Ad Banner

Anmeldelse

EA Sports: UFC 5 anmeldelse – Lidt af en kajeryster for nybegyndere

Af Kasper Pedersen
12 november, 2023

"Ultimate Fighting Championship", også kaldet "UFC", er en brutal sportsgren, hvor der virkelig slås på trynen, når to kombattanter mødes i ringen. Det ses også i spilserien fra EA, der siden 2014 har udkommet på konsoller hvert 2. til 3. år. Kan "UFC 5" formå at holde serien i live, særligt set fra en nybegynders perspektiv, eller bliver det for meget af en kajeryster?

Lad os lige få en ting på det rene: Jeg ved godt og vel intet om sportsgrenen “UFC”. Jeg har aldrig set nogle kampe, kender ikke nogle af de deltagende, og det tætteste jeg kommer på sportsgrenen, er nok de langt mere tilgivne boksekampe, fra dengang Mikkel Kessler virkelig gjorde det stort.

Så hvorfor anmelder jeg nu EA’s nyeste spil i UFC-serien? Det gør jeg for at give et andet perspektiv på genren, set med helt friske øjne. Det er bestemt ikke en spilgenre, jeg ville kaste mig ud i normalt, men jeg må sige at efter nogle timers spil, kan jeg godt se appellen i spillet, også selvom det til tider falder lidt over sine egne ben.

Der skal lige være plads til en pause en gang imellem

Fra baggård til storscene

UFC 5 har ikke meget plot at snakke om, så på den side er det vel som så mange andre sportsspil. Du starter ud med at lave din egen karakter i “Career Mode”, hvor du skal kæmpe dig op fra en lille baggård til den helt store UFC turneringsring. Din karakter har ganske vist sin egen personlighed, men det munder ikke ud i meget mere end den typiske “Underdog”, der gerne vil kæmpe mod de helt store stjerner.

Du vil på rejsen have en række samtaler med din loyale træner, som hjælper dig på vej før hver kamp. Dette gør han med lidt vise ord, og sætter dig sammen med en sparringspartner, der fungerer som spillets træningssekvenser. Det er her, hvor man får et overordnet indtryk af kampsystemet, styringen og hvordan forskellige teknikker kan bruges til at vinde over din modstander.

Teknikkerne er forbundet til kampstile såsom; boksning, muay Thai, wrestling og nogle få andre, som alle byder på god variation, når det kommer til at skulle gøre skade på din modstanders kropsdele. Alt efter hvilken kropsdel du fokuserer på, er det nemlig muligt at nedlægge modstanderen hurtigt og effektivt, men det er vigtigt at have parraderne oppe og sørge for at træne inden da.

Det er nemlig gennem træning, at du kan forberede dig på kampene, hvor det gælder om at holde styr på din kæmpers “Fitness” niveau. For hvis niveauet ikke er på et tilpas højt plan inden kampen går i gang, vil du ikke kunne præstere optimalt, og får en straf der virkelig kan mærkes i kampens hede.

Din trofaste træner er altid klar til at hjælpe dig på vej – og så kan han være rimelig meta!

Halvt fighter, halvt simulator

UFC 5 virker til tider lige så meget som en simulator, som det er et traditionelt kampsports spil. Der er visse ting, der skal administreres både før, under og efter kampene har kørt deres omkring 5 minutters længde. Før kampen starter, kan man administrere dens “Hype Level”, der bestemmer hvor stort et publikum der kommer og ser kampen, med diverse SoMe opslag og anden markedsføring.

Det er også muligt at overvåge modstanderen, og få tips til den bedste møde at bekæmpe dem på. Der kan låses op for deres styrker og svagheder, der egentlig ikke gjorde den store forskel, andet end at give en undskyldning for at læse lidt mere om modstanderen.

Som tidligere beskrevet er der desuden mulighed for at træne imod forskellige partnere, der alle specialisere sig på et bestemt felt. Det er særligt denne funktion, der er vigtig, da man opnår point som kan bruges til at styrke sine egne egenskaber, og gør dig stærkere på vejen mod toppen.

Til at starte med fandt jeg det en smule overstimulerende, at der var lagt lige så meget fokus på præfasen, som der var på selve spillets kampe. Men med de forskellige måder at kæmpe på, og kampenes varierende længde, var det et godt afbræk og gav spillet et kærkomment RPG element.

Der skal træning til, for at kunne præstere på den store scene

Administrer din tid – for ellers…

Det skal dog alt sammen administreres tidsmæssigt, da der mellem hver kamp er en præfase på et vist antal uger, som du selv vælger. Jo flere uger man vælger, desto større er den økonomiske gevinst, når man vinder en kamp. Hver uge starter med en værdi på 100, og da træning med en partner tog ca. 40 af disse point, galt det om at vælge med omhu.

Det er hvert fald, hvad spillet vil have dig til at tro. Men det var hurtigt nemt at gennemskue, hvilke ting der var tiden mest værd, og det hele blev desværre rimelig banalt i længden. Heldigvis åbner spillet sig mere op, når man begynder at kunne starte på diverse kontrakter, og kæmpe mod kendte UFC-deltagere, der gav spillet et lang større niveau af udfordring.

For UFC5 er en tynd omgang med dets kampagne, og selvom jeg satte pris på diverse RPG-elementer, så tog det mig fem timers langsommelig klatring op til den store UFC-scene. Det skal lige siges at det var fem timer, som virkelig kunne føles. Heldigvis gav spillet mig lidt mere kød de næste syv timer, hvor jeg kunne kæmpe mod nogle af de bedste.

Der er også kendte “UFC” deltagere, som man kan spille som/imod

Masser af variation

Og når det kommer til at kæmpe mod nogle af de bedste, og nok også mest kendte UFC-deltagere, så blev jeg imponeret over variationen som UFC5 havde at byde på. Der er rigeligt at tage fat i, både når det kommer til kampe imod spillets AI, men sådan set også forskellige måder at spille mod andre på.

Der er turneringer med regler, traditionelle 1vs.1 kampe uden regler, mulighed for at “spille” på hvem der vinder virkelige kampe, for in-game valuta der kunne bruges på kosmetisk udstyr. Der var endda en mode, der lader dig spille som kendte UFC-kæmpere. Det var enormt engagerende, selv for en nybegynder som mig.

Det må samtidig siges, at jeg fik lidt af et kultur chok, over hvor stor en forskel der var i færdigheder, mellem andre spillere og mig selv. Niveauforskellen var enorm, og ofte måtte jeg se mig slået inden for få minutter. Men det var sjovt at prøve.

Nogle gange må man bare se sig slået.

Imponerende detaljegrad

Det er også sjovt, samtidig med meget imponerende, at se hvilken detaljegrad EA har lagt i de synlige skade på karaktererne. Der er tale om flækkede øjenbryn, tydelige læsioner på kroppen, og brækkede næser ad libitum. Alt sammen vist på bedste, mest blodige facon. Lyden der akkompagnere de mange stød mod ansigt og krop, er bare kirsebær på toppen, og gør det så meget mere tilfredsstillende at se de mange replays, når modstanderens krop ramler mod gulvet som en sæk kartofler.

Det er tydeligt, at det meste af fokus er lagt her, da animationerne for selve karaktererne halter lidt efter. Det ikke for at sige, de ser decideret grimme ud, men der er stadig noget akavet, dukkelignende over deres ansigtsanimationer, og bevægelserne sidder heller ikke helt i skabet, selvom det efterhånden er utroligt tæt på.

Det skal til sidst tilføjes at EA, traditionen tro, har puttet mikrotransaktioner ind i spillet, men det på den mest overfladiske facon. Du kan købe in-game valuta, der kan bruges på diverse kosmetiske genstande og animationer, der har ingen indvirkning på kampene. De er totalt unødvendige, da man også kan vinde point til at købe de samme ting, men det er lige så unødvendigt at have dem i spillet.

Til tider kan animationerne se lidt akavet ud

Konklusion

Jeg vil ikke sige, at EA Sports: UFC5 har omdannet mig til fan af sporten, men spillet har da gjort et positivt indtryk på mig. Det er et velfungerende kampsport spil, med stor variation i dets gameplay, og veldetaljeret skader på de kæmpende giver et velkomment præg.

Til gengæld er det også et spil, der trækker fødderne efter sig til tider. Kampagnen er intetsigende, skønt RPG-elementerne hiver den op på et niveau lige over totalt ligegyldighed, og animationerne kan virke stive samt akavet til tider. Dertil kan man tilføje de unødvendige mikrotransaktioner.

Jeg kan tydeligt se appellen i et spil som EA Sports: UFC 5, og er sikker på det vil kunne tilbyde masser af god underholdning for fans af genren. Som nybegynder kan det virke som lidt af en kajeryster. Men det er en kajeryster, der er serveret med en god, blodig steak som man kan bruge til at dulme de små smerter.

Udvikler: EA Vancouver/EA Sports

Genre: Kampsports spil

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X og Series S

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk