Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Dragon Age får nok aldrig en Legendary Edition

Foto: BioWare

Af Emil Øgaard
5 november, 2024

Dog bliver døren holdt fortrøstningsfuldt på klem

Der er nærmest gået sport i at lave remasters og remakes af velkendte spil-IP’er. Udgiverne har set, at spillerne er villige til betale for at genopleve deres yndlingsspil i ny og forbedret udgave, og nye potentielle fans står klar til at kaste sig ud i fordums eventyrer i nye klæder.

Men ikke alle spil er lige nemme at smukkesere.

I et interview med Rolling Stones udtaler den kreative direktør hos BioWare, John Epler, at de tre første Dragon Age-spil nok aldrig får en Legendary Edition-behandling som BioWares Mass Effect-trilogi gjorde.

Hvorfor?

Spillene er bygget på arkaiske spilmotorer som ifølge Epler kun “omkring 20 personer, der stadig er hos BioWare”, faktisk har arbejdet i – foruden ham selv.

De to første spil i Dragon Age-serien, Dragon Age: Origins og Dragon Age 2, er udviklet i BioWares hjemmebyggede spilmotor Eclipse, og det tredje spil, Dragon Age: Inquisition, er udviklet i EAs Frostbite. Frostbite bruger EA stadig til at udvikle spil i, så det burde være relativt nemt at lave en remaster af det prisvindende tredje spil, der netop vandt Game of the Year-prisen til Game Awards i 2014.

John Kepler holder dog døren på klem:

Det er noget, der ikke bliver ligeså let som Mass Effect, men vi elsker de originale spil (i Dragon Age-serien, red.). Aldrig sig aldrig, tror jeg, det er det, det i sidste ende handler om.”

John Epler til Rolling Stones

De originale Mass Effect-spil var udviklet i Unreal Engine 3 og var derfor nemmere at lave remasters af, da en større mængde af udviklere allerede kendte til at arbejde i denne spilmotor.

Mange fans vil helt sikkert være begejstret over at få en remastered udgave af de tre første ikoniske spil fra Dragon Age-universet. Særligt set i lyset af den overvejende positive respons det nye skud på stammen, Dragon Age: The Veilguard, har fået.

På Arkaden fik vi ikke en kode før et par dage efter udgivelsen af Dragon Age: The Veilguard. Derfor er vi først ved at anmelde spillet i skrivende stund. Læs mere om den manglende anmeldelse.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk