Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Dynasty Warriors: Origins-anmeldelse – En episk skuffelse

Foto: Koei Tecmo

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
26 januar, 2025

Drag ud på et eventyr med store kampe og episke fortællinger der falder fuldstændig til jorden

Dynasty Warriors: Origins er udviklet af det japanske studie Omega Force og udgivet af det japanske Koei Tecmo. Det første spil i serien, med titlen Dynasty Warriors, var et kampspil, lidt i samme stil som Street Fighter, Tekken og Mortal Kombat

Vi er nu sprunget 28 år og kort fortalt er Dynasty Warriors Origins et hack-and-slash-spil, hvor man spiller som en karakter, der på intet tidspunkt siger et ord, og som man selv navngiver. Der er ingen character creation, men man kan vælge sit udstyr i form af håndvåben som sværd, spyd og mange andre ting. I de store slag kan man også vælge en partner og styre sine tropper rundt, mens man besejrer fjendtlige officerer. 

Jeg har aldrig spillet et Dynasty Warriors-spil i serien, og ud fra trailerne så det fuldstændig sindssygt ud. Kæmpe store kampe med bogstaveligt talt tusindvis af fjender på samme tid så vanvittigt ud. Allerede det solgte mig, plus jeg forventede dybde i combat og en masse variation i våben og abilities, som vil gøre spillet friskt. 

Dynasty Warriors: Origins er et reboot, hvor spilleren oplever nogle af slagene og begivenhederne fra tidligere spil set gennem øjnene på en navnløs helt. Kendskab til tidligere Dynasty Warriors-spil er derfor på ingen måde nødvendigt, hvilket gør dette til et fremragende startpunkt for dem, der er nye i serien – som mig. 

Foto af: Koei Tecmo

Et spil som tror det er langt mere episk og storslået end det i virkeligheden er 

Jeg er faktisk i chok over flere ting i det her spil. Jeg er positivt overrasket over, hvor kæmpestore og kaotiske nogle af de største slag i spillet er. Nogle kampe kan være mindre, men når det går amok, så går det fuldstændig bananas! Mængden af fjender og NPC’er fra ens eget hold, der slås på samme tid, er imponerende. Hele “arenaen” er proppet med fjender, som man kan smadre til plukfisk, hvilket var super fedt at gøre … de første fem timer. Fordi, når man har oplevet dette og prøvet de forskellige våben og abilities, så har man lidt oplevet alt, hvad spillet har at tilbyde. 

Jeg er sindssygt skuffet over Dynasty Warriors: Origins, og her er nogle af de punkter, jeg sad og tænkte over, mens jeg spillede. For det første er stemmeskuespillet ekstremt ringe. Jeg havde sat de engelske stemmer på – man kan også vælge at høre det på japansk – men jeg tænkte, at jeg ville følge bedre med i historien, hvis jeg havde det på engelsk. Men det var svært at knytte sig til nogen af karaktererne, når man kunne mærke, at skuespillerne ikke havde nogen følelser eller mindeværdige udvekslinger med hinanden. Det var lidt som at se på nogle papfigure.

Den anden ting er, at man bliver rigtig tit bremset i faktisk at interagere med spillets gameplay, fordi når man ikke er i kamp, går man rundt på et stort kort, hvor man kan vælge, hvilke missioner eller safehouses man vil interagere med. Det er sådan set okay, men jeg følte, at man brugte mere tid i cutscenes og på at kigge på sit inventory, items og abilities end på faktisk at spille spillet. Og det værste ved de cutscenes – udover stemmeskuespillet – er, at det grafiske heller ikke er særlig pænt at kigge på. Jeg er ikke en grafik-snob, men der er noget, der føles en smule forældet ved det, som om det ville kunne køre på en PlayStation 4, udover at den nok ikke ville kunne håndtere de mange NPC’er, der er med i kampene på samme tid.

Foto af: Koei Tecmo

Og apropos historien, så er det en anden ting, jeg synes er fuldstændig forfærdelig. 

Jeg tror, meningen har været at sætte spilleren i en episk verden med en storslået historie om krig og kongedømmer, men jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at de er lykkedes med dette. Det bliver heller ikke bedre af, at man spiller som en navneløs, stum karakter. Du vælger nemlig selv navnet på din hovedkarakter, hvilket betyder, at din karakter ikke har nogen særlig spændende karakterudvikling eller større mening, som man kunne have håbet på, hvis de faktisk havde lavet en karakter med et navn og stemmeskuespil. Jeg tror, det ville have været bedre, hvis udviklerne havde skabt en karakter, man kunne knytte sig til, og ikke bare spille ‘sig selv’. Jeg har personligt svært ved at leve mig ind i det.

Det absolut bedste ved spillet er, når man er i de store slag og bare mejer horder af fjender ned. Men dette bliver desværre også en ret ensformig affære. Jeg brugte nærmest de samme våben og abilities igennem hele spillet, og man kan jo sige, at det er min egen skyld, når jeg ikke skifter våben. Men på intet tidspunkt følte jeg en forskel mellem et sværd, et spyd eller blades, udover den radius som de nu rammer fjenderne i. En anden lille ting, der var et irritationsmoment, var grinding. Man kommer nemlig op mod fjender og andre slag, som er et par levels højere end en selv, hvilket betyder, at man bliver nødt til at interagere med en del sideindhold. Problemet er, at det igen her føles ensformigt og repetitivt. For det meste er det en meget kort kamp, hvor man skal besejre en officer. Det kan tage 2 minutter, og så er du færdig. Forestil dig, at du skal gøre det gennem hele spillet for at stige i level. Det bliver hurtigt meget kedeligt i længden.

Der er helt grundlæggende ikke meget genspilningsværdi for mit vedkommende, da jeg føler, det er meget det samme, man laver igen og igen, hvilket ikke er særlig tilfredsstillende. Og for lige at slå det sidste søm i kisten, så dykker frameraten desværre ret ofte ned under 60 FPS. I et spil som dette, der kræver, at man er hurtig i sine angreb og skal orientere sig om mange ting på samme tid, er det et problem. Jeg spillede på en PlayStation 5 Pro, så ikke engang den ekstra regnekraft, maskinen har fået, har kunnet holde den over 60 FPS. 

Konklusion 

Dynasty Warriors: Origins er en episk skuffelse med gigantiske kampe, som føles alt for ensformige uden de store forandringer og nærmest ingen genspilningsværdi, medmindre du vil spille de samme kampe igen og igen. Jeg er oprigtigt overrasket over, hvor positivt folk har taget imod spillet. Jeg har svært ved at se, hvad spillet gør rigtig godt, som folk er helt vilde med. 

Jeg er helt med på hvor fede de store kampe er, og hvor imponerende det er med så mange antal fjender på kortet. Det var vildt fedt! Men efter fem timer føles resten som en lang opgave at komme igennem uden nogle store overraskelser. Den episke verden er lige så papirtynd som verdenen i Final Fantasy 16, og det var virkelig en kedelig omgang. Men jeg kan læse mig frem til, at jeg er i undertal, og at spillet har ramt de helt rigtige mennesker, hvilket jeg altid synes er fedt at se. Det er okay, at et spil ikke lige er ens kop te, men jeg ærger mig over at det ikke talte til mig.

Udvikler/Udgiver: Omega Force / Koei Tecmo

Genre: Hack-and-slash

Platform:  PlayStation 5 (Anmeldt på), Xbox Series X/S og PC

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk