæbne.
Vi har store planer om at fortsætte historien fremadrettet. En af de ting, jeg ser frem til, er at se, hvordan Mephistos tilbagevenden påvirker Sanctuary som helhed. Når vi lægger op til fremtidige udgivelser, vil vi se tråde af kontinuitet fra sæson til sæson. Du ser det allerede med Realm Walker, der spreder had og korruption i sæson seks. Dette er nogle af de ting, du kan forvente, og det viser dig, at spredningen af Mephistos indflydelse går langt ud over bare Nahantu.
- Vil der være en Uber Version af Mephisto-kampen ligesom Lilith?! Hvis ja, hvilken loot eller andre præmier kan vi forvente?
- Rex Dickson — Ja, vi planlægger en uber-version af Mephisto-kampen i et fremtidigt patch. Som med alle vores kampe vil der være et sæt unikke præmier, der dropper fra denne kamp. For nu vil jeg holde resten hemmelig, men glæd jer til flere detaljer.
- Hvordan forestiller I jer synergien mellem Vessel of Hatred-udvidelsen og de sæsonbestemte opdateringer fremadrettet?
- Brent Gibson — Vi har mange diskussioner om synergier mellem sæsoner og udvidelser. Det handler virkelig om at prioritere det rigtige indhold til det rigtige tidspunkt. Noget af Vessel of Hatred vil flyde ind i fremtidige sæsoner. Du vil dog finde ud af, at de fleste sæsoner også er ret uafhængige. Jeg tror, det kommer til at resultere i en god variation af opdateringer fremadrettet.
- “The fester Dark” er en vidunderlig oplevelse (at fare vild, bruge lamperne, mørkets mekanik osv.). Hvordan blev det hele til?
- Rex Dickson — Oprindeligt var der en vis frygt for, at det at lave et mørkt labyrintformat for et “Stronghold” ikke ville være sjovt. Det tog mange iterationer for at lande på den rette blanding af “nok” UX uden at holde i hånden. Derudover tog det os lang tid at finde ud af, hvordan vi kunne finjustere mekanikkerne. Det var bestemt en ret stor afvigelse for os med hensyn til gameplay. Alt dette lykkedes via utallige playtests og feedback-sessioner, men vi er tilfredse med, hvor det landede.
- Spillere kan nu investere op til 5 point i Ultimate Skills. Kan spillere forvente, at builds fokuseret på Ultimate Skills bliver mere levedygtige? Derudover, hvis der er nogen Runeword eller Mercenaries, der kan understøtte Ultimate Skills, bedes du introducere dem.
- Colin Finer — Vi vil absolut have, at Ultimates bliver mere levedygtige, og dette er blot et af de skridt, vi tager for at gøre dem det. Vi har en “Rune of Ritual, Zan”, der udløses ved brug af ultimate, og en “Rune of Invocation, Zec”, der reducerer cooldown på dine Ultimate-færdigheder. Plus, der er et Aspect, der ved Ultimate cast udløser din Mercenary-forstærkning, hvilket giver dig mulighed for at få dobbelt udbytte af den kraft.
- Er der nogle tanker om at tilføje Sæsoner til Eternal Realm?
- Brent Gibson — Vi har bestemt fulgt nøje med både sæson- og ikke-sæson spillere. Begge måder at spille på er enormt vigtige både for spillet og for dem, der nyder at spille på den ene eller den anden måde. Vi tager et meget nøje kig på vores funktioner, mens vi overvejer, hvad der skal eksistere hvor. Infernal Hordes er et godt eksempel, hvor vi følte, at dette skulle eksistere begge steder. Jeg tror, vi kan forvente flere opdateringer, hvor indhold og funktioner kan eksistere i begge verdener. Når vi bevæger os fremad, vil vi være transparente omkring det, men vi er ikke på et punkt, hvor vi kan tale specifikt om noget endnu.
- For spillere, der allerede har adgang til endgame, giver denne store opdatering af Mercenaries-systemet stadig værdifulde fordele?
- Rex Dickson — Ja, vi er klar over, at disse spillere mest er interesserede i indhold, der fremskynder og/eller gavner deres progression. Den bedste måde at udnytte lejesoldaternes værdi på er ved at synkronisere dem med dit build for at gøre dig mere kraftfuld vs. at forvente, at de er en væsentlig kilde til kills i endgame.
- Hvilke specifikke aspekter var der fokus på, da I designede Nahantu, og hvilke udfordringer stødte I på under udviklingsprocessen?
- Rex Dickson — Der var mange aspekter, der var fokus for os, da vi designede Nahantu. Et, jeg kommer til at tænke på, er hvordan man opnår en varmere farvepalette, samtidig med at man leverer den klassiske gotiske horror-stemning. Et andet er at inkorporere elementer fra D2 som Travincal og Kurast Docks. Jeg tror, den største udfordring, vi havde, var at sikre kreativ alignment på tværs af et så stort team med så mange fantastiske ideer.
- Hvordan vil ændringen i max niveau/paragon niveauer påvirke eksisterende karakterer?
- Colin Finer — For alle karakterer, uanset om du har købt Vessel of Hatred eller ej, vil alle paragon points blive konverteret til realm-wide paragon levels. For eksempel: Hvis din karakter er niveau 100 i øjeblikket, vil dit karakter niveau blive reduceret til 50, og alle 200 Paragon Points, din karakter har optjent, vil blive konverteret til realm-wide Paragon Levels. Hvis din karakter er niveau 50 og derunder, vil intet ændre sig for dem. Fordelen ved dette er, at alle eksisterende og fremtidige karakterer drager fordel af den samme paragon level pool, hvilket giver dem mulighed for hurtigere at indhente din hovedkarakters endgame fremskridt.
- Overvejede teamet at bringe Ormus’ stemmeskuespiller tilbage fra D2? Mellem Meshif og ham bemærkede jeg, at mange af karaktererne, der blev bragt tilbage fra D2, blev recastet.
- Kyle Martin — Vi rakte ud, men blev fortalt, at William Bassett har valgt at gå på pension, og vi ønskede at respektere det. Enig, han har en ikonisk stemme, jeg elsker hans præstation i D2!
- Er der noget roadmap, der kan deles om World Bosses eller større gruppe/raid-indhold ud over Dark Citadel, eller er det retningen for den nærmeste fremtid? Jeg føler, at der er så meget potentiale i at bygge bro mellem ARPG og MMO-dele af DIV, efterhånden som det udvikler sig.
- Rex Dickson — Vores fokus lige nu er på Vessel of Hatred-udgivelsen. Fremadrettet har vi et roadmap, der inkluderer vores topprioriteter, som vi virkelig ønsker at arbejde på. Men som med alle live service-spil, er alt, hvad vi gør, styret af, hvad vores fællesskab ønsker. Eventuelle yderligere investeringer i ting som større gruppeindhold ville kun komme, hvis fællesskabet krævede det.
- Kunne du (Rex) introducere systemet eller indholdet, du fokuserede mest på under udviklingsprocessen af Vessel of Hatred?
- Rex Dickson — Det er svært at sige, om der var et specifikt område, der var i fokus, da vi forventer, at alt vores indhold skal møde eller overstige ‘Blizzard Quality’ forventninger. Dark Citadel og Undercity var begge betydelige investeringer, ligesom Mercenaries, men de to største fokusområder var kampagnen/verden og alle de store systemændringer.
Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
- Dragon Age: The Veilguard-anmeldelse – En monumental skuffelse
- Sådan blev Vessel of Hatred til – et eksklusivt indblik i Diablo IV’s nye verden
- Trap 4K-anmeldelse – En fængslende oplevelse, men tynd spændingsfilm
- Death Stranding 2 er ikke længere en eksklusiv PlayStation-titel?
- Ny Episode af Betacritic – The Substance, De Lydløse, I Saw the TV Glow
- Slår Vaiana 2 alle rekorder?
- The Sims 4 Life & Death Expansion Pack-anmeldelse – En underholdende udvidelse til livet – og døden
- Thomas Vinterberg erstattet
- Ny Star Wars-trilogi på vej
- Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
- Hvem er Knull i Venom: The Last Dance?
- Gør dig klar til spioner, intriger og action på det store lærred – Tobias Bukkehave sælger filmrettighederne til Tom Cortzen-trilogien
- Death Stranding er landet på Xbox Series
- Chokerede ‘The Substance’ dig? Nu kommer et reboot af inspirationskilden
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Jez Corden fra Windows Central er gæst!
- SlavicPunk: Oldtimer-anmeldelse – Østeuropæisk cyberpunk med solid action og tvivlsomt stemmeskuespil
- Starship Troopers: Extermination-anmeldelse – Et kaotisk actionspil fyldt med game-bugs og alien-bugs
- Dragon Age får nok aldrig en Legendary Edition
- Top-3 bedste Superhelte trilogier
- Bodilprisen indfører kønsneutrale priser
- Ubisoft vil ændre folks syn på Assassin’s Creed
- Nyt studie afslører: Gamere elsker stærke og sexede kvinder i spil
- Venter forbrugerne hos Nintendo på Switch 2?
- Steam Next Fest Oktober 2024: De 10 bedste demoer
- Agatha: All Along-anmeldelse – Hekse på roadtrip og sort magi giver et friskt pust til MCU
- Don’t Scream-anmeldelse – En skræmmende kort oplevelse
- Slitterhead-anmeldelse – En legendes store fejltagelse
- FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
- Nintendo har Mario, PlayStation har Astro Bot – og Vatikanet? Ja, de har nu Luce
- Nerf på vej til OP Recon perk i Black Ops 6
- Two Falls (Nishu Takuatshina)-anmeldelse – Et dybt narrativt indiespil om tro, natur og overlevelse
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – Starfield: Shattered Space
- Tom Holland og Austin Butler klar til ræs i American Speed
- Manden uden frygt vender snart tilbage! Ny teaser-trailer viser klips fra Daredevil: Born Again
- PS5 Pro kommer med overraskende feature
- Jumanji-holdet vender tilbage til junglen i 2026
- Indiana Jones kunne have haft en helt anden stemme – men Todd Howard ændrede mening
- Arkaden var med til verdens største esports begivenhed!
- Ridley Scott meldes tilbage i Alien-universet
- Fo’ Shizzle: Snoop Dogg og Eminem indtager Fortnite
- Ny udvidelse til The Sims 4: Life & Death Expansion Pack – når livet og døden går hånd i hånd
- GTA 5 PC-versionen får endelig funktioner fra de nyeste konsoller i 2025
- CEO siger: PS5 Pro var under udvikling siden PS4
- Det var et “dumt træk” af Microsoft at lukke Arkane Austin
- Call of Duty: Black Ops 6 (Multiplayer)-anmeldelse – Omnimovement i flow, våben grind i slow-mo
- Nu kommer filmen, hvor DU er spøgelset
- Game of Thrones-spillefilm under udvikling
- To Filmfreaks på Eventyr – Oktober måned
- Erik Clausen er død. Her er hans glemte film
- Wolverine og Perfect Dark: Nye kræfter bag to af spilbranchens mest ventede spil
- Activision Blizzard giver Xbox Game Studios et kæmpe økonomisk boost, viser seneste økonomiske rapport!
- Call of Duty: Black Ops 6 sprænger alle rammer!
- Slay the Princess – The Prestine Cut-anmeldelse – En prinsesse, et mord og uendelige valg
- De Lydløse-anmeldelse – Danmarks største røveri vil chokere dig endnu mere efter denne film
- Terrifier 3-anmeldelse – En grotesk oplevelse, der mangler dybde
- Ny title fra studiet bag It Takes Two?
- Disney-studioerne planlægger masser af franchise-opkog
- Ubisoft lancerer blockchain spil!
- Ny Episode af Arkaden Podcast- Vi har spillet Indiana Jones, men er det godt?
- Derfor er der ingen Dragon Age: The Veilguard anmeldelse på Arkaden.dk endnu! (Se opdatering)
- Det skal du se i biografen – november 2024
- Quentin Tarantino: “Jeg ELSKER Joker 2!”
- The Room Next Door-anmeldelse – Almodóvar udsat for fordøjeligt amerikaniseret urtete
- Life is Strange: Double Exposure-anmeldelse – Et klasseeksempel på at retfærdiggøre sin eksistens
- Spiderman-instruktør genforener Johnny Depp med Penélope Cruz
- Concord er dødt og begravet – og Sony lukker studiet bag
- S.T.A.L.K.E.R.2 får mod-support på Xbox Series
- De største spiludgivelser: November 2024
- Sonix X Shadow Generations løber hurtigt på salgstallene
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition annonceret!
- Black Ops 6 får tilføjet ikonisk map denne uge!
- Ny Udvikleropdatering om Bungies kommende Extraction Shooter, Marathon!
- Kan Starfield 2 være en mulighed?
- Razer Basilisk V3 Pro 35k-anmeldelse – En mus der føles lækker
- A Quiet Place: Day One-Blu-ray-anmeldelse – Katten Frodo stjæler opmærksomheden
- Rygte: Elden Ring kommer til Nintendo Switch 2
- Animal Crossing: Pocket Camp Complete annonceret!
- Tom Holland klar til et travlt 2026: Spider-Man vender tilbage, og mere til
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder- Silent Hill 2 Remake
- Højtlønnet Satya Nadella i modstridende udtalelse – Er eksklusivitet fremtiden?
- Call of Duty: Black Ops 6 (singleplayer)-anmeldelse – Kampagne rod i hallucinatorisk kaos!
- Magic the Gathering x Final Fantasy annonceret!
- Lindsay Lohan vender tilbage til jul på Netflix i Our Little Secret
- World of Goo 2-anmeldelse – En klistret rejse
- Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-anmeldelse – En underbagt pizza med for meget fyld
- Phoenix Springs-anmeldelse – Postmodernisme møder Point-and click
- Kingsman-franchisen ser ud til at stoppe her: Ingen nye film i sigte
- Norske Mats blev hædret i World of Warcraft – En fortælling om venskab, tab og gamingens kraft
- 3 Minutes to Midnight-anmeldelse – Et charmerende point & click-spil fuld af humor og skæve eksistenser
- LEGO Harry Potter Collection-anmeldelse – Magisk gensyn, eller bare endnu en remaster?
- God of War: Ragnarök-anmeldelse – krigsguder har også følelser
- En gennemgang af Venom på film
- Ny episode af BetaCritic Podcast- Saturday Night, The Apprentice, We Live in Time
- Rygte: Xbox’s udvikling af PS5 port bremset efter Indiana Jones annoncering
- Ifølge Shawn Layden var lukningen af Japan Studio ikke en overraskelse!
- Ny trailer til Dragon Age: The Veilguard
- Diablo IV: Sæson 6-anmeldelse – En unødvendig tilskuer
- Fntastic nægter at give op!
- En ny æra for GLUM: CinderCat Games præsenterer nyt look – og demoen er på vej!