Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
Gladiator II-anmeldelse – Når Rom bliver for stor til biograflærredet
Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
Yellowstone fortsætter: Forhandlinger rygtes om en sæson 6 er undervejs
De største spiludgivelser: December 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
Star Wars-franchisen, skabt af George Lucas i 1977, har gennem årene udviklet sig til en kulturel mastodont med en dedikeret fanbase verden over. Fra de ikoniske originale trilogier til de nyere film og tv-serier, har Star Wars-universet formået at fange fantasien hos millioner.
Men med denne enorme popularitet kommer også en vis grad af splittelse blandt fansene. Mens nogle hylder de nye tilføjelser til sagaen, føler andre, at de nyere film og serier ikke lever op til arven fra de oprindelige værker. Denne splittelse har skabt livlige debatter og diskussioner i fanmiljøet, hvor passionerede meninger om karakterudvikling, plot og kontinuitet ofte støder sammen.
Franchisen har gennemgået betydelige ændringer siden Disney opkøbte Lucasfilm og rettighederne til Star Wars i 2012. Denne overtagelse markerede begyndelsen på en ny æra for det ikoniske univers, både hvad angår indhold og strategi.
Film og serier
Efter opkøbet har Disney udgivet en række nye film og tv-serier, der har udvidet og udforsket Star Wars-universet på nye måder. Dette inkluderer den nye sequel-trilogi: The Force Awakens (2015), The Last Jedi (2017) og The Rise of Skywalker (2019). Derudover har vi fået spin-off-film som Rogue One (2016) og Solo: A Star Wars Story (2018), samt populære tv-serier som The Mandalorian, The Book of Boba Fett og Kenobi.
Det lyder måske godt, når man kan sige, at man har lavet en helt ny trilogi og så lavet enkelte spin-offs ved siden af. Realiteten er bare, at der er gået fem år (!) siden, vi sidst gik i biografen for at se en Star Wars-film. Star Wars-universet er skabt som et storslået rumeventyr, der SKAL opleves på den største skærm med den bedste lyd. Det er fint, at der kommer serier, der kan udvide og give dybde til universet, men førsteprioriteten burde og skal være at skabe store og episke fortællinger på det store lærred.
Udvidelse af universet
Disney har fokuseret på at udvide Star Wars-universet gennem forskellige medier. Udover film og tv-serier har de også udgivet bøger, tegneserier og videospil, der alle bidrager til den overordnede kanon. Dette har givet fans mulighed for at dykke dybere ned i universet og opleve historier fra forskellige perspektiver.
Jeg synes, det er fedt, at man prøver at gøre tegneserier og videospil til en del af kanon. Det gør, at fans måske bliver mere interesserede i at læse og spille spillene, fordi de gerne vil have det hele med. Personligt har jeg aldrig læst så mange tegneserier, som jeg har gjort, efter Disney overtog franchisen. Jeg har læst alle Darth Vader, Doctor Aphra-historierne, og jeg er lige gået i gang med hele Bounty Hunter-fortællingen. Men som jeg skrev tidligere, så skal filmoplevelserne være søjlefundamentet, som de andre medier kan støtte sig op ad. Angående filmene må man bare indrømme, at det massivt store Star Wars-univers på ingen måde er blevet udnyttet. Karakterer, vi allerede kender, dukker tilfældigt og belejligt op hist og pist som en Bubbi Bjørn — altså, for fårk sake, det ender med, at Rey er Darth Sidious’ barnebarn — det giver så god mening og føles super realistisk og troværdigt. Ligesom tegneserierne er i gang med, og hvad The Acolyte til dels prøvede, synes jeg, man hurtigst muligt skal fjerne fokus fra Skywalker-sagaen og begynde en ny, enten flere århundreder før eller efter de andre film.
Ændring i tonen
En af de mest bemærkelsesværdige ændringer er skiftet i tonen og stilen i de nye produktioner. Mens de oprindelige film havde en mere klassisk eventyrstil, har de nyere film og serier ofte en mørkere og mere kompleks tone. Dette har skabt blandede reaktioner blandt fans, hvor nogle værdsætter den nye retning, mens andre længes efter den oprindelige ånd.
Diversitet og Inklusion
Disney har også arbejdet på at gøre Star Wars-universet mere inkluderende og mangfoldigt. Dette ses i castingen af skuespillere fra forskellige etniske baggrunde og introduktionen af stærke kvindelige karakterer som Rey og Jyn Erso. Dette skridt mod større repræsentation har været velkomment af mange, men har også mødt modstand fra visse fansegmenter.
Er Kathleen Kennedy ‘the chosen one’?
Der har været mange spekulationer og rygter omkring Kathleen Kennedys fremtid som præsident for Lucasfilm. Hun har stået i spidsen for Lucasfilm siden 2012 og har haft en betydelig indflydelse på Star Wars-franchisen. Men hendes ledelse har også været genstand for kritik fra mange fans, der mener, at hun skridt for skridt har ført franchisen ud i mørket.
I 2021 udtalte Disneys daværende CEO, Bob Chapek, at der ikke var planer om at fyre Kennedy, og at hun ville fortsætte med at lede Lucasfilm i mange år frem. Dog har der siden været vedvarende rygter om hendes mulige afgang. I december 2022 blev det rapporteret, at Kennedy muligvis havde underskrevet en fratrædelsesaftale, hvilket kunne indikere hendes kommende afgang. Disse rygter blev yderligere forstærket af spekulationer om, at hendes afgang kunne blive annonceret efter udgivelsen af Indiana Jones and the Dial of Destiny. Selvom der ikke er nogen officiel bekræftelse på hendes afgang, er det klart, at der er en betydelig interesse og debat omkring hendes fremtid i Lucasfilm.
Kathleen Kennedy: En Banebrydende Filmproducent
Kathleen Kennedy har haft en bemærkelsesværdig karriere inden for filmindustrien. Hun er en af de mest succesrige og respekterede producenter i dagens filmverden. Nogle højdepunkter fra hendes karriere som filmproducer er blandt andet:
Amblin Entertainment og Spielberg-samarbejdet
I 1981 medstiftede Kennedy produktionsfirmaet Amblin Entertainment sammen med Steven Spielberg og sin senere ægtemand, Frank Marshall.
Hendes første film som producer var den ikoniske E.T. the Extra-Terrestrial (1982).
Jurassic Park og The Kennedy/Marshall Company
Et årti senere samarbejdede hun igen med Spielberg og producerede de første to film i Jurassic Park-franchisen, der blev to af de ti mest indtjenende film i 1990’erne.
I 1992 medstiftede hun The Kennedy/Marshall Company med Frank Marshall.
Præsident for Lucasfilm
I 2012 blev Kennedy præsident for Lucasfilm, efter at The Walt Disney Company havde købt selskabet for 4,2 milliarder dollars. Hun blev håndplukket af selve Star Wars-skaberen George Lucas som hans afløser.
Hun har overvåget udviklingen, produktionen og udgivelsen af projekter som Star Wars-sequel trilogien, Rogue One, Solo: A Star Wars Story og Indiana Jones and the Dial of Destiny.
Hun har også produceret Star Wars-serierne til Disney+, herunder The Mandalorian, The Book of Boba Fett, Kenobi og Andor.
Priser og anerkendelse
Kennedy modtog Irving G. Thalberg-prisen fra Academy of Motion Picture Arts and Sciences i 2018.
Hun har også modtaget otte Best Picture Academy Award-nomineringer.
CV’et som producer er ikke bare langt, det er meget langt – faktisk lige omkring 100 titler, og det er ikke kun små film hun har været producer på. Listen indeholder blandt andet – foruden E.T., Jurassic Park 1 og 2 og alle Star Wars produktioner siden 2012, Indiana Jones and the Temple of Doom, Gremlins, Back to the Future 1-3, Who Framed Roger Rabbit, Indiana Jones and the Last Crusade, Schindler’s List, A.I. Artificial Intelligence, Signs, War of the Worlds, The Curious Case of Benjamin Button, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, The Last Airbender, The Adventures of Tintin, Jurassic World og Indiana Jones and the Dial of Destiny.
Men hvad er egentlig en producers rolle i en filmproduktion?
En filmproducer er den øverste administrative leder. Produceren har det overordnede ansvar for at administrere filmen fra idéfase til færdig film. Dette inkluderer at have det økonomiske ansvar, ansætte filmhold og skuespillere, samt sørge for produktionsplanlægning og afvikling. Hvis du gerne vil vide mere om rollen som filmproducer, så kan jeg anbefale serien The Offer, der handler om tilblivelsen af mesterværket The Godfather. Det er en serie på en sæson, der ligger tilgængelig på Skyshowtime.
Ud fra den imponerende føromtalte liste, kan man ikke sige noget dårligt om hendes karriere som producer. Men som den store og religiøse fan af Star Wars, som jeg er, må jeg bare sige at hendes rolle som præsident af Lucasfilm, har givet nogle dybe ridser i lakken.
Skal Kennedy langt langt væk?
Jeg er kommet frem til tre grunde hvorfor jeg synes hun har fejlet som chef for Lucasfilm, og hvorfor hun bør forlade Star Wars-skuden, som hun er i gang med at drukne.
Grund #1 – Rekruttering
Som leder eller chef for et studie som Lucasfilm, der hører under et endnu større studie som Disney, er det alfa og omega, at man får de rigtige personer involveret i de helt rigtige projekter. Hertil er det lige så vigtigt, at der er en klar gensidig forståelse af visionen og retningen for projektet. På begge punkter har Kennedy fejlet.
Hvis vi kigger på de kreative kræfter, som har været tilknyttet et projekt fra start til slut, er det kun sket to gange. Den ene er J.J. Abrams på The Force Awakens, og så Rian Johnson med The Last Jedi – that’s it! Alle andre projekter har været det rene cirkus med forfattere eller instruktører, der har sprunget til og fra projekter som lopper på en langhåret Wookiee. Lad os lige lave en hurtig gennemgang af de kaotiske projekter:
-Gareth Edwards lavede meget af Rogue One, men sent under produktionen kom Tony Gilroy ind på projektet og lavede en del rewrites.
-En Boba Fett-film blev aflyst med Josh Trank som instruktør.
-Chris Lord og Chris Miller startede med at lave Han Solo-filmen, men efter sigende lavede de en helt anden film, end der var aftalt, og blev derfor erstattet af Ron Howard.
-Colin Trevorrow skulle oprindeligt have lavet Episode 9, men blev erstattet af J.J. Abrams.
-Rian Johnson skulle lave en helt ny film-trilogi, som aldrig blev til noget.
-Stephen Daldry skulle lave en Obi-Wan Kenobi-film, men den blev skrevet om og endte med at blive en Disney+ serie.
-James Mangold skulle også have lavet en Boba Fett-agtig film, men også det projekt blev frosset ned i carbonite.
-Benioff og Weiss, kendt for Game of Thrones, skulle angiveligt lave en Old Republic-serie, men i stedet forlod de projektet og lavede Netflix-serien Three-Body Problem.
-Patty Jenkins annoncerede med stor fanfare, at hun skulle lave en Rogue Squadron-filmserie, som siden hen er blevet lagt på hylden, for så at blive taget ned igen, for så at blive lagt tilbage på hylden for evigt.
-Både J.D. Dillard og Damon Lindelof skulle lave unavngivne projekter, der aldrig kom nogen vegne. Selv den mægtige titan Kevin Feige skulle på et tidspunkt lave en film, der heller ikke blev til noget.
-I næsten fem år har vi hørt rygter om, at Taika Waititi er i gang med at lave en film, men det projekt må næsten være så godt som dødt.
Så ja, man kan vist roligt sige, at Kennedy i den grad har fejlet med at caste de rigtige kreative mennesker til de rigtige projekter.
Grund #2 – Skabe en rød tråd
Når Disney kommer og smider en (stor) pose penge efter Star Wars-rettighederne, og du er lederen af Lucasfilm, så er det allerførste, du bør gøre, at lægge en plan for franchisen og hvordan fremtiden skal se ud. Hvilken retning skal dette nye eventyr i en galakse langt, langt borte tage, og hvordan skal det se ud og fungere? For at vide, hvilken vej du skal gå, skal du vide, hvor du er på vej hen. Skal alt ned til de mindste detaljer være planlagt? Nej, men du skal vide, hvor du gerne vil drive eventyret hen.
Bare kig over på jeres roommate Marvel med Kevin Feige ved roret. Han skrev ikke alle 20 Marvel-film i sin lejlighed. Han skrev ikke alle manuskripterne og kendte ikke hver eneste replik i alle 20 film, men han vidste, at der skulle introduceres nogle bestemte karakterer, og de skulle bringes sammen på en måde. Sideløbende skulle Thanos og Infinity Stenene introduceres, mens vi bevæger os fremad, og til sidst ville det hele ende med det ultimative klimaks, der senere blev til Infinity War og Endgame. Marvel og Feige vidste, hvor de var på vej hen, fordi de vidste, hvilken vej de skulle gå. Så kunne de justere deres retning løbende, mens de planlagde hver enkelt film. De skrev og skabte individuelle film, men forstod, hvor de var på vej hen, og det er præcis den planlægning, som Kennedy og Co. ikke har formået at gøre.
Den seneste Star Wars-trilogi er et godt eksempel på netop dette. Når jeg ser de tre film, kan jeg slet ikke mærke, at der har været en overordnet plan for historien. The Force Awakens — som jeg i øvrigt holder mere af end de fleste — starter sikkert og stærkt med at introducere nye karakterer og sætter os ind i tidsperioden, hvor filmen foregår. Men så kom The Last Jedi, som jeg — ligesom så mange andre fans — ikke kan fordrage. Rigtig mange ting, som The Force Awakens sætter op, bliver lemlæstet i The Last Jedi, hvilket betød, at J.J. Abrams måtte lave en feberredning med Rise of Skywalker for at lime den røde tråd sammen igen. Men feberredningen blev i stedet et pinligt og grinagtigt selvmål.
Det stopper ikke her. Når du ser på det Star Wars-indhold, vi får på tv nu, er noget af det godt, noget af det dårligt, men ingen Star Wars-fan kan se på alt dette og se nogen antydning af nogen form for retning. Det er tilfældige ideer, der bliver kastet som spaghetti mod væggen for at se, hvad der hænger fast. Nogle af dem fungerer godt — Andor, The Mandalorian sæson 1 og 2 — nogle af dem ikke så meget, og nogle af dem slet ikke. Os som fans føler ikke, at vi bliver taget i hånden og er en del af rejsen, som karaktererne drager ud på. Marvel gjorde dette indtil Endgame, Harry Potter-filmene gav os den følelse. Lucasfilm er bare gået ind i det her blindfoldet og har sagt: “Lad os se, hvad vi skal lave i dag.” Fra den ene dag til den anden tænker de: “Reys baggrund er ikke vigtig,” til: “Nej, vent, nej, nej, nej, ved du, hvad hun er? Hun er kejserens barnebarn.” Hvordan giver det nogen mening?! “Bare rolig, skyd noget lyn ud af hendes hænder, det vil være bad-ass, så er fansene mere tilgivende.”
Grund #3 – Begejstring for fremtiden
For det første har hun fejlet denne franchise i fortiden, for det andet fejler hun franchisen i nutiden, og for det tredje ser det ikke ud til, at hun har en plan for at få tingene tilbage på sporet. Som skrevet har vi i fem år ikke set en Star Wars-film i biografen. Star Wars-universet, som primært burde være et univers til det store lærred og den magiske lyd, har nu gået fem år uden nogen filmoplevelser.
Vi er blevet lovet film igen og igen, men de er aldrig blevet til virkelighed, hvilket viser endnu en utilstrækkelighed fra hendes side som leder af dette selskab. Men de to film, de siger “helt sikkert kommer” — hvad er det for to film? En Mandalorian og Grogu-film og en Rey Skywalker-film. Don’t get me wrong, Daisy Ridley er en fremragende skuespiller, og jeg synes, Rey er en ok interessant karakter — ja, hun er ret overpowered og har en manglende learning curve. The Mandalorian sæson 1 og 2 er som sagt også gode og blev ret godt modtaget af fans.
Så i princippet er koncepterne med en Rey– og Mandalorian-film meget oplagte. Problemet er bare, at før de her film udkommer, vil der måske være gået syv år. At det så er en Rey– eller Mandalorian-film, vi får, er ret undervældende, og hvem ved, hvordan hypen og interessen til de karakterer er til den tid?
Hertil synes jeg, det er et problem, at den ene af de to første film, der skal genoplive gejsten, bygger på en serie på tre sæsoner på Disney Plus — en streamingtjeneste, som måske ikke alle har, og dem, der har den, har måske ikke engang set alle tre sæsoner. Det er en kæmpe risiko og fejl i min bog. Igen, bare kig på Marvel. Jeg tror, en af grundene til, at The Marvels fejlede så meget, som den gjorde, var på grund af to ud af de tre hovedkarakterer kom fra Disney Plus-serier, som mange ikke havde set. At man så også vælger at gå med en karakter som Rey — der godt nok er blevet en etableret karakter, men som virkelig også har delt fanbasen, både af den ene og den anden grund — er også en high risk.
Igen, jeg anerkender, at Kathleen Kennedy er en fantastisk producer med en Hall of Fame-karriere, håndplukket af George Lucas selv. Jeg respekterer og takker Kennedy for hendes bidrag til at bringe nogle af de største film nogensinde til verden, men jeg tror, det er tid for hende at gå af som præsident.
Men hvem skal så overtage det brandvarme sæde?
Jeg hører mange nævne Dave Filoni som en favorit til at overtage pladsen. Jeg er en kæmpe fan af Filoni og hvad han har bidraget med til universet gennem de animerede serier Clone Wars og Rebels. Men jeg ser ham ikke som en kreativ leder. Han stod selv bag Ahsoka-serien som både forfatter, showrunner og instruktør, og man kan sige, hvad man vil om serien, men den har ikke fået den bedste modtagelse, og jeg kan sagtens forstå, hvorfor mange stod af på serien. Hvis du skal forstå mange af karaktererne og handlingen, skal du have set nærmest hele Clone Wars og Rebels-serierne, hvilket udelukker ikke kun casual fans, men også mange hardcore fans af universet. Dette er for mig et kæmpe rødt flag — bare lad Filoni gøre det, han er god til, og giv rollen til en mere egnet person — eller personer.
I stedet for at lave en 1:1-udskiftning, synes jeg, at man skal lave en form for et kreativt team bestående af flere personer, netop fordi man skyder så meget med spredehagl med både film, serier, litteratur og videospil. På denne måde er der måske større chance for, at flere skud vil ramme inden for skiven. En personlig drøm ville være at få en stor kreativ person ind, som allerede har vist sit værd, eksempelvis Denis Villeneuve. En anden eller to andre kunne være personer, der allerede er inde i universet og kender til den eksisterende lore. Det kunne være Dave Filoni eller Jon Favreau. Så kunne man supplere med Claudia Grey eller Timothy Zahn, der begge har vist sig mere end kompetente til at skrive historier i universet.
Djævlens advokat
Selvom jeg tydeligt har fremført mine holdninger til Kennedys mangel på lederskab for Star Wars-franchisen, så findes der også grunde til, hvorfor hun har gjort det godt. En af grundene er box office. Man kan som sagt sige, hvad man vil om filmenes kvaliteter, men de har stort set alle sammen tjent kassen. The Force Awakens indtjente $2,07 billion – næsten 14,5 milliarder kroner! Samtidig er filmen den dag i dag stadig den mest indtjenende film i USA med $936 millioner (cirka 6,5 milliarder kroner). Rogue One, The Last Jedi og The Rise of Skywalker nåede alle at krydse $1 billion (7 milliarder kroner). Solo: A Star Wars Story indtjente sølle $393 millioner (2,7 milliarder kroner) og var økonomisk et stort flop.
Overordnet set har Kennedy været en loyal stormtrooper og har lavet flere fejlskud end pletskud, men der har været enkelte bullseyes. The Force Awakens er en favorit blandt fans, og Rogue One blev positivt modtaget af både kritikere og fans. Serierne The Mandalorian – i hvert fald de første to sæsoner – og Andor er også blevet store fanfavoritter.
Den nærmeste fremtid
Trods mine holdninger og bekymringer kan jeg stadig ikke lade være med at være spændt på fremtiden. I næste måned får vi det næste Star Wars-spil: Outlaws, som ser virkelig spændende og interessant ud. Senere i år får vi Disney+ serien Skeleton Crew; en Guardians of the Galaxy-agtig serie placeret midt i Star Wars-universet. Det lyder ret spændende på papiret, men det gjorde The Acolyte også, og yikes, et fejlskud den serie var.
Relateret nyheder
- The Acolyte-streaming-anmeldelse – Galaksen er blevet en holdeplads for en krimigåde
- Star Wars: Outlaws er gået guld
- Star Wars Outlaws tager 25-30 timer at gennemføre
- Se 14 minutters gameplay fra Star Wars Outlaws – og læs Arkadens reaktion her!
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
Om skribenten:
Henrik Brandt – Skribent & Anmelder
Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol
- Farming Simulator 25-anmeldelse – En landmands drøm, en gamers mareridt
- Cate Blanchett overrækker dansk vinderpris
- Ny Episode af Arkaden Podcast anmelder – PlayStation 5 Pro
- Blasphemous 2: Mea Culpa-anmeldelse – Bedste soulsvania siden Hollow Knight
- Stray-anmeldelse – Et Miauwende Mesterværk
- Stor patch i sigte til S.T.A.L.K.E.R. 2
- Nu kan du snart drikke øl som en Deep Rock Galactic dværg
- Turbulent afgang for Microsoft Flight Simulator 2024
- Loco Motive-anmeldelse – Point & click og et stort mysterie
- Wild Indigo Ranch-Anmeldelse – Det knap så vilde danske vesten
- Dr. Disrespect på vej væk fra YouTube
- Warner Bros. forsvarer JK Rowling og hendes rolle i den nye Harry Potter-serie
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har allerede solgt en million eksemplarer
- Teaser trailer afslører første glimt af live-action Sådan Træner Du Din Drage
- Interview med Reynad om The Bazaar!
- Det koster op til 3,5 millioner kroner at vise dit spil til Opening Night Live 2025
- Donkey Kong Land er ude på Nintendo Switch Online
- Final Fantasy VII Rebirth og Helldivers 2 dominerer Golden Joystick Awards – Men Black Myth: Wukong tager den største pris
- Pixar klar med teaser for Elio
- Alien: Earth-teaser ude NU!
- PowerA OPS v1-anmeldelse – Fornuftig controller til prisen
- Arkaden blander sig i kulturdebatten
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Gladiator 2, The Penguin, Balladen om Carl-Henning
- Sony bejler for opkøb af super mastodont Kadokawa
- Avowed-preview – Hands on med Obsidians store fantasy-RPG
- Ny trailer til den ventede Minecraft-film kan ses nu!
- Void Crew er klar til udgivelse: Et kig ind i Hutlihut Games’ rejse mod stjernerne
- Wicked Part 1-anmeldelse – Den bedste musical vi har set i årevis
- Twisters 4K-anmeldelse – En teknisk imponerende og medrivende Blockbuster-film
- Heretic-anmeldelse – En blanding af gys- og lektion
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Void Crew: Det næste store danske spilhit!?
- S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl-anmeldelse – En stemningsfuld oplevelse med ridser i lakken
- Control 2 bliver et action RPG, siger Remedy
- PlayStation Portal har fået Cloud Streaming!
- PlayStation 5 Pro kritiseres kraftigt for dårligt optimeret spil
- Music By John Williams-anmeldelse – En mesterlig portrættering af en legende
- The Rise of the Golden Idol-anmeldelse – Hjernevrider med fortællelyst
- Ridley Scott slår sig selv
- Afraid–Blu-ray-anmeldelse – Interessant præmis, men ringe eksekveret
- Arcane sæson 2, del 2-anmeldelse – Del 2 hæver barren endnu en gang
- The Bikeriders-bluray-anmeldelse – En old fashioned og middelmådig film
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake nyder enorm succes på Steam
- Of Ash & Steel-preview – Et action-RPG, der vil genoplive ånden fra de klassiske rollespil
- Alle spil kan vinde til The Game Awards 2024
- Rainbow Six Siege får fuld crossplay!
- Batman: Arkham Shadow -Anmeldelse – Batman er tilbage i topform
- Final Fantasy 7 Remake, part 3 er klar til produktion
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Life is Strange: Double Exposure
- Monstre: Historien om Lyle og Erik Menendez-anmeldelse – Hvem er de virkelige ofre?
- Splinter Cell film er droppet
- Beetlejuice 4K-anmeldelse – En sjov og finurlig fortælling, der beviser Burtons værd