Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelser

Drop Duchy-preview- Tetris for adelige!

Foto: Sleepy Mill Studio

Af Anders Isaksen
24 januar, 2025

Hvis Slay the Spire og Tetris fik en baby!

Tetris er et perfekt spil derfor er det heller ikke overraskende, at vi gennem tiden har set forsøg på at bruge Tetris som en del af andre spil. Sidste år fik vi det fine J-RPG Flowstone Saga, hvor kampsystemet var bygget op om Tetris.
Nu er det roguelike-deckbuilding-genren, der får en Tetris-cocktail. Dette sker i form af Drop Duchy, som jeg har kigget nærmere på.

Foto: Sleepy Mill Studios / Anders Isaksen

Hertugdømmer i frit fald

Titlen Drop Duchy (oversat “Tab Hertugdømme”) afslører meget om spillets generelle forløb.
En bane fungerer ved, at du har en række blandede Tetrominoer, herunder nogle særlige brikker, der ikke er en del af Tetris’ normale repertoire. Disse specielle brikker repræsenterer landskaber og bygninger.

Målet er, som i Tetris, at danne rækker med brikkerne. Jo flere rækker du skaber på én gang, desto større bonus høster du.
Landskaberne giver ressourcer som træ og hvede, mens bygningerne bidrager med militær og yderligere bonuser afhængigt af, hvordan de placeres i forhold til landskaberne.
For eksempel kan en bygning gøre alle omkringliggende skove til sletter, mens en anden kan omdanne disse sletter til hvedemarker, der giver et endnu større afkast, hvis de bliver en del af en linje.

Militærbygninger fungerer på en lignende måde. Nogle giver militærstyrke baseret på antallet af omkringliggende sletter, mens andre giver bonusser, hvis de flugter med andre bygninger.
Spillet indeholder flere typer landskaber og en lang række forskellige bygninger med unikke effekter.

En interessant forskel mellem Drop Duchy og klassisk Tetris er, at rækkerne ikke forsvinder, når de dannes. Det passer tematisk godt, da det handler om at opbygge et hertugdømme. Samtidig betyder det, at du nøje skal overveje din strategi for at sikre, at du har plads til fremtidige brikker i din stak.

Foto: Sleepy Mill Studios / Anders Isaksen

Roguelike deckbuilding uden dikkedarer

Et run i Drop Duchy er opdelt i Tetris-baner og begivenheder, hvor du kan få flere ressourcer, handle eller opgradere dit deck. Undervejs vælger du din vej gennem en forgrenet bane, ligesom i Slay the Spire. Du kan løbende opgradere kort i dit deck ved at bruge de ressourcer, du samler i Tetris-baner. Alt dette er nødvendigt for at stå stærkt nok til sidstebossen.

Foto: Sleepy Mill Studios / Anders Isaksen

Sten, saks, papir – eller rettere økse, pil, sværd

Nogle Tetris-baner inkluderer fjender, som tvinger dig til at placere fjendtlige bygninger ud over dine egne. Disse bygninger får bonuser afhængigt af deres placering, og din opgave er at minimere deres styrke, så du kan besejre dem med dine egne styrker.

Når banen slutter, vælger du, hvilke hære der angriber hvilke fjender. Her introduceres et sten-saks-papir-lignende system, hvor visse typer enheder er stærkere mod andre.

Pile slår økser, økser slår sværd og sværd slår pile.

Stærkere typer får en bonus på 50 % i styrke, når de angriber svagere. Du styrer også, hvilke fjender der angriber først.

Problemet opstår, hvis du gennem et helt run kun får kort af én type, mens dine fjender primært består af en type, du er svag imod. Systemet er simpelt og virker fint på papiret, men det gør dig også meget sårbar over for tilfældigheder.

Bosskampene introducerer en ny mekanik, hvor en linje angiver det maksimale niveau, du må bygge op til. Når linjen nås, ophører spillet med at give dig brikker, og alle tomme felter forvandles til fjendens militærstyrker.

Dette gør bosskampene udfordrende, da du i forvejen bliver tvunget til at bygge suboptimalt for at undgå at give fjenden for store bonuser. Det straffer dig dog, når tomme felter bliver til fjendens styrker.

Derudover er runs relativt korte, hvilket betyder, at du sjældent når at opgradere dit deck nok til at kunne håndtere bossens styrke.

Foto: Sleepy Mill Studios / Anders Isaksen

Små problemer, men lovende potentiale

Udvikleren er meget aktiv i spillets community og arbejder allerede på at adressere de udfordringer, jeg har nævnt. Denne demo er blot en forsmag på spillet, og den færdige version vil indeholde flere fraktioner med unikke særpræg, nye sværhedsgrader, landskaber, kort og meget mere.

Trods småproblemerne er grundidéen virkelig stærk, og spillet er sjovt at spille. Fremtiden ser lovende ud, og Drop Duchy er en titel, jeg vil følge frem mod udgivelsen. Jeg håber, at udvikleren når i mål, for der gemmer sig en potentiel indie-perle her.

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk