Ad Banner
Ad Banner

Feature

Fra Tidsrejsen på DR til international spilsucces! – Interview med Kenneth M. Christensen fra Kingdom Come: Deliverance 2

Foto: Teamplayers.com & Finger Guns

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
18 februar, 2025

Kenneth M. Christensen har taget springet fra tv-skærmen til spilverdenen. I Kingdom Come: Deliverance 2 spiller han en af de helt tunge skurkeroller – vi har talt med ham om oplevelsen, motion capture-optagelser i Prag og fremtiden i spilbranchen

Kingdom Come: Deliverance 2 er blevet et vaskeægte hit – både blandt anmeldere og spillere, der har taget begejstret imod Warhorse Studios’ nyeste middelalder-RPG. Det har været en stor satsning for det tjekkiske studie og for Embracer Group, der nu ser den succes, de havde håbet på.

Midt i det hele finder vi to danske skuespillere. Mens Mads Hjulmand har fået en helterolle, har Kenneth M. Christensen fået en af de helt tunge skurkeroller – og det har været en oplevelse, der har åbnet nye døre for ham.

Det har jeg taget en snak med ham om.

Kenneth medvirker blandt andet i Den som dræber – Fanget af mørket – her sammen med Natalie Madueño. Foto: Teamplayers.dk

Fra film og teater til middelalderens Bøhmen

Kenneth M. Christensen har i snart to årtier været en markant figur i både teater-, film- og tv-verdenen. Du har måske set ham i Borgen, Den som dræber, Arvingerne eller Tidsrejsen, og senest har han haft en rolle i Netflix-serien Vikings: Valhalla. Hans stemme er også velkendt – han lagde bl.a. stemme til Kristoffer i Disneys Frozen og har en lang karriere inden for dubbing og voice acting.

Nu har han taget skridtet ind i spilbranchen og spiller en af de mest betydningsfulde figurer i Kingdom Come: Deliverance 2. Han har overtaget rollen som Markvart von Aulitz fra Richard Zeman, og selvom han “kun” har lagt stemme og kropssprog til, er det stadig en af hans største roller i interaktivt medie. Og med spillets stærke narrativ og filmiske ambitioner har det været en opgave, der har stillet store krav til hans præstation.

Markvart von Aulitz. Foto: Deltia’s Gaming

En uventet casting og en ny oplevelse

Kenneth blev kontaktet tilbage i 2020, men i første omgang troede han, det handlede om en helt anden rolle. Warhorse Studios havde oprindeligt planer om et projekt centreret omkring den tjekkiske militærleder Jan Žižka, men endte i stedet med at lægge fokus på Markvart von Aulitz.

Selvom han ikke tidligere har medvirket i et computerspil, var processen både ny og spændende. Han har dog en vis baggrund i gaming, da han tidligere har spillet World of Warcraft, Age of Empires og Diablo. Han beskriver sig selv som en casual gamer, og med en travl karriere har han ikke meget tid til at fordybe sig i spil længere.

Motion capture og samarbejdet med Warhorse Studios

Selvom Kenneth primært har leveret stemmen til Markvart von Aulitz, har han også været i Prag for at optage scener i fuld motion capture-dragt. Han fortæller, at det var en ny og spændende udfordring, men at han hurtigt vænnede sig til det.

– Når først man har vænnet sig til den der head-mounted kameraopsætning, så giver det faktisk en stor frihed. Der er over 70 kameraer i gang på samme tid, så man behøver ikke tænke over skudvinkler, lys mm., som man gør i film og tv. Man kan bevæge sig frit i alle takes, og det gør faktisk noget rigtig godt for ens præstation, fortæller han.

Kenneth roser også samspillet med Tom McKay, der spiller spillets hovedperson, Henry McKay var både venlig og god til at komme med råd – også om hvad man kunne foretage sig i Prag, når man ikke var på arbejde.

Tidsrejsen 2. Foto: Billed Bladet

Warhorse Studios var desuden gode til at koordinere med Kenneths kalender. I modsætning til mange film- og tv-produktioner, hvor skuespillere ofte skal kunne møde op på givne tidspunkter, oplevede han her en større fleksibilitet. Han kunne tage et tidligt fly fra København klokken seks om morgenen, være i studiet klokken ni, optage til klokken 16 og derefter tage tilbage til hotellet for at øve linjer til næste dag.

Han fortæller også om en episode, hvor hans engelske agent ikke havde fået sendt ham sine linjer til dagens optagelser. I stedet for at aflyse eller forsinke optagelserne, printede Warhorse Studios hans replikker ud i stort format, så han kunne læse dem undervejs. Efterfølgende justerede de hans øjenbevægelser digitalt, så det ikke var synligt, at han læste fra et skilt. Det var et godt eksempel på den fleksibilitet og problemløsning, han oplevede under produktionen.

En anderledes tilgang til skuespil

At spille en skurk i et så realistisk spil som Kingdom Come: Deliverance 2 krævede en lidt anden tilgang, end hvad Kenneth er vant til fra film og tv.

– Fordi det hele er så historisk forankret, har det faktisk været lettere at gå til, end hvis det var et sci-fi- eller fantasy-spil. Jeg skulle ikke forholde mig til magi eller overnaturlige væsener – det var en meget naturlig rolle at spille, forklarer han.

Han nævner også, at det har været en fordel, at han ikke medvirkede i det første spil. Det betød, at han kunne gå til rollen velvidende, hvordan karakterens udvikling skulle forme sig. Uden at spoile noget for dem, der er i gang med at spille Kingdom Come: Deliverance, så er forholdet mellem Markvart og Henry virkelig noget, der driver historien frem. 

– Det er en energi, der kan mærkes i et rum, og det var fedt at kunne bygge videre på den dynamik, forklarer han.

Foto: Teamplayers.dk

Fremtiden i spilbranchen

Efter oplevelsen med Kingdom Come: Deliverance 2 har Kenneth fået smag for at arbejde i spilbranchen. Han er udmærket klar over, hvor stor en industri det er – og at den overgår både film- og musikindustrien tilsammen.

Det skal jeg da smage lidt på, som han selv siger.

Kenneth fortæller afslutningsvist, at han allerede har været til casting på en rolle i en af verdens største franchises – en rolle, han desværre ikke fik. Men hvis muligheden byder sig, vil han bestemt ikke tøve med at tage endnu en rolle i en stor spilproduktion. Han synes også, det kunne være interessant at prøve kræfter med et spil i fantasy- eller sci-fi-genren, nu hvor han har prøvet at arbejde på en hyperrealistisk produktion.

Vi takker Kenneth for snakken og ønsker ham tillykke med en stærk præstation i Kingdom Come: Deliverance 2. Forhåbentlig bliver det ikke sidste gang, vi ser ham i spilverdenen.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk