Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Feature

Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet

Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
Foto: Dagbjört Jónsdóttir
Kasper Pedersen

Kasper Pedersen

Estimeret læsetid: 6 minutter.

February 6, 2025

Den store danske prisoverrækkelse, “Spilprisen 2025”, kommer til at foregå i Bella Center Copenhagen d. 14 februar, hvor Arkaden har den store ære at være medarrangør. I den sammenhæng har vi taget en snak med de talentfulde mennesker, der sidder i dette års dommerkomitee’

Denne gang har vi interviewet en kvinde, som har mange års erfaring indenfor spilbranchen. Dagbjört har måske nok sine rødder i Island, men en stor passion for både Danmark og den danske spilindustri, og det er noget man virkelig kan mærke, når det kommer til hendes tilgang for vurdering af et spils kvaliteter.

Med mere end 25 års erfaring for spilbranchen, har Dagbjört lavet flere spil med sociale aktiviteter. Foto: Dagbjört Jónsdóttir/MovieStarPlanet

Til at starte med vil jeg gerne høre lidt om din baggrund og entre i Spilbranchen 

– Jeg startede som programmør for 25 år siden, hvor jeg blandt andet sad med SoMe helt tilbage i en tid, før Skype var en ting. Jeg arbejdede med en “Chat-klient” tilbage  i 99/2000, hvor jeg boede i Island, og senere i Canada, indtil jeg mødte min mand og flyttede til Danmark. 

Jeg har altid været en person, som elsker at arbejde med både det tekniske samt kreative – Og efter jeg stiftede familie, dukkede spilindustrien op, da der er så stor mulighed for at kombinere programmering og kreativitet inden for det felt. 

Jeg har siden 2010 været hos selskabet “MoviestarPlanet”, så det er omkring 15 år siden, hvor jeg søgte ind som programmør. Det er det bedste job jeg nogensinde har haft og jeg har fået lov til at udvikle mig til teknisk leder og producer. Den danske spilbranche er et skønt miljø, fyldt med kreative og søde mennesker. Det er en gave at få lov til at samarbejde med så mange dygtige kollegaer og mærke den store opbakning fra vores brugere, for det vi laver. 

Det er også en branche hvor vi hepper på hinanden.  Når et studie lukker ned så rykker de andre studier tit ind for at støtte. 

Der blev naturligvis også spillet en del, dengang jeg var lille, og havde mere tid til det. Det var spil såsom Bubble Bubble, Rainbow Island (Bubble Bubble 2) og Super Mario 2 og 3, der trak opmærksomheden, også selvom min mor ikke tillod at jeg købte en Nintendo dengang. Så jeg måtte spille hos venner, hvilket jeg gjorde en hel del. 

Var der noget særligt ved de spil, der fik tændt en gnist for din interesse i spilbranchen? 

– Det er særligt følelsen af at blive presset af et spil, og senere blive belønnet, der virkelig tiltrækker mig. Hele følelsen af at udfordre en selv, og samtidig vide at man kan mestre det, hvis man bare prøver et par gange til – Det er fantastisk. 

Dengang havde man ikke 30 level-designers til at “snyde” en til at tro, at man kunne klare det – bare for så at støde på en paywall eller anden form for genvej mod sejren.  Mine barndomsspil var ægte “Nemme at lære, svære at mestre”. 

I dag kan jeg rigtig godt lide udfordrende puzzle-spil, især hvis de fanger ens kreativ tankegang, og formår at tryllebinde spilleren med et unikt univers. 

Mange spil fra MovieStarPlanet gælder om at kunne udtrykke sig selv i en persona. Foto: Dagbjört Jónsdóttir/MovieStarPlanet

Lad os gå videre til den kommende “Spilprisen”-event, hvor du er en af dommerne. Hvordan føles det? 

– Det er fantastisk at sidde som del af jury’en. I en af årets mørkeste måneder, er det perfekt timing, at kunne sidde og spille nogle fede videospil. Der er så mange gode kreative ideer, og selvom det ikke er alle det er lykkedes for, er der lige så mange “wow”-oplevelser. 

At se så mange spirende talenter dukke op, varmer mit spiludvikler-hjerte, og der er nogle spil, som virkelig imponerer mig blandt de nominerede. Selvom jeg ikke er dommer for “Live-spillene”, så er der da spil såsom Deep Rock Galactic og What The Car! der dukker op i mit liv, særligt gennem min teenage søn som også spiller. 

Og i de kategorier, hvor jeg er dommer, er der flere spil, som jeg ikke har kunnet lægge fra mig. 

Er der nogen kategori der tiltaler dig særlig meget? 

– Jeg synes særligt “Debut”-kategorien er rigtig spændende, da der er fokus på nye udviklere på markedet.   I år er der rigtig mange spændende debut spil, som vi har haft stor glæde af at spille. 

Hvad tror du et event som “Spilprisen” gør for den danske spilindustri og de nominerede?  

– Jeg ser det som et stort tegn på anerkendelse. Hele eventet sætter fokus på at videospil er en kunst og et håndværk på højt niveau. Det er naturligvis fedt, at vi har spil som Hitman, som all kender, men med spilprisen giver vi andre typer spil, både de kreative, kunstneriske, eksperimentale og sjove, lov til at skinne igennem. 

Det er en hyldest til alt det gode arbejde, som udviklere laver og giver dem den opmærksomhed, de har fortjent. Der er så mange gode spil, der har fortjent at blive spillet af flere mennesker. Så kan man jo håbe på, at der vil blive lavet flere af dem.

Dagbjört har også sin egen digitale persona, når hun arbejder. Dagbjört Jónsdóttir/MovieStarPlanet

Er der noget særligt, som du tænker at kunne bringe til bordet, når der skal findes en vinder til kategorierne?  

– Jeg har arbejdet med børnespil i mere end 14 år, så der har jeg jo nok en stor fordel – Særligt takket været mine mange år som producer, hvor jeg lærte at lave brugertest med børn og om samskabelse med børn og unge. 

Det jeg har særlig gjort med nogle af børnespillene, er at have et barn til at hjælpe mig, for at se om de kunne finde ud af det. Der er jo en svær balance, når du har en god ide for et spil til en vis aldersgruppe, og få lavet en brugerflade som børn i den alder rent faktisk kan finde ud af at kontrollere. Det bliver klart en ting, som jeg tager med til debatten – Selvom det aldrig er rart, at skulle kritisere et spil så hårdt, når man ser alt den passion, udvikleren har lagt i det. 

En af de store faldgrupper, i mine øjne, for mange spil er at, de prøver at gøre for meget. Det kan være der er for mange indstillinger eller overkompliceret kontrols. Keep it simple!

Tror du at denne positive udvikling kommer til at fortsætte? 

– Jeg ser ingen tegn på at denne udvikling skulle stoppe. Computerspil er en subkultur, som så mange gerne vil være del af, og der er masser af folk til at spille dem. Miljøet er i konstant udvikling, og der kommer flere og flere passionerede mennesker ind. 

Jeg er nu en del af juryen for anden gang, og det er en ære at få lov til at være med igen. Jeg ser frem til at møde en masse passioneret spiludviklere til selve eventet. 

Vi nærmer os det store event for SpilPrisen 2025, og hvis du gerne vil deltage i seværdighederne, kan det gøres her.

Kasper Pedersen

Kasper Pedersen

Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk