Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Feature

Arkaden interviewer Northplay: Når spiludvikling kører på ‘Hard-mode’ 

Arkaden interviewer Northplay: Når spiludvikling kører på ‘Hard-mode’ 

January 21, 2025

For ikke så længe siden fik vi en snak med udviklerne bag det kommende Darkspawn, som fortalte om deres fortid, nutid og fremtid. Denne gang har jeg snakket med et andet hold, som jeg også havde haft den ære at møde til Gamescom – Nemlig Northplay, der arbejder på det “historisk korrekte” Dinolords.  

Med til mødet sad Frederik (Lyd/spil-designer og Community Manager) og Michael Flarup (CEO). 

Fra deltidsapps til fuldtids-spiludvikling  

Hvis der er noget, som man kan kalde folkene fra Northplay, så er det “multitalentfulde”. Ikke for at sige de har monopol på denne kategorisering, men det blev meget hurtigt klart for mig, hvor mange roller som de ansatte har måtte påtage sig, når det kommer til udvikling. Noget som Michael har taget med sig helt fra start af.  

– Før jeg kørte med Northplay, der havde jeg et produktudviklingsstudie som hed “Robocat”, der havde vi vist 7-8 vilde år, hvor vi bare lavede ALT muligt. Vi lavede den største hardware-kickstarter i Europa, tilbage i 2013, med sådan nogle fjollede termometre, vi lavede apps til diverse platforme og alt muligt andet… Jeg tror særligt, det var fordi jeg var så kreativ og god til grafik, at det åbnede så mange muligheder for mig. 

Michael fortsætter med at fortælle om andre foretagende end Robocat, hvor der blandt andet var tale om “Click and play”-spil, vejr-apps der havde samme funktioner som spil, og hvordan han langsomt begyndte at samle sit eget team under sig, efterhånden som hans erfaringer (og kapital) begyndte at vokse. 

Dette tog så form i Northplay, der startede ud som et lille hold på 3-4 ansatte. Men der var et problem, som der altid hersker ved nye virksomheder, og det er økonomien. Her var Michael ikke typen der gik den “lette” vej, og bad om banklån eller statsstøtte. Så derfor startede hele entreprenørdrømmen på deltid.  

Hvad der virkelig satte gang i Northplay som selvstændig virksomhed, var da de skulle udgive deres første officielle mobilspil, Conduct This (kan stadig findes på appstore) i 2016. Her opstod dog endnu et problem: Super Mario Run. Den populære Nintendo figur ville gøre sin entre på mobilmarkedet, og hvordan pokker kan man konkurrere med sådan en mastodont? 

Svaret er naturligvis: “Talent” (og måske en smule held), for omkring juletid, er der en Apple-medarbejder som vælger at tilføje Conduct This på markedspladsens “Feature” liste. En liste, der virkelig satte skub i spillets succes, og på bare et par uger gik spillet fra 10.000 downloads til omkring en million, hvilket hjalp gevaldigt med økonomien. 

Koncentrationen er stor, når Dinolords skal vises og testes. Foto: Northplay/Michael Flarup

Kreativitet blomstrer gennem passion 

Northplay har også kunne holde sig økonomisk oven vande gennem kundesamarbejder. Her kunne Michael blandt andet fortælle om et samarbejde med DR og “Ramasjang”, hvor de har lavet spil såsom Natur-spillet og Ø-spillet. 

– Jeg tror også, det har været med til at skabe sådan en ting hos Northplay, hvor vi alle har skulle have en masse hatte på, og vi har også skulle udgive en helt masse spil, fordi vi ikke havde råd til sådan et stort “moonshot-projekt”. Henover bare 6-7 år udgav vi nok omkring 10 mindre spil på tværs af platforme. 

Hvis der er noget som Michael og resten af Northplay har en passion for, så er det kultur. Et eksempel på dette kunne Frederik fortælle om, da der skulle laves et samarbejde med det danske Nationalmuseum omkring udstilling af penge. 

– Da de (Nationalmuseet) annoncerede at de skulle lave en udstilling om penge, så var der mange medier der sagde: “Jaja, så skal vi se en masse støvede mønter inde på museet”. Der var de dog så frække til at sige: “Nej fandme nej! Vi skal lave noget sjovt, interaktivt og nyt”. Så skulle vi lave sådan et stort sammenhængende spil med fem stationer, man kunne spille på – Hvor der også var et fiktivt gulddankort knyttet til

Dette var et eksempel på enorm kreativitet og udviklingspotentiale, som der virkelig sættes pris på, og gives plads til, skulle man være så heldig at komme ind hos Northplay. Udover at være CEO for sit eget selskab, sidder Michael også i bestyrelsen for den nye spilforening “Games Denmark”, der sætter fokus på den danske spilindustri og arbejder for en bedre fremtid for aspirerende talenter. 

Der har dog også været plads til “fejltrin”. Northplay har været med til at shippe alverdens spil (blandt andet for DR), og selvom de ikke alle bliver til en realitet, har de alle været med til at forme Northplay og vejen mod større projekter. Projekter såsom Dinolords. 

Dinolords vil være en interessant kombi af Hack&Slash og RTS. Foto: Northplay

Kulminationen på mange års læring 

Spillet er en kulmination, af alt Northplay har lært gennem årene. En læring, hvor teamet har forsøgt at lege på frontlinjerne, med hvad der er muligt både rent teknisk og markedsføringsmæssigt. 

Dinolords er en kombination af RTS (Real time Strategy) og Hack-and-Slash, som Northplay selv kalder for “Hack&Strat”, som igen viser et eksempel på ønsket om nytænkning og søgen efter omformning af kendte strukturer. 

Selvom man har en solid ide bag et spil, og i dette tilfælde en solid basis, skal der også findes en udgiver. Her faldt valget på danske Ghost Ship Games, der var meget imponeret over Michael’s pitch af spillet, da det var langt længere i udviklingsfasen, end hvad normalt er tilfældet.   

Det kræver naturligvis at der er tale om et godt match mellem udvikler samt udgiver, og selvom Ghost Ship stadig er nye på feltet, så Michael en mulighed for gensidig udvikling for begge parter – Hvilket var noget han var villig til at arbejde videre med og lagde grundlag for det endelige valg. 

Dinolords er noget af en drejning fra Michaels oprindelige ide, der startede ud som et “tycoon”-spil, hvor selv LEGO var inden over. Det blev desværre et nej – Men måske er det held i uheld, da vi i stedet kan se frem til vikinger, der ridder på dinosaurer. 

Der er høje forventninger til Dinolords, bare spørg de mere end 80.000 steambrugere som har “wish-listed” spillet, og det er klart for det passioneret team. Derfor arbejder de ihærdigt på at lave det bedste spil muligt, og der planlægges at komme en Early Access-version til september 2025. 

Hvis man selv er blevet interesseret i spillet, kan udviklingen følges på selskabets egen YouTube-kanal. Michael Flarup kan desuden opleves på den nyetableret podcast, “Gamer Far”, hvor gaming-kultur og udvikling tages under kyndig behandling, set i perspektivet fra to fædre.  

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk