Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Det er desværre ikke den efterfølger fans af Origins har ønsket sig
Det Bioware, jeg gennem årene har fået leveret så mange vidunderlige oplevelser fra, eksisterer ikke længere. Det er det faktum, jeg må forsone mig med, efter at have spillet Dragon Age: The Veilguard igennem. For ligesom det, der er tilbage af studiet, som gav os uforglemmelige titler som Dragon Age: Origins og Mass Effect 2, kun er navnet, føles Dragon Age: The Veilguard kun som Dragon Age af navn.
Jeg erkender, det er en markant udmelding, kære læser, og det er nødvendigt at uddybe, hvorfor jeg føler sådan. Ikke blot for gamle Dragon Age-fans som mig, men også for nye, potentielle Bioware-fans, der måske kunne finde et studie, der pludselig taler til dem på en måde, det ikke tidligere har været tilfældet.
Billedsiden er teknisk særdeles imponerende
I modsætning til Mass Effect Andromeda og Anthem er The Veilguard ikke dårligt. Der er punkter, hvor der er et virkelig habilt håndværk at spore. Grafisk er spillet en sand perle. Jeg blev gang på gang blæst bagover af, hvor smukke og bjergtagende omgivelserne er. Den kode, vi fik fra EA, var til Playstation 5, og spillet formår virkelig at presse det bedste ud af maskinen. Områderne var som nævnt særdeles smukke, og karaktererne var virkelig også en fryd for øjet.
Rent teknisk er der ikke en finger at sætte på billedsiden, og når man så tilmed får lov til at spille igennem disse omgivelser uden hak eller fejl i billedet, er det svært ikke at blive imponeret. Når man tænker på, hvordan Mass Effect: Andromeda var fyldt med fejl og underlige animationer, da det udkom, må man sige, at studiet virkelig har flyttet sig i den rigtige retning her. En særlig ros skal sendes til karakterernes hår. Jeg tør godt påstå, at det er den bedste hårteknik, vi har set i noget rollespil til dato. Det eneste spil, der kan matche dette, er nok FIFA, hvorfra teknikken er taget.
Tonen er forandret fundamentalt
Selv om grafikken rent teknisk er flot, er der andre store problemer der viser sig når vi begynder at grave i, hvordan billedsiden bruges, får vi allerede den første antydning af, hvordan dette spil forsøger at adskille sig fra tidligere Dragon Age-titler. Alt er for rent og fuldt af farveeksplosioner. Et af de særlige kendetegn ved Dragon Age: Origins var, hvordan karaktererne var fulde af blod og skidt efter hver kamp, noget der gik igen i både toeren og Inquisition. Den del er væk i Veilguard. Uanset hvor meget ækelt snask og hvor mange fjender, man har sablet igennem, ser vores figurer ud som om, de lige har været i bad, fået lavet både mani- og pedicure, og tøjet har været en tur igennem byens bedste renseri. På samme måde er der en del barske scener, hvor der sker ubehagelige ting for nogle personer i spillet, men hver gang får vi ikke lov at se det. I stedet panorerer kameraet over på hovedpersonen, og vi får hans reaktion at se.
Darkspawn, som har været hovedfjenden siden Origins, har også fået en makeover, så de nu ser mere fjollede end skræmmende ud. Hele deres opførsel virker nu som tomhjernede monstre frem for frygtindgydende fjender. Selvom historien forklarer årsagen hertil, så er effekten stadig, at det tager brodden af den frygt, de indgyder. På samme måde er romantik blevet tonet ned, både i dialogerne, og i hvad vi ser. Dragon Age: Origins var et frisk pust, fordi det var et mørkt fantasyspil, der turde flytte alt det, som tidligere var blevet gemt til fantasien på grund af grafiske begrænsninger, op på det store lærred. Alt det, vi havde forestillet os i hovedet i spil som Baldur’s Gate og Diablo, blev nu pludselig levende foran vores øjne.
The Veilguard går i den modsatte retning, og dermed fjernes en enorm tyngde fra alt, hvad du oplever. Billedsiden er lige så stueren, som den er flot.
Rædselsfulde dialoger og karaterer
Dette valg rammer også dialogerne, som er intet mindre end rædselsfulde. Dragon Age: The Veilguard har nogle af de værste dialoger, jeg har oplevet i noget spil. Dialogerne føles, som om de er skrevet af en person, der har levet hele sit liv hos sine forældre og aldrig har haft kontakt med andre mennesker og nu er blevet bedt om at skrive, hvordan denne tror, folk taler sammen. Dialogerne har ingen vægt eller dybde. En gennemsnitlig samtale drejer sig om at forklare situationen, dine figurer står i, og den bliver så gentaget gang på gang. Selv når spillet forsøger at give figurerne personlighed, så føles de ting, de siger, så endeløst ligegyldige og stikker aldrig dybere end overfladen.
Dialogerne føles, som om man har taget Ringenes Herre og bedt en tilfældig Pixi-bogsforfatter om at skrive dialogen. Det var fuldstændig umuligt for mig at knytte nære bånd med figurerne, fordi de var så kunstige i deres tale. Bevares, stemmeskuespillerne gjorde deres bedste, men når materialet er håbløst, er det begrænset, hvad selv fremragende stemmeskuespil kan gøre. Selv karismatiske personligheder fra tidligere titler som Morrigan bliver reduceret til en svada af ligegyldigt verbalt opkast. Ligesom med billedsiden så føles samtalerne som om, håndbremsen aldrig bliver sluppet. Det må aldrig gøre ondt. Karaktererne og deres samtaler får aldrig lov at have kant.
Selv figurer, som fundamentalt burde afsky hinanden, får ikke lov at stille hårde spørgsmål. Hver gang den mindste verbale konflikt er ved at opstå, er din hovedperson til stede og kaster sig imellem som en anden børnehavepædagog, der skal forklare Simon, at det ikke er okay at såre Rasmus’ følelser. The Veilguard var det første Dragon Age, hvor jeg lærte at hade mig selv. Alle elskede min figur, og han var altid kærlig og god og kunne aldrig tilføje noget til en samtale, der stak dybere eller havde mere følelse end: ”Nu skal vi huske at holde sammen, venner.”
Der var intet rollespil at finde, for min figur var en helgen uden antydningen af noget andet. Aldrig blev der for alvor stillet spørgsmål ved mine valg, uanset hvor mange liv de måtte koste. Netop dette valg om aldrig at give dig som spiller lov til at være bare lidt modbydelig er også en markant drejning i forhold til tidligere titler. Både Mass Effect og Dragon Age har været kendt for, at man som spiller kunne være præcis den personlighed, man ville. Dette er ikke længere tilfældet. Du er godheden selv, basta!
På samme måde er det med dine gruppemedlemmer. Selv deres værste sider er i bedste fald, at de opfører sig meget barnligt, men aldrig er der noget, der sådan for alvor kan stilles spørgsmål ved. Morrigan og Solas var komplekse figurer, der traf tvivlsomme beslutninger, som tvang dig som spiller til at tænke dybere over, hvorfor og hvad du egentlig føler. Det er der intet af i The Veilguard. Ikke nok med at de nye karakterer er omtrent lige så nuancerede som et stykke pakketape, selv gamle favoritter som Morrigan og Solas bliver udvandede og kedelige med deres dialoger og motivationer.
Dette har desværre også den effekt, at historien ender med at føles uden følelsesmæssig vægt. Det er svært at føle tab, hvis figurerne aldrig føles ægte. Der er en del store beslutninger at tage, ligesom i tidligere Dragon Age-titler, og havde figurerne haft nogen form for følelsesmæssig dybde, havde de valg krævet omtanke og havde gjort ondt. Men fordi karaktererne aldrig når at blive mere end, i bedste fald, tåkrummende barnlige, mærkede jeg intet.
The Veilguard forsøger at tage fat på store emner som identitet, traumer og tab, men uden den følelsesmæssige råhed, der gav tidligere Dragon Age-titler deres gennemslagskraft. Historien føles mere som et eventyr med glatte kanter, en fortælling, hvor alt det ubehagelige er barberet væk, og vi kun får lov at skimte de mørkere emner fra en tryg afstand. Det efterlader et indtryk af et spil, der forsøger at appellere til et så bredt publikum som muligt og dermed mister det særpræg, der engang gjorde Dragon Age til noget helt særligt.
Gameplay er velfungerende og ligegyldigt
Gameplayet i Dragon Age: The Veilguard er også en blandet oplevelse. Kamppsystemet har fået en overhaling, og nu minder det mere om action-adventurespil som God of War end den strategiske tilgang, vi kender fra de tidligere spil. For nogen vil det sikkert være en positiv udvikling, men jeg savner det mere taktiske kampsystem, som gav mig mulighed for at kontrollere hele gruppen og udtænke strategier.
Her har BioWare valgt en simplere tilgang, hvor du kun kontrollerer din hovedperson i kampene, mens de andre i gruppen styres af den kustige intelligens. Det gør kampsystemet hurtigere og mere flydende, men det mister også meget af den dybde og kontrol, der gjorde kampe i tidligere Dragon Age-spil spændende. Resultatet er, at kampene ofte ender som en ensformig gentagelse af angreb og undvigemanøvrer, uden den store variation eller taktik.
Missionerne har desuden alle mere eller mindre samme struktur. Dræb x antal fjender eller løs en række fuldstændig ligegyldige gåder. Alt dette med en masse kravlen rundt på diverse strukturer i bedste Uncharted stil.
Skulle du møde en gåde der tager dig mere end 4 sekunder at løse skal dine altid hjælpsomme gruppemedlemmer nok forklare dig løsningen, uden du beder dem om det.
Konklusion
Dragon Age: The Veilguard henter inspiration fra et hav af andre spil, desværre er ingen af disse Dragon Age.
The Veilguard har nogle gode øjeblikke, men de bliver druknet i en blanding af flade karakterer, kedelige dialoger og en verden, der føles som en kulisse frem for et levende, åndende univers. Det, der engang gjorde Dragon Age unikt – de svære moralske valg, de komplekse karakterer, og den dybe fortælling – er blevet skiftet ud med en pæn, poleret overflade, der aldrig rigtig tør blive beskidt. Det virker, som om Bioware har valgt at følge en mere sikker, stueren vej, hvilket har fjernet alt, hvad der gjorde serien speciel.
Som gammel Dragon Age-fan gør det ondt at sige, men The Veilguard føles som et tomt ekko af, hvad Dragon Age engang var. Spillet er flot, lyd og gameplay er velfungerende, men sjælen – den sjæl, der gjorde Biowares spil så mindeværdige – er væk. For mig er dette nok enden på min rejse med Dragon Age, og det er et skuffende og bittert farvel.
Udvikler/Udgiver: Bioware / EA
Genre: Action-rpg
Platform: Playstation 5, Xbox Series S og X, PC
D
G
Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda