Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Er denne "Monster Hunter klon" et spil der har nok i sig selv, eller er det en ligegyldig remaster?
Monster Hunter feberen er nok ved at nærme sig et kogepunkt for mange. Op til seriens store udgivelse i form af Monster Hunter Wilds der udkommer til februar, har udviklerne fra Dimps valgt at genudgive deres eget forsøg på genren; Freedom Wars, som var en PlayStation Vita eksklusiv JRPG-titel tilbage i 2004.
Spillet bød på mange af de samme tag på mission-baseret gameplay som Monster Hunter-serien. Udrust din karakter med passende våben, vælg en opgave/jagt og begiv dig gennem små områder der munder ud i en større kamp. Det oprindelig Freedom Wars tog dog aldrig rigtig fat, særligt grundet dets begrænsede spilleflade, men forsøger nu igen i en remastereret form.
Man kan fristes til at sætte spørgsmålstegn ved dens eksistensberettigelse, særligt så tæt på en stor titel fra dens “konkurrent” – Men er der mere i denne “klon” end bare ren imitation? Lad os finde ud af det.
Kampen om frihed fra en 1000000-års dom
Freedom Wars tager udgangspunkt i en dystopisk Sci-Fi verden, hvor ens liv er prissat af samfundet. Allerede fra fødslen er befolkningen dømt en gæld på 1. mio. år, som de så skal bevise at de er værd i form af statslig ydelse, og i en evig krig mellem splittede samfund er denne ydelse typisk i form af kampe mod store robotter og andre “syndere”.
Efter spilleren bliver ramt af noget så kliché som et hukommelsestab, bliver man sat tilbage til den oprindelige dom på 1. mio. år, og skal kæmpe sig tilbage til toppen af samfundet. Under denne kamp bliver man introduceret for andre fangere, får færten af en hemmelig undergrundsorganisation og mystiske personer, der lader til at styre alting bag kulissen.
Skønt det nok var helt uden intention, rettede spillet tilbage i 2004 et kritisk spørgsmål mod statslig styrelse, kontrol og hvordan vi som individ er bedømt fra fødslen ud for vores potentielle værdi for samfundet – Det var også ved den spæde start for noget der hed “Facebook”, men det kan vel umuligt blive særlig stort med sådan et navn.
Ser vi bort fra denne selvfabrikerede tematik, er spillets fortælling stadig underholdende og motiverer spilleren mellem de mange missioner med små bidder af historie og interaktioner fra karaktererne. Man bevæger sig fra sin celle rundt i fængslet, får missioner, og skal derefter sørger for at ens udstyr er på plads i spillets knap 25 timer lange historie med masser af ekstra opgaver at lave, enten alene eller som del af et hold på 4 spillere.
Selvom selve fængslet og den lille håndfuld omgivelser man bevæger sig rundt i er ret intetsigende, var der stadig nok til at holde mig fast fra start til slut. Historien har sine små overraskelser, og senere får man mulighed for at vælge mellem visse karakterers skæbne, efter man har haft tid til at lære dem at kende selv på et overfladisk niveau. Det er dog ikke her at spillets sande værdi skal findes.
Tilfredsstillende, små mundrette kampe
Ligesom i et andet tidligere nævnt monster-jagt spil, består mange af Freedom Wars missioner af kampe mod kæmpestore fjender, her i form af robotter, de såkaldte “Abductors”, som er på jagt efter mennesker, der kan fungere som arbejdskraft for andre kontrollerende samfund.
De har alle en tidsbegrænsning, men kan typisk klares inden for ganske få minutter. Det virkede perfekt i en håndholdt version, og fungerer stadig godt på konsoller, da man altid føler der er noget at lave, uden at aktionen i spillet når at stagnere under historie-bidderne. Efter hver mission bliver man belønnet med unikke ressourcer og våben, som kan bruges til opgraderinger, reducering af ens dom i år og point som man kan indløse for “rettigheder”.
Før hver mission har man mulighed for at vælge mellem en god variation af våben – Alt lige mellem skydevåben til store anime-inspireret sværd er brugbare i kampen mod robotter, der kan skilles ad, hvis man fokuserer sårbare punkter. Våben, skjolde og i visse tilfælde kropsdele af disse robotter kan skæres af, og bringes tilbage til ens base som ressourcer.
Det er alt tid tilfredsstillende at nedlægge disse enorme fjender, og skønt deres design desværre hurtigt bliver ensformige, er de udfordrende nok til at jeg var nødt til at skifte spillestil, hver gang jeg stødte mod problemer med en pågældende fjende, hvilket jeg gjorde i stor grad hen mod slutningen af spillet.
Det er dog ikke kun robotter der skal bekæmpes. En gang imellem skal man snige sig gennem fængslets korridorer, hvilket var ret kedelige men heldigvis også meget korte segmenter, kæmpe mod andre fanger i en slags “Team Deathmatch”, eller bringe indespærrede borger tilbage til ens base, som så kan hjælpe med at opgradere ens våben.
Som hold er vi stærkest
Freedom Wars er i sin kerne en singleplayer oplevelse, hvor multiplayer funktionen kun kommer til i de mange missioner. Man kan vælge at starte disse alene, for så at sætte sit eget hold sammen med NPC’er, der er struktureret op omkring et klasse-system med deres egne våben og kampstil.
Det er dog mest sammen med andre spillere, at særligt de senere missioner bliver overskuelige. Jo længere man kommer i spillets historie, jo stærkere bliver fjenderne, og det kan til tider blive så høj en stigning i sværhedsgrad, at spillets egne NPC’er har svært at følge med, og man må tage nogle andre spillere med, som er bedre rustet til kampene.
Det ikke for at sige AI’en er elendig, da de altid var i stand til at komme en så hjælp, når man for hundrede gang lå på dødens rand, men når der skulle nedlægges robotter, var det bare bedre at kunne koordinere taktik med andre spillere. Her har Remastered-versionen gjort det langt nemmere at finde spillere, fra den gang det var på Vita’en, og jeg fandt det mere tilfredsstillende at finde et hold på 4 spillere, som man hurtigt kunne hoppe ind i kamp med – Hvad enten det var for en mission jeg selv var kommet til, eller som jeg havde til gode.
Remaster uden de store tilføjelser
Spillet byder som remaster på alt hvad man kunne forvente af sådanne slags. 4K-opløsning, højere skalering og 60 fps som er passende for nutidens konsoller. Der er dog også små tilføjelser, såsom ganske glimrende engelske stemmer, og en ny sværhedsgrad, hvis man virkelig er i et masochistisk humør.
Det er en simpel opdatering, og på trods af sit stadig vanedannende gameplay, er spillet ikke ældet med ynde på alle parametre. Særligt mundbevægelserne virker akavet, og passer ikke overens med stemmerne, selv på det originale japanske sprog. Det giver et noget akavet, om end også lidt humoristisk, udseende og designs på karakterne skriger også “håndholdt”. Jeg vil dog sige, at de små opgraderinger har overordnet set gjort spillet til en bedre spiloplevelse i forhold til originalen.
Konklusion
Grundlaget for at et spil som Freedom Wars Remastered skulle eksistere, kan diskuteres. Det ses tydeligt at det er forældet rent grafisk, og dets design er banalt samt intetsigende. Ikke desto mindre er det et sjovt spil med et gameplay-hook, der aldrig overskrider sin besøgstid og interessant historie.
Det når ikke sin “konkurrent” til sokkeholderne, men det er stadig en sjov oplevelse, der kan holde en beskæftiget i en god mængde timer, uden at det bliver kedeligt eller vattet. Og så er det dejligt at det er kommet på flere platforme frem for en totalt død konsol.
Udvikler/Udgiver: Dimps Corporation/Bandai Namco
Genre: JRPG
Platform: Switch, PlayStation 4/5 (anmeldt) & PC
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025