Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Warner Bros. udgiver Pedro Almodóvar’s første engelsksprogede film The Room Next Door
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Fallout: London imponerer med sit ambitionsniveau og størrelse, men lider desværre under tekniske problemer – men er det stadig værd at opleve?
Vejen til en endelig udgivelse har været lang og ikke uden udfordringer for Team FOLON. Men nu er deres kærlighedsbrev til Fallout-serien landet, en kæmpemæssig mod til Fallout 4, der lader Fallout-universet udspille sig på den anden side af Atlanterhavet i den engelske hovedstad, London. Alle, der har været en del af udviklerholdet, har arbejdet på projektet på frivillig basis, og langt størstedelen af de involverede er bosat eller har været bosat i London. Spørgsmålet er så, om Fallout: London har været de mange timers frivillige arbejde og ventetiden værd?
Du vågner i et mystisk laboratorium, men kan ikke finde hoved og hale i, hvad der foregår. To forskere står og studerer dig og kommenterer på dit udseende, da en herre træder frem i et blændende lys i baggrunden. Du kan ikke se, hvem han er, men han spørger ind til dig og din tilstand. Men før du bliver klogere på, hvad der sker omkring dig, eksploderer en sprængladning i laboratoriet og dræber de to forskere. Der høres skud – stedet er under angreb. Du smadrer glasset til den beholder, du var opbevaret i. Du må finde en vej ud. Du må væk fra dette sted. Men hvad skete der med manden i det blændende lys? Og hvem er du? Velkommen til London – “Please mind the gap and all that!”
Fallout: London udspiller sig 130 år efter, at bomberne faldt, og umiddelbart efter begivenhederne i Fallout 3. Det er uden tvivl en meget ambitiøs mod, der her er tale om, muligvis også en kende for ambitiøs. For Fallout: London har, og man fristes til at sige i typisk Bethesda-stil, haft en miserabel lancering. Teknisk set er mod’en ikke færdigbagt og er desværre plaget af udfordringer, bugs og, værst af alt, utallige crashes. Der er i skrivende stund ikke kommet nogen officielle patches, så man er overladt til selv at finde løsninger på nettet. Efter at have installeret Buffout 4 fra Nexus og lavet nogle andre justeringer lykkedes det dog at få en mere gnidningsfri oplevelse.
Men der er flere udfordringer, som Team FOLON er nødt til at adressere. Der er dog annonceret både en hotfix samt en patch, der forhåbentligt gør spillet mere komplet. Men på nuværende tidspunkt må man indstille sig på framerates, der svinger op og ned, samt de typiske Bethesda-bugs, hvor de mest alvorlige er missioner, der simpelthen ikke kan gennemføres på grund af fejl.
En anden ting, vi er nødt til at adressere, er spillets udseende. Ja, jeg kommer til at kalde det et spil fremadrettet, for så stort et projekt er Fallout: London, at man med god samvittighed kan kalde det et spil og ikke blot en mod. Tilbage til spillets visuelle attributter – eller måske mangel på samme. Der er flere ting, der afslører, at spillet har været mange år undervejs, og grafikken er et tydelig eksempel. Fallout: London er ikke et flot spil og ligner langt hen ad vejen Fallout 4 før de mange opdateringer. Spillet har helt sikkert sine momenter, hvor det grafisk imponerer, men det skyldes mere det imponerende størrelsesmæssige niveau, Team FOLON er lykkedes med. Nogle gange, når alt falder på plads, og stjernerne står helt rigtigt, kan Fallout: London godt se okay ud. Men det er ikke her, spillet vinder priser.
Det blev helt tydeligt, hvor langt vi er nået siden 2015, da jeg som forberedelse til en anden arbejdsopgave spillede nogle timer Fallout 76, hvilket jeg normalt ikke ville definere som et flot spil – men Fallout: London får Fallout 76 til at se gudesmukt ud. Jeg skal dog ikke kunne sige, om det var på grund af opdateringer eller simpelthen fordi jeg vænnede mig til spillets udseende, men efter et stykke tid havde det ikke længere nogen stor betydning – for heldigvis emmer spillet af atmosfære.
Lad os nu i stedet vende os mod alle de ting, som Fallout: London lykkes med. Og dem er der heldigvis mange af.
Først og fremmest er det et enormt kort. Ved første øjekast ser det måske ikke sådan ud, men når man har brugt nogle timer i det post-apokalyptiske London, går det op for en, hvor stort Fallout: London egentlig er. Der er utallige lokationer og bygninger, man kan gå på opdagelse i, og mange flere end blot dem, der er knyttet til en mission. Det er virkelig imponerende, og man kan bruge timevis på blot at undersøge forladte bygninger.
Der er mange forskellige fraktioner, der alle er unikke, men hvor den røde tråd er, at de på den ene eller anden måde repræsenterer forskellige elementer af den engelske kultur og historie. Det spænder lige fra The Vagabonds, der tydeligt er inspireret af den pub-elskende engelske arbejderklasse, til Camelot, som tager deres afsæt i den engelske middelalder og historierne om King Arthur. Det hele er helt vidunderligt britisk – og som en, der har rejst mere end et par håndfulde gange i England, må jeg sige, at det er spot on. Hver fraktion har sin egen ideologi, alle med afsæt i kulturelle og historiske aspekter af det britiske samfund. Stort set alle fraktioner har desuden questlines, og da de residerer vidt forskellige steder på det store kort, er der rig mulighed for at gå på opdagelse i de varierede omgivelser, der både består af urbane miljøer, forstadsområder og mere landlige steder, hvor bebyggelsen er mere sparsom. London-området er stort i virkeligheden, og det har man på kompetent vis fået realiseret i Fallout: London.
Fallout: London er desuden fyldt med indhold, og man får hurtigt fyldt sin Atta Boy (spillets udgave af en Pip Boy) op med missioner og gøremål. Der er utroligt mange lokationer, bygninger og metrostationer, man kan undersøge. Som i alle Fallout-spil får man også hurtigt fyldt sit inventory med udstyr samt materialer, og her vil jeg i den forbindelse fremhæve de mange nye våben. Der er endnu ikke et våben, jeg genkender fra andre Fallout-spil. Alle er nye og har imponerende animationer. Det er virkelig fedt. Alt ved spillet er på én og samme tid meget velkendt, men også sit helt eget – og det er interessant at se, hvordan Fallout-universet er fortolket i en anden kulturel kontekst end den amerikanske.
Gameplaymæssigt spiller Fallout: London meget som Fallout 4 med små forskelle. Der er et større fokus på nærkamp (melee) end i mange andre Fallout-spil. Faktisk går der en rum tid, før skydevåben bliver en almindelighed i din inventory. Derudover er det et sværere spil end andre Fallout-spil. Der er for eksempel mange skjulte miner, der alt for ofte tager dig med bukserne nede, hvilket kan blive en anelse frustrerende – men så må man jo lære at scanne området.
Der går også længere tid mellem, at man stiger i niveau, end hvad man er vant til fra andre Fallout-spil. Ellers fungerer det, med små variationer, stort set som i Fallout 4 når du stiger i level. Der er forskellige attributter og perks, som du kan investere i, så du kan bygge din karakter efter din spillestil, præcis som vi kender det.
Dialogsystemet har fået en opdatering, men fungerer mestendels som vi kender det fra Fallout 4. Investerer du i de rette attributter, låser du nye dialogmuligheder op, og du vælger selv, om du ønsker at gå den diplomatiske vej eller gå mere aggressivt til værks. Stemmeskuespillet er generelt solidt, og det er lykkedes at samle et dygtigt cast af skuespillere, hvor det især er bemærkelsesværdigt, at man har Neil Newbon, der vandt en pris ved sidste års The Game Awards for rollen som Astarion i Baldur’s Gate 3, med på holdet. Der er dog også nogle præstationer, der er rædderlige. Overordnet set er lydsiden solid, og man har sågar lavet nye radiostationer, så man har noget nyt at lytte til, mens man udrydder ghouls i Londons gader.
Den overordnede historie er meget Fallout-agtig, og den fungerer mest som en rammefortælling, hvor alle de andre små og ofte mere spændende fortællinger kan blive fortalt. Der måtte gerne have været mere variation i missionsdesignet, for mange af spillets missioner ender tit med, at du enten skal hente noget et sted, finde noget et sted eller dræbe nogen eller noget et sted for derefter at vende tilbage til udgangspunktet. Det gør desværre, at flere af de gode historier bliver bremset af en lidt forældet måde at strukturere missioner på.
Dog er der så meget godt indhold, at jeg selv efter 35 timer i det post-apokalyptiske London stadig ikke har set alt, hvad denne ambitiøse mod har at byde på. Hatten af for det.
Konklusion
Team FOLON har leveret en imponerende indsats med Fallout: London. Det er tydeligt, at holdet af frivillige har lagt både tid, energi og sjæl i at skabe en mod, der formår at stå på egne ben som en fuldgyldig udvidelse til Fallout 4. Ambitionsniveauet er skyhøjt, og størrelsen på modden er imponerende. At skabe et troværdigt Fallout-univers i en britisk kontekst er ikke nogen lille bedrift, men Team FOLON har formået at gøre netop det. Deres fortolkning af Fallout-universet i Londons gader føles både autentisk og forfriskende.
Desværre er der også tekniske udfordringer, der ikke kan ignoreres. Modden er plaget af bugs og crashes, som kan påvirke oplevelsen negativt. Derudover er missionstrukturen desværre præget af fetch quests, hvilket giver en følelse af gentagelse, og der er også elementer, der bærer præg af, at det ikke er en professionel studieproduktion.
Når det er sagt, så har Team FOLON formået at skabe en mod, der i størrelse og indhold er på niveau med et fuldt spil. De har fanget Fallout-humoren og stemningen på fornem vis, og det skal de have stor ros for. Når man bedømmer et spil – eller i dette tilfælde en mod – er det så fair at tage ambitionsniveauet og potentialet med i betragtning? Det synes jeg godt man kan i dette tilfælde. Især når det er et gratis produkt, som Fallout: London er. På trods af de tekniske knaster er der så mange styrker, at helhedsindtrykket i sidste ende er særdeles positivt.
Med fremtidige opdateringer i horisonten er potentialet for Fallout: London stort. Team FOLON har vist, at de har talentet til at skabe noget virkelig imponerende. Det ville ikke være overraskende, hvis Bethesda har lagt mærke til deres arbejde.
Udvikler/Udgiver: Team FOLON / Team FOLON
Genre: Post-apokalyptisk action-rpg
Platform: PC via GOG Galaxy
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Smider historisk bombe: Denne film bliver James Camerons næste
- Overwatch 2 kommer til Game Pass: Her er, hvad du kan se frem til
- Spottede du Pilou Asbæk i Stephen King-traileren til Salem’s Lot?
- Diablo IV runder en milliard dollars i indtjening
- Unknown: Awakening 9-preview – Et spændende univers med haltende gameplay
- Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
- The Haunting vender tilbage til Call of Duty i sæson 6
- Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
- Michael B. Jordan klar til at instruere og spille hovedrollen i ny version af The Thomas Crown Affair
- Arkaden Podcast anmelder – Astro Bot
- Elizabeth Olsen klar til at vende tilbage som Scarlet Witch – på én betingelse
- Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
- Jaws 4: The Revenge 4K-anmeldelse – En tandløs hajfilm
- Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
- The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
- Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away
- Edge of Sanity-anmeldelse – En rejse ind i galskaben
- DEATHSPRINT 66-anmeldelse – Intens racer til fods, har ikke nok at byde på
- Hele arbejdsstyrken hos Annapurna Interactive har sagt op!
- Farewell North-anmeldelse – Sorgen ved at komme videre
- Arkaden til Gamescom 2024 – Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-preview
- Suk, stadig ingen Spider-Man i spritny Venom 3-trailer
- Ace Attorney Investigations Collection-anmeldelse – Mesterlige mordmysterier
- Ny Episode af Betacritic Podcast- Speak No Evil, Late Night with the Devil, Rebel Ridge
- Flappy Bird gør comeback efter 10 års fravær
- Pokémon-kort til 70.000 dollars stjålet under røveri i Japan!
- Caravan SandWitch-anmeldelse – Hvis Mad Max var wholesome
- Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival
- Efter et udfordrende første år: Payday 3’s director mister sin post
- Hans Zimmer kommer til Danmark
- Årets vildeste biograf oplevelse med IMAX
- I hvilken rækkefølge skal du se Motorsavsmassakren? (50 års jubilæumsudgivelse i biografen)
- Ny stor fyringsrunde hos Xbox!
- Tactical Breach Wizards-anmeldelse – at smide folk ud af vinduet har sjældent føltes så godt
- Star Wars-skandale: Sagsøgt for digital genskabelse af Peter Cushing
- Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
- Speak No Evil-anmeldelse – Remake holder ikke tungen lige i munden
- Xbox genindfører venneanmodninger!
- Fortnite, Roblox og Pokémon anmeldt for manipulation af børn
- Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
- Beetlejuice Beetlejuice-anmeldelse – Tim Burton sikrer årets Halloweenfest i en nostalgisk 2’er, der overgår originalen
- Joker: Folie à Deux banket til hakket plukfisk af spansk mesterinstruktør
- September på Playstation Plus – Hvad kan du se frem til?
- Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten
- Ny episode af Arkaden Podcast- PS5 Pro får massiv kritik!
- PlayStation 5 pro er offentliggjort og folk er ikke glade!
- Elsewhere Entertainment arbejder på genredefinerende narrativ drevet AAA titel!
- Vild med Assassin’s Creed? Bliv klar til Shadows med nyt gaming-gear fra spillet
- Black Ops 6 er den største beta nogensinde
- Call of Duty Black Ops 6 udgives uden early access
- Dead Ends er nu på Steam: KeyQuest Studios indie-drøm bliver virkelighed
- Silent Hill 2 Remake træder ud af tågen med lang gameplay video
- Det er ikke grådige virksomheder der er skyld i massefyringerne i spil industrien påstår tidligere Sony Præsident!
- Langt om længe: Spændende nye Spider-Man-nyheder
- Yars Rising-anmeldelse – Metroidvania sponsoreret af Atari
- Bungie annoncerer nye tiltag til Destiny 2 med nyt roadmap
- Antstream Arcade på PlayStation 5-anmeldelse – En nostalgisk rejse gennem 1300 retro-spil
- Baldur’s Gate 3 patch tilføjer officielt mods
- AceZone A-Spire Wireless-anmeldelse – Udnyttet til perfektion
- James Earl Jones, den ikoniske stemme bag Darth Vader, er gået bort
- Nye features til EA Sports FC 25 – Kvinder i karriere mode, eksklusive klubsamarbejder og legendariske spillere
- Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview
- Ny Countdown-trailer til Venom: The Last Dance
- DrLupo tager afstand fra Dr Disrespect trods fans’ kritik
- Days Gone forfatter er vred over Deek’s inklusion i Astro Bot
- Astro Bot-kreditering peger på potentielle DLC-cameo-bots
- Heaven 17’s Martyn Ware udstiller nærige Rockstar på X!
- Lollipop Chainsaw RePop-anmeldelse – Motorsavsmassakre i lårkort
- Twilight vender tilbage: Netflix lancerer ny animeret serie baseret på Midnight Sun
- Arkaden Podcast anmelder – Star Wars Outlaws
- State of Play og stor annoncering fra PlayStation skulle være nær
- Den animerede antologiserie Secret Level beholder efter sigende Concord-episode
- The Batman 2: Pingvinen vender tilbage, men vi ser ingen Gentleman Ghost
- Harry Potter: Quidditch Champions-anmeldelse – Fortryllende sport, men stadig tung i kosten
- Netop udgivet! Udvidelser på vej til Astro Bot
- Dr. Disrespect tilbage på skærmen – forklarer sin side af sagen
- Hylende fed Wolf Man-trailer ude nu!
- Arkaden til Gamescom 24 – Floatopia-preview
- Transformers: Galactic Trials – Et nyt kapitel i den ikoniske franchise
- Rygte: PlayStation 30 års jubilæumslogo afslører PS5 Pro
- Astro Bot topper listen på Metacritic
- Warhammer 40.000: Space Marine 2-anmeldelse – Et flot og utrolig blodigt mesterværk
- Astro Bot-Anmeldelse – Platformgenrens nye mester
- To mulige udvidelser er angiveligt på vej til Black Myth: Wukong
- Drew Barrymore vender tilbage til horror-genren i ny Smile 2-trailer
- Mega-stjerner i kø for rollen som Hal Jordan
- Hogwarts Legacy-opfølger er en stor prioritet for Warner
- Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
- World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider
- Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Concord: Det største flop i PlayStations historie!
- Phil Spencer og Xbox holdet med håndsrækning til Enotria: The Last Song udvikleren
- Star Wars Outlaws bummert! Spillere må slette deres gemte filer
- PlayStation 2 er blevet tilføjet til Japans Future Technology Heritage-register
- Nye titler kommer til Game Pass: September 2024
- Destiny kommer til mobil!
- Concord – Den store Sony fadæse trækkes tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview
- Concord er skoleeksemplet på en fiasko