Preview

Final Fantasy VII Rebirth: Indtryk fra Demoen

Foto: Square Enix

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
9 februar, 2024

Forud for udgivelsen af Final Fantasy VII Rebirth har Square Enix frigivet en demo af spillet. På Arkaden har vi spillet demoen - læs med og find ud af, hvad vi synes om den

Som en lille forsmag på den kommende og længe ventede udgivelse af det næste spil i den ikoniske spilserie, Final Fantasy, udgav Square Enix tirsdag, i denne uge, en demo af et af 2024 mest hypede spil, Final Fantasy VII Rebirth, som er anden del i en trilogi der er baseret på det originale Final Fantasy VII fra 1997.

Mange blev overrasket over beslutningen om at dele et enkelt spil i tre bidder, men den første del af den nye trilogi overbeviste både kritikere og fans om, at det var den rette løsning. Final Fantasy VII Remake fra 2020 formåede både at være innovativt og behandle den gamle klassiker med respekt, og derfor kastede jeg mig også forventningsfuldt over demoen.

Cloud vender snart tilbage i Final Fantasy VII Rebirth (Billede: Square Enix)

I betragtning af at der er tale om en direkte efterfølger, eller en del to, kunne nye spillere potentielt føle sig afskrækket ved ideen om at springe ind midt i en igangværende historie. Heldigvis har Square Enix inkluderet en kort opsummering af historien fra det første spil, som man kan se før man dykker ned i selve demoen.

Det er ikke kun en service for nye spillere, men også en kærkommen gestus for os tilbagevendende spillere, der måske ikke kan huske alle detaljer fra det foregående spil.

I demoen styrer man både Sephiroth og Cloud (Billede: Square Enix)

Når man begynder at spille demoen, starter den med et flashback, hvor hovedpersonen Cloud deler en historie, med sine nye rejsefæller Barrett, Tifa, Aerith og Red, om sit første møde med Sephiroth, der er den centrale antagonist i FF VII Remake. I demoen får man mulighed for at udspille begivenhederne selv, hvor Cloud, som er en ny og ung SOLDIER, bliver sendt på en mission sammen med Sephiroth til den by, hvor Cloud voksede op.

For ikke at afsløre for meget om handlingen i demoen, vil jeg nøjes med at påpege, at en mission, der starter rutinemæssigt, snart udvikler sig til en dyster fortælling, der ender med at tage en voldelig og grusom drejning. Demoen afslører desuden, hvordan Sephiroth går fra at være en legendarisk SOLDIER til at blive indbegrebet af ren ondskab.

Den korte fortælling indeholder al den drama, man forventer af Final Fantasy-serien.

Hovedpersonen Cloud (Billede: Square Enix)

Gameplayet i demoen følger tæt i fodsporene på forgængeren. Det nyskabende kampsystem, der blev introduceret i Final Fantasy VII Remake, gør et velkomment comeback. Det er fortsat en hybrid mellem et actionfyldt hack and slash-system og elementer fra det klassiske turbaserede system. Interessant nok tilbyder demoen muligheden for at vælge mellem dette nyskabende system og det mere traditionelle system fra det originale spil. Kampsystemet er både hurtigt og flydende, uden dog at være for komplekst – så hvis du nød kampsystemet fra det foregående spil, så vil du hurtigt finde dig godt til rette med systemet i FF VII Rebirth

Kampsystemet fra forgængeren, Final Fantasy VII Remake vender tilbage i Rebirth (Billede: Square Enix)

Grafisk er Final Fantasy VII Rebirth endnu mere imponerende end sin forgænger, og på lydsiden leverer spillet ligeledes med overbevisende lydeffekter og et karakteristisk soundtrack, som det er traditionen i Final Fantasy-serien. 

Udfordringen med demoen opstår dog i selve spillets flow, der ofte bliver afbrudt for at introducere nye mekanikker via forskellige infoskærme. Selvom det utvivlsomt er velment fra Square Enix’ side, for at hjælpe os til bedre at forstå spillets systemer, resulterer det i en fragmenteret oplevelse, hvor man konstant skal tilpasse sig nye mekanikker. Det er særligt frustrerende for spillere, der er bekendte med systemerne fra forgængeren, da man oplever at afbrydelserne til tider er unødvendige.

Desuden havde jeg håbet på muligheden for at udforske mere af spillets åbne verden, men demoen begrænser sig til en mere lineær oplevelse, der i høj grad ligner gameplayet fra forgængeren. Det havde været fedt, hvis demoen havde tilbudt et indblik i nogle af de nye elementer, som Rebirth introducerer, og hvordan det skiller sig ud fra forgængeren.

Det er dog positivt, at Square Enix har annonceret en opdatering til demoen, der netop skal give os mulighed for at udforske den åbne verden mere frit. Der er dog endnu ikke offentliggjort nogen detaljer om, hvornår denne opdatering forventes at blive tilgængelig.

Cloud besøger byen hvor han voksede op (Billede: Square Enix)

Når alt kommer til alt, så er demoen til Final Fantasy VII Rebirth en positiv oplevelse. Den bekræfter, at spillet ikke har gennemgået markante ændringer, men snarere er en efterfølger, der bygger videre på de samme systemer og mekanikker som forgængeren. Den historie, der bliver fortalt, er både spændende og dramatisk, og den fungerer som en god appetitvækker for den kommende fulde udgivelse af spillet. Efter at have spillet demoen kan jeg i hvert fald konstatere, at mit hype-niveau kun er taget til i styrke.

Udvikler/Udgiver: Square Enix

Genre: Action JRPG

Platform: PS5

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk