Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Feature

Rekordmange vil lave spil i Danmark

Rekordmange vil lave spil i Danmark
NIMBI
Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Estimeret læsetid: 3 minutter.

May 2, 2025

Over halvdelen af ansøgerne til Spilordningen er nye aktører – og det siger ikke så lidt om den energi, der lige nu præger den danske spilbranche

Den danske spilindustri bobler og syder som en gryde på fuldt blus, og det er en fornøjelse at være vidne til. Nye tal fra NIMBI – Danmarks Institut for Spiludvikling – bekræfter det, vi længe har kunnet mærke i maven – Det vælter frem med nye spilprojekter og idéer, og interessen for at fortælle historier i interaktiv form har måske aldrig været større.

Hele 106 spilprojekter har søgt støtte i første runde af Spilordningen under NIMBI. Det er en fordobling i forhold til tidligere runder og sender et klart signal om, at der er noget i gang. Særligt bemærkelsesværdigt er det, at to ud af tre ansøgere er nye selskaber. Det peger ikke bare på vækst – men på en branche, hvor nye stemmer, nye hold og nye idéer har mod på at tage springet. Og det er præcis det, vi har brug for.

Ifølge NIMBIs direktør Jan Neiiendam vidner de 106 ansøgninger om en “bemærkelsesværdig vitalitet i den danske spilbranche.”

– Danmark er fortsat et kraftcenter for spiludvikling, selv i et udfordrende globalt marked. Hele 64 % af projekterne er fra selskaber, som ikke tidligere har modtaget støtte. Det vidner om, at talentmassen ikke blot holder ved – den vokser, uddyber han til Arkaden.

Derudover fremhæver han, at ansøgningerne kommer fra hele landet – og at det samlede beløb, der er søgt om, overstiger 33 millioner kroner:

– Den overvældende interesse er både glædelig og udfordrende, og vi ser det som vores fornemste opgave at forvalte midlerne med største omhu og ansvarsfølelse.

Neiiendam understreger, at alle ansøgninger vurderes ud fra klare, offentlige kriterier, og at NIMBI lægger vægt på at give konkret og konstruktiv feedback – også til dem, der får afslag.

Jan Neiiendam. Foto: THIS Festival

Særligt i forhold til de mange nye aktører i branchen har NIMBI arbejdet med at gøre ansøgningsprocessen mere tilgængelig og overskuelig. Der har været afholdt informationsmøder og tilbudt løbende vejledning, og organisationen evaluerer løbende sine procedurer for at sikre, at administrationen ikke bliver en barriere for talent og innovation.

– Jeg forstår godt, hvis nogen mener, at det kan være en stor mundfuld at ansøge. Det er naturligvis vores opgave at tilpasse systemet til udviklerne – ikke omvendt, siger Neiiendam.

NIMBI er sat i verden for at styrke dansk spiludvikling med særligt fokus på kunstnerisk kvalitet og kulturel forankring. Og hvis nogen skulle være i tvivl om, hvor nødvendigt det er, så taler tallene deres eget sprog. Det vidner om ambitioner, tro på formatet og ikke mindst et voksende behov for støtte, struktur og anerkendelse af spil som både erhverv og kultur.

En vigtig del af NIMBIs strategi handler også om ansvarligt design og danske fortællinger – og ifølge Neiiendam hænger det godt sammen med ønsket om global gennemslagskraft:

– Vi tror på, at danske spil med stærke værdier og originale spiloplevelser har størst chance for at skille sig ud på det internationale marked.

Samtidig lægger NIMBI vægt på at understøtte en mere bæredygtig spilbranche – både økonomisk, arbejdsmæssigt og kulturelt. Det handler om at skabe sunde virksomheder og gode arbejdsmiljøer, og her spiller samarbejdet med Games Denmark en central rolle:

– Den danske spilbranche står stærkest, når vi løfter i flok, understreger Neiiendam og peger blandt andet på Copenhagen Gaming Week, MatchUp 2025 og den kommende pulje Spilfremme som konkrete tiltag.

Puljen Spilfremme skal støtte blandt andet efteruddannelse, formidling, netværk og spilfaglig dialog – og målet er at styrke branchen i hele dens bredde.

Hos Arkaden holder vi selvfølgelig et vågent øje med den danske spilindustri – en industri der er i både vækst og bevægelse – og det føles ret godt.

Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag og har altid haft en forkærlighed for stærke fortællinger – både i spil og på film. Oblivion og Fallout 3 blev startskuddet på en livslang interesse for action-rollespil, og siden da har dystopiske universer og eksistentialistiske narrativer haft en særlig plads hos ham. Han elsker at nørde rundt i både spil- og filmverdenens store spørgsmål og små detaljer

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk