Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Europa-anmeldelse – En døsende oplevelse 

Foto: Future Friends Games

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
14 oktober, 2024

Et charmerende og afslappende spil, som ikke har noget interessant at byde på i det lange løb

Europa er et fredfyldt spil om eventyr, udforskning og meditation. Mens man rejser, opgraderer man gradvist funktionerne i sin Zephyr-jetpack, så man kan flyve længere gennem luften, indtil man frit kan svæve op i himlen. Europa er en tredjepersons platformer, hvor man befinder sig i en slags zen-tilstand gennem hele spillet, da man for det meste svæver rundt og løser små puzzles. 

Spillet tager omkring 3-4 timer at gennemføre, men det kan tage op til 5-6 timer, hvis man vil udforske alle hjørner af spillet og indsamle forskellige collectibles. Korte oplevelser er ikke nødvendigvis dårlige, men jeg er vanvittigt skuffet over min tid med Europa

Foto af: Future Friends Games

En flot Ghibli-inspireret verden, som næsten fik mig til at falde i søvn 

Når man er tæt på at falde i søvn til et spil, kan det betyde to ting. Den ene er, at man er afslappet og føler, at man er i ét med spillet. Den anden ting er, at man finder spillet ekstremt kedeligt og intetsigende. Og det var netop den anden følelse, jeg blev ramt af. Ud fra spillets trailere og billeder så det utroligt charmerende og smukt ud. At være i ét med naturen og svæve rundt i en åben verden var meget tiltalende for mig. 

Foto af: Future Friends Games

Desværre er verdenen ikke særlig åben, og de puzzles, der er med, var også for nemme og krævede nærmest ingen tanke at løse. Puzzles i spil behøver ikke altid at være svære, men det kan også blive for nemt. Jeg havde samme følelse af skuffelse med dette spil, som jeg havde med The Plucky Squire. Begge spil så lovende ud og havde en ekstremt charmerende æstetik, men begge spil havde næsten intet at byde på udover netop det. 

Spillet har også en frygtelig vane med at tage kontrol over dit kamera uden anden grund end at vise dig omgivelserne, få dig til at gå en bestemt vej eller vise en dør, der er lige foran dig. Det er som om, spillet ikke kan beslutte sig for, om det vil være åbent og lade dig finde ud af, hvor du skal hen, eller tvinge dig den rigtige vej. Der er ingen måde at slippe ud af det på, bortset fra at vente på, at spillet giver dig kontrollen tilbage. Jeg hader det, og det er ekstremt irriterende, især under platformsektioner, som udgør store dele af gåderne, samt når du bliver angrebet eller bare prøver at udforske. 

Jeg har slet ikke nævnt det elendige kontrolsystem endnu. Den stive, langsomme og kluntede bevægelse gør det virkelig svært at komme igennem de større platformsekvenser, og igen føles det bare som om, at spillet vil fokusere mere på det visuelle end på selve gameplay-oplevelsen. 

Foto af: Future Friends Games

Konklusion 

Europa har en smuk visuel stil, som tydeligt er inspireret af Studio Ghibli, men det er ikke nok til at løfte et ellers meget middelmådigt spil. Styringen føles halvbagt og frustrerende, verden føles klaustrofobisk lille og ikke særlig åben, og kameraet er ligeledes træls at styre. Historien tager alt for lang tid om at blive interessant, og da der endelig skete noget, var jeg halvt faldet i søvn. 

En dybt skuffende oplevelse desværre. Vent til det bliver kraftigt nedsat i pris, hvis man er nysgerrig på det. 

Udvikler/Udgiver: Helder Pinto / Future Friends Games

Genre: Adventure, platformer

Platform: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch og PC (Anmeldt på)

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk