Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Don’t Scream-anmeldelse – En skræmmende kort oplevelse

Foto: Digital Cybercherries

Af Kasper Hansen
4 november, 2024

At overleve i bare 18 minutter – det lyder da som en nem lille udfordring, ikke?

Tilbage i 2023 så Don’t Scream dagens lys for første gang i en early access-version. For nogle spil kan der gå adskillige år, før de når deres endelige 1.0-udgivelse, som man eksempelvis så med 7 Days To Die, der tog hele 12 år, før det endelig blev lanceret.

Med Don’t Scream var udviklingsforløbet dog langt mere intenst. Joure og Joe, der både står bag udvikling og udgivelse af spillet, brugte præcis et år på at få version 1.0 klar til lancering den 28. oktober. I den anledning har jeg kastet mig ud i denne vaskeægte gysertitel.

Det ser da harmløst ud. Foto: Digital Cybercherries/Kasper Hansen

Forbliv lydløs

Præmissen er ganske enkel: Du skal overleve i 18 minutter. Udfordringen er dog, at tiden kun går, når du bevæger dig i spillet.

I midten af oktober blev A Quiet Place-spillet udgivet med en lille gimmick, hvor man havde muligheden for at tilslutte sin mikrofon for at skabe en mere intens oplevelse. I Don’t Scream er mikrofonen ikke blot en mulighed – den er et krav. Du starter med at kalibrere mikrofonen ved at hviske en sætning, som derefter fastsætter lydniveauet. Enhver lyd i dit hjem, der overskrider denne grænse, vil føre til din død.

Det er her, rædslerne for alvor tager fat. Allerede efter 50 sekunder lyder alarmen, og mørket begynder at trænge sig på. Spillet er udviklet i Unreal Engine 5 og præsenterer en næsten absurd grad af fotorealisme, der ofte får det til at føles som den virkelige verden.

Der er da ikke noget jeg hellere vil end at undersøge dette hus. Foto: Digital Cybercherries/Kasper Hansen

Desværre lider spillet af en del frame drops og problemer med at indlæse de mange detaljer i omgivelserne, som de utallige buske, træer og bygninger, hvilket er dets største svaghed. Spillet opleves i første person gennem et lettere ridset kamera, og du skal finde batterier, før kameraet løber tør. Heldigvis har du en lille pil, der viser vej til potentielle batterier, da området, du udforsker, er ret stort.

Det er også dét, jeg bedst kan lide ved spillet. Første gang jeg startede det op, skulle jeg løbe ned fra et udkigstårn og derefter begyndte frygten langsomt at stige. Hver gang jeg startede forfra, spawnede jeg et nyt sted derefter.  Det gjorde oplevelsen ret varieret, som giver spillet en ret god genspilningsværdi.

Oooh nooo not the cornfield! Foto: Digital Cybercherries/Kasper Hansen

Glem de 18 minutter

Tidligere nævnte jeg, at det kun tager 18 minutter. Spoiler: Det gør det ikke. Det tog mig betydeligt længere tid at overleve nattens mørke. For ikke nok med, at man skal være fuldstændig stille, mens man spiller, er der også bjørne, fælder og andre fysiske farer, der kan dræbe dig.

Stemningen er godt skruet sammen, men man lærer hurtigt at skelne mellem, hvad der blot er designet til at give chok og få dig til at skrige, og hvad der faktisk kan slå dig ihjel. Spillet leger meget med de chokeffekter, som man også ser i et spil som Alan Wake 2 – de billige tricks, der håber at overraske en så meget, at man kommer til at skrige eller anden form for lyd.

Heldigvis for mig, er jeg altid bange i stilhed. Det lyder måske dumt. Uanset hvor højt jeg hopper af chok, kan jeg godt lade være med at skrige. Det fjerner dog ikke noget fra spillet, men det hjalp mig en del.

Der er relics at finde, som i sig selv ikke gør noget, men som giver et formål ved at opmuntre dig til at udforske verdenen, så du har en grund til at fortsætte med at spille. Når du har fundet dem alle, bliver spillet mere en oplevelse, man kan vende tilbage til, hvis man lige føler for at udsætte sig selv for lidt ekstra pres og spænding.

I did it! Foto: Digital Cybercherries/Kasper Hansen

Konklusion

Don’t Scream er mere en oplevelse end et traditionelt spil. Det er tydeligt designet til at give spilleren en intens og kortvarig oplevelse – det perfekte spil til streaming. Under overfladen kæmper det dog med tekniske problemer som frame drops og vanskeligheder med at indlæse detaljer i visse situationer.

Alligevel kan man ikke benægte, at det er en ekstremt skræmmende oplevelse. Jeg blev gang på gang fanget af de jumpscares, spillet kastede efter mig. Hvis du er på udkig efter et hurtigt gyserfix, er Don’t Scream bestemt en anbefaling – for skræmmende, dét er det!


Udvikler: Digital Cybercherries

Genre: Førstepersons psykologisk horror

Platform: PC


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk