Ad Banner
Ad Banner

Feature

En gennemgang af Black Ops 6 Zombies 

Foto: Activision

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
18 oktober, 2024

Her er en gennemgang af alle de største ting med Black Ops 6 zombies, skrevet af Danmarks største CoD zombies nød!

Der er en lille uge, indtil Call of Duty: Black Ops 6 udkommer, og hypen er massiv for millioner af fans verden over. Jeg er en af de atypiske personer, som holder rigtig meget af zombiedelen i Call of Duty. Siden Black Ops 2 (2012) har jeg været tiltrukket af den dystre atmosfære og de endeløse kampe om at nå til den højeste runde og selvfølgelig klare de forskellige maps’ specielle easter eggs. Men siden Black Ops 4 (2018), som var et okay spil i serien, er det gået ned ad bakke for zombies. Cold War (2020) havde et okay lanceringsmap i Die Maschine, men ramte aldrig helt det samme niveau igen.

Call of Duty: Vanguard (2021) var og vil altid være en skamplet i seriens historie, og det gælder for hele spillet. Modern Warfare 3 (2023) havde desværre også en elendig zombies-mode, hvor de vitterligt bare havde taget det kommende Warzone-map og puttet zombier på. Det var så dårligt designet og føltes mere som en free-to-play-del end noget, man havde betalt 599 DKK for.

MEN, med Black Ops 6 ligner det, at Treyarch har lyttet til fansene og har vendt tilbage til, hvad der gjorde zombies populært og ikke mindst FEDT! Rundebaseret zombies er tilbage, GobbleGums er tilbage, som vi sidst så i det fremragende Black Ops 3 (2015), og atmosfæren ser ud til at være til stede både på Terminus Island og fikset på Liberty Falls, som fik kritik for, at der ingen atmosfære eller stemning var, da det blev vist frem til CODNext tilbage i august måned.

Jeg vil med denne artikel give jer en gennemgang af alt, hvad der kommer til zombies i Black Ops 6, det vil sige maps, Perks, Augments, GobbleGums og meget andet.

Runde baseret zombies er tilbage! 

Yes! Klassisk runde baseret zombies er tilbage i bedste velgående efter fiaskoen der var Mordern Warfare 3 og Vanguard (som dog havde rundebaseret zombies, men var elendigt). Med Black Ops 6 for vi på lancerings dagen, to maps og et tredje der er på vej inden året er ome.  

De nye maps er følgende: 

Terminus  

Fra de længe forladte minegange til brugen af øen som et genforsyningsdepot under Anden Verdenskrig, til de strukturer, der blev bygget som en del af en lukket CIA Blacksite, er der et væld af opdagelser at gøre på Terminus Island. I lyset af nyere beviser for grusomme biologiske eksperimenter ledet af den berygtede Project Janus-gruppe, skal vores nyligt befriede Requiem-hold være på vagt. 

Herunder billeder af omgivelserne af dette map:

Foto af: Activision
Her ses Cells og Guard Station på Terminus. Foto af: Activision
Her ses Sea Caves og Mining Tunnels på Terminus. Foto af: Activison

Flere billeder kan ses inde på deres blog opsalg på callofduty.com/blog.

Liberty Falls 

Siden fremvisningen af de tidlige gameplay-optagelser ved Call of Duty NEXT tilbage i august, har Zombies-teamet hos Treyarch fortsat med at finpudse udseendet, atmosfæren og lyden af Liberty Falls for at skrue op for mappets uhyggelige stemning. Op til lanceringen kan spillerne forvente en mere dyster visuel tone på mappet, sammen med mere blodige detaljer og nye lydeffekter, der mere intenst afspejler kaosset fra en nylig dimensionel brud. 

Spillerne skal udforske den engang idylliske, nu skrækindjagende lille by Liberty Falls i West Virginia, hvor beboerne enten er flygtet eller har barrikaderet sig i byen i et sidste desperat forsøg på at overleve. Når du ankommer – under den årvågne overvågning af Project Janus’ sikkerhedschef John Blanchard – er byen blevet overrendt, og kampen synes at være helt og aldeles tabt. 

Det skal dog nævnes at formålet med Liberty Falls er at give nye spillere en nemmere oplevelse, end hvad Terminus kommer til at blive. Det er jeg personligt ikke fan af, da zombies aldrig har været tænkt som en cakewalk.

Herunder billeder af omgivelserne af dette map: 

Foto af: Activision
Foto af: Activision

Yderligere atmosfæriske elementer relateret til mappets hovedmission vil også være til stede i Liberty Falls, når spillerne begynder at løse de mysterier, der venter dem efter den udøde invasion. Og selvfølgelig er der være en helt ny Easter Egg fra Treyarchs Kevin Sherwood at opdage undervejs… Skyd det ind i mine åre mand!! 

Forbedringer til user interface og HUD 

UI-teamet har også fortsat med at opdatere spillets modulære HUD, finjusteret nogle af de Zombies-specifikke elementer, der kan vises på tværs af de fleste HUD-forudindstillinger, og tilføjet nye indstillinger. Disse opdateringer inkluderer: 

– Karakterportrætter tilføjet i nederste venstre hjørne som standard 

– Generelle justeringer af placering og farver på tværs af hele HUD’en 

– Perk-ikoner nu placeret tættere sammen 

– Zombies-specifikke widgets tilføjet til visse handlinger i spillet 

– In-game GobbleGum-belønningsanimation tilføjet 

Synlighedsskyder tilføjet, så spillerne kan finjustere eller helt deaktivere ekstra HUD-elementer, inklusive Score Feed, Medals & Notifications, Minimap Opacity, Weapon & Equipment Information og mere. 

Foto af: Activision

Det er en kæmpe forbedring, de har lavet. Hvis man går tilbage og kigger på tidligere gameplay før denne ændring, vil man tydeligt kunne se forbedringerne.

Augments 

Foto af: Activison

Augments er oplåselige gameplay-fordele, som du kan anvende på hver Perk-a-Cola, Ammo Mod og Field Upgrade i spillet, og de giver en dybdegående og innovativ tilpasningsoplevelse, der gør det muligt for dig at investere i forskning når du ikke er inde og slå zombier ihjel.

Der vil være 108 forskellige Augments på udgivelses dagen af spillet og de er fordelt således: 

– Perk-a-Colas: Der er otte Perks hvor man kan indstille seks Augments i hver, det vil sige der er 48 i alt. 

– Ammo Mods: Der er fem Ammo Mods hvor man kan indstille seks Augments i hver, det vil sige der er 30 i alt. 

– Field Upgrades: Der er fem Field Upgrades hvor man kan indstille seks Augments i hverr, det vil sige der er 30 i alt. 

Research og valg af Augments 

Foto af: Activision

Nøglen til at låse op for dit loadouts fulde potentiale er Augment Research, som bliver tilgængeligt ved spiller-niveau 11. 

Når du har forsket i og låst op for individuelle Augments, kan de vælges før starten af en kamp for hver enkelt Perk, Ammo Mod eller Field Upgrade. For at starte forskning i en Augment skal du blot vælge det emne, du vil forske i, i menuen og begynde at tjene XP i spillet for at gøre fremskridt mod at låse op for Augmenten. 

– Hvert emne har to tilgængelige Augment-pladser: en til en Major og en til en Minor Augment.  

– Vælg tre Major Augments. En Major Augment giver en væsentlig fordel for emnets funktion, typisk under brug.  

– Vælg tre Minor Augments. En Minor Augment giver en begrænset fordel for emnet, også typisk under brug. 

Foto af: Activision

Dybden af Augments-tilpasningsoplevelsen bliver tydelig, når man lærer de forskellige effekter af hver Augment, og hvordan de kan kombineres og påvirker andre opgraderinger i spillet. Dette giver mulighed for at tilpasse ens Augments til ens spillestil, uanset om man spiller solo eller på hold. 

Perk-A-Colas 

Foto af: Activision

Perks købes i spillet ved hjælp af Essence (penge) og er designet til at tilbyde en bred vifte af fordele, der passer til ens spillestil. Man kan vælge rækkefølgen og antallet af Perks, man har brug for. Hver gang man køber en ny Perk, stiger prisen i Essence, og ens Perk-samling – vist langs bunden af din HUD – varer, så længe du overlever: Hvis man bliver nedlagt, kan man forvente at miste Perks afhængigt af, hvor mange du har opnået, og hvor længe man er nedlagt. 

Ved lanceringen kan vi forvente at få adgang til følgende Perk-maskiner: 

– Jugger-Nog: Øger maksimal sundhed med 100. 

– Quick Revive: Reducerer tiden for sundhedsregenerering med 50 %. Reducerer tiden til at genoplive en allieret med 50 %. 

– Speed Cola: Øger hastigheden for genladning og rustningsudskiftning med 30 %. 

– Stamin-Up: Øger bevægelseshastigheden. 

– PhD Flopper: Immunitet mod al selvpåført skade og statuseffekter. Et dyk til liggende position udløser en eksplosion, som øges, jo højere du falder. Immunitet mod faldskader, mens du dykker liggende. 

– Deadshot Daiquiri: Sigter automatisk mod fjendens kritiske punkter. Øger kritisk skade på fjender. 

– Elemental Pop: Hvert skud har en lille chance for at anvende en tilfældig Ammo Mod-effekt. 

– Melee Macchiato: Erstatter våbenangreb med et dødeligt slag, der sender fjender flyvende. 

Her er et eksempel på hvordan Augments fungere på en perk: 

Jugger-Nog Augments

Foto af: Activision

Major Augments 

PROBIOTIC: Øger maksimal sundhed en smule med Jugger-Nog. 

TURTLE SHELL: Rustning fungerer som et skjold på din ryg og absorberer fuldstændig skade fra bagangreb. Ingen skadebegrænsning ved slag fra fronten. 

REACTIVE ARMOR: Når en rustningsplade brydes, bliver nærliggende normale fjender bedøvet i kort tid. 

Minor Augments 

RETALIATION: Giv bonus-skade, når dit helbred er lavt. 

HARDENED PLATES: Rustningsplader har bedre skadebegrænsning. 

DURABLE PLATES: Øger rustningens holdbarhed en smule. 

Ammo Mods 

Foto af: Activision

Sammen med Rarity af våben og Pack-a-Punch-muligheder kan ens primære og nærkampsvåben udstyres med en opgradering kendt som en Ammo Mod. Denne opgradering fås i spillet ved at købe den ved Arsenal-maskinen med Salvage. Ammo Mods giver det berørte våben en procentuel chance for at påføre en særlig ekstra effekt ved en vellykket projektilkontakt. Kun én Ammo Mod kan anvendes på våbnet ad gangen, men man kan købe en ny Ammo Mod efter behov. 

Ved lanceringen kan man få adgang til fem Ammo Mods, hvoraf nogle kræver, at du er på et bestemt spiller-niveau. Hver Ammo Mod har seks Augments, man kan låse op for og vælge imellem for yderligere at styrke de følgende basis-effekter: 

– Brain Rot: Projektiler påfører giftig skade. Hver kugle har en chance for at forvandle en normal eller special fjende til en allieret. 

– Cryo Freeze: Projektiler påfører frostskade. Hver kugle har en chance for at nedsætte hastigheden for normale eller special fjender. 

– Dead Wire: Projektiler påfører elektrisk skade. Hver kugle har en chance for at bedøve enhver normal og special fjende og generere et felt, der påfører elektrisk skade på nærliggende fjender. 

– Napalm Burst: Projektiler påfører brandskade. Hver kugle har en chance for at antænde normale og special fjender. 

– Shadow Rift: Projektiler påfører skygge skade. Hver kugle har en chance for at skabe et sort hul, hvis det rammer normale eller special fjender, hvilket forvrænger nærliggende zombier væk og får nogle til at falde ned fra luften med høj hastighed. 

Et eksempel på en Ammo Mod med Augments på: 

Foto af: Activision

Major Augments 

PLAGUE: Den fortryllede fjende har en chance for at forvandle andre fjender. 

PHEROMONE: Den fortryllede fjende distraherer nærliggende normale og specialfjender i kort tid. 

BIG GAME: Brain Rot kan fortrylle elitefjender. 

Minor Augments 

EXTENSION: Varigheden af Brain Rot øges en smule. 

HASTE: Cooldown-tiden for Brain Rot reduceres en smule. 

EXPLOSIVE: Fortryllede fjender eksploderer ved udløbet af Brain Rots varighed, hvilket påfører giftig skade. 

Field Upgrades 

Foto af: Activision

Field Upgrades vælges før en kamp i dit loadout-menu. Under en kamp kan du også skifte til en anden Field Upgrade når som helst ved at bruge in-game-menuen. Bemærk, at din cooldown vil nulstille, når du skifter til en anden Field Upgrade. 

Ved lanceringen kan man vælge fem følgende Field Upgrades: 

– Aether Shroud: Fase ind i det mørke æther og blive skjult for fjendens opdagelse. 

– Frenzied Guard: Reparer rustning og tvinger alle fjender i området til at målrette dig. I denne tid reparerer drab en del af din rustning. 

– Healing Aura: Kalder energistråler ned på dig selv og dine allierede for straks at genoplive og heale til fuld sundhed. 

– Energy Mine: Skaber en mine af ren energi, der detoneres i hurtig rækkefølge og påfører dødelig elektrisk skade. 

– Dark Flare: Du genererer en massiv energistråle, der påfører dødelig skygge skade. Strålen gennemborer alt i sin vej. 

Et eksempel på en Field Upgrade med Augments på:

Foto af: Activision

Major Augments 

GROUP SHROUD: Nærliggende spillere bliver også dækket. 

BURST DASH: Teleportér fremad over en kort afstand og dræb alle normale fjender i din vej. 

VOID SHEATH: Skift til dit dedikerede nærkampsvåben, som er indhyldet i Dark Aether-energi. Drab gør, at du kan forblive i Aether Shroud i længere tid. 

Minor Augments 

INSTANT RELOAD: Aktivering genlader straks dit nuværende våben. 

EXTRA CHARGE: Øger maksimalt antal ladninger med én. 

EXTENSION: Varigheden af Aether Shroud øges markant. 

Som de to sidste ting vil jeg dykke ned i spillerens start loadout og det mest spændende af alt… GobbleGums! 

Zombies Loadout 

Foto af: Activision

Skab din egene unikke våben loadouts, som intet har at gøre med dine multiplayer loadouts. Sammenlignet med Multiplayer er loadouts for Zombies sat op lidt anderledes. Loadouts blev introduceret i Cold War (2020) og har været en fast del lige siden. Førhen startede man kun med en pistol, hvilket jeg personligt bedre kunne lide, da man følte sig langt mere sårbar, og man skulle derfor tænke mere taktisk.

Zombies-loadouten består af følgende: 

Weapon (Primært) 

Melle Weapon 

Field Upgrade 

Tactical 

Lethal 

GobbleGum Pack 

De primære og sekundære våben vil være:

Assailt Rifles 

SMGs 

Shotguns 

LMGs 

Marksman Rifles 

Sniper Rifles 

Pistols 

Launchers 

Som nævnt tidligere, vil man også kunne vælge en Field Upgrade og indstille den med de Augments man nu har lyst til at bruge. Lethal og Tactical granater og andre enheder kan også vælges i ens loadout. Det kunne være alt fra en klassisk granat, til en decoy der leder zombierne væk fra en. Der vil være syv tactical genstande at vælge mellem og otte Lethals. 

Men nu kommer vi til det sidste og absolut fedeste ved Black Ops 6 zombies, som er en gammel kending, hvis man som jeg har spillet hundredevis af timer med Black Ops 3 zombies.

GobbleGums

Foto af: Activision

GobbleGums kommer i en række sjældenheder: Rare, Epic, Legendary og Ultra, med den generelle regel, at jo højere sjældenhed, jo mere magtfuld effekt har GobbleGummen. Der er også Whimsical GobbleGums, som producerer underholdende resultater, der typisk ikke påvirker gameplay. 

GobbleGums er engangs power-ups, der vælges og opbevares i dit loadout. Pakker med fem tages med ind i hver kamp baseret på de GobbleGums, du har låst op for og/eller indsamlet. Yderligere GobbleGums kan tjenes på forskellige måder, herunder blot ved at spille Zombies og overleve runder, eller ved køb i butikken. Her er den komplette liste over alle GobbleGums, der kan tjenes ved lanceringen: 

Rare GobbleGums 

Foto af: Activision

Stock Option 

(Varighed: et minut) Ammo tages fra spillerens lager i stedet for våbnets magasin. 

Kill Joy 

Genererer en Insta-Kill Power-Up. 

Anywhere But Here! 

Teleportér øjeblikkeligt til en tilfældig placering. En eksplosiv kraft skubber nærliggende zombier væk. 

Cache Back 

Genererer en Max Ammo Power-Up. 

Temporal Gift 

(Aktiveres ved næste tidsbaserede Power-Up) Power-Up’en varer længere. 

Shields Up 

(Varighed: tre minutter) Rustningen er dobbelt så stærk. 

Arsenal Accelerator 

(Varighed: fem minutter) Oplad spillerens Field Upgrade hurtigere. 

Epic GobbleGums 

Foto af: Activision

Nowhere But There! 

Teleportér øjeblikkeligt til en tilfældig nedlagt spiller. Genopliv nærliggende spillere øjeblikkeligt. 

Who’s Keeping Score? 

Genererer en Double Points Power-Up. 

Free Fire 

(Varighed: 60 sekunder) Skydning med våben forbruger ingen ammunition. Gælder ikke for Wonder Weapons. 

Soda Fountain 

(Aktiveres ved køb af Perk) Den næste Perk, der købes, giver en ekstra tilfældig Perk. 

Profit Sharing 

(Varighed: to minutter) En del af den essence, du tjener, modtages også af nærliggende spillere og omvendt. 

Respin Cycle 

Genudtrækker våbnet i Mystery Box, efter det er blevet valgt, til et våben af samme eller højere sjældenhed. 

Exit Strategy 

Aktiver exfil-afstemning med det samme. Reducer zombie-spawns under exfil 

Legendary GobbleGums

Foto af: Activision

Idle Eyes 

(Varighed: 30 sekunder) Alle zombier ignorerer spillere og står stille. 

Wall Power 

(Aktiveres ved køb fra væggen) Det næste våben, der købes fra en væg, bliver Pack-A-Punched. 

Crate Power 

(Aktiveres ved at dreje Mystery Box) Det næste våben, der tages fra Mystery Box, bliver Pack-A-Punched. 

Phoenix Up 

Genopliv alle holdkammerater, og de beholder deres perks. 

On the House 

Genererer en Perk Can Power-Up. 

Wall to Wall Clearance 

(Varighed: 30 sekunder) Køb fra væggen koster 10 Essence. 

Immolation Liquidation 

Genererer en Fire Sale Power-Up. 

Ultra og Whimsical GobbleGums

Foto af: Activision

Perkaholic (den mest ikoniske af dem alle!) 

Giver spilleren alle Perk-a-Colas på mappet. 

Near Death Experience 

(Varighed: tre minutter) Genopliv eller bliv genoplivet blot ved at være tæt på andre spillere. Genoplivne spillere beholder alle deres perks. 

Hidden Power 

Opgrader dit nuværende våben til legendarisk sjældenhed. 

Wonderbar! 

(Aktiveres ved næste Mystery Box-drejning) Det næste våben fra Mystery Box vil være et Wonder Weapon. 

Reign Drops 

Genererer alle de grundlæggende Power-Ups på én gang 

Newtonian Negation 

(Varighed: tre minutter) Dræbte zombier falder lige op. 

Indiegestion 

(Varighed: tre minutter) Dræbte zombier oplever ekstrem flatulens.

Foto af: Activision

Det var min gennemgang af de største elementer ved det kommende Black Ops 6 zombies. Der er rigtig meget indhold, og mange ting jeg ikke har kunnet få med, da mange af tingene ikke er lige så vigtige som disse. Men jeg håber, I kan bruge min gennemgang, og så håber jeg, vi ses ude på marken. Jeg glæder mig utroligt meget og håber, de kan holde en god udgivelseskadence med kommende maps, våben og Easter Eggs.. gud hvor har jeg savnet den her hype omkring zombies.

Call of Duty: Black Ops 6 lanceres den 25. Oktober og kan spilles på PlayStation 5/4, Xbox Series X|S, Xbox One og PC.

Vi ses, soldater!

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk