Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Fra 3D-animation til spiludvikling: Mød Stefan Prüss og Clay Crown Games

Foto: Clay Crown Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
18 september, 2024

Spillet As The Leaves Fall blev annonceret i sidste uge og skiller sig ud med sit unikke tema og visuelle signatur. Mød udvikleren bag, Stefan Prüss, og læs om hans rejse fra animation til spiludvikling

Der er godt gang i den danske spilindustri, hvor nye stærke tiltag styrker branchen, men hvor også spændende spilstudier og innovative spilprojekter dukker op. Et af disse studier er Clay Crown Games, der er grundlagt af Stefan Prüss, som står bag det kommende spil As The Leaves Fall

Efter mange år som 3D-animator på store produktioner som Harry Potter og Hellboy, både i Danmark og udlandet, besluttede Stefan sig for at tage en markant drejning i sin karriere. Han ønskede at bevæge sig væk fra 3D-animation og i stedet fokusere på 2D-grafik og historiefortælling, hvilket førte ham ind i spiludviklingens verden.

Stefan er uddannet animator ved The Animation Workshop og har med mange års erfaring i animationsverdenen arbejdet på nogle af de mest ikoniske filmprojekter. Efter at have arbejdet hos Tactile Games, hvor han blev Art Director på mobilspil som Cookie Cats og Penny & Flo, begyndte en spirrende lyst til at fortælle sine egne historier at tage form. I sin fritid skrev Stefan på en række idéoplæg, og særligt én idé voksede sig større og større. Han begyndte at researche, skrev manuskript, og til sidst nåede han til et punkt, hvor han tænkte: 

– Det her bliver jeg simpelthen nødt til at lave! 

Derfor besluttede han at forfølge sin drøm og stiftede sit eget spilfirma, hvilket blev startskuddet til hans nye spiludviklingsrejse. Nu er point-and-click-spillet muligt at wishliste på Steam – og As The Leaves Fall er et spil, der adskiller sig i en ellers velkendt genre.

Fra fascination til spil

Inspirationen til As The Leaves Fall stammer fra Stefans fascination af de indfødte amerikaneres historie og kultur. Spillet udforsker deres spirituelle overbevisninger og mytologi, som ifølge Stefan passer perfekt til point-and-click-genrens forkærlighed for mysterier. 

– Det undrede mig samtidig, at jeg ikke kunne komme på et eneste spil med det tema, så det måtte jeg lave, forklarer Stefan.

Historien i As The Leaves Fall bygger både på spirituelle og mytologiske elementer samt historiske fakta om indfødte amerikanere. Spillere får også mulighed for at udforske en reservat, der spiller en central rolle i spillet.

– Det kommer også omkring traditioner, ritualer samt sociale udfordringer og ulighed, uddyber Stefan.

As Leaves Fall har, som titlen antyder, en helt særlig efterårsstemning. Foto: Clay Crown Games/Steam

En unik visuel stil og traditionelt gameplay

Det, der virkelig får As The Leaves Fall til at skille sig ud fra andre spil i genren, er dets unikke tema og de karakterdrevne fortællinger. Men det er ikke kun historien, der gør spillet bemærkelsesværdigt. Stefan har arbejdet målrettet med at skabe en særlig efterårsstemning i spillet, hvor varme orange farver giver spillet en visuel signatur, der adskiller det fra andre spil i point-and-click-genren. Teknisk set er det et traditionelt point-and-click adventure, med retro pixelgrafik, der trækker tydelige referencer til 90’ernes spilæra. 

 – Selvom jeg ikke opfinder den dybe tallerken, så er det hele streamlinet til et moderne publikum, forklarer Stefan, som har implementeret funktioner, der gør spillet lettere at navigere i, såsom et single-click interface og mulighed for at synliggøre alle interaktionspunkter i en scene.

Traileren til As The Leaves Fall er blevet mødt med overvældende positiv respons, hvilket har været en stor forløsning for Stefan. 

– Man sidder jo i årevis og udvikler på sådan et spil, med blot en forhåbning om, at andre vil synes, det er fedt, fortæller han.

Solo-udvikler med fremtidsdrømme

At være solo-udvikler har både sine fordele og udfordringer. 

– Det betyder, at jeg kan fortælle en historie, som er helt min egen, med en klar og kompromisløs vision, siger Stefan og fortæller, at man om solo-udvikler har friheden til at arbejde uden de begrænsninger, der ofte findes i større teams, men han indrømmer også, at det til tider kan føles ensomt. 

– Man nyder ikke godt af den kommunikation og sparring, man finder i teams, forklarer han.

En af de største udfordringer for Stefan har været at lære programmering helt fra bunden. Selvom han aldrig havde programmeret før, arbejder han nu med visuel programmering for at sætte spillet sammen, og det har været en stejl læringskurve.

Med Clay Crown Games har Stefan store ambitioner om at skabe spil, hvor historiefortælling og karakterudvikling er i centrum. 

– Jeg ønsker at lave spil, hvor historie og karakterfortællingen er omdrejningspunktet, forklarer han, og point-and-click-genren er ideel til denne type spil, men Stefan er åben for at udforske andre narrativ-fokuserede genrer i fremtiden.

As Leaves Fall er udviklet i Unity, som ses her. Foto: Clay Crown Games

Inspiration fra andre spiludviklere

Som solo-udvikler er det nødvendigt at have en stærk kreativ drivkraft, da mange af idéerne skal komme fra én selv. Samtidig er det dog uundgåeligt at finde inspiration i andres værker, især når man arbejder i en genre med så dybe historier. Stefan nævner indie-udvikleren Dave Gilbert og hans studio, Wadjet Eye Games, som en stor inspirationskilde. Gilbert har ifølge Stefan formået at give point-and-click-genren en renæssance i nyere tid.

– Ud over at have komplekse historier og stærke karakterer, så oser de af stemning, gennem både billede og lyd. Det har været vigtigt for mig at As The Leaves Fall opnår det samme, siger han og understreger, at klassiske adventure-spil som Gabriel Knight Sins Of The Father og Indiana Jones and the Fate of Atlantis også har haft stor indflydelse på hans arbejde.

As The Leaves Fall er et projekt, der kombinerer Stefans personlige passion for historiefortælling med en dyb respekt for den indfødte amerikanske kultur – og med sin moderne tilgang til point-and-click-genren og et ønske om at skabe meningsfulde spil, ser Stefan Prüss og Clay Crown Games ud til at være en spændende tilføjelse på den danske spilscene.

Find As Leaves FallSteam her.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk