Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Feature

Reportage fra Spilprisen 2024

Reportage fra Spilprisen 2024

May 2, 2024

Spilprisen er stedet, hvor man hylder de mange kærkommende spil lavet af de danske spilstudier. Spilprisen har været i gang i 11 år siden 2013, hvor den første “game of the year”-kåring nogensinde blev Hitman Absolution lavet af IO Interactive.

Fra start af var mine forventninger til dette show, at opleve nogle af de kreative folk bag spillene og deres tankegang. Få svar på hvad man går igennem, og tænker i de mange processer af et spils udvikling. Men også at få et godt show, der kunne levere på både det visuelle plan og ikke mindst lyden. Et underholdende show med masser af god og velfortjent hyldest til de danske spil, vi ved oser af kvalitet. Men kunne Spilprisen 2024 leve op til mange af disse ting?

Hvordan var showet?

Da jeg trådte ind på Bremen Teater, var det meget klaustrofobisk. Dørene til selve salen var endnu ikke åbnet, så der var alt for mange mennesker på alt for lidt plads i en kort periode.

Det tog dog ikke noget fra selve showets kvalitet. Ikke nok med der var en fin og formel præsentation af de respektive spil, så var der et klart og tydeligt signal, hele salen gerne ville sende. Publikum udefra var der ikke rigtig noget af, så vi gæster sad blandt alle spiludviklere fra de forskellige studier, der allesammen lovpriste hinanden.

Hvor var det dejligt at se en hel sal fuld af det, man måske burde kalde konkurrenter, som faktisk bare hyggede sig og heppede på hinanden. Det klare signal var helt sikkert: Vi skal alle løfte i flok, og få danske spilstudier endnu mere kendt på verdensplan. Det var en fornøjelse at være vidne til.

Efter hver annoncering af vinderne i de respektive titler havde værten et par spørgsmål til personerne bag, med henblik på deres idéer og kreative beslutninger, som var ret interessant at lytte til.

For eksempel foregik Figment 2: Creed Valley inde i hovedet på mennesket, og fandtes der en hjerne, der tænkte således? “Nej, men det var mindsettet hos alle udviklerne bag Figment 2“, sagde Niels Højgaard Sørensen (game Director af Figment 2).

Jeg kan roligt sige at mine forventninger helt klart blev indfriet. Der var en glad stemning hele vejen rundt, og udviklerne var gode til at lave sjov, og endda også bruge lidt selvironi hist og her.

Figment 2: Creed Valley ses som nomineret Foto: Kasper Hansen

De store overskrifter

Den store nyhed i år var, at spilprisen havde ophørt samarbejdet med Producentforeningen, og dermed udgjorde “Spilprisen 2024” den sidste blandt dem. Søren Lundgaard (CEO, Ghost Ship Games) trådte op på scenen og gav et lille udkast af, hvad der nu skulle ske i fremtiden for ikke bare Spilprisen, men også den nye brancheforening som han og 25 andre spilstudier havde skabt i fællesskab.

“Games Denmark” trådte nu ind på scenen som en ny og dedikeret sammenslutning, med det klare mål at gøre Danmark endnu mere synlig i branchen.

Pixeline deltog også som en gæsteoptræden, for at overrække prisen til årets børnespil, som gik til What The Car. Fortaleren var dog meget bange for folk med masker, så der var pæn afstand mellem ham og Pixeline.

Pixeline med en gæste optræden for at overrække årets børnespil. Foto: Kasper Hansen

Den store vinder

Selvom der nu engang blev delt priser ud til forskellige studier, så var den helt store vinder fællesskabet. Bagefter selve showet var der en afterparty. Vi minglerede os rundt blandt alle disse fantastiske, og kreative mennesker som stod bag mange af de spil, vi måske nok har brugt mange timer i, men som de har brugt flere år på.

“Game of the year” gik til Cocoon, hvilket jeg synes er fortjent, men det har altså også taget hele 6,5 år at lave. Alle var søde og rare, og mødte hinanden i øjenhøjde. Det synes jeg var fantastisk.


Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk