Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
FromSoftware er snart klar med en ny titel, der udvider universet fra Elden Ring – men denne gang med et anderledes fokus. Elden Ring: Nightreign er en multiplayer-oplevelse, der kan spilles solo eller sammen med to andre spillere i et hold på tre
Lasse Vestergaard har været en tur i Frankfurt til et preview-event, hvor han fik syv timer med et tidligt build af spillet – samme version, der bliver tilgængelig i den kommende network test fra den 14. til den 16. februar.
Jeg har taget en snak med ham om oplevelsen, begrænsningerne i preview-versionen – og selvfølgelig, hvordan spillet føles.
Elden Ring: Nightreign er et roguelike – og stadig brutalt svært
Det første, Lasse understreger, er, at han kun har prøvet en begrænset udgave af spillet. Elden Ring: Nightreign er et roguelike, hvor man starter et tilfældigt sted på kortet og skal overleve to dage, to nætter og den afsluttende boss. Dagen går med at grinde våben og runes – altså at gøre sig klar til natten, hvor endnu stærkere fjender venter. Hver nat skal der nedlægges en boss for at få lov til at fortsætte, og på den tredje nat kulminerer det hele i en kamp mod en Nightlord.

Hele tiden tikker en timer ned, og det lægger et ekstra pres på spilleren. Man skal både nå at opgradere sig selv og sikre de bedste forudsætninger for natten, samtidig med at man ikke spilder for meget tid.
Lasse spillede previewet sammen med en svensk og en finsk spiljournalist, og selvom spillet i den færdige udgave skulle være fuldt randomiseret, var der i denne demo kun to forskellige startområder. Det var naturligvis en begrænsning i previewet, men i det endelige spil vil startpositionen være helt tilfældig.
Det gjorde dog også, at previewet føltes en smule mærkeligt. Lasse og de andre spillede i knap syv timer, selvom preview-buildet reelt kun var tiltænkt til tre. Men én ting stod hurtigt klart: Nightreign er svært. Og det kommer fra en mand, der elsker en udfordring og er vant til FromSofts spil.

Nightreign bliver endnu større i det færdige spil
Lasse er spændt på at se, hvordan folk reagerer på den kommende network test, hvor flere spillere får mulighed for at prøve præcis den samme begrænsede udgave af Nightreign, som han selv har haft fingrene i. Der er nemlig flere begrænsninger i denne tidlige version – blandt andet var kun fire af de i alt otte karakter klasser, kaldet Nightfarers, tilgængelige. I previewet kunne man vælge mellem Duchess, Guardian, Recluse og Wylder, men i den færdige udgave vil der altså være otte Nightfarers, hver med deres egne evner og ultimative angreb.
Men Nightreign bliver ikke kun større i form af flere karakterer. FromSoftware lover nemlig en oplevelse, hvor hver gennemspilning føles særlig. Kortet over spilverdenen vil forblive det samme, men modstandere, bosser, items og events vil være randomiserede.
Gameplayet følger en fast struktur: Om dagen udforsker man, samler loot, stiger i level med sine runes og forbereder sig, og når natten falder på, venter en bosskamp. Dette gentages over tre cyklusser, indtil man på den tredje nat møder den ultimative udfordring – én ud af de otte Nightlords. Under preview-eventet var det kun muligt at prøve kræfter imod en specifik Nightlord, nemlig den trehovedet ulv/hund Gladius fra Nightreigns reveal gameplay trailer.

FromSoftware har også udvidet bevægelsesfriheden i Nightreign. Spillet byder på parkour-elementer, der gør det lettere at navigere i terrænet, og spillerne kan nu bruge en Spectral Hawk som en slags glider til at svæve over landskabet. Dør man i kamp, mister man et level, hvilket ikke kun gør spillet sværere, men også begrænser, hvilke våben man kan bruge – sjældne våben kræver et bestemt level for at blive udstyret. Genoplivning er også lidt af en disciplin i sig selv: Spillere kan slå en faldet medspiller for at bringe dem tilbage til livet, men hver gang de dør, kræver det flere slag at genoplive dem.
Og som prikken over i’et låner Nightreign bosser fra tidligere Souls-titler. Under nattens kampe stødte Lasse på Centipede Demon fra Dark Souls, og traileren har allerede teaset en mulig kamp mod en af FromSofts mest berygtede bosser – The Nameless King fra Dark Souls III.
Tilfældigheder og teamwork skaber en fed oplevelse
Men hvad er Lasses umiddelbare indtryk af det, han har spillet?
– Er man en fan af FromSoftware-titlerne, så vil man også elske Nightreign, slår Lasse fast fra starten. Han forklarer, hvordan spillet er bygget op omkring en randomiseret struktur, hvor både startplacering, events og våben er tilfældigt genererede.
I Elden Ring har mange spillere en tendens til at finde et favoritvåben tidligt og holde fast i det gennem hele spillet – Bloodhound’s Fang er et klassisk eksempel. Men i Nightreign bliver våbnene tilfældigt tildelt, og ifølge Lasse fungerer det overraskende godt. Det betyder, at man må tilpasse sin spillestil efter det udstyr, man finder undervejs, i stedet for at køre på en fast strategi fra start til slut.

– Får man fingrene i et legendarisk våben i et Run, er man langt mere motiveret til at bruge det, fortæller han og tilføjer, at Nightreign-previewet umiddelbart udelukkende benyttede våben fra Elden Ring, hvilket blot understreger, hvor enormt mange forskellige våben der faktisk findes i det oprindelige spil.
Hvor Elden Ring gav spillere mulighed for at investere i forskellige egenskaber, når de steg i niveau, fungerer det lidt anderledes i Nightreign. Her bliver man ganske enkelt bare stærkere – ingen valg, ingen stats at fordele, blot en gradvis opbygning af styrke.
Han fremhæver også den stærke følelse af samarbejde, som opstår, når man spiller i et hold på tre. Selvom Nightreign kan spilles solo, er det tydeligt designet til at blive oplevet sammen med andre. Man hjælper hinanden – og hvis en holdkammerat falder i kamp, kan de genoplives ved at få et par slag fra en medspiller. Jo flere gange en spiller er død, desto flere slag kræver det at få dem på benene igen.
Efter et gennemført Run belønnes man med relics i forskellige farver, som giver spilleren særlige passive bonusser. Ligesom våbnene er det tilfældigt, hvilke relics man får muligheden for at vælge imellem efter en gennemspilning, hvor hver farve passer til en eller flere af de forskellige Nightfarers. Det gør, at man uanset hvad får en belønning fra sit forrige run, som kan være en hjælp til den næste gennemspilning.

En stærk oplevelse – men med visse bekymringer
Efter syv timer med Elden Ring: Nightreign i Frankfurt sidder Lasse tilbage med en overvejende god mavefornemmelse. Der var naturligvis begrænsninger i den udgave, han prøvede, men samlet set er han optimistisk omkring spillet.
Det betyder dog ikke, at der ikke er bekymringer. Den største af dem er, at spillet kan ende med at blive meget polariserende.
– Elden Ring var det perfekte FromSoft-spil for nye spillere. Man kunne grinde sig stærkere, tage andre veje, hvis en boss var for svær, og generelt spille i sit eget tempo. Nightreign giver ikke den samme frihed, forklarer Lasse.
Falder man i kamp mod en af nattens bosser eller den udvalgte Nightlord, er det Game Over – tilbage til lobbyen.

– Er man vant til FromSoft-spil, lærer man hurtigt at optimere sin tilgang og grinde sig gennem dagen. Men for dem, der kom ind i universet med Elden Ring, kan Nightreign være et chok. Det er virkelig svært, siger Lasse med en bekymret mine og påpeger, at selvom spillere gerne vil have en fair udfordring, kan spillet for nogle føles brutalt – måske endda for frustrerende.
På trods af bekymringerne har han stadig store forventninger til Elden Ring: Nightreign og håber, at sværhedsgraden ikke bliver en stopklods for for mange. Samtidig er han spændt på, hvordan den randomiserede struktur kommer til at fungere i det fulde spil.
Vil du høre mere om Lasses oplevelser med Nightreign? Så lyt med, når han deler sine indtryk i næste afsnit af Arkaden Podcast.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato

