Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Flintlock: The Siege of Dawn-preview –  Akrobatik i krudtslam & gudsbespottelse  

Foto: Steam

Af Kasper Pedersen
10 juni, 2024

Vi har været så heldige at prøve A44 Games nye tiltag på soulslite-genren, er det i stand til at skille sig ud fra mængden?

A44 games, er nok ikke et selskab, som særlig mange har lagt mærke til hen over de seneste år, og det er forståeligt nok. Det eneste de har udviklet, var det charmerende, men noget uoriginale soulslite Ashen, der udkom tilbage i 2018 til en noget lunken modtagelse. 

Dog har de siden da ufortrødent udviklet på en titel, de selv har beskrevet som “en blanding af Elden Ring og God of War.” Efter at være blevet rykket fra en udgivelse i 2023 til 2024, har vi nu fået en smagsprøve på spillet, og skal se om denne beskrivelse giver nogen mening.

Universet i Flintlock har nogle fascinerende karaktere, også selvom der er langt imellem dem. Foto: A44Games

Mod guder kæmper alle forgæves 

I denne 1,5 timers demo indtog jeg rollen som den kvindelige soldat, Nor Vanek, der, i hvad der mest af alt minder om en middelalderlig fantasiverden, kæmper mod zombier og andre “udøde” som en del af “koalitionen”- En militant enhed der kæmper med flintpistoler og kanoner, samt er iklædt tøj der fører tankerne tilbage til det 18-århundrede.   

Man er midt i en krig for at generobre byen “Dawn”, som er belejret af de døde, sendt af ukendte guder fra underverdenen. Men i et forsøg på dette, åbner man døren for en af de ondeste guder, der er i stand til at manipulere menneskers tanker, og gøre dem til deres slaver. 

Nogle af fjender guddommelige design er temmelig tydelige. Foto: A44Games

Når fjender bliver til venner 

Efter det fejlslagne forsøg på at generobre byen, møder man en minigud ved navn Elkin, der tager form af en talende, magisk ræv der bliver din umage følgesvend og guide imod de hjernevaskede fjender.  

Elkin bliver også en del af spillets kampsystem, som er hvor inspirationen fra God of War og Elden Ring skinner igennem. Han giver Nor magiske kræfter, som kan bruges til at gøre fjenderne mere sårbare, og har andre evner, der kunne hjælpe mig med at komme hurtigere rundt i de større åbne områder, demoen bød på.

Elkin giver rådighed til evner, der kan gøre fjenderne til nemme mål. Foto: A44Games.

En akrobatisk soulslite 

Som det er almen kendt i “Souls”-genren, er der mange hårdtslående fjender, der kan dræbe dig med få slag, og de skal bekæmpes med ens trofaste økse, flintepistol og, selvfølgelige, Elkin. Fjenderne var for det meste hjernevaskede mennesker, som enten var udrustet med sværd og rustning, eller havde deres egen skydevåben, for at holde en på afstand. 

Her skulle man undvige angreb som sædvanligt, men stik imod det traditionelle var der ingen stamina-måler at holde øje med. I stedet har du en måler for det krudt, der bruges til skydevåben, der lades op, jo bedre en kombi du får i kamp. 

Der er også langt mere fokus på det akrobatiske i spillet. Da der ikke er nogen måler til at begrænser dine bevægelser, kan du suse rundt på slagmarken med kugler og sværdhug flyvende om ørerne. Det gjorde kampsekvenserne noget nemmere end fra “Soulsborne”-spillene, og min fornemmelse er at spillet slet ikke er i samme sværhedskategori som dem.

Kampene er både tilfredsstillende og energiske. Kilde: A44Games

Simpelt RPG

Der er også et RPG-system, hvor jeg fik et stigende antal point, jo længere jeg kunne undgå at blive ramt af fjenderne, og når jeg døde, kunne jeg samle dem op igen ved dødstedet. Disse point bruges til et tredelt skill-tree, der indløses ved en række “stentavler”, som man kan hvile ud ved.  

Flintlock har også sine små sideaktiviteter, såsom et møntspil der kan spilles mod en række NPC’er for ekstra penge. Jeg må indrømme det virkede langt hen ad vejen som en eftertanke, og et tarveligt forsøg på at efterligne andre minispil såsom “Gwent” eller “Queens Blood”, bare uden den store variation eller kreativitet.

Spillet har sine rolige stunder i flotte omgivelser. Foto: A44Games

Konklusion 

Flintlock: The Siege of Dawn lykkedes i at skille sig ud fra sine noget mere metodiske og “tunge” søskende fra soulslite-genren. I stedet for at fokusere på timet parering og management af en stamina-måler, er der emfase på fart og akrobatiske kombier.   

Spillet bliver holdt tilbage af et simpelt plot, uinspireret fjendedesign og ligegyldige sideaktiviteter. Dette var dog blot en demo, og diverse irritationselementer kan sagtens gå hen og blive overflødige floskler, hvis spillet formår at holde et ordentligt tempo i den fulde version, der kommer til sommer. 

Overordnet set er jeg optimistisk omkring spillets elementer – på både godt og ondt. Dets mere energiske tilgang til kampsystemet fungerer upåklageligt, og holder spilleren engageret. Skønt det trækkes ned af banale sideaktiviteter.

Udvikler/Udgiver: A44 Games | Keplar Interactive

Genre: Action role-playing game, Adventure game, Fighting game, Adventure

Platform: PC (demo) kommer på PlayStation 4&5, Xbox One samt Series X&S

 

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk