Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Dragon Ball: SPARKING! Zero-preview – et hårdtslående comeback

Af Morten Vilstrup Pedersen
19 september, 2024

Dragon Ball vender tilbage med et nyt spil i Budokai-serien til Oktober

Hvis du allerede har læst mit preview på Unknown 9: Awakening, så vil du vide at jeg for et par uger siden, var på hemmelig mission i det svenske. Hvis ikke så gør du det nu. Og sikke en fredag, der var nemlig Happy Hour på previews. Jeg fik også lov til at prøve det nye spil i Dragon Ball-serien: Dragon Ball SPARKING! Zero. Som lille dreng i det mørke Jylland voksede jeg op med Dragon Ball Z på tysk (Ja, jeg er gammel), og det vil derfor altid have en speciel plads i mit hjerte. Hver gang et nyt spil annonceres, ser jeg frem til, hvad det kan.

I min test blev det til cirka tre timers spilletid. To timer til at lære spillet at kende gennem tutorial, battle og custom battle og derefter én time til at prøve kampe fra historien med Goku, Frieza og Goku Black.

Ved første øjekast virker Dragon Ball: SPARKING! Zero som en blanding af Dragon Ball Fighterz og Dragon Ball: Kakarot. Det er ikke et rent kampspil, som Fighterz er, men heller ikke open world som Kakarot. På bedste Dragon Ball manér fusionerer spillet bedste ting fra begge titler.

Mest af alt er det selvfølgelig en efterfølger til Budokai-spillene, men for en der aldrig har spillet de gamle Budokai-spil vagte titlen undren. Det er selvfølgelig fordi Budokai altid har heddet Sparking i Japan. Spillet bibeholder også meget af udseendet og formlen fra disse spil. Så tidligere spillere vil føle sig hjemme.

SPARKING! Zero bringer dog masser af nyt med sig. Det er uden tvivl det Dragon Ball-spil med flest spilbare karakterer nogensinde. Med langt over 100 forskellige kommer man ikke til at løbe tør lige foreløbig, der er endda inkluderet karakterer fra de gamle TV-film.

Det store problem med et Dragon Ball spil er altid historien. Det er sjældent, at der kommer en helt ny historie med, og dette er desværre heller ikke tilfældet her, men heldigvis skal man ikke sidde og se flere minutter lange sekvenser, som var det et afsnit på TV. Selve scenerne er skåret meget ned, og fungerer mere som en hurtig opsummering, inden man skal kæmpe. Det positive er også at historien strækker sig helt til Dragon Ball Super.

En lille sjov feature er eksempelvis at man i nogle af scenerne kan se spillet fra hovedpersonens vinkel. Så nu kan du kigge direkte op på Vegeta, mens han står og hoverer over Gokus krop i nogle af de tidlige episoder.

Gogeta i kamp – Foto: Bandai Namco

Custom Battle Mode

Custom Battle Mode kan ende med at blive det helt store for hardcore Dragon Ball spillere. I bedste WWE stil kan du nu designe dine helt egne kampe. Næsten alt kan sættes op, og man kan genskabe ikoniske kampe eller finde på helt nye sekvenser og specielle triggers, som sker hvis f.eks. en karakter er tæt på at tabe. Kun fantasien sætter grænser og det eneste der ikke er inkluderet er indtalte stemmer.

Custom Battle – Foto af Bandai Namco

Personligt mener jeg at spillet står rigtig stærkt ved ikke at være et direkte kampspil. Det låner lidt i begge lejre og det virker. Desværre vil det nok kræve lidt tilvænning for nogle. For tag ikke fejl, sværhedsgraden kan være meget høj, og hvis man som mig næsten får det fysisk dårligt ved at sætte den under normal sværhedsgrad, kan det blive nødvendigt. Det var det i hvert fald, mens jeg sad i den varme stol.

Det virker til at spillet har et meget snævert vindue for korrekt input. Jeg sad flere gange og blev frustreret i tutorialen over at Goku ikke gjorde det, jeg trykkede. Selv om jeg fulgte anvisningerne på skærmen korrekt. Der er bare ikke plads til meget tøven.

Der findes også ufatteligt mange counters og de er spredt ud på mange forskellige kombinationer. Man kunne ønske de lå tættere på hinanden og brugte de samme knapper, så de var nemmere at huske. Styrken ved alt dette er dog at det er med til at skabe utroligt dynamiske kampe og samtidig lægge dem tæt op af tv-serien. Som spiller kan det desværre være svært at se på skærmen, hvornår man egentlig gør det korrekt, fordi det går meget hurtigt.

En ting er helt sikkert, hvis man er Dragon Ball fan, kan Oktober blive en fantastisk måned. Ikke nok med Dragon Ball: SPARKING! Zero udkommer, så kan man også følge med i nye eventyr om Goku i Dragon Ball Daima.

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk